coinex
راهنمای خرید تکراتو

انقلاب نانو تکنولوژی ؛ نیم نگاهی به ذرات غیر قابل مشاهده

انقلاب نانو تکنولوژی شروع شده است. نانوتکنولوژی دندان ها را پاکیزه تر می کند، رنگ ماشین را ارتجاعی تر می کند و ماندگاری باتری گوشی ها را تقریبا ابدی می کند.

انقلاب نانوتکنولوژی شروع شده است. نانوتکنولوژی دندان ها را پاکیزه تر می کند، رنگ ماشین را ارتجاعی تر می کند و ماندگاری باتری گوشی ها را تقریبا ابدی می کند. دیدن چنین تصویری زیر میکروسکوپ قدرت تخیل را آزاد می کند.

دیدن چنین تصویری زیر میکروسکوپ قدرت تخیل را آزاد می کند

.

نانو تکنولوژی تبدیل به اصطلاحی شده است که زیاد به کار گرفته می شود. این ذرات با ابعادی که تنها به اندازه یک میلیونوم میلی متر است، به دلیل خصوصیات کاملشان به نسبت سایه بسیار بلندی می اندازند. نانو کربن های لوله ای گرما را دو برابر الماس هدایت می کنند، 20 برابر فولاد مقاومت دارند و در برابر جریان برق در مقایسه با فلز مس هزار برابر کمتر مقاومت نشان می دهند. لوله هایی با قطر برابر با چند نانومتر طرز تفکر در خصوص چیپ های کامپیوتری یا مانیتور های بسیار موثر را متحول می کند. همچنین در بخش پزشکی رویای تولید مینی روبات هایی که باعث درمان بیماری ها در بدن می شوند، جریان گرفته است. تمام اینها امکان پذیر است، اما مدتی طول خواهد کشید.

آیا نانو تکنولوژی در حال حاضر وجود دارد؟

عصر نانو مدتی است که آغاز شده است. در شرکت شیمیایی BASF ده سال است که بر روی بهبود و تکمیل موادی مانند خمیر دندان و کرم ضد آفتاب، کاغذ و رنگ خودروها کار می شود تا تاثیر گذاری بیشتری ایجاد کنند. در پس این افکار این دانش نهفته است که خصوصیات مواد وابسته به اندازه آنها هستند. اشتفان مارسینوسکی Stefan Marcinowski رئیس شعبه BASF در لودویگزهافن آلمان می گوید ذراتی که از مواد مشابه ساخته شده اند در جهان ماکرو و نانو خصوصیات مختلفی دارند. به طور مثال رنگ وابسته به اندازه ذرات و ساختار مولکول تغییر می کند. ذرات نانو که به طور خاصی کشت شده اند با مواد مخلوط می شوند و رنگی که از این طریق تولید می شود را هم مقاوم تر و هم ارتجاعی تر می کنند. شیمی در حال کشف کامل توانمندی های مواد است. به طور مثال هنگامی که خاک رس کاملا با ذرات نانو به عمل بیاید، خصوصیات حلالیتش در آب را از دست می دهد و استحکام خیلی بیشتری پیدا می کند.

نانو ماشین ها در بدن انسان

ذرات نانو مسلما چیز جدیدی نیستند. در هر یک از سلول های بدن انسان تعداد غیر قابل شمارشی از نانو ماشین ها در حال فعالیت و تبدیل و انتقال مواد می باشند. پس آنها همیشه بوده اند – البته ذرات نانو را مدت زمان کوتاهی است که می توانیم ببینیم، کند و کاو کنیم و بیش از هر چیزی با پنس های نانو که از 2 عدد نخ نانو تشکیل شده اند، آنها را تغییر دهیم.

ذرات نانو مسلما چیز جدیدی نیستند. در هر یک از سلول های بدن انسان تعداد غیر قابل شمارشی از نانو ماشین ها در حال فعالیت و تبدیل و انتقال مواد می باشند. پس آنها همیشه بوده اند – البته ذرات نانو را مدت زمان کوتاهی است که می توانیم ببینیم، کند و کاو کنیم و بیش از هر چیزی با پنس های نانو که از 2 عدد نخ نانو تشکیل شده اند، آنها را تغییر دهیم.

روش های بسیار زیادی برای دخول به دنیای نانو وجود دارد. به طور مثال با کمک میکروسکوپ های نیروی اتمی بسیار مدرن این امر میسر می شود. این میکروسکوپ مشاهده کوچکترین جزئیات را ممکن می سازد. دندان هایی که به ظاهر کاملا صاف و یکنواخت هستند، با چشم مصنوعی نانو به حفره های بسیار بزرگی تبدیل می شوند که درونشان باکتری ها و جرم جا می گیرند. ماده مصنوعی ساخته شده از هیدروکسی آپاتیت توسط شرکت BASF می تواند این حفره ها را با یک لایه محافظه ای از ذرات نانو پر کند. به این وسیله دندان سطح کمتری را برای حمله در اختیار باکتری ها قرار می دهد. رالف نورنبرگ Ralf Norenberg متخصص مواد شیمیایی با کارایی عالی در شرکت BASF می گوید: پایه و اساس این تفکر این است که مینای دندان توسط ذرات نانو که در خمیر دندان وجود دارد، بازسازی شود.

ابر حافظه های نانو مکعبی

بخش های دیگری که BASF در آنها فعالیت می کند، استفاده از نانو مکعب ها در سلول های سوخت بسیار کوچک قابل حمل در لپ تاپ ها، گوشی ها و دستگاه های پخش موسیقی MP3 می باشد. اولریش مولر Ulrich Müller یکی از محققان BASF در این بخش می گوید، نانو مکعب ها به علت سطح جذب بالای درونی خود از قابلیت حافظه فوق العاده ای برخوردارند. تنها 2.5 گرم از این نانو مکعب ها سطحی به اندازه یک زمین فوتبال دارد، در حالی که تولید این نانو مکعب ها به تولید کاتالیزور ها تکیه می کند که مدت زمان زیادی است که تحت آزمون قرار گرفته اند.

 در کل می توان به نانو تکنولوژی به عنوان یک تکنولوژی میان رشته ای نگریست که در تمام زمینه های فنی در آینده نقش به سزایی بازی خواهد کرد. کما اینکه هم اکنون نیز این نقش را بازی می کند. اکسل ابنا Axel Ebenau مدیر پروژه در بخش تجاری BASF می گوید در سال 2001، 85 درصد فروش نانو مواد و لایه های پوششی از جنس نانو از محصولات جا افتاده بر گرفته شده است. اومی گوید هیاهویی که در خصوص نانو به وجود آمده است کمی اغراق بر انگیز به نظر می رسد. این یک تجارت دشوار است. بسیار دشوار تر از آنچه که خیلی ها که در سرخوشی به سر می برند، گمان می کنند.

.

منبع: faz


عصر تکنولوژی، Techera

 

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر