;
coinex

سریال های ماه رمضان 1400 ؛ برنامه جامع سیمای ملی برای ماه مهمانی خدا

در میان برنامه های گوناگون و متنوع سیمای ملی، سریال های مناسبتی جایگاهی ویژه دارند. این گفتار به بررسی سریال های ماه رمضان 1400 میپردازد.

صدا و سیمای ایران مدت مدیدی است که دوران کم فروغی را از سر میگذراند. حداقل آمارها گواه بی اعتمادی و بی علاقگی مردم به رسانه ملی است و این موضوع در طرف مقابل نیاز مردم با محبوبیت برخی شبکه های ماهواره ای و از طرف دیگر برخی سرویس های اشتراک ویدیو مانند فیلیمو و نماوا تامین شده است.

در این میان البته هنوز هم اگر کمی توجه و اهمیت به برخی بخش ها داده شود مردم طبعا از صدا و سیما استقبال میکنند. گواه این امر محبوبیت ناگهانی برخی سریال های تلویزیونی است که حتی بعضا آنچنان هم از کارگردانی محشر یا قوت داستان بهره مند نیستند، اما اگر در حالت نهایی کمی بهتر از متوسط باشند، استقبال مردم بسیار خوب و قابل توجه خواهد بود.

یکی از دسته بندی ها محبوب در میان سریال های ایرانی سریال های مناسبتی است. امروز قصد داریم به سریال های ماه رمضان 1400 بپردازیم. با ما باشید.

سریال های ماه رمضان 1400

برنامه جامع سیمای ملی برای ماه مهمانی خدا

به طور خاص و در ارتباط با موضوع این بحث، باید گفت فارغ از سریال هایی که در تمام ایام سال از تلویزیون پخش میشوند، برخی سریال های مناسبتی محبوبیت جالب توجه و خوبی پیدا میکنند.

اگرچه از دوران بهترین سریال های ایرانی فاصله گرفته ایم ولی هنوز هم در مناسبت های خاص سریال های جذابی از راه میرسند.

در میان سریال های مناسبتی میتوان به سریال های نوروز 1400 یا سریال های زمستانی تلویزیون اشاره کرد که همواره برخی عناوین بسیار با کیفیت نیز در میان آن ها دیده میشود.

البته که انتظار ما از سریال های ایرانی در حد بهترین سریال های 2021 نباید باشد. باید با امکانات و شرایط موجود وضعیت را سنجید، اما اگر به ما باشد محصولات ایرانی در بسیاری از مواقع برتر از سریال های ترکی یا بهترین سریال های شبکه جم هستند که این روزها از قضا بسیار هم محبوب شده است.

اگر در مقایسه وضعیت و شرایط تولید باشد، ‌نه سریال های ایرانی که حتی بهترین سریال های ترکی 2020 نیز به حد بهترین سریال های نتفلیکس در سال 2021 نمیرسند.

اما همانطور که گفتیم مزیت سریال های ایرانی خصوصا دسته مناسبتی آن،‌ پیوند عمیق و ریشه دار با باورها، آیین و فرهنگ ایرانی اسلامی است که درک و ارتباط برقرار کردن با این دسته از آثار را ساده تر میکند.

برای مثال به سریال چند فصلی و محبوب پایتخت بنگرید! سریال پایتخت که در ابتدا یک سریال نوروزی بود تا 6 سال پای ثابت تلویزیون و شبکه یک سیما بود و امسال هم به دلیل برخی محدودیت ها ساخته نشد. پایتخت طی این دورانی که بر آن گذشت توانست خود را به عنوان یکی از ماندگارترین و بهترین سریال های طنز ایرانی مطرح کند.

در میان سریال های مناسبتی این چنینی کم نیستند سریال هایی که در ایام ماه مبارک رمضان از سیمای ملی پخش شدند و از قضا استقبال و محبوبیت زیادی به خود دیدند و پس از آن بارها و بارها در شبکه های گوناگون تلویزیون تکرار شدند.

این سریال های به تناسب ماه مبارک رمضان عموما حاوی پیام های اخلاقی مهمی هستند که بعضا مردم را به شگفتی می اندازد. امروز در تکراتو قصد داریم به همین دسته از آثار سیمای ملی یعنی سریال های ماه رمضان 1400 بپردازیم. برای سال 1400 به نظر میرسد سیمای ملی برنامه خاصی در نظر گرفته باشد.

به علاوه سخن از احتمال تولید و پخش پایتخت 7 به عنوان یکی از سریال های ماه رمضان 1400 نیز در میان است. با ما در بررسی سریال های ماه رمضان 1400 همراه باشید.

سریال های ماه رمضان 1400 چه سریال هایی هستند؟

با این اوصاف، تلویزیون با شرایط سخت کرونایی بلافاصله با پشت سر گذراندن ایام نوروز باید در اواخر فروردین ‌ماه 1400 کنداکتور رمضانی‌اش را روی آنتن ببرد. سیمایی که در ماه رمضان گذشته، با زیرخاکی و فصل سوم بچه مهندس بیشتر از سرباز شبکه سه، نظر بیننده را جلب کرد. تاکنون اطلاعاتی از چند پروژه در حال ساخت برای رمضان سال جدید به دستمان رسیده است که در ادامه آنها را با شما به اشتراک میگذاریم.

شبکه یک و زیرخاکی دو؟

هنوز همه چیز در هاله ای ابهام است. فصل اول زیرخاکی ماه رمضان سال پیش از شبکه یک پخش شد و از قضا با بازی خوب پژمان جمشیدی بسیار دیده شد.

بسیاری حالا انتظار دارند بنابر رسم معمول سیمای ملی، حالا که از زیرخاکی استقبال شده است، فصل دوم و دنباله آن نیز تولید شود. اگرچه به ساخت و تولید فصل دوم زیرخاکی در دست کار است، مسئولان شبکه یک و یا صدا و سیما هنوز هیچ خبر رسمی در این باره نداده اند.

زیرخاکی مجموعه‌ای کمدی با داستانی جذاب در فضای روزهای پس از انقلاب است که نقش اصلی آن را پژمان جمشیدی و ژاله صامتی بازی می‌کنند. در فصل اول این سریال، هادی حجازی فر یکی از نقش‌های اصلی را برعهده داشت و هم کاراکتر برادر پژمان جمشیدی و هم شخصیت پدر او را در سریال بازی می‌کرد، اما این بازیگر در فصل دوم زیرخاکی حضور ندارد.

سریال های ماه رمضان 1400
سریال های ماه رمضان 1400

البته باید دید شرایط چگونه پیش خواهد رفت. به هر حال الان کارها به واسطه شرایط کرونایی، وضعیت متفاوت‌تری نسبت به گذشته دارند و از طرفی، افرا و حتی 87 متر هم جزو گزینه‌های دیگر شبکه یک قرار دارند، چون در چرخه تولید قرار دارند.

اما با توجه به چیدمان فهرست سریال های ماه رمضان 1400 که در ادامه آنرا میبینید، به نظر میرسد جای خالی اثر طنز ماه رمضان را قرار است سریال جلیلوند پر کند.

شبکه دو و همچنان ادامه بچه مهندس!

“بچه مهندس” از اواخر آبان‌ماه وارد چرخه تولید شد. اما این بار بدون علی غفاری کارگردان سه فصل گذشته‌اش و تازه آنقدر حواشی فصل 4 ادامه دار شد که روزبه حصاری بازیگر نقش اول (جواد) فصل قبلی سریال نیز از پروژه کنار گذاشته شد.

حالا مشخص نیست قرار است ادامه داستان چگونه باشد اما به هر صورت میدانیم که کاندیدای اصلی شبکه دو در میان سریال های رمضان 1400 فصل چهارم بچه مهندس است و این مجموعه احتمالا ادامه فصل سوم خواهد بود و با ازدواج جواد جوادی و مرضیه توفیقی آغاز خواهد شد.

سریال های ماه رمضان 1400
سریال های رمضان 1400

این مجموعه تلویزیونی با احمد کاوری کارگردان جدید و محمدرضا رهبری به عنوان بازیگر نقش جواد جوادی، روزهای فیلمبرداری را پشت سر می‌گذارند تا به عنوان یکی از سریال های رمضان 1400 از شبکه دو پخش شود.

سریالی که با زیرخاکی شبکه یک رقابت قابل توجهی داشت و به واسطه پرداختن به موضوعات امنیتی و اکشن، بسیار مورد استقبال بیننده قرار گرفت. از میان فصول چهارگانه بچه مهندس تاکنون فصول 2 و 3 در ایام ماه مبارک پخش شده اند و حالا فصل 4 نیز در ماه مهمانی خدا، مهمان خانه هاست.

«بچه مهندس» کاریست از گروه فیلم و سریال شبکه دو و پیش از این سیما تیرانداز، علی اوسیوند، نسرین نکیسا، مهران نائل، صحرا اسداللهی، فرج‌الله گل‌سفیدی و سیامک اشعریون هم به این سریال اضافه شده بودند و مانی رحمانی نقش نوجوانی و یونا تدیّن نقش کودکی جواد جوادی را بازی می‌کردند. همچنین روزبه حصاری، فرهاد قائمیان، ثریا قاسمی، کامران تفتی و اتابک نادری از بازیگران فصل سوم سریال‌ بودند.

سریال دعوت نحس از متخصص ماه رمضان!

علیرضا افخمی سریال نمیسازد، مگر برای ماه رمضان! بار دیگر این کارگردان نام آشنای ایام رمضان قصد تولید یک سریال برای این ایام را دارد. سریال دعوت نحس به کارگردنی علیرضا افخمی و تهیه کنندگی محمودرضا تخشید سریال ماه رمضانی تلویزیون در سال 1400 است.

علیرضا افخمی که سابقه ساخت سریال هایی چون او یک فرشته بود، زیر زمین، پنجمین خورشید و پنج کیلومتر تا بهشت را برای پخش در ماه رمضان دارد، بار دیگر سریال جدیدش را برای پخش در ایام ماه مبارک رمضان مقابل دوربین برد.

همچنین افخمی نویسندگی چندین فیلمنامه را نیز به عهده داشته است. وفا، روز حسرت، اغما و آثاری که خود او ساخته مجموعه‌های پرمخاطب و ماندگاری هستند که علیرضا افخمی نویسندگی آنها را بر عهده داشته است.

سریال های ماه رمضان 1400
سریال های رمضان 1400

آرش مجیدی، میلاد میرزایی، رضا توکلی، افسانه چهره آزاد، علی دهکردی و دیگران بازیگرانی هستند که تاکنون اسامی آنها برای بازی در سریال دعوت نحس اعلام شده است و به زودی جزئیات جدیدی از این سریال منتشر میشود.

افخمی کارگردان قدیمی تلویزیون بعد از مدتی غیبت با یک سریال ماورایی جدید به تلویزیون برمی‌گردد. سریالی که نامش «دعوت نحس» است و این روزها فیلمبرداری می‌شود.

به تازگی فیلمبرداری در شمال کشور به پایان رسیده و گروه در تهران فیلمبرداری را ادامه می‌دهد. خبری که چند روز گذشته تهیه‌کننده این سریال در اختیار رسانه‌ها قرار داد.

سریال های ماه رمضان 1400
سریال ماه رمضانی تلویزیون در سال 1400

در خلاصه داستان این مجموعه آمده است: مائده و زهره دخترعمه و دختر دایی یکدیگرند. آن‌ها همراه با دو نفر از دوستان خود، سوسن و شکیبا، برای یک سفر تفریحی عازم شمال شده‌اند.

گرچه هر چهار نفر ظاهراً از دوستان صمیمی یکدیگرند اما یکی از آن‌ها نسبت به مائده حسادت می‌ورزد و دل خوشی از او ندارد. این سفر بهانه‌ای می‌شود تا کینه‌ورزی‌های او برملا شود. با پیوستن محسن -خواستگار قبلی مائده – به این جمع حوادثی رقم می‌خورد که زندگی و سرنوشت مائده و زهره را دگرگون می‌‌کند.

دوزخ، برزخ، بهشت در شبکه سه

این روزها سریال “دوزخ، برزخ، بهشت” در سکوت خبری مدتی است کلید خورده و با بازیگرانی همچون داریوش ارجمند و محمد حاتمی و با کارگردانی سعید سلطانی جلوی دوربین است.

نگارش این سریال ۳۰ قسمتی را سعید مطلبی به عهده دارد و آرمان زرین کوب تهیه کننده آن است. آخرین همکاری این گروه سریال ستایش در سه فصل بوده است.

سعید سلطانی کارگردانی سریال های ستایش، پس از باران، بوم و بانو، فراموشی، لبه تاریکی، رسم عاشقی، خانه ای در تاریکی را برای تلویزیون به عهده داشته است.

سریال های ماه رمضان 1400
سریال ماه رمضانی تلویزیون در سال 1400

در حالی این سریال را سعید سلطانی جلوی دوربین برده است که چندی پیش سریال “بوم و بانو” را روی آنتن داشت و البته در نشست خبری این سریال نیز گفته بود درگیر نگارش و آماده کردن مقدمات تولید سریال “شهید شیرعلی مردان” است.

البته سلطانی در کنار این دغدغه‌ای که سال‌ها است دارد، به این نکته هم اشاره کرده است که همزمان با نگارش سریال رهبر قیام بختیاری‌ها، اگر فضای دیگری هم باشد و یا کارهای دیگری هم پیشنهاد شود شاید به سراغ کارهای دیگری هم برود.

حالا این فضا در “دوزخ، برزخ، بهشت” برای این کارگردان قدیمی تلویزیون فراهم شد و این سریال به عنوان سریال های رمضان 1400 از شبکه سه پخش خواهد شد.

سریال رعد و برق

سریال رعد و برق به کارگردانی بهروز افخمی و تهیه کنندگی داوود هاشمی از دیگر سریال های ماه رمضان 1400 است. سریال “رعد و برق” بهروز افخمی مدت‌ها است در لوکیشن‌های مختلف روستایی و حتی مناطق صفرمرزی جلوی دوربین می‌رود. کاری که بعد از توقف به دلیل شرایط کرونایی کشور، تصویربرداری را در روستای ییلاقی درازنو بر فراز ابرهای استان گلستان راه انداخت.

“رعد و برق” قرار است گوشه‌ای از زحمات و تلاشگران حادثه سیل و اتفاقاتی را که افتاده است نشان دهد. بررسی ها  نشان می‌دهد “رعد و برق” این روزها با وجود تمام حواشی‌ها پیرامون رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای جلوگیری از ابتلا به کرونا از مرز 60 درصد فیلمبرداری گذشته و در تلاش است خودش را به آنتن ماه رمضان 1400 برساند.

سریال های ماه رمضان 1400
سریال ماه رمضانی تلویزیون در سال 1400

پروژه البته ادامه دارد و این روزها در حال تصویربرداری است و لوکیشن های متعددی برای تصویربرداری این سریال درنظر گرفته شده است.

این سریال یکی از پربازیگرترین سریال های تلویزیون است که در 25 قسمت برای پخش به عنوان یکی از سریال های رمضان 1400 آماده میشود.

شهرام قائدی، حسن اسدی، محمد فیلی، مهدی زمین پرداز، مختارسائقی، سام کبود وند، محمد مختاری، مرتضی کاظمی، ابراهیم امیرخانی، مزدک رستمی، ویدا موسوی، سپیده موسوی، مهدیه فراهانی، نگار مسلط و جمعی دیگر از بازیگران نام آشنا، بازیگران سریال رعد و برق را تشکیل میدهند.

سریال نقش خاک

در میان گزینه های شبکه یک سیما از میان سریال های ماه رمضان 1400، جدیدترین سریال آرش معیریان نیز دیده می شود. این سریال روایتگر داستانی خانوادگی در شهر همدان است. داستان سریال نقش خاک درباره دو خانواده است که در سفالگری مشغول هستند و فرزندان این دو خانواده وارد یک رابطه عاشقانه می شوند. موضوعی که مسائل بعدی این سریال را رقم می زند.

سریال های ماه رمضان 1400 ؛ برنامه جامع سیمای ملی برای ماه مهمانی خدا
سریال های ماه رمضان 1400

با وجود اینکه این سریال به نظر یکی از اصلی ترین گزینه ها برای پخش در ماه رمضان پیش رو است، اما با حضور رقبایی چون دودکش 2 و زیرخاکی 2 کار بسیار سختی برای جلب نظر مخاطبین دارد. اخیرا شیرین بینا نیز به گروه بازیگران این سریال پیوسته است.

این سریال یک ملودرام اجتماعی با موضوع خانوادگی است که این روزها در مرحله تولید برای ماه رمضان است. پیش از این حضور مریم معصومی، آزیتا ترکاشوند، حمید شریف‌زاده، مژگان ربانی، اصغر سمسارزاده، شهنام شهابی، مهرداد ضیایی، حسین نورعلی، سمیرا کریمی و مهران ضیغمی در این سریال قطعی شده بود و این بازیگران در لوکیشن‌های شهر همدان مقابل دوربین رفته بودند.

سیروس مقدم در ماه رمضان

طی سالهای گذشته نام سیروس مقدم با سریال پایتخت و جشن نوروز عجین شده بود. انتظار میرفت خبر ساخت قسمت 7 پایتخت برای نوروز سال آینده هم برسد که چنین نشد.

اما حالا به نظر میرسد مقدم از خیر پایتخت گذشته است. برخی معتقد بودند پایتخت 7 اگر در نوروز ساخته نشود به ماه رمضان موکول خواهد شد. اما مقدم به تازگی در یک برنامه تلویزیونی از کارهای آینده خود صحبت کرده است.

مقدم با اشاره به موفقیت سریال‌های مناسبتی پیشین خود گفت: «واقعا جای مجموعه‌های ماورایی در تلویزیون خالی است و در صحبتی که تازگی‌ها با مدیران صدا و سیما داشتیم، آنها هم به این نکته اذعان داشتند. از این رو، توافق کردیم اگر شرایط مهیا باشد یک سریال ماورایی برای ماه رمضان سال آینده بسازیم. روی موضوعی داریم کار می‌کنیم که به امید خدا عملیاتی شود. بحث بهشت و جهنم است و امیدواریم بتوانیم با استفاده از جلوه‌های ویژه تصویری یک فضای خیلی جدی بسازیم.»

سریال های ماه رمضان 1400
سریال ماه رمضانی تلویزیون در سال 1400

کارگردان پایتخت درباره پروژه آینده چنین شفاف‌سازی کرد: «ما زمینه‌های تحقیقی را شروع کرده‌ایم تا به یک فیلمنامه برسیم و بتوانیم سال آینده به ویژه برای ماه مبارک رمضان آن را آماده کنیم. سریالی درباره مسائل معنوی که به بهشت و جهنم آدم‌ها و عالم برزخ مربوط می‌شود و آنچه انسان برای آخرت خود اندوخته است. امیدوارم این طرح با کمک بچه‌های سازمان زودتر به نتیجه برسد و بتوانیم یک کار ماورایی خوب بسازیم.»

مقدم در یک دهه اخیر بیش از هر کارگردان دیگر سریال مناسبتی برای تلویزیون ساخته است؛ از شش‌گانه «پایتخت» برای نوروز و ماه رمضان گرفته تا «علی‌البدل» و «مدینه» که در دوران غیبت «پایتخت» جور آن را کشیدند.

او نوروز امسال فصل ششم «پایتخت» را روی آنتن داشت که به دلیل شیوع کرونا ناتمام ماند. هر چند پیش‌تر گفته شده بود «پایتخت ۷» برای نوروز ۱۴۰۰ تولید می‌شود اما اگر قرار باشد مقدم یک سریال ماورایی برای ماه رمضان بسازد، بعید است سراغ پروژه‌ای دیگر برود.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص سریال های ماه رمضان 1400 چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید!

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر