coinex
راهنمای خرید تکراتو

توقف شماره‌گذاری خودروهای وارداتی ؛ چرا خودروهای وارداتی تحویل خریداران نمی‌شوند؟

گزارش‌ها حکایت از توقف شماره‌گذاری خودروهای وارداتی دارند. اخیرا گمرگ گزارش کرده که تا کنون بیش از ۴۳۰۰ خودرو به کشور وارد شده است. اما با توجه به اطلاعات جمع‌آوری شده، از این مقدار مذکور، تعداد بسیار کمی تاکنون به شماره‌گذاری و تحویل مشتری رسیده‌اند و به نوعی این روند دچار تاخیر شده است.

بر اساس جدیدترین آمار گمرک ایران، تعداد واحدهای خودرو سواری با ردیف تعرفه 8703 که در 9 ماه ابتدای سال جاری وارد شده‌اند، به تعداد 4386 دستگاه و با ارزش 86 میلیون و 478 هزار دلار برآورد شده است.  این در حالیست که در دوره مشابه 9 ماهه سال گذشته، تنها 247 دستگاه خودرو سواری به ارزش 7 میلیون و 513 هزار دلار وارد کشور شده بود.

بیشتر بخوانید: قیمت خودرو تا شب عید چقدر گران خواهد شد؟

با توجه به آمار ترخیص نزدیک به 4300 دستگاه خودرو، یک پرسش حیاتی به وجود می‌آید: تا به این لحظه، چندین خودرو از این تعداد واردشده، فرآیند پلاک‌گذاری و شماره‌گذاری را پشت سر گذاشته‌اند؟ و به علاوه، تا به حال چند دستگاه از این خودروها به مالکان خود تحویل داده شده است؟ برای رسیدن به جواب این سوال باید سه فاکتوری که برای ترخیص تا شماره‌گذاری لازم است را از نظر گذراند.

توقف شماره‌گذاری خودروهای وارداتی
توقف شماره‌گذاری خودروهای وارداتی

1.روند تخصیص ارز برای واردات خودرو: بررسی‌ها نشان می‌دهند که ارز مورد نیاز برای واردات خودرو از طریق ارز حاصل از صادرات افراد (ارز صادرات خود و دیگران) تأمین می‌شود. نکته حائز اهمیت در این سیاق این است که در فرآیند تأمین ارز از منابع صادرات غیر، فرآیندهای تخصیص ارز، تأمین مالی ارز، و دریافت گواهی ثبت آماری از سوی بانک مرکزی (کد ساتا) در واقع یک فرآیند زمان‌بر است و ممکن است به مدت 3 تا 4 ماه به طول بیانجامد.

به عبارت دیگر، در سیستم وارداتی فعلی، تنها شرکت‌هایی که حداقل 3 تا 6 ماه پیش از این ثبت نمایندگی جهت واردات انجام داده‌اند، امکان دریافت کد ساتا و انجام کل فرآیند ترخیص خودرو از سوی گمرک را دارند. به عبارت دیگر، شرکت‌های جدیدی که قصد واردات دارند، ملزم به طی کردن این دوره 6 ماهه هستند تا بتوانند اقدامات وارداتی خود را به پایان برسانند.

2.مدارک لازم برای ترخیص: یک نکته مهم در مورد فرآیند ترخیص خودروهای وارداتی از گمرک، تحصیل مجوزهای مرتبط با خودرو از 85 استاندارد مختلف است. البته، پس از بروز برخی ابهامات مرتبط با موضوع تراکم خودروها در گمرکات و بنادر و با ورود معاون اول رئیس جمهور، رویه‌ای آسان‌تر برای دریافت مجوزها اجرا شده است. به این ترتیب، با همکاری سازمان ملی استاندارد، تسهیلات قابل توجهی در خصوص استاندارهای 85 گانه مرتبط با واردات خودروها به اجرا درآمده است.

طبق آخرین گزارش‌ها تنها خودروهایی که موفق به دریافت استاندارد آلایندگی نشده‌اند اجازه‌ی ترخیص از گمرک را نخواهند داشت.

3.مسائل مرتبط با خرید خودرو توسط واردکنندگان: از طرفی، آخرین مشکلی که واردکنندگان با آن مواجه هستند مشکلات و مسائلی است که در زمینه تامین خودرو با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند. که برای رسیدن به تحلیلی درست نیازمند شفاف سازی بیشتری است.

طبق اطلاعات رسمی، مدت‌ها از آغاز فرآیند واردات خودرو گذشته و تا کنون تعداد محدودی از خودروها پس از ترخیص، پلاک‌گذاری شده و به مشتریان تحویل داده شده است. به عبارت دیگر، برخی از خودروها فرآیند ترخیص و پلاک‌گذاری را طی کرده‌اند، اما هنوز به مشتریان تحویل داده نشده‌اند. مقامات دولتی در این زمینه تأکید دارند که عوامل مرتبط با تاخیر در تحویل خودروهای پلاک‌شده به مشتریان، از جمله رفتارهای تجاری هستند.

البته لازم‌به‌ذکر که وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است در مورد خودروهایی که فرآیند ترخیص تا پلاک‌گذاری را طی کرده‌اند، شفافیت لازم را ارائه دهد تا آمار دقیق تعداد این خودروها مشخص شود.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره‌ی توقف شماره‌گذاری خودروهای وارداتی چیست؟ لطفا دیدگاه خود را در این خصوص با تکراتو در میان بگذارید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    رفتار تجاری دیگه چه کوفتیه؟ از خودتون درمیارین…من با رتبه ۷۰۰ هنوز تحویل نگرفتم….چه کثافت بازاریه راه انداختین؟

    پاسخ