coinex
راهنمای خرید تکراتو

حداقل حقوق و دستمزد در سال 99 چقدر است؟

حداقل حقوق و دستمزد در سال 99 چقدر است؟ این احتمالا سوالی است که این روزها ذهن هر کارمند یا کارگری را به خود مشغول داشته است.

با توجه به شرایط وخیم اقتصادی و تورم سرسام‌آور، یکی از نگرانی‌ها و سوالاتی که ممکن است برای هر فردی به وجود بیاید، مسئله حداقل حقوق و دستمزد در سال 99 است. مسئله به حدی حساس بود، که از چند ماه قبل بحث آن در فضای مجازی باب شده و افراد مختلقی نیز به اظهار نظر درباره جزئیات ضوابط مالی بودجه 99 پرداخته‌اند.

پیشتر در گفتار دیگری به مسئله افزایش دستمزد و عیدی در سال 99 پرداخته بودیم. که میتوانید آنرا به عنوان تکمله‌ای بر مطلب پیش رو مطالعه کنید. در این گفتار قصد داریم زوایای مختلف موضوع افزایش دستمزدها و حداقل حقوق و دستمزد در سال 99 را در مورد اقشار مختلف مورد بررسی قرار دهیم.

حداقل حقوق و دستمزد در سال 99 ؛ حقوق کمتر از 2 میلیون ۸۰۰ هزار تومان نداریم!

تمام ماجرا از اوایل سال ۹۶ با فرارسیدن موج گرانی ارز رو به افول گذاشت و بعد از آوار شدن موج‌های پی‌درپی تورمی در سال ۹۷ و سال جاری، به طور مداوم، قدرت خرید تمام اقشار جامعه رو به کاستی رفت. اگر محاسبات مستقلِ کمیته‌ی دستمزد کانون عالی شوراها در مورد نرخ  ۸ میلیون تومانیِ سبد معاش خانوار را که آخرین بار در شهریورماه سال جاری صورت گرفت، مبنا قرار دهیم، قدرت پوشش‌دهیِ حداقل دستمزدِ ۲ میلیون تومانی، در خوشبینانه‌ترین حالت، به ۲۵ درصد می‌رسد.

براساس اطلاعات مرکز آمار ایران، نرخ تورم نقطه‌ای در آذر ١٣٩٨ به عدد ٢٧,٨ درصد رسیده است؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین ٢٧.٨ درصد بیشتر از آذر ١٣٩٧ برای خرید یک «مجموعه کالا و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند.

نرخ تورم نقطه‌ای آذر ماه ١٣٩٨ در مقایسه با ماه قبل ٠,٨ واحد درصد افزایش یافته است. این درحالیست که نرخ تورم نقطه‌ای برای خانوارهای شهری ٢٧,۶ درصد است که نسبت به ماه قبل ٠.۶ واحد درصد افزایش داشته است. همچنین این نرخ برای خانوارهای روستایی ٢٨.٩ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ١.۶ واحد درصد افزایش دارد.

یارانه معیشتی خانوار ؛ راهنمای ثبت ­نام سامانه یارانه معیشتی و هر سوال دیگری که دارید

نرخ تورم سالانه آذر ماه ١٣٩٨ برای خانوارهای کشور به ۴۰ درصد رسیده است. «نرخ تورم سالانه»، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به دوره مشابه قبل از آن است. با این حساب، در یک ساله‌ی منتهی به آذرماه ۹۸، قیمت کالاها و اقلام خانوار، ۴۰ درصد رشد داشته است. با در نظر گرفتن مطالب پیش گفته به بررسی میزان  افزایش حقوق اقشار مختلف جامعه میپردازیم.

حداقل حقوق فرهنگیان در سال 99 چقدر است؟

با توجه به اینکه طرح رتبه بندی معلمان به تازگی به تصویب نهایی هیات وزیران رسیده و مراحل آغازین آن در آموزش پرورش در حال عملیاتی شدن است که اجرایی شدن این طرح در افزایش حداقل حقوق و دستمزد در سال 99 معلمان تاثیر زیادی خواهد داشت. وزارت آموزش پرورش اعلام کرده از طریق پیاده سازی طرح رتبه بندی، افزایش ۴۲۰ تومانی حداقل حقوق و دستمزد در سال 99 برای  معلمان مشمول این طرح و نیز افزایش ده درصدی حقوق و دستمزد در سال 99 معلمان ابتدایی اجرایی می شود.

حدود ۷۲۰ هزار نفر معلم در سراسر کشور در طرح رتبه بندی وارد شده اند که شامل تمامی مدرسان، دبیران، آموزگاران و مشاوران و مسئولین واحدهای آموزشی  هستند و از امتیاز افزایش حداقل حقوق و دستمزد در سال 99 در این طرح بهره‌مند خواهند شد. هدف این طرح ایجاد تناسب بین پرداخت دستمزد و پاداش معلمان با کیفیت کار آنها می باشد.

حداقل حقوق معلمان

معیار های رتبه بندی معلمان که بر اساس آن حقوق و دستمزد در سال 99 پرداخت می شود شامل صلاحیت های عمومی، صلاحیت های تخصصی، سابقه  کار و نتایج ارزیابی عملکرد آنها می باشد. بر این اساس به طور متوسط 400 هزار تومان به حقوق معلمان افزوده شده است. صلاحیت های عمومی شامل صلاحیت های بدو استخدام می شود و صلاحیت های تخصصی و حرفه ای مربوط به نتایج ارزیابی عملکرد و دانش معلمان است.

معلمان دارای دو سال سابقه کار در رتبه اول، دارای شش سال سابقه کار در رتبه دوم قرار می گیرند و بعد از گذشت 12 سال در رتبه سوم،  بعد از 18  سال در رتبه چهارم و بعد از 24 سال خدمت در رتبه پنجم قرار می گیرند. متناسب با این رتبه بندیحقوق و دستمزد در سال 99 تعیین می شود. این طرح همچنین باعث تشویق معلمان برای تلاش در جهت ارتقاء دانش و تخصص و نیز کیفیت آموزش آنها خواهد شد.

مدیرکل مدارس غیردولتی وزارت آموزش و پرورش حداقل حقوق پرداختی معلمان در الگوی شهریه سال آینده را طبق قانون کار دانست و گفت: «موسس دیگر نمی‌ تواند نیروی حق‌التدریس با حقوق پرداختی کمتر از قانون کار جذب کند.» به نقل از ایسنا، سعید صالح درباره روند تعیین شهریه مدارس غیردولتی سال آینده و زمان ابلاغ آن اظهار کرد:

به زودی سامانه مربوط را برای اصلاح اطلاعات موسسان مدارس باز می‌کنیم و شهریه را بسیار زودتر از آغاز سال تحصیلی آتی اعلام خواهیم کرد. الگوی شهریه تغییراتی نسبت به سال جاری دارد. البته ساختار الگو تنها تغییرات جزئی در فرمول‌ ها دارد، اما مهمترین اتفاق رخ داده سیستماتیک شدن ورود داده‌ ها و صحت سنجی اطلاعات است.

این امر از طریق اتصال به سامانه سناد،‌ ضمن خدمت و تامین اجتماعی انجام می شود. مراحل اولیه اتصال به سامانه تامین اجتماعی انجام و مراحل اجرایی باقی مانده است. به این ترتیب اطلاعاتی چون تعداد دانش‌ آموز، ظرفیت، تعداد کلاس و نیروهای بیمه شده از طریق سیستم صحت سنجی شده و خطای انسانی و جهت گیری‌ های احتمالی کاهش می‌ یابد.

مدیرکل مدارس غیردولتی وزارت آموزش و پرورش حداقل حقوق برای نیروی انسانی را در الگوی شهریه سال آینده، حداقل حقوق در قانون کار دانست و گفت: «موسس دیگر نمی‌ تواند حق‌التدریس با حقوق کمتر از کف قانون کار جذب کند. تلاش ما این است که میزان اشکالات قبلی کاهش یابد و به صفر نزدیک شود. وقتی سیستم هوشمند شود، تخلفاتی چون کم کاری کاهش می‌ یابد.»

صالح در پاسخ به اینکه آیا از سال آینده شاهد دریافتی‌ های کمتر از یک میلیون تومان در بین معلمان مدارس غیردولتی نخواهیم بود؟ اظهار کرد: اطلاعاتی که موسس وارد می‌ کند در تعیین شهریه نهایی اثرگذار است. کف حقوقی که موسس وارد می‌کند نباید کمتر از حداقل حقوق در قانون کار باشد. طبق قانون معلمان باید تحت پوشش بیمه نیز قرار بگیرند.

حداقل حقوق و دستمزد در سال 99

وی با بیان اینکه تمام تلاش ما واقعی کردن نرخ شهریه است گفت:

نیازمند فرهنگ سازی در این زمینه هستیم. باید هم شرایط اقتصادی مردم و هم وضعیت موسسان را درنظر بگیریم. مردم شرایط اقتصادی سختی دارند و نمی‌ شود آن را کتمان کرد. از آن سو شرایط موسسان را هم باید در نظر گرفت. اجاره بهای مدارس بالا رفته و آیین نامه‌ های جدید، انتخاب ملک را برای مدرسه سخت‌ تر کرده است. اجاره بهاء به شدت افزایش یافته و در تهران تا 100 درصد افزایش اجاره بهاء نیز داشته‌‌ایم.

حداقل حقوق و دستمزد در سال 99 ؛ عدم افزایش حقوق اعضای هیئت علمی

معاون اداری مالی وزارت علوم از عدم افزایش حقوق اعضای هیئت علمی دانشگاه ها در بودجه سال ۹۹ خبر داد. محمدتقی نظرپور درباره همترازی حقوق اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های وزارت علوم با وزارت بهداشت نیز گفت:

حقوق اعضای هیئت علمی که در دانشگاه‌های وزارت علوم تدریس می‌کنند با حقوق اعضای هیئت علمی که در همان رشته و مرتبه در دانشگاه‌های علوم پزشکی تدریس می‌کنند، متفاوت است. بر همین اساس برخی از اساتید دانشگاه‌ها خواستار اصلاح حقوق اعضای هیئت علمی، تحت عنوان متناسب سازی حقوق اعضای هیئت علمی با دریافتی اعضای هیئت علمی در دانشگاه‌های علوم پزشکی هستند که این موضوع همچنان پیگیری می‌شود ولی هنوز موفقیتی حاصل نشده است.

بودجه دانشگاه های کشور در لایحه بودجه 99 ؛ علم و دانش کیلویی چند؟

به گزارش مهر، پیشتر شخص وزیر علوم، دکتر منصور غلامی درباره افزایش حداقل حقوق و دستمزد در سال 99 برای اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های وزارت علوم با وزارت بهداشت به مهر گفته بود: «چندین سال است که افزایش حقوق هیئت علمی نداشته ایم و بررسی راهکارهایی برای افزایش حقوق اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های وزارت علوم آغاز شده تا جامعه علمی ما بتوانند با قوت و دلگرمی بیشتری در حد شأنشان حمایت شوند و کارشان را همچنان که مؤثر بوده ادامه دهند.» غلامی ادامه داد:

در این بررسی‌ها به نتیجه رسیدیم که بعضی تفاوت‌ها بین حقوق اساتید فعال شاغل در حوزه علوم پایه پزشکی است و یک آیتمی بیشتر از اعضای هیئت علمی وزارت علوم دارند که هیئت امنای آن دانشگاه‌ها برای آنها تصویب کرده اند. تقاضای ما از معاون اول رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه این است که این اجازه را بدهند تا این افزایش برای اعضای هیئت علمی وزارت علوم نیز تأمین شود.

وی اظهار داشت: «نظر موافق و مساعد آنها در حال بررسی است که امیدواریم به نتیجه مورد نظر برسد.»

حداقل حقوق بازنشستگان در سال 99 چقدر است؟

علی‌اصغر یوسف‌نژاد نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نشست  کمیسیون تلفیق بودجه سال 99 گفت:‌ با مصوبه امروز کمیسیون تلفیق حداقل حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران تامین اجتماعی، کشوری و لشکری در سال 99 به میزان 2 میلیون و 800 هزار تومان خواهد بود.

وی متن مصوبه کمیسیون تلفیق را تشریح کرد: «دولت مکلف است ضریب افزایش حقوق در سال 99 گروه‌های مختلف حقوق‌بگیر از قبیل اعضای هیأت علمی، قضات و کارکنان کشوری و لشکری شاغل در تمامی دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده (29) قانون برنامه ششم توسعه و همچنین نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات و سازمان انرژی اتمی و حقوق بازنشستگان را به گونه‌ای انجام دهد که پس از اعمال افزایش حقوق به میزان 15درصد، مجموع مبلغ مندرج در حکم کارگزینی (برای کارکنان رسمی و پیمانی) و قرارداد ماهیانه (برای کارکنان قرارداد کارمعین و کارمشخص) به نسبت مدت کارکرد و حکم حقوقی بازنشستگان و مستمری‌بگیران تامین اجتماعی، کشوری و لشکری در سال 99 متناسب سنوات خدمت قابل قبول، از 28 میلیون ریال کمتر نباشد.»

حداقل حقوق بازنشسته‌ها

براساس این مصوبه دولت موظف است در سال 1399 افزایش ضریب حقوق گروه‌های مختلف حقوق‌بگیر (در راستای افزایش حداقل حقوق و دستمزد در سال 99) از جمله حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران تامین اجتماعی، کشوری و لشکریرا به گونه‌ای انجام دهد که پس از اعمال افزایش حقوق به میزان 15درصد، مجموع مبلغ مندرج، از 28 میلیون ریال (2 میلیون و 800 هزار تومان) کمتر نباشد.

تفاوت تطبیق موضوع ماده (78) قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب 1397.12.26 در حکم حقوق، بدون تغییر باقی بماند و مابه‌التفاوت ریالی مبلغ مندرج در حکم کارگزینی (برای کارکنان رسمی و پیمانی) و قرارداد ماهیانه (برای کارکنان قرارداد کارمعین و کارمشخص) نسبت به مبلغ 28 میلیون ریال، به تفاوت تطبیق مذکور اضافه می‌گردد. این تفاوت تطبیق برای شاغلین قوانین مربوط مشمول کسر کسور بازنشستگی می‌باشد.

یوسف‌نژاد در ادامه بحث خود پیرامون حداقل حقوق و دستمزد در سال 99 خاطرنشان کرد: «علاوه بر این حداقل حقوق و مزایای مستمر شاغلین، حداقل حقوق بازنشستگان  و مستمری‌بگیران و وظیفه‌بگیران مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری و حداقل حقوقکارمندان مشمول قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت و سایر حقوق‌بگیران دستگاه‌‌های اجرایی و صندوق‌های بازنشستگی وابسته به دستگاه‌های اجرایی و مستمری‌ها و سایر حمایتی‌های متناسب با آنها، معادل افزایش ضریب ریالی به میزان 15درصد افزایش می‌یابد.» وی در این زمینه افزود:‌

همچنین طبق این مصوبه سقف معافیت مالیاتی موضوع ماده (84) قانون مالیات‌های مستقیم مصوب 1366.12.4 و اصلاحات بعدی آن در سال 1399 سالانه مبلغ 360 میلیون ریال تعیین می‌شود.

نرخ مالیات بر کل درآمد کارکنان دولتی و غیر دولتی اعم از حقوق و مزایای فوق‌العاده و کارانه مازاد بر مبلغ مذکور تا یک و نیم برابر آن مشمول مالیات سالانه 10درصد و نسبت به مازاد یک و نیم برابر تا دو ونیم برابر آن مشمول مالیات سالانه 15درصد و نسبت به مازاد دو و نیم برابر تا چهار برابر آن مشمول مالیات سالانه 20درصد نسبت به مازاد چهار برابر مشمول مالیات 25درصد می‌باشد.

میزان معافیت مالیاتی اشخاص موضوع مواد (57) و (101) قانون مالیات‌های مستقیم سالانه مبلغ 288 میلیون ریال تعیین می‌شود.

موضوع فوق به استناد تبصره‌های (1) و (2) ماده (86) قانون مالیات‌های مستقیم و اصلاحات بعدی آن و با رعایت ماده (5) قانون اصلاح پاره‌ای از مقررات مربوط به اعضای هیأت علمی مصوب 1368.12.16 با اصلاحات و الحاقات بعدی است. نایب رئیس کمیسیون تلفیق بودجه سال 99 در پایان گفت:‌ آیین‌نامه اجرایی این تبصره با پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه کشور و سازمان اداری و استخدامی کشور به تصویب هیأت دولت می‌رسد.

محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز در حاشیه جلسه مورخ 15 مهرماه گفته بود: «موضوع دیگر مورد بحث  جلسه امروز  افزایش حقوق و دستمزد در سال 99 و پرداخت پاداش بازنشستگی بود که در زمینه بازنشستگی پیشنهادهای مختلفی مطرح شد تا برای آن سقف بگذاریم و محدود کنیم، اما سال 99 حداقل 12 هزار میلیارد تومان برای پاداش بازنشستگان دستگاه‌های اجرایی باید پرداخت کنیم.»

مسئله کارگر: حداقل حقوق کارگران در سال 99 چه تفاوتی ممکن است داشته باشد؟

هرچه به روزهای پایانی سال نزدیک می شویم، بحث درباره حداقل حقوق و دستمزد در سال 99 تعیین درصد افزایش دستمزد  کارگران در سال آینده افزایش پیدا می کند. در لایحه بودجه سال ۹۹ نرخ افزایش دستمزد کارمندان ۱۵% در نظر گرفته شده است. اگر این رقم برای کارگران نیز تصویب شود به طبع اعتراضات منفی زیادی را به همراه خواهد داشت و کارگران با آن موافق نخواهند بود. زیرا این میزان نه تنها شکاف درآمد و هزینه را پر نمی‌کند، بلکه به فراخ‌تر شدن آن می‌انجامد.

حداقل حقوق و دستمزد در سال 99

این روزها حتی یک کارمند موجه اداری یا یک هیئت علمی دانشگاه با حقوقهایی از ماهانه بالای 2 میلیون و بیشتر نیز نمیتوانند هزینه‌های یک زندگی را به خوبی تامین کنند. در این شرایط فقط تصور کنید کارگر با همان شرایط زندگی با حقوق ماهانه یک میلیون تومانی قرار است چگونه خانواده را تامین کند. متاسفانه کارگر در این کشور از درد اینکه صدایش به جایی نمیرسد و اگر هم برسد جوابش سرکوب است، لام تا کام حرف نمی‌زند. هیچ مسئول و مدیری هم دلش نسوخته که بخواهد از حقوق کارگران دفاع کند.

به نقل از ایلنا (رسانه کار در ایران) وضعیت تورم به گونه‌ای است که برای حفظ قدرت خرید کارگران، دستمزد فعلی باید حداقل مشمول افزایش 45 درصدی شود.

کارگران فقط می‌توانند زنده بمانند، نه زندگی کنند!

در همین رابطه محمدرضا تاجیک، عضو کمیته مزد شورای عالی کار با اشاره به اینکه  پس از 10 بهمن‌ماه سال جاری که مرکز آمار اطلاعات نرخ تورم را به روزرسانی می‌کند، سبد معیشت کارگران را برای تورم منتهی به دی ماه تعیین  و محاسبه می شود و  به شورای عالی کار ارائه خواهد شد گفت: «در بررسی هزینه‌های سبد معیشت یک خانوار کارگری، حداقل هزینه‌ها را در نظر گرفته ایم، یعنی فقط هزینه‌هایی که مورد نیاز افراد است تا بتواند زنده بمانند، نه زندگی کنند.» نماینده مجمع عالی کارگران در شورای عالی اظهار داشت:‌

سبد معیشت سال گذشته 3 میلیون و 760 هزار تومان محاسبه شد اما حقوق کارگران با حق مسکن و خواربار کمتر از نیمی از آن است. این به معنای آن است که بسیاری  از کارگران تنها کمتر از نصف سبد معیشت خود را دریافت می‌کنند.

همچنین تقی کبیری از اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر لزوم کاهش هزینه‌های غیرضروری به انتقاد از دولت پرداخته و گفت: «در شرایطی که فشار اقتصادی وجود دارد و ما با کمبود منابع رو‌به‌رو هستیم باید در مدیریت منابع دقت بیشتری شود. لازم است هزینه‌های اضافه کاهش یابد و ریخت و پاش‌ها کم شود. کارگرانی که حداقل حقوق و دستمزد در سال 99 را می‌گیرند همین حالا هم با مشکلات معیشتی رو‌به‌رو هستند. در واقع در بسیاری موارد دخل و خرج آنها به هم نمی‌خورد، حال در نظر بگیرید که تورم ۴۰ درصدی هم اضافه می‌شود که به معنای کاهش قدرت خرید ۴۰ درصدی آنهاست، اما قرار است حقوق آنها ۱۵ درصد افزایش یابد. در واقع به این صورت قدرت خرید آنها بیش از ۲۰ درصد کم می‌شود.»

هنوز رقم مشخصی برای درصد احداقل حقوق و دستمزد در سال 99 برای کارگران به صورت رسمی و از سوی مراجع ذی‌ربط اعلام نشده است. فعلا همان 15 درصد به صورت پیشفرض مطرح شده که با اعتراضات گسترده کارشناسان اقتصادی و نمایندگان کارگری، فعلا در مرحله بحث و بررسی بیشتر قراردارد.

در همین راستا علی ساری عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، شورای‌ عالی کار را دارای کمترین کارآیی دانست و افزود: «هرساله در ماه‌های پایانی سال و حتی در روزهای آخر و پس از اینکه لایحه بودجه در مجلس تصویب می‌شود، شورای‌عالی کار با جلسات متعدد و مستمر برای تعیین میزان افزایش حقوق و دستمزد کارگران در سال بعد تصمیم‌گیری می‌کند، اما در نهایت نتیجه‌ ملموسی برای کارگران ندارد.»

بیشتر بخوانید:‌

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر