;
coinex

همه چیز درباره ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان ، در حال حاضر یکی از بهترین راه ها برای کاشت دندان تلقی می شود و در شرایطی انجام می گیرند که فرد به دلایل متفاوتی نظیر پوسیدگی دندان، بیماری های مختلف لثه، شکستی دندان و … یک یا چند دندان خود را از دست می دهد.

با وجود این که روش های متفاوتی برای کاشت دندان و جبران دندان های از دست رفته وجود دارد، اما هر کدام از این روش ها مزایا و معایب خودشان را دارند. البته به دلیل زیاد بودن عوارض این گونه جراحی ها و خطرناک بودن آن ها، بسیاری از آن ها دیگر انجام نمی شوند و دیگر به اندازه سابق رایج نیستند.

همه چیز درباره ایمپلنت دندان

ایمپلنت ها نوعی از پایه های فلزی هستند که به جای ریشه دندان در لثه ها قرار می گیرند. همیشه پیش از قرار دادن این پایه ها، لثه و استخوان فک بیمار، معاینه و بررسی می شود و بهترین راه و محل مناسب برای کاشت ایمپلنت مشخص می شود. همان طور که گفته شد ایمپلنت ها فلزی هستند و از تیتانیوم ساخته می شوند. پس از کاشته شدن ایمپلنت ها در فک، آن ها به نوعی با استخوان فک شما ادغام می شوند و همین امر باعث می شود تا تولید صدا نکند و هیچ گونه آسیبی رخ ندهد.

در صورتی که استخوان فک شما بیش از حد نازک باشد و به اندازه کافی برای کاشت ایمپلنت مقاوم نباشد، باید پیش از انجام جراحی ایمپلنت حتما پیوند استخوان صورت بگیرد؛ اگر پزشک این کار را انجام ندهد ممکن است بعد از تمام شدن جراحی ایمپلنت، در هنگام جویدن و یا قرار گرفتن دندان ها روی هم، باعث می شود تا ایمپلنت ها آسیب ببینند. پس از پیوند استخوان، چند ماه زمان نیاز است تا رشد استخوان پیوندی به اندازه کافی صورت بگیرد و برای کاشت دندان، مناسب شود. همان طور که گفته شد پایه های تیانیومی استفاده شده در ایمپلنت ها، با استخوان فک ادغام می شوند، اما برای انجام شدن این کار، مدتی زمان لازم است.

پس از کاشته شدن ایمپلنت ها در داخل فک، پروتزهای دندان ساخته شده بر روی آن ها قرار می گیرند. معمولا تاج های دندان ایمپلنت با توجه به خواسته ها و سلیقه بیمار ساخته می شوند.

عوارض جانبی و دوران نقاهت

همان طور که گفته شد یکی از مزایایی که ایمپلنت دندان سبت به سایر روش ها دارند، کم خطر بودن عوارض جانبی و همین طور کم تر بودن میزان درد در دوران نقاهت و پس از عمل است. در زمان انجام جراحی ایمپلنت دندان، جراحان از روش های متفاوتی مانند بیهوشی عمومی و یا بی حسی موضعی استفاده می کنند.

برخی از عوارض جانبی ایمپلنت ها که رایج تر هستند عبارتند از تورم بخش هایی از صورت و لثه، کبود شدن برخی از نواحی بدن، درد و همین طور خونریزی های جزئی. با این که تمامی این عارضه ها طبیعی هستند، بیمار می تواند برای جلوگیری کردن و همین طور کاهش شدت آن ها، اقداماتی را انجام دهد.

انواع پروتزهای دندان

هنگامی که لثه های شما بهبود یافت ، اطلاعات بیشتری از دهان و دندان های باقی مانده بدست خواهد آمد. از این برداشت ها برای ساختن تاج دندان مصنوعی شما استفاده می شود. شما و متخصص دندانپزشکی خود می توانید دندان های مصنوعی را انتخاب کنید که قابل جابجایی، ثابت یا ترکیبی از هر دو باشد.

  • قابل جابجاییاین نوع مشابه پروتز متحرک معمولی است.این مدل از دندان شامل دندان های سفید مصنوعی است که توسط لثه پلاستیکی صورتی احاطه شده است.در این نوع، دندان ها بر روی یک قاب فلزی متصل به تکیه گاه ایمپلنت نصب شده اند، به راحتی در جای خود قرار می گیرند و برای تعمیر یا تمیز کردن روزانه به راحتی برداشته می شود.
  • پروتز ثابت:در این نوع، یک دندان مصنوعی به طور دائمی روی یک پایه ایمپلنت فردی پیچ یا سیمان می شود.نمی توانید دندان را برای تمیز کردن یا هنگام خواب بردارید. بیشتر اوقات، هر تاج به ایمپلنت دندان خود متصل می شود.

دکتر مجید صالح

دکتر مجید صالح با بیش از 12 سال تجربه، یکی از معتبرترین پزشک های متخصص جراحی دهان و فک و صورت است. این پزشک هم اکنون در بسیاری از بیمارستان ها و مراکز درمانی معتبر در شهر تهران، فعالیت می کند.

.

پایان رپورتاژ آگهی

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر