coinex
راهنمای خرید تکراتو

مهمترین بناهای تاریخی ایران ؛ معرفی بناهای زیبا و عجیب تاریخی

کشور ایران جزو کشورهای چهار فصلی است که تاریخ بسیار غنی دارد و جاذبه‌های بیشماری را نیز در دل خود جای داده است که هر کدام از آن‌ها ارزش و ویژگی خاص خود را دارند. از این رو سالانه گردشگران داخلی و خارجی زیادی برای بازدید از مهمترین بناهای تاریخی ایران راهی سفر می‌شوند و از سازه‌های جذابی که در شهرهای مختلف وجود دارند، بازدید می‌کنند.

گردشگرانی که از بناهای تاریخی بازدید می‌کنند، می‌توانند بهتر با فرهنگ اقوام مختلف آشنا شوند و اطلاعات بیشتری نیز درباره زندگی مردمان گذشته به دست آورند. از این رو اگر شما هم به تاریخ علاقمند هستید و می‌خواهید از جذاب ترین بناهای تاریخی ایران دیدن نمایید، بهتر است در ادامه مقاله همراه ما بمانید تا با هم چند مورد از بی‌نظیرترین گزینه‌ها را مرور کنیم.

کرمانشاه یکی از مهم‌ترین و تاریخی‌ترین شهرهای ایران است که سالانه گردشگران زیادی را به سمت خود می‌کشاند. پیشنهاد می‌کنیم سفر به این شهر و بازدید از مهم ترین بناهای تاریخی کرمانشاه را در برنامه سفرهای خود قرار دهید. برای خرید بلیط اتوبوس کرمانشاه تهران می‌توانید از طریق وب‌سایت پایانه‌ها اقدام کنید تا در کمترین زمان بتوانید از بهترین امکانات بهره‌مند شوید.

مشهورترین و مهمترین بناهای تاریخی ایران

همان طور که در ابتدای مقاله نیز گفته شد، تنوع آثار تاریخی که در ایران وجود دارند بسیار بالا است و در هر شهری حداقل چند اثر تاریخی مهم را می‌توان مشاهده کرد. از این رو با توجه به گستردگی مکان‌های تاریخی مهم، قصد داریم شما را با مهم ترین و مشهورترین آثار آشنا کنیم تا در طول سفر به شهرهای مختلف بتوانید آنها را از نزدیک ببینید و لذت ببرید، پس تا انتهای مطلب همراه ما بمانید.

مهمترین بناهای تاریخی ایران ؛ معرفی بناهای زیبا و عجیب تاریخی

میدان نقش‌ جهان اصفهان

یکی از مهمترین بناهای تاریخی ایران که شهرت جهانی دارد، میدان نقش‌ جهان است. همان‌ طور که می‌دانید اصفهان یکی از استان‌های تاریخی ایران است که بناهای تاریخی بیشماری را در دل خود جای داده‌ است و گردشگران با سفر به این شهر زیبا می‌توانند بدون هیچ محدودیتی از تمام آن‌ها دیدن نمایند.

بی‌شک یکی از باشکوه‌ترین، زیباترین و قدیمی‌ ترین بناهایی که می‌توانید در این شهر مشاهده کنید، میدان نقش‌ جهان است. این میدان در دوره‌ تیموریان ساخته‌ شده است و معماری بی‌نظیری دارد. میدان نقش جهان اصفهان با میدان‌های دیگر بسیار متفاوت است و ویژگی‌های خاصی دارد که قطعا با تماشای آن حیرت زده خواهید شد.

شهر سوخته زابل

یکی از بناهای قدیمی و تاریخی که در زابل جای گرفته‌ است و سالانه گردشگران زیادی را به سمت خود می‌کشاند، شهر سوخته است. شهر سوخته یکی از کهن‌ترین شهرهای ایران است که قدمت آن به 5000 سال می‌رسد و شهرت جهانی دارد.

تا کنون در این شهر، آثار تاریخی و قدیمی بسیار زیادی کشف‌ شده است که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان اولین چشم مصنوعی جهان که مربوط به 4800 سال پیش است، قدیمی ترین تخته‌ نرد جهان، آثار جراحی مغز، لوازم و اشیاء سفالی و خط‌ کش 5000 ساله را نام برد.

مهمترین بناهای تاریخی ایران ؛ معرفی بناهای زیبا و عجیب تاریخی

تخت‌ جمشید فارس

تخت جمشید یکی دیگر از بناهای تاریخی مهم ایران است که مسلماً برای یک‌ بار هم که شده، نام آن به گوش‌تان خورده‌ است. این بنای تاریخی به دستور داریوش اول در 518 سال پیش‌ از میلاد ساخته شده‌ است و هم‌ اکنون به‌ عنوان یکی از باارزش‌ترین آثار باستانی در ایران سالانه گردشگران بی‌شماری را به سمت خود می‌کشاند.

گنبد سلطانیه زنجان

شهر زنجان نیز مانند دیگر شهرهای ایران، بناهای تاریخی زیادی را در خود جای داده‌ است که گنبد سلطانیه یکی از مهم‌ترین آن‌ها است. این بنا به‌ عنوان بزرگ‌ترین گنبد تاریخی ایران شناخته شده‌ است و قدمتی دیرینه دارد.

گنبد سلطانیه به دستور الجایتو حاکم مغول ساخته شده است و هم‌ اکنون نیز آرامگاه او در همین مکان وجود دارد. این بنای تاریخی از 3 طبقه تشکیل‌ شده است و معماری آن نیز به سبک معماری سلجوقی‌ها است.

بناهای تاریخی ایران

بازار تاریخی یزد

از زمان گذشته تاکنون بازارها جزو مکان‌های شلوغ و پر رفت‌ و آمد محسوب می‌شدند و نقش بسیار مهمی در تجارت داشتند. با سفر به شهر زیبای یزد نیز می‌توانید بازارهای زیادی را مشاهده کنید اما بازار تاریخی یزد یکی از مهمترین بناهای تاریخی ایران است که می‌توانید از آن دیدن نمایید.

این بازار قدیمی سیستم ویژه‌ای از بادگیرها را در خود جای داده است که به‌ علت موقعیت بیابانی یزد بسیار مورد توجه واقع شده‌اند. بازار تاریخی یزد از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است و شما می‌توانید با رفتن به آن جا علاوه‌بر خرید سوغاتی، از تماشای معماری جذاب بازار نیز لذت ببرید.

حمام سلطان امیر احمد کاشان

حمام سلطان امیر احمد یکی از بناهای قدیمی مهم در ایران است که معماری بی‌نظیری دارد. در واقع معماری این بنا مربوط به قرن شانزدهم است و زیبایی فوق العاده‌ای دارد. در حال‌ حاضر از این حمام به‌ عنوان موزه استفاده می‌کنند و شما می‌توانید با رفتن به آن‌جا، کاشی‌ کاری‌های فیروزه‌ای‌ رنگ و طلایی، نقاشی‌های هنری و آجرکاری‌های خلاقانه زیادی را مشاهده کنید.

بناهای تاریخی مهم ایران

ارگ بم کرمان

در استان کرمان نیز می‌توان از ارگ بم به‌ عنوان یکی از مهم‌ترین بناهای تاریخی ایران نام برد. این ارگ به‌ عنوان بزرگ‌ترین بنای خشتی جهان شناخته‌ شده است و زمان ساخت آن به سده 5 پیش‌ از میلاد بازمی‌گردد. ارگ بم به علت قرار داشتن در کنار جاده ابریشم، در گذشته نیز ارزش زیادی داشته است و بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

زیگورات چغازنبیل خوزستان

شاید برای شما هم جالب باشد بدانید در تمدن‌های باستانی آسیای غربی از زیگورات به‌ عنوان عبادتگاه‌ها و نیایشگاه‌ها استفاده می‌کردند. زیگورات چغازنبیل یکی از بناهای تاریخی مهم در شهر شوش استان خوزستان است که معماری فوق‌العاده زیبایی دارد و قدمت آن به 3000 سال پیش مربوط می‌شود.

در واقع با توجه به پژوهش‌های انجام‌ شده و نظر باستان‌ شناسان می‌توان گفت که زیگورات چغازنبیل، اولین ساختمان مذهبی در ایران بوده‌ است و همین امر موجب شده بسیار مورد توجه قرار گیرد.

مهم ترین بناهای تاریخی ایران

پاسارگاد فارس

یکی دیگر از بناهای تاریخی مهم ایران که از دوران هخامنشیان در استان فارس به‌ جای‌ مانده است، پاسارگاد است. این بنای تاریخی سال‌های زیادی است که مقبره کوروش کبیر را در خود جای داده‌ است و ارزش بسیار زیادی دارد. در مجموعه تاریخی پاسارگاد می‌توانید از ساختمان‌های متعددی همچون آرامگاه، مسجد، کاخ و باغ که هر کدام شکوه و جذابیت فوق العاده‌ای دارند، دیدن نمایید و لذت ببرید.

مسجد کبود تبریز

مسجد کبود تبریز که برخی از افراد آن را با نام مسجد جهانشاه می‌شناسند، یکی از مساجد تاریخی مهم شهر تبریز است که در سال 845 هجری شمسی ساخته شده‌ است. این مسجد با استفاده از کاشی‌های لاجوردی و فیروزه‌ای تزیین شده‌ است و جذابیت فوق العاده‌ای دارد.

این مسجد تاریخی از قسمت‌های مختلفی تشکیل شده است و یک حیاط بزرگ و باصفا دارد که در آن درختان زیادی به چشم می‌خورند. گنبد آبی رنگ مسجد نیز با زیبایی و جذابیت خاص خود، چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند.

بناهای تاریخی مهم در ایران

کاخ و باغ ارم شیراز

کاخ و باغ ارم نیز به عنوان مهمترین بناهای تاریخی ایران شناخته شده‌اند و روزانه افراد زیادی برای بازدید از آن راهی شهر شیراز می‌شوند. این بنای تاریخی متعلق به سده دهم و یازدهم هجری است و قدمتی کهن دارد.

در وسط این باغ، یک عمارت بسیار زیبا نیز وجود دارد که در زمان قاجاریه به سبک معماری زندیه آن را ساخته‌اند و با استفاده از کاشی‌کاری‌ و گچ‌بری‌های بی‌نظیر تزئین شده است. این عمارت تاریخی در 3 طبقه بنا شده‌ است و اتاق‌های زیادی را در خود جای داده‌ است.

در طبقه همکف ساختمان اصلی باغ ارم می‌توانید از موزه سنگ و گوهر دریای نور نیز دیدن نمایید. در این موزه زیبا بیش‌ از 140 نوع سنگ قیمتی به نمایش گذاشته شده‌ است که هر کدام از آن‌ها زیبایی فوق‌العاده‌ای دارند و بسیار کمیاب هستند.

سنگ‌ نبشته بیستون

در شرق استان کرمانشاه نیز می‌توانید از سنگ‌ نبشته بیستون که بزرگ‌ ترین سنگ‌ نبشته جهان است نیز بازدید نمایید. این سنگ‌ نبشته مربوط به 500 سال پیش‌ از میلاد مسیح است و زیبایی بی‌نظیری دارد.

بیستون در واقع به عنوان یکی از مهمترین بناهای تاریخی ایران شناخته شده است و در محوطه تاریخی آن می‌توان مجسمه هرکول، فرهاد تراش و کتیبه گودرز را تماشا کرد.

مهم ترین بناهای تاریخی ایران ؛ معرفی بناهای زیبا و عجیب تاریخی

باغ شازده ماهان کرمان

باغ شازده ماهان نماد باغ‌های سنتی در ایران است که زیبایی فوق‌العاده زیادی دارد و از دوران قاجار به‌ جای مانده‌ است. این باغ تاریخی در لیست آثار جهانی یونسکو نیز به‌ ثبت‌ ملی رسیده است و ارزش زیادی دارد. در این باغ باشکوه عمارت‌های بی‌نظیر، پوشش گیاهی متنوع، فواره‌ها و آب‌نماهای جذابی وجود دارند که در کنار هم فضایی رویایی را به وجود آورده‌اند.

تخت‌ سلیمان آذربایجان غربی

تخت سلیمان جزو بناهای تاریخی مهم ایران محسوب می‌شود که در 48 کیلومتری شمال شرقی تکاب جای گرفته‌ است و با رفتن به آن‌ جا می‌توانید از آثار طبیعی و مصنوعی زیادی همچون قبرها و گورستان‌های قدیمی، دریاچه‌ها، بناهای تاریخی، آب گرم‌های مختلف و… دیدن نمایید.

این مکان در واقع به‌ عنوان زادگاه زرتشت شناخته‌ شده است و متعلق به دوره هخامنشیان است. تخت سلیمان از ارزش فوق العاده‌ای برخوردار است و با زیبایی خاصی که دارد، سالانه گردشگران بیشماری را به سمت خود می‌کشاند.

مهم ترین بناهای تاریخی ایران ؛ معرفی بناهای زیبا و عجیب تاریخی

کاخ سعدآباد تهران

یکی دیگر از مهمترین بناهای تاریخی ایران که در استان تهران می‌توانید از آن دیدن نمایید، کاخ سعدآباد است. این کاخ تاریخی در گذشته محل اقامت پادشاهان قاجار و پهلوی بوده‌ است و هم‌ اکنون نیز از چند عمارت، باغ و موزه تشکیل شده‌ است. این کاخ تماشایی از معماری و تزئین بسیار جذابی برخوردار است و به همین علت هم در بین گردشگران شهرت خاصی پیدا کرده‌ است.

قلعه کرشاهی اصفهان

از جمله مهمترین بناهای تاریخی ایران می‌توان قلعه کرشاهی را نام برد. این قلعه تاریخی در دوران پیش‌ از اسلام ساخته‌ شده است و آن را به‌ عنوان یکی از مستحکم ترین و مقاوم‌ ترین قلعه‌های ایران می‌شناسند.

قلعه کرشاهی در دوران حمله مغول به‌ عنوان یک پایگاه عالی در برابر حمله دشمن بوده اما بعدها به پناهگاه یاغیان و راهزنان تبدیل شده‌ است. به‌ همین‌ علت برخی از افراد آن را با نام قلعه دزدها می‌شناسند.

قلعه کرشاهی از راه‌های هزارتوی ساخته شده‌ است که از طریق آن می‌توانید به یک کوهستان زیبا برسید. این اثر تاریخی به‌ علت اهمیت زیادی که داشت، در سال 1381 به‌ عنوان یکی از آثار ملی مهم ایران به ثبت رسید و هم‌ اکنون نیز میزبان گردشگران داخلی و خارجی بسیار است.

بناهای تاریخی مهم ایران

مسجد تاریخی ملک زوزن خواف

مسجد ملک زوزن از معماری فوق‌ العاده‌ای برخوردار است و قدمت آن به قرن هفتم هجری قمری مربوط می‌شود. این مسجد دارای 2 ایوان بسیار تماشایی است که از دوران خوارزمشاهی به‌ جای مانده‌اند. برای تزیین این مسجد از کاشی‌های لاجوردی بهره گرفتند و همین امر نیز زیبایی آن را چندین برابر کرده است. جالب است بدانید در این مسجد تاریخی، یک آتشکده قدیمی نیز وجود دارد که می‌توانید از آن هم دیدن نمایید.

برج تاریخی کشمر خراسان رضوی

برج علی‌ آباد یا برج کشمر یکی از برج‌های قدیمی در استان خراسان‌ رضوی است که قدمت آن به سده هشتم هجری بازمی‌گردد. این برج قدیمی از سال 1310 در فهرست آثار ملی مهم ایران به ثبت رسیده‌ است و هم اکنون گردشگران بی‌شماری از آن بازدید می‌کنند.

برج کشمر به شکل مخروط ساخته شده‌ و نمای بیرونی آن نیز تماما از آجر پوشیده شده است. ارتفاع این برج زیبا نزدیک به 18 متر است و در آن حدود 50 پله وجود دارد. برج کشمر از 2 قسمت تشکیل شده است و در آن نیز یک مقبره وجود دارد که معلوم نیست متعلق به چه کسی است. شما می‌توانید با رفتن به بالای این برج تاریخی، چشم‌انداز متفاوتی از شهر داشته باشید و از تماشای زیبایی‌های اطراف بیشتر لذت ببرید.

بناهای تاریخی مهم ایران

پایانه ها ؛ ارائه‌دهنده بهترین خدمات و مطمئن‌ترین روش برای خرید آنلاین بلیط

پایانه‌ها معتبرترین سامانه تهیه و خرید بلیط اینترنتی اتوبوس، کرایه تاکسی و یا ارسال بار به سراسر کشور با بهترین شرایط است. فرایند خرید بلیط  از پایانه ها بسیار ساده است و همین مهم سبب شده تا پایانه‌ها یکی از پراستفاده‌ترین سامانه‌های بلیط‌ فروشی آنلاین باشد.

تیم بازارگاه به عنوان زیر مجموعه پایانه‌ها یکی از هاب‌های اصلی خرید و فروش بلیط در ایران است. یکی از خدمات جذابی که بازارگاه و پایانه‌ها ارائه می‌دهند، این است که برای مسافرت‌های خانوادگی و دسته جمعی نیز به سادگی می‌توانید از گزینه کرایه اتوبوس استفاده کنید و تجربه‌ای راحت،‌ اقتصادی و البته اختصاصی داشته باشید.

این سامانه با آغاز سال نو، خدمات گسترده‌ای را برای رفاه حال مسافران ارائه کرده که از جمله آنها می‌توان به دسترسی آسان برای خرید بلیط سفرهای نوروزی اشاره کرد. از طریق این وب‌سایت می‌توانید مقصد سفرهای نوروزی خود را انتخاب کرده و به‌راحتی، بلیط اتوبوس و سایر خدمات ویژه بازارگاه را برای خود و خانواده رزرو کنید.

سخن پایانی

به طور کلی در ایران، میراث فرهنگی و بناهای تاریخی بیشماری وجود دارد که تا کنون بیش از 23 مورد از آن‌ها به ثبت جهانی رسیده‌اند و ارزش فوق العاده‌ای دارند. البته ما در این مقاله چند نمونه از شاخص ترین و مهمترین بناهای تاریخی ایران را به شما معرفی کردیم تا اطلاعات بیشتری درباره آن‌ها به دست آورید و بتوانید برنامه ریزی منظم‌تری نیز برای سفرتان داشته باشید.

بنابر این توصیه می‌کنیم پیش از سفر، این مقاله مفید را با دقت مطالعه کنید تا با مکان‌های تاریخی مهم بیشتر آشنا شوید.

نظر شما در خصوص مهمترین بناهای تاریخی ایران چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر