coinex
راهنمای خرید تکراتو

ماموریت الهام بخش 4 اسپیس ایکس (Inspiration4) ؛ نخستین پرتاب مداری خصوصی [+فیلم]

ماموریت الهام بخش 4 اسپیس ایکس (Inspiration4) به عنوان نخستین پرتاب مداری خصوصی بامداد پنج شنبه 25 شهریور انجام شد. 4 مسافری این پرتاب تا پیش از این تجربه حضور در فضا نداشته‌اند. در ادامه با تکراتو همراه باشید.

بامداد پنج شنبه 25 شهریور چهار فضانورد غیرحرفه‌ای سوار بر فضاپیمای اسپیس ایکس به فضا پرتاب شدند. جرد آیزاکمن، کارآفرین میلیاردر و بنیان‌گذار شرکت خدمات پرداخت شیفت4 پیمنتس، سال گذشته کل ظرفیت کپسول دراگون را رزرو و سه شخص عادی را برای همراهی با خود انتخاب کرد. برخواستن فضاپیما دراگون توسط موشک فالکون 9 راس ساعت ۸:۰۲ بعد از ظهر (۱۲:۰۲ بامداد به وقت گرینویچ) از سکوی پرتاب ۳۹A در مرکز فضایی کندی ناسا در فلوریدا انجام شد.

شرکت فضایی اسپیس ایکس ایلان ماسک موفق شد گام تاریخی جسورانه دیگری بردارد و چهار مسافر خصوصی را که فضانورد حرفه ای محسوب نمی شوند را به مدار زمین بفرستد. در ادامه با بررسی بیشتر این موضوع با تکراتو همراه باشید.

ماموریت الهام بخش 4 اسپیس ایکس (Inspiration)

نخستین پرتاب مداری خصوصی

پرتاب امروز صبح نخستین پرتاب کاملا خصوصی به مدار زمین بود. هدف ماموریت الهام بخش 4 اسپیس ایکس (Inspiration4)، جمع‌آوری اعانه چندمیلیون‌دلاری برای بیمارستان اطفال سنت‌جود است. همچنین، نخستین پرواز کاملا خصوصی اسپیس ایکس می‌خواهد مردم روی زمین را متقاعد کند که فضا همواره عرصه‌ای اختصاصی برای مقام‌های دولتی و ابرثروتمندان نخواهد بود. کپسول دراگون تنها سه روز در فضا خواهد ماند و هر ۹۰ دقیقه یک دور در مدار خواهد چرخید. این کپسول با سرعت ۱۷ هزار مایل بر ساعت(۲۷ هزار کیلومتر بر ساعت) حرکت خواهد کرد.

خدمه از ماه مارس، تقریبا هفت ماه پیش از پرتاب در حال دیدن آموزش بوده‌اند. آموزش‌ها شامل تمرینات در دستگاه مرکزگریز به‌منظور عادت‌کردن به فشار چندین برابری جی هنگام برخاست موشک، تجربه ریزگرانش در هواپیمای Zero-G و هفته‌ها تمرین در مقر اسپیس ایکس در هاوثورن کالیفرنیا با هدف آشنایی با کرو دراگون بود. اسپیس‌ایکس قصد دارد این فضاپیما را در فاصله‌ی ۳۳۵ مایلی(۵۳۹ کیلومتر) از سطح زمین یعنی ۷۵ مایل(۱۲۰ کیلومتر) بالاتر از ایستگاه فضایی بین‌المللی و هم سطح با تلسکوپ فضایی هابل قرار دهد.

بیشتر بخوانید:

نگاهی نزدیک به فضاپیمای دراگون (Dragon) در کلین‌روم اسپیس ایکس

هدف اعلام شده برای این ماموریت نشان دادن نقطه عطفی در دموکراتیزه شدن فضا است، با اثبات این که کیهان برای افرادی که فضانورد نیستند نیز قابل دسترسی است. کپسول‌های «کرو دراگون» قابلیت اتصال به ایستگاه فضایی بین‌المللی را دارند و از بخش دماغه به این ایستگاه متصل می‌شوند اما از آن جا که این کپسول قرار نیست به ایستگاه فضایی برود مهندسان توانستند طراحی آن را تغییر بدهند و گنبد شیشه‌ای را به آن اضافه کنند.

ماموریت الهام بخش 4 اسپیس ایکس (Inspiration4)
فضانوردان آماتور ماموریت الهام بخش 4 اسپیس ایکس (Inspiration4)

هنگامی که اسپیس‌ایکس برای اولین بار از این گنبد شیشه‌ای رونمایی کرد ایلان ماسک گفت که این پنجره به مسافران احساس بهتری از حضور در فضا می‌دهد.

چهار فضانورد آماتور چه کسانی هستند؟

جرد آیزاک من (Jared Isaacman): 38 ساله که فرماندهی مأموریت اینسپیریشن4 را بر عهده خواهد داشت، ثروت خود را به نام بنیان گذار شرکت خدمات پرداخت شیفت4 پیمنتس کسب کرده است. او پیش از خرید پرواز فضایی با اسپیس ایکس، همواره شیفته خلبانی و اکتشافات فضایی بوده و گواهی پرواز با هواپیماهای نظامی را نیز اخذ کرده است. او در سال ۲۰۱۲ نیز شرکت «دارکن اینترنشنال» (Draken International) را با هدف آموزش خلبانان نیروی هوایی آمریکا تاسیس کرد.

ماموریت الهام بخش 4 اسپیس ایکس (Inspiration4)
جرد آیزاکمن فرمانده ماموریت الهام بخش 4 اسپیس ایکس

200 میلیون دلار از مبلغ خرید پرواز از طریق آیزاک من برای کمک به مبارزه با سرطان در بیمارستان تحقیقاتی بچه ها سنت جود اختصاص یافته است. علاوه بر این خود او هم 100 میلیون دلار مستقیما به این بیمارستان اهدا کرده است.

در کنار صندلی اختصاص یافته به او، سه صندلی دیگر در پرواز برای الهام بخش بودن در این راستا، امید (Hope)، شکوفایی (Prosperity) و بخشندگی (Generosity) نام گرفته اند که به سه فرد زیر تعلق گرفته است:

هیلی آرسینو (Haley Arceneaux) در صندلی امید:  29 ساله و دستیار پزشک در بیمارستان تحقیقاتی کودکان سرطانی سنت جود است. او بر صندلی امید فضاپیما می نشیند و افسر پزشکی این مأموریت خواهد بود. آرسنو در کودکی موفق شد از دام بیماری سرطان استخوان نجات یابد و او که به دلیل برداشته شدن بیشتر استخوان های ران، با پروتز زندگی می کند، با توجه به نیازهای فضانوردان حرفه ای هرگز تصور داشتن چنین فرصتی را نمی کرده است.

هیلی آرسینو (Haley Arceneaux) در صندلی امید
هیلی آرسینو (Haley Arceneaux) در صندلی امید ماموریت الهام بخش 4 اسپیس ایکس (Inspiration4)

سایان پراکتر (Sian Proctor) در صندلی موفقیت : 51 ساله و استاد علوم زمین در کالج South Mountain Community فینیکس در آریزونا است. پراکتر نخستین فرد از کشور گوام (Guam) خواهد بود که به فضا می رود.

بیشتر بخوانید:

حقایقی در مورد موشک فالکون هوی ؛ قدرتمند‌ترین موشک جهان

او چهارمین زن آفریقایی-آمریکایی خواهد بود که به فضا رفته است علاوه بر حضور خودش در این مأموریت، پراکتر قصد دارد طی این مأموریت فضایی کاملا خصوصی، از کارت پستال های هنری که از طریق شرکت Space2Inspire او چاپ شده، برای آگاهی رسانی و گفتمان پیرامون حضور زنان رنگین پوست در صنعت فضایی استفاده خواهد کرد.

سایان پراکتر (Sian Proctor) در صندلی موفقیت
سایان پراکتر (Sian Proctor) در صندلی موفقیت ماموریت الهام بخش 4 اسپیس ایکس (Inspiration4)

کریستوفر سمبروسکی (Chris Sembroski) در صندلی سخاوت: 41 ساله مهندس داده در لاکهید مارتین است. برای این مأموریت در حقیقت یکی از دوستان او در کمپین کمک به بیمارستان سنت جود این صندلی را برنده شد و سپس این فرصت تاریخی را به او اهدا کرد. او درباره این سفر می‌گوید:

من کاملا افتخار می کنم که بخشی از نخستین مأموریت کاملا غیرنظامی در فضا هستم. پیوستن به خدمه ماموریت الهام بخش 4 برای حمایت از سنت جود واقعا یک رویاست و افراد زیاد زمان و استعداد خود را در حمایت از این راستا گذاشته اند.

کریستوفر سمبروسکی (Chris Sembroski) در صندلی سخاوت
کریستوفر سمبروسکی (Chris Sembroski) در صندلی سخاوت ماموریت الهام بخش 4 اسپیس ایکس (Inspiration4)

تصاویر و ویدیوهای ماموریت الهام بخش 4 (Inspiration)

ویدیوی ماموریت اینسپیریشن 4 اسپیس ایکس

گالری تصاویر

.

نظر شما در خصوص ماموریت اینسپیریشن 4 اسپیس اکس چیست؟ آیا با تجاری شدن سفرهای فضایی موافقید؟ در کامنت‌ها بگویید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر