;
coinex

نخستین تصاویر ارسالی جونو از لکه سرخ بزرگ مشتری

نخستین تصاویر ارسالی جونو از لکه سرخ بزرگ مشتری

فضاپیمای جونو ناسا سه‌شنبه بر فراز لکه سرخ بزرگ غول گازی مشتری به پرواز درآمد و به مدت 12 دقیقه به این توفان باستانی خیره شد و بعدازظهر روز چهارشنبه، باکیفیت‌ترین تصاویر دیجیتالی که تا به حال از لکه سرخ بزرگ مشتری به ثبت رسانده بود را به زمین مخابره کرد. این تصاویر توسط که توسط آنتن‌های 230 فوتی شبکه فضای دوردست ناسا دریافت شده‌اند، امکانی فراهم می‌کنند تا این آژانس فضایی نزدیک‌ترین نگاه انسان به این سیاره مرموز و لکه سرخ بزرگ بیندازد.

درحالی‌که عکس‌های اصلی به‌صورت سیاه‌وسفید ثبت‌شده‌اند، منجمان آماتور تصاویر مخابره شده به زمین را به‌صورت کاملا رنگی روتوش کرده‌اند. در واقع مأموریت جونو، هیچ تیم بررسی و تحلیل عکسی ندارد و برای تحلیل داده‌های مخابره شده به تحلیل‌گران و منجمان آماتور متکی است. درواقع، ناسا می‌خواهد، تحلیل و پردازش تصاویر به ثبت رسیده توسط دوربین مرئی JunoCam، را با همه علاقه‌مندان نجوم سهیم شود. درنتیجه، تاکنون منجمان آماتور بی‌شماری از سراسر جهان مشتاقانه با پذیرفتن این چالش، عملا وظیفه یک تیم علمی را انجام داده و عکس‌های خیره‌کننده‌ای از سیاره مشتری طراحی کرده‌اند.

جیسون میجر، طراح گرافیک و نِرد فضا، یکی از این افراد است، به‌تازگی تصاویر دیدنی پردازش‌شده‌ای را در توییتر شخصی‌اش منتشر کرده است، البته لازم به گفتن نیست که هم‌اکنون صدها تصویر دیگر هم از مأموریت جونو در اینترنت منتشرشده‌اند.

فضاپیمای جونو در هنگام ثبت این تصاویر در فاصله 9012 کیلومتری لکه سرخ بزرگ مشتری قرار داشت و با استفاده از دوربین پیشرفته خود، تصاویر شبیه پانورامای طولی به ثبت رساند. جونو هنگامی‌که به نزدیکی استوایی مشتری رسید، تصاویری با وضوح چشم‌گیری از این ناحیه به ثبت رساند. جونو همچنین تصاویری از نواحی قطبی غول گازی به ثبت رساند. پیش از مأموریت فضاپیمای جونو، بهترین تصاویر موجود از غول گازی مشتری توسط دو فضاپیمای وویجر گرفته‌شده بودند که حدود 40 سال پیش در سال 1979 به غول گازی مشتری رسیده بودند.

لکه سرخ بزرگ سیاره مشتری، توفان چرخان بزرگی است که دو برابر قطر زمین اندازه دارد. فضاپیمای جونو در هنگام ثبت این تصاویر در فاصله 9012 کیلومتری لکه سرخ بزرگ مشتری قرار داشت و با استفاده از دوربین پیشرفته خود، تصاویر شبیه پانورامای بلندی به ثبت رساند
لکه سرخ بزرگ سیاره مشتری، توفان چرخان بزرگی است که دو برابر قطر زمین اندازه دارد. فضاپیمای جونو در هنگام ثبت این تصاویر در فاصله 9012 کیلومتری لکه سرخ بزرگ مشتری قرار داشت و با استفاده از دوربین پیشرفته خود، تصاویر شبیه پانورامای بلندی به ثبت رساند

مأموریت 1.1 میلیارد دلاری جونو ماه اوت سال ۲۰۱۱ آغاز شد تا میدان مغناطیسی و گرانش، ترکیبات و ساختار داخلی غول گازی را مورد مطالعه قرار دهد. کاوشگر جونو بسیاری از داده‌های خود را در خلال گذر نزدیک‌های خود که کاوشگر را در فاصله ۴۲۰۰ کیلومتری ابرهای مشتری قرار می‌داد، جمع‌آوری کرده است. طرح اصلی مأموریت جونو، مدار بیضوی با دوره ۱۴ روزه و ۳۰ مانور گذر نزدیک بود. اما کاوشگر با دوره مداری ۵۳ روزه، حتی تا ژوئیه ۲۰۱۸، تنها قادر به تکمیل ۱۲ مانور گذر نزدیک خواهد شد. ژوئیه سال ۲۰۱۸ زمانی است که احتمالا بودجه کنونی مأموریت به پایان برسد و ممکن است، تیم جونو تقاضای تمدید مأموریت و درنتیجه دریافت بودجه جدید را ارائه کند.

فضاپیمای جونو پس از پایان مأموریت کاوشگر گالیله در سال ۲۰۰۳، به نخستین کاوشگر مدار مشتری تبدیل شد. در طول مأموریت ۲۰ ماهه جونو، این فضاپیما برای جمع‌آوری اطلاعات در مورد فضای داخلی سیاره بر فراز ابرهای گازی آن تنها ۳۰۰۰ کیلومتر گردش خواهد کرد. جونو همچنین قرار است شفق شدید این سیاره را هم مورد کاوش قرار دهد. جونو همچنین قادر به کشف اقمار بیشتری در مشتری خواهد بود، این سیاره در حال حاضر میزبان ۶۰ قمر شناخته‌ شده است.

در نهایت پس از پایان مأموریت در اواسط اکتبر آینده فضاپیما در جو مشتری نابود خواهد شد. مهندسان ناسا قرار است به‌منظور احتمال هرگونه برخورد جونو با قمر اروپا که تصور می‌شود دارای حیات میکروبی باشد، جونو را بر روی ابرهای مشتری نابود خواهند کرد، تا احتمال برخورد هرگونه آلودگی زمینی با اروپا را از بین ببرند. نام جونو از اساطیر رومی گرفته شده است. ژوپیتر خدای خدایان، برای پنهان کردن شرارت‌هایش ابرهایی را به دور خود می‌کشد؛ اما همسرش، جونو، ماهیت واقعی ژوپیتر را برملا می‌کند.

.

منبع: inverse

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر