;
coinex

احتمال افزایش قیمت خودرو در نتیجه درخواست خودروسازان قوت گرفت

از آنجایی که دولت به هر دلیلی با درخواست خودروسازان برای افزایش قیمت خودرو موافقت نمی‌کند، شرکت‌ها برای گران شدن خودرو دست به دامان ستاد تنظیم بازار شده‌اند.

در طول سال جاری خودروسازان بارها به علل مختلفی خواستار افزایش قیمت خودرو شدند، اما این درخواست هرگز مورد موافقت دولت قرار نگرفت و این موضوع سبب شده تا حالا خودروسازان دست به دامان ستاد تنظیم بازار شوند تا قیمت محصولات خود را افزایش دهند. موضوعی که در صورت وقوع طبیعتا اعتراضاتی از سوی مردم که متضرران اصلی خواهند بود در پی خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: تاریخ رونمایی خودرو اقتصادی TF21 مشخص شد

افزایش قیمت خودرو

به نظر می‌رسد که اصلی‌ترین دلیل این درخواست خودروسازان، افزایش نقدینگی برای تولید محصولات بیشتر است، چراکه بنابر آمارهای رسمی عموم خودروسازان در حال حاضر محصولات خود را با زیان تولید می‌کنند. اما آیا واقعا گرانی خودرو راه چاره خودروسازان است؟

به عقیده یک کارشناس بازار خودرو، مشکلی اصلی درخواست دولت از شرکت‌های زیان‌ده برای افزایش تولید است که هیچ توجیه منطقی و معقولی ندارد. از سوی دیگر دخالت دولت در روند قیمت‌گذاری خودرو نیز تاثیر بزرگی در این زیان‌دهی داشت و نباید با این شرایط انتظار داشت خودروساز سالانه 1 میلیون و 600 هزار خودرو تولید کند.

احتمال افزایش قیمت خودرو در نتیجه درخواست خودروسازان قوت گرفت

از سویی باید گفت گرانی خودرو نیز به درخواست خودروسازان مشکل زیاندهی را برطرف نمی‌کند و تنها عمق فاجعه را بیشتر می‌کند. تحریم‌ها، تورم و اقتصاد فعلی کشور سبب افزایش شدید هزینه شرکت‌ها شده است. از آن سو دولت به خودروسازان دستور افزایش فروش داده و همه این‌ها معادله‌ای پیچیده ساخته است که احتمالا در حال حاضر راه‌حلی نیز برای آن وجود ندارد.

به احتمال زیاد خودروساز می‌کوشد با کسب وام‌های متعدد نقدینگی خود را افزایش دهد و در راستای افزایش فروش دستوری گام بردارد اما نهایتا زیاندهی دست و پای خودروساز بدهکار را می‌بندد و امکان قرض گرفتن پول دشوارتر نیز می‌شود. طبیعی است که در چنین شرایطی خودروسازی که فاقد منابع مالی کافی است برای افزایش قیمت محصولاتش دست به دامان نهادهای مختلف شود.

این مشکل از زمان وضع قانون قیمت‌گذاری دستوری دولتی آغاز شده و حالا جمع بدهی‌های خودروسازان کشور به بیش از 250 هزار میلیارد تومان می‌رسد و مشخص نیست که درخواست افزایش قیمت خودرو چطور قرار است چنین مبلغ هنگفتی را جبران کند.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما درباره احتمال افزایش قیمت خودرو چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان گذاشته و اخبار خودرو را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر