;
coinex

سیستم تلفنی VoIP ؛ هر آنچه نیاز دارید بدانید [+مزایا]

در این مقاله قصد داریم به جزئیات سیستم تلفنی VoIP ( سیستم های تلفنی بر مبنای IP یا شبکه ) بپردازیم و ببینیم که سیستم های VoIP چه توانمندی ها و محاسنی نسبت به سیستم های آنالوگ دارند.

سیستم تلفنی VoIP چیست؟

سیستم تلفنی VoIP سیستمی است که مبنای ارتباطات آن شبکه های کامپیوتری است و زیر ساخت آن نیز بر مبنای سوئیچ ها و کابل های شبکه و برخی دستگاه های تلفنی هستند. در واقع کلمه VoIP اختصار عبارت (Voice over IP) یا همان (Voice over Internet Protocol) است. این سیستم ها به صورت مستقیم بر بستر شبکه شرکت سرویس دهی می کنند و نیاز به کابل کشی جداگانه ندارند.

مزایای کلی سیستم های VoIP

در سیستم های تلفنی VoIP امکان استفاده از تلفن های نرم افزاری وجود دارد که در سیستم های آنالوگ اینطور نیست. سیستم های تلفنی VoIP در دو نوع سخت افزاری و نرم افزاری عرضه می شوند ( امروزه تفکر بر این است که آینده از آن سیستم های نرم افزاری است ) اما سیستم های تلفنی آنالوگ فقط به صورت سخت افزاری قابل دست یابی بودند. در سیستم های تلفنی VoIP امکان یکپارچه سازی سیستم تلفنی با بسیاری از سیستم های مدیریت مشتریان و یا اکانتینگ وجود دارد که در سیستم های آنالوگ به سختی این امکان میسر بود. و در سیستم های تلفنی VoIP بسیاری از قابلیت ها در سیستم تعبیه شده است در حالی که قابلیت های مشابه در سیستم های تلفنی آنالوگ نیازمند افزودن کارت ها یا ماژول های اضافی به دستگاه بود.

خطرات انتخاب سیستم تلفنی اشتباه

معمولا پس از اینکه یک محصول در یک کشور یا در جهان پا می گیرد سریعا محصولات مشابه آن نیز وارد بازار می شوند. با قیمت کمتر و البته کیفیت پایین تر. سیستم های تلفنی VoIP نیز از این قاعده مستثنی نبوده اند و پس از پا گرفتن آن ها در بازار جهانی بسیاری از سخت افزار ها یا نرم افزار ها با قیمت و کیفیت پایین تر به رقابت با این سیستم ها پرداخته اند و متاسفانه تا حدودی نیز موفق بوده اند. مشکل از آن جایی شروع می شود که ملاک خربد سیستم تلفنی می شود قیمت و نه قابلیت! خریدن سیستم هایی با قیمت پایین تر یا حتی خرید سیستم های حرفه ای از افراد غیر حرفه ای در آن زمینه می تواند باعث ایجاد خطراتی مثل از دست رقتن اطلاعات تماس ها ، حک شدن سیستم تلفنی و در لایه های عمیق تر حک شدن شبکه ، استفاده غیر قانونی از سیستم شما ، به وجود آمدن عیب و نقص های زیاد در سیستم ، عدم توانایی در استفاده از تمام قابلیت های سیستم و … شود.

معیار های انتخاب یک سیستم تلفنی VoIP مناسب

جواب قطعی برای این سوال کاملا وابسته به نیاز های سازمان است اما باید در نظر داشت که هر سیستم تلفنی VoIP باید پیش نیاز های اساسی را داشته باشد که اکنون بعضی از آن ها را بررسی می کنیم.

داشتن سیستم کدگذاری اطلاعات (TLS)

برای حفظ امنیت در سیستم تلفنی و مکالمات یکی از بهترین راه ها استفاده از TLS یا ارتباط کدگذاری شده در ارتباات تلفنی است. بنابراین لازم است که سیستم تلفنی از قابلیت TLS نیز پشتیبانی کند. شاید حتی شما هیچ وقت از این قابلیت استفاده نکنید اما وجود آن نشان دهنده درجه کیفی محصولی است که از آن استفاده می کنید. در نظر داشته باشید که سیستم های تلفنی VoIP بر پایه شبکه هستند. بنابراین اگر امنیت در آن برقرار نباشد به راحتی اطلاعات شما از دست خواهند رفت.

سیستم تلفنی VoIP ؛ هر آنچه نیاز دارید بدانید [+مزایا]

پشتیبانی از سافت فون های نرم افزاری

سیستم های تلفنی VoIP برای راحت تر کردن کار ها و کاهش دردسر های سیستم های تلفنی قدیمی هستند. یکی از این دردسر های قدیمی حجم اشغالی تلفن های روی میز هاست. بنابراین برای کاهش این حجم اشغالی و افزایش سرعت عملکرد کارشناسان باید بتوان از تلفن های نرم افزاری که چندین برابر بیشتر از تلفن های سخت افزاری قابلیت دارند استفاده کرد. در سیستم های تلفنی VoIP این امر نقش بسیار مهمی در شرکت های مشتری محور دارد.

در این زمینه سیستم تلفنی 3CX یکی از محبوبترین سیستم های تلفنی حرفه ای در ایران می باشد. برای مشاوره در زمینه سیستم های تلفنی 3CX و تماس با بخش پشتیبانی مجموعه آوای نوید اینجا کلیک کنید.

امکان یکپارجه سازی با سیستم های مدیریت مشتریان (CRM)

این قابلیت از توانمندی های بسیار مهم سیستم های تلفنی VoIP است چرا که در این صورت بسیاری از کارهای وقت گیری که کارشناس باید انجام دهد توسط کامپیوتر انجام می شود و در نتیجه سرعت پاسخگویی به مشتری بالاتر رفته و به صورت کلی بازده مرکز تماس افزایش پیدا می کند.

استفاده از ماژول های امنیتی

با توجه به اینکه سیستم های تلفنی VoIP بر بستر شبکه هستند بنابراین امکان حمله به این سیستم ها نیز زیاد است. بنابراین برای جلوگیری از حملات و مشکلات احتمالی مهم است که سیستم تلفنی خود دارای لایه های امنیتی خاص باشد که در صورت احساس حمله به سرور بتواند جلوی بخشی از این حمله ها را بگیرد. شاید برخا از دوستان بگویند: فایروال به جای آن عمل می کند. درست است. اما این جزو استاندارد های یک سیستم تلفنی حرفه ای محسوب می شود و قابل ذکر است که در بسیاری از کشور ها سیستم های تلفنی VoIP بر بستر اینترنت نیز به کارمندان شرکت سرویس دهی می کنند و بنابراین لایه های امنیتی از ضروریات این سیستم ها محسوب می شوند.

گزارش گیری حرفه ای

داشتن سیستم گزارش گیری حرفه ای از مهم ترین قابلیت های سیستم های تلفنی است چرا که گرفتن گزارش های حرفه ای می تواند به وضوح بیان کننده بهره وری اشخاص و عملکرد آن ها در سیستم باشد. بنابراین داشتن سیستم گزارش گیری حرفه ای هم می تواند از مهم ترین پارامتر های یک سیستم تلفنی حرفه ای باشد.

چند نکته از ضروریات سیستم های تلفنی VoIP را با هم بررسی کردیم و دیدیم که سیستم های تلفنی VoIP چه محاسن و چه خطر هایی ممکن است داشته باشند. در پایان لازم به ذکر است که پیش از انتخاب سیستم تلفنی VoIP حتما با افراد متخصص در این حوزه مشورت کنید. چرا که نیاز ها متفاوت است و بنابراین راهکار ها نیز متفاوت خواهند بود.

.

پایان رپورتاژ آگهی

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر