;
coinex

تاثیر بازی های ویدیویی در افزایش سرعت تصمیم‌گیری مغز کودکان!

دانشمندان نزدیک ۲ هزار کودک را که بیش از سه ساعت در روز بازی ویدئویی می‌کردند مورد بررسی قرار دادند و به تاثیر بازی های ویدیویی در افزایش سرعت تصمیم‌گیری مغز کودکان پی‌بردند.

دکتر نورا ولکو، مدیر (NIDA) می‌گوید: «این مطالعه به درک رو به رشد ما از ارتباط بین بازی‌های ویدیویی و رشد مغز کمک می‌کند تا مزایای مرتبط با این سرگرمی محبوب را، که به بررسی بیشتری نیاز دارد، بهتر دریابیم!».

بیشتر بخوانید: گیتار هوشمند چیست ؛ معرفی گیتار لاوا می 3

تاثیر بازی های ویدیویی در افزایش سرعت تصمیم‌گیری مغز کودکان

می‌دانیم که مطالعاتی ارتباط بین بازی‌ ویدیویی و رفتارهای شناختی را بررسی کرده‌اند، امّا پیش‌تر در این مطالعات، زیربنای مکانیسم‌های عصبی و زیست‌شناسانه‌ی این ارتباط به خوبی درک نشده‌ بود؛ چرا که تنها تعداد انگشت‌شماری از مطالعاتِ تصویربرداریِ عصبی به این موضوع پرداخته‌ و حجم نمونه آن‌ها هم کوچک بوده است، یعنی تعدادی با کمتر از 80 شرکت‌کننده.

بازی ویدئویی در افزایش قوه شناختی کودکان نقش دارد!
تاثیر بازی های ویدیویی در افزایش سرعت تصمیم‌گیری مغز کودکان

برای رفع این شکاف آماری، دانشمندان دانشگاه ورمونت، برلینگتون، داده‌های به‌دست آمده از کودکان را در سنین 9 و 10 سالگی تجزیه و تحلیل کردند. و بعد تیم پژوهشی داده‌های نظرسنجی، شناختی و تصویربرداری مغزی را از نزدیک به 2000 شرکت‌کننده، از درون گروه مطالعه بزرگ‌تری، گردآوری کرد.

آن‌ها این کودکان را به دو گروه بخش کردند؛ آن‌هایی که گزارش داده‌اند که اصلاً بازی ویدیویی بازی نمی‌کنند و آن‌هایی که گزارش دادند سه ساعت در روز یا بیشتر بازی ویدیویی انجام می‌دهند. این بخش‌بندی از آنجایی برگزیده شد که از دستورالعمل‌های مربوط به مدت زمان تماشای صفحه نمایش سازمان اطفال آمریکا فراتر رفته بود، این سازمان توصیه می‌کند که زمان بازی ویدیویی برای کودکان بزرگ‌ به یک تا دو ساعت در روز محدود شود. بنابراین، پژوهشگران برای هر گروه، عملکرد کودکان را در دو مقوله ارزیابی کردند که نشان دهنده توانایی آن‌ها در کنترل رفتار تکانشی و به خاطر سپردن اطلاعات و همچنین فعالیت مغزی‌شان حین انجام کارها بود.

یافته‌ها از چه حکایت دارند؟

پژوهشگران دریافتند، کودکانی که سه ساعت یا بیشتر در روز بازی‌های ویدیویی انجام می‌دهند، در هر دو امر شناختی سریع‌تر و دقیق‌تر از کودکانی هستند که هرگز بازی نمی‌کنند. آنها همچنین مشاهده کردند که تفاوت در عملکرد شناختی مشاهده شده بین این دو گروه با تفاوت در فعالیت مغزی همراه است. تجزیه و تحلیل تصویربرداری مغزی (MRI) نشان داد که کودکانی که سه ساعت یا بیشتر در روز بازی‌ ویدیویی انجام می‌دهند، عملکرد بهتری نسب به کودکانی دارند که هرگز بازی نکرده‌اند، و فعالیت مغزی بیشتری نیز در مناطقی از مغز که با توجّه و حافظه مرتبط است، از خود نشان می‌دهند.

پژوهشگران درباره بازی ویدئویی چه فکری می‌کنند؟

به زعم پژوهشگران، این الگوها ممکن است ناشی از تمرین وظایف مربوط به کنترل تکانه‌ها و  استفاده از حافظه در حین بازی ویدیویی‌ای باشد که از نظر شناختی دشوار است، و این تغییرات نیز احتمالاً منجر به بهبود عملکرد در کارهای مرتبط با آن بازی می‌شود. مضاف بر این، فعالیت نسبتاً محدودتر در نواحی بینایی کودکانی که گزارش کرده‌اند بازی‌های ویدیویی انجام می‌دهند، به این دلیل است که این ناحیه از مغزشان احتمالاً در پردازش بصری کارآمدتر شده است، آن هم از طریق بازی‌ ویدیویی و بازی کردن مکرر آن.

بازی ویدئویی در افزایش قوه شناختی کودکان نقش دارد!
تاثیر بازی های ویدیویی در افزایش سرعت تصمیم‌گیری مغز کودکان

در حالی که مطالعات پیشین ارتباط بین بازی ویدیویی و افزایش افسردگی، خشونت و رفتار پرخاشگرانه را گزارش کرده بودند، این مطالعه چنین چیزی را نشان نداد. اگرچه کودکانی که سه ساعت یا بیشتر در روز بازی‌های ویدیویی انجام می‌دهند، در مقایسه با کودکانی که بازی‌های ویدیویی انجام نمی‌دهند، مشکلات روانی و رفتاری بیشتری را گزارش می‌کنند؛ در همین خصوص پژوهشگران دریافتند که این ارتباط از نظر آماری معنی‌دار نیست، به این معنی که نویسندگان نمی‌توانند رد کنند که آیا این روند نشانگر یک ارتباط علمی یا تصادفی است. آنها خاطرنشان می‌کنند که این یک اقدام مهم برای درک این روندها در بالغ شدن کودکان خواهد بود.

مضرات اجتمالی بازی ویدئویی چه چیزهایی می‌توانند باشند؟

علاوه بر این، محققان تاکید می‌کنند که این مطالعه مقطعی امکان تحلیل علت و معلولی را نمی‌دهد و ممکن است که به طور عام، کودکانی که در این نوع وظایف شناختی خوب هستند، بازی‌های ویدیویی را انتخاب کنند. آن‌ها همچنین نیز تأکید می‌کنند که یافته‌های آن‌ها به این معنا نیست که کودکان باید زمان نامحدودی را با رایانه، تلفن همراه و یا تلویزیون بگذرانند. برای نمونه، آنها فرض می‌کنند که ژانر بازی‌های ویدیویی، مانند اکشن-ماجراجویی، حل پازل، بازی‌های ورزشی یا تیراندازی، ممکن است اثرات متفاوتی برای رشد عصبی-شناختی داشته باشند، و این سطح از ویژگی به‌روی نوع بازی ویدیویی انجام شده ارزیابی نشده است.

کلام آخر

این مطالعه بزرگترین پژوهش در ایالات متحده بوده است، نزدیک به 12 هزار جوان را که به بزرگسالان نیز تبدیل می‌شوند، ردیابی می‌کند. پژوهشگران به طور منظم ساختار و فعالیت مغز شرکت‌کنندگان را با استفاده از تصویربرداری MRI اندازه‌گیری کرده و اطلاعات روانشناختی، محیطی، و شناختی و همچنین نمونه‌های زیست‌شناسی را جمع آوری می‌کنند. در حقیقت امر، هدف مطالعه درک عواملی است که بر رشد مغزی، شناختی و اجتماعی-عاطفی تأثیر می‌گذارد، تا بتوانیم از خلل آن درک بهتری از عوامل موثر بر ارتقای مسیر زندگی یک فرد جوان مطلع شویم.

 علی‌رغم آن که نمی‌توانیم بگوییم، آیا انجام منظم بازی‌های ویدیویی باعث عملکرد عصبی شناختی برتری می‌شود، امّا یافته‌‌های کنونی دلگرم‌کننده‌اند و باید به بررسی آن در دوران نوجوانی و بزرگسالی نیز ادامه دهیم ــــ‌ بادر چرانی‌ ـ‌ـــ.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما درباره‌ تاثیر بازی های ویدیویی در افزایش سرعت تصمیم‌گیری مغز کودکان چیست؟ لطفاً، نظرات و تجربیات خود را در بخش کامنت‌ها با ما در میان بگذارید و اخبار فناوری را از تکراتو دنبال کنید.

منبع:.sciencedaily

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر