;
coinex

مشخصات اسنپدراگون 855 منتشر شد ؛ هوش مصنوعی و عملکرد بالا

مشخصات اسنپدراگون 855 کوالکام با معرفی آن در اجلاس فناوری اسنپدراگون 2018 مشخص شد. در این اجلاس مهمترین ویژگی های Snapdragon 855 که در پرچمداران 2019 قدرتنمایی خواهد کرد، معرفی شد.

کوالکام در این رویداد روی کلیدی‌ترین مشخصات اسنپدراگون 855 تمرکز کرد. بهبود عملکرد تا 45 درصد نسبت به نسل قبلی، وجود هوش مصنوعی (AI)، اینترنت پرسرعت‌تر و دوربین قدرتمندتر از جمله این ویژگی‌ها بود.

لیست ویژگی ها و مشخصات اسنپدراگون 855

برای هرچه بهتر مشخص شدن عملکرد جدیدترین پردازنده کوالکام بد نیست که آن را با پردازنده نسل قبلی، اسنپدراگون 845 مقایسه کنیم در این مطلب خواهید دید که پرچمدار جدید این سازنده تراشه تا چه اندازه نسبت به اسنپدراگون 845 بهبود یافته است.

افزایش کارایی

یکی از مهمترین مواردی که برای یک چیپست اهمیت دارد، عملکرد ان است. در لیست مشخصات Snapdragon 855 درست به مانند اپل A12 بایونیک و کایرین 980، فرآیند ساخت 7 نانومتری دیده می‌شود.

طراحی سه شاخه ای هسته ها با بهره گیری از نسل بعدی Kryo 485 باعث شده که این پردازنده در بهترین حالت خود با سرعت کلاک 2.84 گیگاهرتز کار کند. سه هسته آن دارای سرعت پردازش 2.42 گیگاهرتز بوده و 4 هسته دیگر دارای سرعت کلاک 1.8 گیگاهرتز است.

هسته های قدرتمند پرایم و پرفورمنس بر اساس معماری Cortex A76 طراحی شده‌اند و این در حالی است که هسته های بهره وری آن بر مبنای معماری هسته های Cortex A55 است.

کوالکام می‌گوید که این چیپست نسبت به اسنپدراگون 845 تا 45 درصد عملکرد بالاتری خواهد داشت و پردازنده گرافیکی Adreno 640 نیز تا 20 درصد عملکرد بهتری نسبت به گذشته دارد.

سرعت بیشتر اینترنت

کوالکام در ساخت این پردازنده تمرکز اصلی را روی سرعت اینترنت و اتصال به شبکه های تلفن همراه و یا وای فای قرار داده است. پشتیبانی از شبکه 5G یکی از مهمترین مشخصات اسنپدراگون 855 است. اما لازم است بدانید که این چیپست از مودم اسنپدراگون X24 LTE استفاده می‌کند و خبری از مودم اسنپدراگون X50 5G در آن نیست.

این مودم جدید می‌تواند از سرعت انتقال داده تا 2 گیگابیت بر ثانیه پشتیبانی کند. سازندگان گوشی های هوشمند می‌توانند مودم X50 را به عنوان یک ماژول جداگانه اضافه کنند. هنگامی که این مودم با مودم X50 همراه شود، پردازنده Snapdragon 855 از موج‌های میلی متری پشتیبانی می‌کند که تا ۲۰ برابر می‌تواند سریع‌تر از میانگین سرعت اینترنت کنونی به انتقال اطلاعات به صورت آنلاین بپردازد.


بیشتر بخوانید: قدرتمندترین پردازنده موبایل جهان اسنپدراگون ۸۱۵۰ خواهد بود


کوالکام مدعی شده که Snapdragon 855 اولین چیپستی خواهد بود که از Wi-Fi 6 پر سرعت‌تر (پیش‌تر از آن با عنوان 802.11ax یاد می‌شد) و 802.11ay با موج‌های بی سیم میلی متری پشتیبانی می‌کند و در تئوری می‌تواند تا ۱۰ گیگابیت در ثانیه سرعت داشته باشد.

ایرباد‌های بی‌سیمی که به گوشی‌های هوشمند مجهز به این پردازنده متصل شوند با بهبود در عملکرد همراه خواهند بود. با پشتیبانی از تکنولوژی TrueWireless Stereo Plus کوالکام، با بهینه‌سازی مصرف انرژی میزان شارژدهی ایرباد‌ها افزایش خواهد یافت.

هوش مصنوعی

شاید وجود هوش مصنوعی را بتوان مهمترین ویژگی اسنپدراگون 855 عنوان کرد. اسنپدراگون 855 به لطف پردازشگر سیگنال های دیجیتالی شش وجهی 690، وظایف مبتنی بر هوش مصنوعی به خصوص در بخش نرم افزاری را نیز به خوبی انجام خواهد داد. این چیپست از موتور چند هسته‌ای هوش مصنوعی نسل چهارم این شرکت بهره‌مند شده و به گفته engadget قرار است ۷ تریلیون عملیات را در هر ثانیه به انجام برساند.

نسل چهارم موتور هوش مصنوعی در اسنپدراگون 855 باعث شده که این پردازنده وظایف مربوط به AI را تا سه برابر نسبت به نسل قبلی بهتر انجام دهد و عملکرد آن نیز نیسبت به رقبای 7 نانومتری تا 2 برابر افزایش یابد.

پردازنده‌ی گرافیکی این چیپست دارای ۵۰ درصد واحد منطق محاسباتی بیشتر نسبت به گذشته است. بنابراین چیپست اسنپدراگون 855 در تشخیص چهره بسیار سریع عمل خواهد کرد و البته اپلیکیشن‌های واقعیت افزوده نیز می‌توانند عملکرد بهتری با ان داشته باشند.

کوالکام همچنین اعلام کرد که در حال رایزنی با گوگل برای گسترش کتابخانه‌ی یادگیری ماشین TensorFlow این شرکت است. کوالکام بر این عقیده است که گوگل لنز می‌تواند مزیت‌های زیادی با بهره‌مندی از اسنپدراگون 855 به دست بیاورد.

یکی از این مزیت‌ها قدرت تشخیص متن با استفاده از لنز است. با استفاده از لنز و اسنپدراگون 855 می‌توانید دوربین را به سمت یک متن در کتاب بگیرید و ترجمه‌اش را به سرعت مشاهده کنید.

یک مورد جذاب دیگر در رابطه با هوش مصنوعی اسنپدراگون 855 مربوط به تشخیص صدای افراد در تماس‌های تلفنی خواهد بود. این پردازنده تا حدی هوشمند است که می‌تواند صدای افراد را تشخیص داده و شلوغی‌های اطراف او را از بین ببرد تا صدای شفاف‌تری را دریافت کنید.

دوربین و قدرت فیلمبرداری

یکی دیگر از بخش هایی که در مشخصات اسنپدراگون 855 خودنمایی می‌کند، قدرت دوربین است. کوالکام توجه ویژه‌ای روی عکاسی و تصویربرداری داشته است. این چیپست‌ها از ISP (پردازنده‌ی سیگنال تصاویر) بهره می‌برند که به صورت سخت افزاری باعث افزایش سرعت دوربین در تشخیص اشیاء خواهد شد.

Spectra 380 که یک پردازنده‌ی سنجش عمق تصاویر محسوب می‌شود امکان فیلمبرداری باکیفیت 4K HDR و نرخ 60 فریم بر ثانیه را فراهم می‌کند.

این موضوع به معنای آن است که دوربین به راحتی می‌تواند افراد را از پس زمینه تشخیص داده و به در همان زمان با اعمال افکت‌های مختلف، پس زمینه را تغییر دهد. این موضوع می‌تواند همزمان با ضبط ویدیو توسط گوشی اتفاق بیفتد. اسنپدراگون 855 از تصویربرداری توسط چند دوربین به طور همزمان نیز پشتیبانی خواهد کرد.

بهبود در اجرای بازی

در نهایت کوالکام جزئیاتی از عملکرد جدیدترین پردازنده خود در بخش بازی و سرگرمی شرح داده است. اجرای بازی با کیفیت HDR از دیگر مشخصات اسنپدراگون 855 است. بازسازی بافت‌ها از روی الگو‌های از پیش طراحی شده می‌تواند کیفیت بازی‌های موبایل را به گرافیک موجود در کنسول‌ها نزدیک‌تر کند.

پلتفرم جدیدی توسط این شرکت معرفی شده که آن را Elite Gaming Platform نام گذاری کرده‌اند که ویژگی‌های جدیدی ارائه خواهند کرد.

پشتیبانی از Vulkan 1.1 -که یک API گرافیکی سطح پایین محسوب می‌شود- به توسعه دهندگان اجازه می‌دهد تا حداکثر عملکرد گرافیکی را به گوشی‌های هوشمند بیاورند.

پشتیبانی از استانداردهای Dolby Vision و +HDR10 محتوای همه جانبه ای را ارائه خواهد داد. گرافیکی که به واقعیت نزدیکتر است، رنگ های زنده تری را نیز بوجود خواهد آورد.

اسنپدراگون 855 در سال 2019 به بهترین پرچمداران بازار موبایل قدرت خواهد داد. شاید وان پلاس اولین گوشی هوشمندی باشد که از وجود این پردازنده بهره خواهد برد، اما در هر صورت شیائومی، ال جی و سامسونگ نیز از این محصول جدید کوالکام در گوشی های آینده خود استفاده خواهند کرد.

اخبار موبایل را با تکراتو دنبال کنید.

.

منابع:

 

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر