coinex
راهنمای خرید تکراتو

ماجرای پلاک نشدن تیبا و سمند چیست؟ [چرا خودروساز فروش داشته‌اند؟]

طی چند روز گذشته مسیر شماره‌گذاری خودروهای سمند و تیبا دچار مشکلاتی شده است در ادامه به بررسی ماجرای پلاک نشدن تیبا و سمند ‌میپردازیم.

هر ساله شاهد افزایش تصادفات جاده‌ای و همینطور شکایات مردمی ناشی از پایین بودن کیفیت خودروهای ملی هستیم. سازمان ملی استاندارد مطابق قوانین، هر خودرویی که از کیفیت ساخت پایینی برخوردار باشد را از لیست تمدید ساخت حذف می‌کند.

اگر به بررسی آمار تصادفات و شکایات مردمی بپردازیم، شاهد حضور پررنگ خودروهای دو شرکت ایران خودرو و سایپا خواهیم بود. با توجه به عیوب پرتکرار و خطرآفرینی که این خودروهای ملی دارند، شرکت‌های خودروسازی به دنبال رفع این نواقص هستند.

از ابتدای خرداد ماه سال جاری خبری منتشر شد که حاکی از پلاک نشدن دو خودروی ملی بود. اما ماجرای پلاک نشدن تیبا و سمند چیست؟

بیشتر بخوانید: زرخودرو رقیب جدید ایران خودرو و سایپا : «خودروهایی متفاوت با 40 سال گذشته تولید می‌کنیم»

ماجرای پلاک نشدن تیبا و سمند

زمانی که خودرویی پلاک یا شماره‌گذاری نمی‌شود از استانداردهای ملی و کیفیت پایینی برخوردار است؛ لذا سازمان ملی استاندارد دستوری در جهت عدم شماره‌گذاری به تمامی واحدها می‌دهد و شرکت‌های خودروسازی نیز نباید به عرضه خودروهایشان بپردازند.

اگر سازمان استاندارد دستور جلوگیری از شماره‌گذاری خودرو بدهد، تولید و عرضه خودروها نیز باید متوقف شوند. این مشکل بیشتر گریبان خودروسازان را می‌گیرد چرا که اگر خودرویی تولید کنند که مطابق استانداردها نباشد، اجازه شماره‌گذاری داده نمی‌شود و در نتیجه خودروساز موفق به فروش خودرو نمی‌شود.

حالا اما دو خودروی سمند و تیبا از فهرست تاییدیه سازمان استاندارد خارج شده‌اند. عموم ایرادات پرتکرار خودروی‌های سمند و تیبا، ناشی از توان کم سیستم قدرتی، موتور، رنگ خودرو، سیستم فرمان و چراغ‌ها بوده است. سرهنگ محمدعلی زارع، معاون فنی مهندسی پلیس راهور در رابطه با  ماجرای پلاک نشدن تیبا و سمند گفت:

با توجه به اینکه سمند و تیبا در حال حاضر در لیست تاییدیه استاندارد وجود ندارند، پلیس هم بر اساس آن تکلیف قانونی، قطعا خودروهایی را که بی‌کیفیت است و نقص و مشکلاتی دارند شماره‌گذاری نخواهد کرد.

عدم شماره‌گذاری تیبا و سمند ناشی از اهمال و کم‌کاری خودروساز و همچنین نظارت سازمان استاندارد بوده است و تا زمانی که به رفع نواقص و مشکلاتی که می‌تواند خط‌رآفرین باشد، نپردازند اجازه عرضه و تولید داده نمی‌شود.

ماجرای پلاک نشدن تیبا و سمند
شماره‌گذاری تیبا و سمند

به دلیل مشکلات ایجاد شده، تحویل این دو خودرو برای کسانی که ثبت نام کرده‌اند نیز به تعویق افتاده که می‌تواند موجبات شکایات مردمی را فراهم کند.

علت اصلی این مشکلات خودوریی، مربوط به کیفیت پایین قطعه‌های خودرو است. وجود بازار مافیایی موجب ایجاد رابطه کم‌رنگ میان قطعه ساز و خودروساز می‌شود در نتیجه کالای ساخته شده از کیفیت و مرغوبیت بالایی برخوردار نخواهد بود.

بیشتر بخوانید: طرح جایگزینی خودروهای کارکرده مدیران خودرو + لیست نمایندگی‌ها

عدم شماره‌گذاری تیبا و سمند

دو خودروی تیبا و سمند به دلیل مشکلاتی که داشتند از سمت سازمان استاندارد مشمول قانون عدم شماره‌گذاری شدند. سرهنگ محمدعلی زارع معاون فنی مهندسی پلیس راهور در این مورد گفت:

در قانون برای هر دستگاه تکلیف مشخص شده و بر اساس آن نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران مکلف است پس از اخذ تاییدیه‌های سازمان ملی استاندارد و سازمان محیط زیست به شماره‌گذاری خودرو اقدام کند. همچنین اگر نقصی در رابطه با خودرو و یا راه توسط کارشناسان تصادف بررسی و مشخص شود، افرادی که قصور دارند، قصورشان لحاظ و به مراجع صالح معرفی خواهند شد.

خودروی سمند تا زمانی که به میزان درخواستی مردم تولید شود و مطابق استانداردها از کیفیت ساخت بالایی برخوردار باشد، تولید می‌شود و پس از آن از لیست تولید خودروها حذف می‌شود. قرار بود که تیبا نیز از دستور کار تولید حذف شود که مهدی پازوکی، معاون مهندسی گروه سایپا در این باره گفت:

قطعا خودروسازان باید از الزامات استانداردی تبعیت کنند، اما اینکه اعلام کنیم خودرو به خاطر عیوب پرتکرار به خودروی ناایمن تبدیل شده، متوجه این موضوع نمی‌شوم. ضمن اینکه در راهبرد هیچ خودروسازی نیست که خودروی ناایمنی را تولید کند و تحویل مشتری بدهد.

آیا با توقف تولید قیمت افزایش می‌یابد؟

هنگامی که تولید خودرویی متوقف می‌شود، قیمت آن افزایش می‌یابد. اگر خودروساز بتواند جایگزینی برای آن محصول در نظر بگیرد، این افزایش قیمت کنترل می‌شود. سال گذشته شاهد توقف تولید پراید بوده‌ایم که متاسفانه با افزایش قیمت چشمگیر پراید مواجه شدیم.

ماجرای پلاک نشدن تیبا و سمند چیست؟ [چرا خودروساز فروش داشته‌اند؟]

خودورساز نباید خودروی دپو شده خود را در زمان عرضه با افزایش قیمت راهی بازار کند چرا که با کمبود تقاضا مواجه می‌شود و مصرف‌کننده و یا خریدار تمایلی به خرید خودرویی با کیفیت پایین ندارد.

سازمان ملی استاندارد باید به سمت ارتقای استاندارد خودروها و افزایش کفیت آزمایش خودروها برود تا دیگر با مشکلات این چنینی مواجه نباشیم. زمانی که یک خودرو از جانب سازمان استاندار تاییدیه دریافت کند، نیروی انتظامی نیز به ثبت و شماره‌گذاری خودروها می‌پردازد.

بروزرسانی: تایید توقف شماره گذاری تیبا و سمند

سمند از شمار محصولات ایران خودرو و تیبا از سایپا از اولین ماشین‌هایی هستند که خارج کردن آن‌ها از فرایند شماره‌گذاری آغاز شده است. البته سال گذشته هم قطع تولید پژو پارس 405 و قطع تولید پراید اعلام شد که بعد مشخص شد صرفا محدود به یک تیپ خاص بوده است.به گفته پلیس راهور، در حال حاضر هیچ یک از مدل‌های تیبا و سمند، (جز سمند سورن) به سبب تناقض با استانداردهای 85 گانه شماره‌گذاری نخواهند شد. البته این موضوع موقتی احتمالا به موضوعی دائمی بدل خواهد شد چراکه شرکت‌های مربوطه قرار است خودروهای جایگزین را به زودی روانه بازار کنند.

در حال حاضر اما مسئله مهم طبیعتا رسیدگی به اعتراضات خریداران این محصولات است که علی‌رغم فاکتور شدن، شماره‌گذاری نمی‌شوند و این موضوع اعتراضات زیادی به همراه داشته است. جزئیات بیشتر در این خصوص را اینجا بخوانید.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در رابطه با ماجرای پلاک نشدن تیبا و سمند چیست؟ لطفا نظرات خود را در قسمت کامنت با تکراتو در میان بگذارید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (39 نظر)

    یه خبر نگار باوجود بیاد از زندگی منه راننده تاکسی گزارشی بگیره تا مسئولان بدانن چه بلایی سر خانه وزندگی من آوردن با یه تصمیم عجولانه

    پاسخ

    آقایون حق الناس بلد و دلسوز مردم وحامی رانندگان تاکسی,زندگی منه که گند زدین با قانون بدون فکر وتصمیم عجولانه اول بفکر مردم باشین بعد یه قلمبه از دهنتون بیاد بیرون.راستی آقایون راهور واستاندارد شما که خودروهاتون سمند غیر استاندارد هس پس چرا میشین کاسه داغ تر از آش.
    بلاتکلیفی وبیکاری جزء دردهایی هست که دیوانه کننده س.خدا ازتون نگذره

    پاسخ

    اینا همش فیلمه می‌خوان یه ماشین بی کیفیت تر
    وگران تر به مردم بندازن والا تاحالا چرا بی کیفیت
    نبودش.

    پاسخ

    اینم قضیه اش مثل روآ هست که خواستن پژو رو راحت قالب کنن تولیدش متوقف شد میخوان ماشین ساینا و ..که گرونتر هست رو بفروشن

    پاسخ

    اینجاست که باید گفت :اول و آخر یک یکشون نامردای بی ذات فقط به فکر چپاول کردن جیب مردم هستن اگه این قشر از جامعه (متوسط،گارگر،مستضعف)نبود شما بی بوته ها اون بالا بالا ها نبودین ،عرض کنم که همه این حرفها بهونست که استاندارد فلان اینا،سیاست های کثیف تری پشت پرده هسته که خودمون ازش بی خبریم مثلاً سایپا خان سر کیسه رو شل نکرده این سری جلوشو گرفتن از این مثالها زیاد هسته واسه زدن اما فعلا که اونا سواره ماهم پیاده تا ببینیم این بازی کثیف به کجا پیش خواهد رفت

    پاسخ

    نیروی انتظامی محترم اقتدار نیرو را نشان دهید و مردم را از دست این ارابه های مرگ نجات..

    پاسخ

    هم وطنان عزیز که ثبت نام کردن برای تیبا ..خیالتون راحت باشه آخرین مدل تیبا۱۴۰۱ میشه دیگه تولید نمیشه ولی قیمتش مثل پراید میشه ۳۰۰میلیون تا دیگر خودروهای هم خانواده تیبا مثل ساینا وکویبک افزایش قیمت شامل حالشون بشه عزیزان..این وسط کارخانه سود میبره حسابی ورضایت مردم روهم به همراه داره…دوستانی هم که سمند ثبت نام کردن سمند سورن میگیرن یا۵۰میلیون افزایش قیمت کارخونه.قیمت سمند هم میرسه به۴۰۰میلیون..اصلا ناراحت نباشید خودتون رو هم اذیت نکنید کارخونه پول هیچ کس رو نمیخوره فقط شما یک بیعانه دادید لطف میکنید مابین التفاوت پرداخت میکنید برای خودروساز محترم فقط خودروی جدیدتر میگیرید به قول خودشون سدان جدید بر روی پلتفرم جدید….موفق باشید

    پاسخ

    دکی چی شدماگرفتیم استانداراومدوسط حتما باخانواده این ماشین وگرفتن میخوان گران بشن وفلان من اگه پول داشتم جایگزینومیخواستم چیکارکه این اقای استانداردبیادوسط پیشنهادبده یه حرف لااقل اوناییکه پولشوکامل دادن ماشین هاشوبدین اوناکه نصف پول واریزکردن پولشوبرگردونن یعنی چی ماشین وبدین جان ماهرچی هراتفاقی بیوفته به عهده خودمان حالاشداون همه پول دادیم۳ماه تحویل ۶ماهه سایپاواستانداردباملت بازیش گرفته اقا محصولت‌ودرست بزن تحویل بده دیگه امیدوارم تاپایان ماه رسیدگی کامل به شکایت ها صورت گرفته شده باشه

    پاسخ

    هیچ مسئول دلسوزی ما تو هیچ دولتی ندیدیم,فقط ب شعورمان توهین نکنید من تمام ارگانها رفتم هیچگونه جواب درست ودرمونی نمیدن,تو پیام قبلی گفتم دیگه رد دادم بیایید تا خودمو آتیش نزدم منو بگیرید به هر جرمی زندانی کنید,تاکسی هم نخواستم

    پاسخ

    من راننده تاکسی هستم,ماشینم دیگه قابل کار وارزش خرج کردن نداشت,دیماه ۱۴۰۰ تکمیل وجه کردم با کلی قرض وبدهی ودادن چک ب مردم پول رو جور کردم .تاکسی فاکتور شده,شاسی شده همه مابتفاوتها وکارهای اداری کامل هست,فقط پلاک نمیشه.کرایه خانه نتونستم پرداخت کنم حکم تخلیه گرفتن وسیلهام بیرونه,زنم رفت درخواست طلاق کرد,از موقعیت استفاده شد الان بچم پیشم نیست,چکم برگشت خورده حکم جلبمو دارن با ضمانت بیرونم دیگه رد دادم.اینا رو میگم آقایون استاندارد,صمت,فراجا,ایرانخودرو و رئیس تاکسیرانی من به شماها اعتماد کردم که ۹۰ روزه ماشینم میاد الان داره ۷ ماه میشه.تا خودمو جلو استاندارد یا هر ارگان دیگه آتیش نزدم منو زندانی کنید تو را بخدا قسم میدم,ماشین نخواستم,بیایید زندانیم کنید به هر جرمی

    پاسخ

    من میگم چون خود رئیس پلیس راهور سمند سورن داشته وباجناقهاش تیبا وسمند معمولی داشتن به خاطر اون این کارو کرده،

    پاسخ

    حالا تکلیف ما چیه که پولمون رو گرفتن و خودرو تحویل نمیدن؟گفتید به جز سمند سورن، پس چرا سمند سورن رو تحویل نمیدن؟

    پاسخ

    والله سر مردم شیره می مالند تولید تیبا وسمند متوقف می‌شود در حالیکه ساینا ورونیک از نظر شاسی وموثر ویگرکس فرقی با تیبا ندارد پس چرا آنها شماره گذاری می‌شود وهمچنین سمند اصلا با سورن تفاوتی دارد به جز اپشن ،،،،،،،،،

    پاسخ

    تیبا باید پلاک بشه مردم بازیچه نیستن مسؤلین به فکرچی هستن چراکسی جوابگو نیست انسانیت داشته باشید

    پاسخ

    آقا تورو خدا این چه کاریه ماشینمو زیر قیمت فروختم که ماشین تیبا بگیرم باهاش کار کنم خدا شاهده وضعیتمون اصلا خوب نیست تورو خدا پیگیری کنید

    پاسخ

    الان من چند تا سوال دارم
    مگه موتور تیبا با ساینا یا کوییک فرقی داره؟
    یا مثلا ایربگ بقیه ماشین های ایرانخودرو باز میشن؟
    یا اینکه کیفیت اکثرشون بالاتره.
    جواب رو همه میدونیم که این طور نیست.
    پس این حرف ها بهانه است

    پاسخ

    کاملا حق با شماست مافیا ای جوری تصمیم گرفته

    پاسخ

    سلام آقای استاندار تیبا اندازه پیکان مدل70نیست که پیکان داره پلاک می کنند یعنی استاندارد مدل 70آفرین برشماآقایی استاندار

    پاسخ

    الان خودرو شده یه آرزو،برید بمیرید همتون روزی که تولید شد کدوم گوری بودین، طلا داشتیم فروختیم به یه بدبختی پول یه تیبای را جور کردم حالا یادشون افتاده بی‌کیفیت هست

    پاسخ

    یعنی ما که پول تاکسی را ۸ماه قبل ریختیم،حالا باید دنبال پرتغال فروش بگردیم،حیا نمیکنید.

    پاسخ

    اخه خدا ازتون نگذره تکلیف مایی که 5 ماه منتظر سمندیم چی میشه این همه انتظار کشیدیم اخه این همه بی ماشین بودیم و خسارت دیدیم کلی قرض کردیم تکلیف ما چیه؟؟؟

    پاسخ

    نیروی انتظامی ۱۰۰ تا سمند بگیره باز پلاک می‌کنه جای نگرانی نیست

    پاسخ

    خاک بر سر این مملکت بی درو پیکر کنن
    که قرعه کشی میکنن
    ماشینو عرضه میکنن
    پول دریافت میکنن
    بعد یه الدنگی میاد میگه بی کیفیته پلاک نمیشه
    خوب دیوسا اگه مشکلی داره چرا قبل پول گرفتن نمیگین

    پاسخ

    ما تمام زندگیمونو فروختیم تا بتونیم ثبت نام کنیم راه درامدمون هم این ماشین با دوتا بچه زندگیمون رو هواست الان تازه یادشون اومد استاندار نیست یعنی تیبا مدل پایین تر الان بره راهنمایی پلاک نمیشه این چه داستانی سر مردم پیاده کردین ماشینامون رو بدن زندگیمون داره از هم میپاشه

    پاسخ

    ما کل سرمایمون رو گذاشتیم و قرض کردیم
    الان بلاتکلیف موندیم و دستمون به جایی بند نیست
    استاندارد و راهور قبل از گرفتن پول جلوی فروش رو می گرفت .
    خوابیدن یهو بیدار شدن فهمیدن باید جلوی پلاک زدن رو بگیرن؟؟؟؟!!!!!!!!

    پاسخ

    هر چه سریعتر تکلیف کسایی که پول ماشین رو واریز شرکت کردن روشن کنید

    پاسخ

    این همه ماشین تو پارکینگ کاشان هست چیکار میکنن

    پاسخ

    اقابابدبختی پول جورکردم تیباثبت نام کردم مستاجرم منبع درامدم اسنپه کمکم کنید

    پاسخ

    موقع تولید کدوم‌گوری بودین ک جلوشو بگیرید الان چه فایده داره

    پاسخ

    توروخدا بدادمابرسیدمن ازبرج13/11/1400متقاضی
    یک دستگاه تاکسی سمند که با تمام قرض ووام برای نوسازی تاکسی فرسوده تامنبع دارمدی داشته باشم ولی الان شش ماه است هیچ درآمدی نداریم

    پاسخ

    سلام منم 14بهمن ثبت نام کردم ولی بمارسیددیگه سمندپلاک نشد. الان تبدیلش کردم به 405تاچندروزاینده هم میاداونم چون دیدم ماشینی درکارنیست انجام دادم.

    پاسخ

    دوستان من با شرکت سایپا تهران تماس گرفتم
    گفت کاری از دست ما بر نمیاد
    و جوابگو نبود و در آخر گوشی قطع کرد دوباره هم جواب نداد
    به هرجا زنگ میزنم پاس کاری می‌کنند
    هر کدوم از شما هم کاری از دستتون بر میاد انجام بدید و گرنه حالا حالاها همه ما سرکار هستیم
    در آخر هم میگن بیایید پولتونو با اندک سود بگیرید
    خوددانید.

    پاسخ

    اخه چرا به این راحتی از مردم پول میگیرن ماشین به بدبختی فلاکت تحویل بگیرن

    پاسخ

    با سلام تو رو خدا مسولین محترم به داد ما برسید من وام گرفتم ماشین خریدم الان میگن شماره گداری نمیشه

    پاسخ

    سلام
    ‌سازمان‌استاندارد‌موقع‌ثبتنام‌کجا‌بودن‌که‌الان‌‌موقع‌تحویل‌یادشون‌افتاده‌که‌خودرو‌استاندار‌نیست
    مرد‌مومن‌من‌به‌‌قرآن‌قسم‌‌‌با‌هزار‌مسیبت‌پول‌جور‌کردم
    که‌ماشین‌بخرم‌‌خودم‌هم‌۳۲‌سالم‌‌مجردم‌‌‌‌میخام‌‌ازدواج‌کنم‌با‌ماشین.کار‌کنم‌تو‌اسنپ‌

    پاسخ

    باید هرچه زودتر تکلیف کسانیکه زندگیشونو فروختن و هزار قرض و قوله کردن تا ی ماشین مث تیبا بخرن معلوم بشه..چطوری یک شبه قانون وضع میکنن..من زندگیم رو هواست..اختلافات سایپا و استلندارد ب مردم ربطی نداره ک هزینشو ما بدیم..استاندارد باید جلوی فروش خودرو رو میگرفت ن شماره گذاریشو..

    پاسخ