;
coinex

تغییر گروه خونی توسط دانشمندان؛ تحولی تاریخی در دنیای پزشکی و پیوند اعضا!

پژوهشگران دانشگاه کمبریج با تغییر گروه خونی سه کلیه اهدا شده افرد فوت شده،‌ پیشگام تحولی عظیم و موثر در دانش پزشکی و پیوند عضو شده‌اند.

محققان در دانشگاه کمبریج موفق شده‌اند گروه خونی کلیه‌های اهداکننده را تغییر دهند و این ممکن است به تحولی عظیم در پیوند اعضا منجر شود و شانس افراد در صف دریافت عضو را به طور موثری تغییر دهد.

این دستاورد ممکن است تعداد کلیه‌های موجود برای پیوند اعضا را نیز افزایش دهد؛ خصوصا در گروه‌های اقلیت که کمتر می‌توان کلیه مناسب برای‌شان پیدا کرد. مثلا کلیه فردی با گروه خونی A را نمی‌توان به فردی با گروه خونی B یا بالعکس پیوند زد. اما اگر بتوان گروه خونی را به O بدل کرد، می‌توان کلیه را برای افراد با گروه خونی مختلف استفاده کرد. کاری که محققان انجام داده‌اند.

بیشتر بخوانید: راه های انتقال آبله میمون چیست؟ آخرین یافته‌های دانشمندان درباره شیوع و انتقال monkeypox

تغییر گروه خونی توسط دانشمندان

تیم محققان دانشگاه کمبریج برای تراز خون تزریق شده با استفاده از یک آنزیم از کلیه اهداکننده فوت شده و با تکیه بر دستگاه پرفیوژن نورموترمیک،‌ توانستند وسیله‌ای بسازند که به کلیه فرد وصل می‌شود و با عبور خون اکسیژن‌دار، آن را برای استفاده در آینده بهینه می‌کند.

تغییر گروه خونی توسط دانشمندان؛ تحولی تاریخی در دنیای پزشکی و پیوند اعضا!

آنزیم استفاده شده توسط پژوهشگران نشانگرهای گروه خونی کلیه را از بین برده و گروه خونی را به گروه O بدل می‌کند. با اینکار می‌توان کلیه را برای هر گروه خونی استفاده کرد. به گفته سرنا مک میلان، دانشجوی دکتری کمبریج، بعد از اینکه آنزیم توانسته آنتی‌ژن‌ را از روی بافت کلیه انسان حذف کند، پژوهشگران از موفقیت روش خود مطمئن شده‌اند:

«بعد از اینکه آنزیم را روی تکه‌ای از بافت کلیه انسان قرار دادیم و خیلی سریع آنتی‌ژن‌ها حذف شدند، اعتماد به نفس ما برای انجام این کار تقویت شد. در ادامه فهمیدیم که با فرایندی امکان‌پذیر روبه‌رو هستیم و فقط باید پروژه را برای اعمال آنزیم روی کلیه کامل انسان، گسترش دهیم.»

حال پژوهشگران موفق شده‌اند کلیه با گروه خونی B را با دستگاه و آنزیم در چند ساعت به کلیه با گروه خونی O تبدیل کنند. چنین پیشرفتی می‌تواند زندگی‌های بسیار زیادی را نجات دهد، خصوصا برای اقلیت‌هایی که به خاطر محدودیت‌های خاص نوع خون ناگزیرند مدت‌ها در صف دریافت عضو باشند.

گفته می‌شود که اقلیت‌های قومی غالبا گروه خونی B دارند و با توجه به اینکه نرخ اهدای عضو با این گروه خونی خیلی بالا نیست، کلیه‌های کمی برای افراد وجود دارد. حال و با امکان تغییر گروه خونی کلیه به O، می‌توان هر کلیه‌ای را به این افراد پیوند زد.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما درباره تغییر گروه خونی توسط دانشمندان چیست؟ نظرات خود را در این باره با ما در بخش کامنت‌ها در میان بگذارید و اخبار علمی را از تکراتو دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر