;
coinex

خون دست ساز بشر به رگ های انسان تزریق شد؛ آیا همه چیز به خوبی پیش می‌رود؟

در یک کار‌آزمایی بالینی بر روی انسان‌ها در کشور بریتانیا، مقدار کمی از خون دست ساز بشر به رگ های انسان تزریق شد تا نحوه عملکرد آن در بدن مشخص شود.

خون تولید شده در آزمایشگاه ، حاوی سلول های بنیادی اهداکنندگان بود که می‌تواند در آینده به صورت وسیع مورد استفاده قرار گیرد. این آزمایش علاوه بر نشان دادن ارزیابی ایمنی در استفاده از این خون، نشان می‌دهد که عمر گلبول های قرمز آزمایشگاهی در مقایسه با گلبول‌های قرمز اهدا شده توسط اهداکنندگان چگونه است. البته مقدار تزریق در این آزمایش کم بود تا صرفا مشخص شود که عملکرد آن در بدن چگونه خواهد بود و سلول‌ها تا چه حد دوام خواهند آورد.

بیشتر بخوانید: تغییر گروه خونی توسط دانشمندان؛ تحولی تاریخی در دنیای پزشکی و پیوند اعضا!

خون دست ساز بشر به رگ‌های انسان

در آزمایش تزریق خون دست ساز بشر به رگ‌های انسان، قسمتی از آزمایش Restore است و توسط واحد انتقال خون سازمان ملی بهداشت بریتانیا و دانشگاه بریستول هدایت می‌شود. در این آزمایش، خون آزمایشگاهی را به دو داوطلب سالم تزریق کردند. با توجه به این که ارزشیابی‌ها ادامه‌دار خواهد بود، تاکنون هیچ عارضه جانبی در این افراد مشاهده نشده است.

خون دست ساز بشر به رگ های انسان

مزیت‌های استفاده از خون تولید شده در آزمایشگاه این است که اولا توانایی برطرف کردن مشکل کمبود اهداکننده در گروه‌های خونی نادر را برای بیماران مبتلا به کم خونی داسی شکل و تالاسمی را دارد، دوما احتمال دارد که این خون نسبت به خون‌های اهدایی بهتر و سالمتر باشد. طول عمر خون‌های عادی در حدود ۱۲۰ روز است و دارای سلول‌هایی با سنین متفاوت هستند.

قابل توجه است که خون تولید شده در آزمایشگاه، همگی تازه هستند و به همین دلیل، از عملکرد خوبی برخوردارند. با این کار، دفعات نیاز به دریافت خون کم شده و مشکل تجمع آهن در بدن، رفع می‌شود.

خون تولیدی در آزمایشگاه، از روی سلول‌های بنیادی بزرگسالان تولید شده است و سلول‌های بنیادی در ابتدا، در یک محلول مغذی به مدت ۱۸ تا ۲۱ روز قرار می‌گیرند تا تکثیر شوند. در حدود ۲۴ لیتر محلول مغذی برای تولید ۱ الی ۲ قاشق گلبول قرمز نیاز است.

در ادامه، حداقل به ۱۰ نفر در بازه‌های زمانی متفاوت و در طی چهار ماه دو نوع خون تزریق می‌شود که یکی از آن‌ها خون استاندارد و دیگری خون آزمایشگاهی است که در نهایت مشخص شود که این روش آزمایشگاهی نسبت به استفاده از خون عادی چه مزیت‌هایی دارد؟

بیشتر بخوانید:

نظر شما در مورد خون دست ساز بشر چیست؟ لطفا نظرات خود را در قسمت کامنت با تکراتو در میان بگذارید و اخبار فناوری را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر