;
coinex

برقی کردن موتورسیکلت در اصفهان به منظور کاهش آلودگی هوا

برقی کردن موتورسیکلت به منظور کاهش آلودگی هوا در برنامه‌های دولت است. رئیس سازمان محیط زیست از اجرایی شدن این طرح تا سه سال آینده خبر داد.

به گزارش تکراتو و به نقل از روابط عمومی سازمان حفاظت از محیط زیست اصفهان، عیسی کلانتری روز پنج‌شنبه در آیین افتتاح خط تولید موتور‌های پیشرفته الکتریکی مغناطیس دائم در شهر اصفهان، از تاثیرات چشم‌‌گیر خودروها و موتورسیکلت‌های برقی برای جلوگیری از آلودگی هوای کلان‌شهر‌ها گفت. کلانتری ضمن سخنان خود به اجرایی شدن طرح برقی کردن موتورسیکلت تا سه سال آینده خبر داد.

خط تولید موتورهای پیشرفته الکتریکی مغناطیس دائم روز پنجشنبه با حضور جانشین سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و استاندار اصفهان در شاهین شهر راه اندازی شد. خط تولید مکانیزه تولید موتور‌های الکتریکی در مرکز صنایع دریایی شهید قربانی، در شاهین شهر استان اصفهان، راه‌اندازی شده است و قرار است سه محصول “موتور مغناطیس دائم موتورسیکلت”، “موتور مغناطیس دائم دوچرخه برقی” و “موتور مغناطیس دائم کولرهای آبی” را تولید کند. در صورت توسعه کامل این خط تولید، یکهزار و 600 شغل بصورت مستقیم و غیر مستقیم ایجاد می شود.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست خطرات زیست محیطی آلودگی هوا را متوجه وضعیت اقتصادی و اجتماعی نیز دانست. وی در این خصوص افزود :

بهبود کیفیت آلودگی هوا در کلانشهرها یکی از راهبردهای مهم زیست محیطی دولت دوازدهم است و تلاش دولت بر این است که کلانشهرها از هوای استاندارد بهره مند شوند.

کلانتری از جمله علل‌های آلودگی هوا در کلان‌شهرها را عبور و مرور خودروها توصیف کرد. وی افزود که “دود ناشی از سوخت موتورسیکلت ها نیز به شدت آلودگی هوای کلانشهرها افزوده است.


بیشتر بخوانید : مروری بر بهترین و سریع ترین موتورسیکلت های جهان در سال ۲۰۱۸


به گفته رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست واحدهای متعدد و پیشرفته‌ای در زمینه تولید وسایل نقلیه برقی از جمله صنایع دریایی وابسته به وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح فعالیت دارند. وی در این زمینه ابراز امیدواری کرد که با همکاری دولت و این واحدها، تولید و تجهیز وسایل نقلیه برقی تقویت و بدین وسیله زمینه‌ساز استفاده بیشتر شهروندان از آنها شوند. معاون رئیس جمهور در امور محیط زیست خاطر نشان کرد :

خوشبختانه در این بخش هیچگونه وابستگی خارجی نداریم و خودکفا هستیم. با ارتقای سطح فرهنگ مردم برای استفاده از وسایل نقلیه برقی به جای وسایل نقلیه بنزینی، علاوه بر صرفه جویی در مصرف سوخت های فسیلی که بخش عمده آن وارداتی است می توانیم شاهد هوای پاک در شهرهای کشور باشیم.

موتورسیکلت

کلانتری در همین خصوص ادامه داد که در راستای حمایت از مصرف‌کنندگان وسایل موتوری برقی، دولت پذیرفته که بخشی از سود تسهیلات را تقبل کند. مابقی سود این وسایل را می‌بایست مصرف‌کنندگان پرداخت کنند. به نظر می‌رسد تعبیه مکان‌هایی در داخل شهر‌ها برای شارژ وسایل نقلیه موتوری برقی از جمله وظایف شهرداری‌ها در این خصوص باشد.

با هماهنگی مشترک همه نهادها، زمینه استفاده از موتورها، خودروها و دوچرخه های برقی برای شهروندان فراهم شود تا مردم بتوانند از حداقل حقوق شهروندی که هوای پاک است، بهره مند شوند.

برقی کردن موتورسیکلت به تعداد یک میلیون در اصفهان

در آیین افتتاح خط تولید موتورهای پیشرفته الکتریکی مغناطیس دائم، استاندار اصفهان از هدف‌گذاری برای برقی کردن موتورسیکلت به میزان حدود یک میلیون دستگاه در استان خبر داد. محسن مهرعلیزاده روز پنجشنبه در مرکز صنایع دریایی شهید قربانی این شهر گفت که بر اساس اعلام قبلی کار برقی کردن موتورسیکلت در اصفهان از سه ماه آینده آغاز می‌شود.


بیشتر بخوانید : کانفدریت موتورز با یک نام جدید و موتورسیکلت‌های الکتریکی پیشرفته برمی‌گردد!


وی با تاکید بر عدم وجود هرگونه اجباری در این زمینه برای دارندگان موتورسیکلت، و با اشاره به اینکه بخشی از سود تسهیلات توسط یارانه دولتی و بخش دیگر توسط خریدار پرداخت می شود، تصریح کرد :

بانک ها مشوق های لازم را برای موتور سواران جهت برقی کردن موتور سیکلت ها فراهم کرده اند و ما با مشوق ها و تسهیلات ارزان قیمت به دنبال پیاده کردن این طرح هستیم. هماهنگی لازم با نیروی انتظامی برای پلاک گذاری موتور سیکلت های برقی در استان انجام شده است و در این زمینه مشکلی نداریم. همکاری شهرداری ها برای نصب جایگاه های مخصوص شارژ موتورها و دوچرخه های برقی لازم است.

آماری که استاندار اصفهان ارائه می‌کند بسیار قابل توجه است. به گفته وی حدود 580 هزار دستگاه موتورسیکلت بنزینی در کلان‌شهر اصفهان تردد می‌کنند. مسلمان این نیم میلیون موتورسیکلت خطرات زیادی برای هوای این شهر به دنبال دارد. مهر علیزاده در ادامه گفت :

دولت دوازدهم برنامه های ویژه ای برای کاهش آلودگی کلانشهرها دارد و با آغاز تصدی عیسی کلانتری در سازمان حفاظت محیط زیست این توجه ها بیشتر شده است. اقدام های خوبی برای این موضوع از جمله دریافت اجازه از رهبر معظم انقلاب برای استفاده از منابع صندوق توسعه ملی صورت گرفته و امید است این منابع کمک های لازم برای اجرای طرح های جایگزینی در شهرها را فراهم کند.

موتور سیکلت برقی

استاندار اصفهان با تاکید بر ظرفیت‌های بالای این استان در تولید خودرو، دوچرخه و موتور سیکلت برقی و با بیان اینکه این سازمان با برون سپاری بخشی از طرح های خود، نقش مهمی در اشتغالزایی داشته است، خاطر نشان کرد :

بخشی از این ظرفیت ها مربوط به سازمان صنایع دریایی وابسته به وزارت دفاع است که محصولاتی با استاندارد بالا را تولید کرده است. با توجه به نوسانات ارزی، تولیدات داخلی بسیار با صرفه است. رای حمایت از این تولیدها در اصفهان برنامه ریزی خوبی انجام شده به طوریکه با همکاری سازمان های حفاظت محیط زیست، بهینه سازی مصرف سوخت و صنایع دفاعی، گروهی متشکل از بانک ها، تولیدکنندگان و توزیع کنندگان برای اجرای این طرح ها تشکیل شده است.

در مراسم فتتاح خط تولید موتورهای پیشرفته الکتریکی مغناطیس دائم، حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده مردم شاهین‌شهر، میمه و برخوار در مجلس شورای اسلامی نیز حضور داشت. حاجی دلیگانی با اشاره به مصوبات مجلس برای برقی کردن موتورسیکلت ها و با اشاره به برخی مسائل زیست محیطی در شاهین شهر به واسطه فعالیت پالایشگاه اذعان داشت :

براساس مصوبه سال گذشته مجلس شورای اسلامی برای جایگزینی خودروها و موتورهای برقی، اختیارات خوبی به استان ها داده شد. لازم است تدبیری برای کاهش آلایندگی در این منطقه صورت گیرد.

نماینده شاهین‌شهر می‌گوید سطح آب‌های زیرزمینی دشت برخوار بدترین وضعیت را در سطح کشور دارد. وی اشاره می‌کند که در سال 1353 آب زیرزمینی این دشت با کندن 6 متر زمین در دسترس بود، اما امروز وضعیت کم‌آبی به جایی رسیده است که متراژ به 250 متر رسیده است. حاجی‌ دلیگانی از ضرورت اقدامات لازم برای انتقال آب به این منطقه گفت.

بیشتر بخوانید :

منبع : doe

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر