;
coinex

نقد فیلم 2020 Promising Young Woman (زن جوان نویددهنده) ؛ زن کلاسیک‌ در پی اغوا

در این بخش از نقد فیلم‌های سال 2020 سراغ نقد فیلم 2020 Promising young woman با جذابیت‌های زنانه رفته‌ایم. با ادامه این بررسی با سایت تکراتو همراه ما باشید.

حتما با این قصه قدیمی آشنایی دارید: در میان اجتماعی بد اخلاق کسی خوش اخلاق پیدا می‌شود که می‌خواهد همه را ادب کند چون فکر می‌کند اخلاقیات خودش حقیقت است و دیگران همه سیاه هستند. فیلم‌های زیادی ازین دست ساخته شده از سریSaw  بگیرید تا Oldboy  و غیره. اساسا موضوع انتقام و ادب کردن دیگران با زور و شکنجه برای سینماگران جذاب بوده و است چون از آن تصاویر خشن و رنگ‌های گرم برای فروش و جذابیت هرچه بیشتر فیلم‌هایشان استفاده می‌کنند. اما این بار امرالد فنل که پیش‌تر بازی او را در فیلم‌هایی همچون آنا کارنیا، دختر دانمارکی و ویتا و ویرجینیا دیده بودیم اینبار در قامت کارگردان نمایش موفقیت نداشته است.

نقد فیلم Promising Young Woman 2020 (زن جوان نویددهنده)

زن جذاب کلاسیک‌ در پی اغوای مردان بولهوس

در طی فیلم فیلمساز در جستجوی زبان مشترکی با مخاطب است که نه تنها آن را پیدا نمی‌کند بل که هر لحظه دچار تغییر لحن هم می‌شود. شروع تکان‌دهنده و امید‌بخش فیلم من را در جای خود میخ‌کوب کرد و امیدهای زیادی را در سرم پروراند.

از آن کادر جذابی که کاساندرا یا همان کَس (با بازی کری مولیگان) مست و پاتیل و جذاب، توجه مردانِ هوس‌ران را جلب می‌کند تا دقیقا سکانسی که کَس را می‌بینیم با آبنباتی در دهان و پوز شهوت بر‌انگیزش در حالی که خونین است در خیابان راه می‌رود و به مخاطب این سر نخ را می‌دهد که با یک فیلم بی‌پروای وحشی طرف است که هر لحظه آن با سورپرایز همراه خواهد بود. اما در ادامه و با سیر نزولی قصه و تبدیل شدن فیلم به یک فیلم برای قشر نوجوان و دبیرستانی همه آن جذابیت‌ها مثل ذوق و قریحه فیلمساز رنگ می‌بازد و با خمیازه و کسالت، ادامه فیلم را که به غایت قابل پیش‌بینی بود تماشا می‌کنیم.

زن جوان و دانشجوی اخراجی

انتقام از گذشته، خواهر، تجاوز، عشق، مرد

اگر این ده کلمه را به هر یک از شما می‌دادند به احتمال قریب به یقین همین فیلمی را تخیل می‌کردید که فنل ساخته. زنی جوان و به زور گریم جذاب شده در پی انتقام از مردانی است که از دختران مست و چِت سوء استفاده جنسی و غیر جنسی می‌کنند.

نقد فیلم Promissing young woman
نقد فیلم Promising Young Woman

سیستم به این شکل طراحی شده که کَسِ قصه ما هر شب در یک بار ادای مست‌های لایعقل را در می‌آورد تا یک مرد بی‌شرف (پیشفرض فیلمساز این است که تمام مردها بی‌شرف هستند چون اساسا مرد با شرفی در فیلم نشان داده نمی‌شود) پیدا شود و او را به غار تنهایی خود برده و به زور چک و لگد هم که شده او را هشیار نگه دارد تا امیال شیطانی و جنسی خود را بر سر او خراب کند. فیلمساز حتی جرات این را نداشته که صحنه‌ای از تجاوز  نشان دهد و البته قابل درک است که برای برچسب مثبت هجده نخوردن فیلم است و فروش آن.

بیشتر بخوانید: بهترین فیلم های 2021

اما این، هم با ذهنیت فیلمساز تناقض دارد که از ابتدای کار سعی در جسور نشان دادن فیلم را دارد و هم، همزات‌پنداری مخاطب را خاموش می‌کند. شما اگر یک صحنه را حذف می‌کنید باید تاثیرات آن را روی کاراکتر (از ری‌اکشن لحظه‌ای بگیرید تا تاثیرات بلند مدتش) واضح کنید. ما صحنه تجاوز گروهی به خواهر کَس را نمی‌بینیم. یکی دوجا این فیلم در گوشی پلی می‌شود و ری اکشن بازیگرها هیچ تناسبی با تراژدی‌ای که در حال وقوع است ندارد.

گروهی از بازیگران کاربلد در فیلمی کارنابلد

کانسی براون و جنیفر کولیج پدر و مادر او را بازی می‌کنند. بو برنهام که پیش‌تر فیلم کلاس هشتم را ساخته بود رایان را بازی می‌کند که از اواسط فیلم تبدیل به معشوقه کَس می‌شود. الیسون بری، کانی برتون و آلفرد مولینا هم نقش‌های اساسی و کلیدی‌ای در فیلم دارند.

یعنی کری مولیگان را یک لشکر بازیگر خوب همراهی می‌کنند. اما خروجی‌ای که از مولیگان داریم یک بازی کلیشه‌ای و بدور از خلاقیت است. او حتی مست را هم نمی‌تواند خوب بازی کند. بازی‌ای که یک اتود است در اولین جلسه‌های هر کلاس بازیگری. او مستِ هشیار را هم نمی‌تواند بازی کند و ناچار به ادا درآوردن پناه می‌برد که چیزی بجز خسران برای خودش و کارگردان به همراه ندارد.

نقد فیلم 2020 Promissing Young Woman
نقد فیلم 2020 Promising Young Woman

نقد فیلم 2020 Promising young woman ؛ مردان، این موجودات اضافیِ هستی

جنبشی که تحت عنوان فمنیسم راهی بازار شد مانند این فیلم نوید‌دهنده بود. ابتدای امر حقوق زن مطرح بود و حالا انتهای امر تو سری زدن به تمامی مردان و یک کاسه کردن آنها. در این فیلم با زنی طرف هستیم که در پی‌گرفتن انتقام خواهرش است. خواهری که در دانشگاه با نمره‌های خوب پیش می‌رفته تا وقتی که همکلاسی‌هایش وقتی او مست بوده به او تجاوز کرده‌اند و او از دانشگاه بیرون می‌رود و در نهایت می‌میرد.

بیشتر بخوانید:‌ بهترین سریال های 2021

حالا خواهر تیز و بز او (کَس) سر بلند کرده تا در مقابل این تبعیض جنسیتی و این ظلم آشکار قیام کند و با نشان دادن اندامِ مستش به مردهای داخل بار آن‌ها را اغوا می‌کند، به خانه می‌برد و یک‌هو آن‌ها را می‌ترساند. دستور‌العمل هم به این شکل است که کَس که تا دو ساعت پیش توان تکلم نداشته یک‌هو زبان باز می‌کند و جدی و سادیست می‌شود و مرد متجاوز به شدت می‌ترسد و به اتاق رفته و به کارهای بد خود فکر می‌کند و شخصیتش عوض می‌شود و کَس، هم انتقام می‌گیرد و هم در بهتر شدن جامعه و انسان‌های دیگر وظیفه انسانی خود را ایفا می‌کند.

من به عنوان منتقد تا اینجا هیچ مشکلی با فیلم‌ساز ندارم. دوربین دست اوست و اگر دلش خواست می‌تواند داستان شنگول و منگول و حبه‌ی انگور و یا چوپان دروغگو را هم بسازد و مخاطب را پند دهد و آدم بدها را در فیلم خود تنبیه کند.

نقد فیلم 2020 Promissing young woman
نقد فیلم 2020 Promising young woman

زن نوید دهنده، شکارچی ای که شکار نمی کند

نقد فیلم 2020 Promising Young Woman

ادا درآوردن بازیگران در فیلم به فیلم‌ساز هم سرایت کرده. این دو در این فیلم در ادا در‌آوردن دچار دیالکتیکی تاریخی شده‌اند. فیلم‌ساز ادای شکار کردن مردان را در می‌آورد. ادای انتقام را ادای عشق را ادای تجاوز را.  مشکل دقیقا جایی شروع می‌شود که فیلم شروع می‌شود.

گویا کارگردان این اثر ژانر را اشتباهی گرفته. ما از سکانس راه رفتن کَس در خیابان با دست‌و‌ بال خونی می‌فهمیم که او اولین مرد متجاوزی که ما در فیلم دیدیم را نکشته باشد هم لااقل مورد ضرب و جرح قرار داده. این با ژانر هیجان و انتقام و وحشی‌گری و غیره کاملا تطابق دارد. ولی به یک‌باره فیلم‌ساز دور برگردان می‌زند و داستان فیلم تبدیل به یک ملودرام احمقانه می‌شود. کَس همکلاسی قدیمی‌اش را می‌بیند. هم‌کلاسی به او می‌گوید که از همان اول عاشق کَس بوده. کَس نسبت به مردها امیدوار می‌شود.

بیشتر بخوانید: بهترین سریال های نتفلیکس در سال 2021

لباس بتمن را از تن در می‌آورد و تصمیم می‌گیرد که دیگر شب‌ها مردها را آدم نکند. آلترناتیوش هم این است که با مرد خودش بخوابد. بعد می‌فهمد مرد خودش یا همان معشوقه‌اش هم در گنگ بنگ خواهرش حضور داشته. دوباره از مردها متنفر می‌شود. این‌بار لباس دوست‌دختر جوکر را به تن می‌کند و یک تنه به قلب دشمن می‌زند.

نقد فیلم 2020 Promissing young woman
نقد فیلم 2020 Promising young woman

ژانر ابر قهرمانی؟ یا ترجمه ای اشتباه از تراژدی؟

کَس که حالا دوست‌دختر جوکر شده یک تنه به سراغ کسانی می‌رود که خواهر اورا مورد تجاوز قرار داده‌اند. گره فیلم کجا یک‌هو گشوده می‌شود؟ آنجایی که دوست قدیمی کَس یک‌هو و بی‌دلیل و بدون در نظر گرفتن روابط علی و معلولی از طرف کارگردان، به نزد کَس می‌رود و موبایلی به کَس می‌دهد که حاوی فیلم تجاوز به خواهر کَس است.

زن برای توجیه کارش به کَس می‌گوید لطفا دیگر با من کاری نداشته باش. چرا؟ چون چند روز قبلش کَس با او قرار گذاشته و او را مست کرده و کاری کرده بود که زن فکر کند کسی به او تجاوز کرده. حالا زن چند روز نشسته فکر کرده و به این نتیجه رسیده که بروم و این فیلم را به کَس بدهم تا او دست از سرم بردارد. فیلمی که در آن همه هستند. حتی معشوقه کَس. جرمی که همه در آن سهیم هستند. از مسئول دانشگاه که پیگیر آن وضع نشده تا پدر و مادر خنثی کَس و خواهرش نینا. همه و همه در این فیلم سیاه هستند بجز کَس که حالا با کفش‌های پاشنه بلندش در یک دست و وودکایی در دست دیگر به کلبه‌ای می‌رود که تمام مقصران حادثه در آن هستند.

نقد فیلم 2020 Promissing young woman
نقد فیلم 2020 Promising young woman

نقد فیلم 2020 Promising young woman ؛ مردان شهوت پرست! بمیرید بمیرید!

خب بقیه ماجرا قابل پیش‌بینی‌تر از آن است که حتی مخاطب ده ساله نتواند آن را حدس بزند. مردان مانند سگ جلوی کَس زانو می‌زنند تا کَس در دهانشان وودکایی را بریزد که پیش‌تر در آن قرص خواب ریخته. مقصر اصلی یا همان بدمن قصه را هشیار نگه می‌دارد.

او را به اتاق خواب می‌برد. دست‌هایش را می‌بندد و غیره بینگو. فیلم‌ساز باز هم ما را شگفت زده می‌کند. بدمن قصه زن نوید‌دهنده جوان را می‌کشد. کَس خودش را هم فدا می‌کند تا خونش گریبان آن انسان‌های بی‌شرف و بی‌اخلاق را بگیرد و قانون سزای اعمالشان را بدهد. این بار کَس به بهای خونش (قبلا بهایی که می‌داد چیز دیگری بود) قانون را اجرا می‌کند و در آخر فیلم کاتارسیس در ما به زور نهادینه می‌شود. به این شکل که پلیس وظیفه‌شناس دستبند به دست متجاوز اصلی قصه می‌زند و ما آرام می‌گیریم و قصه ما به سر می‌رسد و کلاغه به خانه اش؟ بنظرم بهتر است جواب این سوال را از خود فیلم‌ساز بپرسیم.


نقد فیلم 2020 Promising young woman (زن جوان نویددهنده) ؛ عوامل و بازیگرات

  • کارگردان: امرالد فنل
  • تهیه‌کننده: مارگو رابی
  • نویسنده:  Emerald Fennell
  • بازیگران: کری مولیگان، بو بورنهام، الیسون بری، کلنسی براون، جنیفر کولیج، کانی بریتون، لاورن کاکس
  • موسیقی: آنتونی ویلیس
  • فیلم‌بردار: Benjamin Kracun
  • تدوین‌گر: Frédéric Thoraval
  • توزیع‌کننده: فوکس فیچرز
  • کشور: آمریکا
  • زبان: انگلیسی

درباره ی کارگردان

امرالد فنل، کارگردان و بازیگر انگلیسی زبان ۱ اکتبر ۱۹۸۵ متولد شده است. از فیلم‌های معروف او می‌توان به بازی در فیلمهای زیر اشاره کرد:

آنا کارنینا (فیلمی عاشقانه تاریخی محصول سال ۲۰۱۲ به کارگردانی جو رایت است. این فیلم توسط تام استاپارد با الهام از رمان آنا کارنینا اثر سال ۱۸۷۷ لئو تولستوی اقتباس شده‌است. تراژدی یک اشراف روسی و آنا کارنینا همسر سیاستمدار ارشد الکسی کارنین و عشق‌بازی او با افسر دولتمند کنت ورونسکی که نهایتاً منجر به مرگ انا می‌شود را به نمایش می‌گذارد. کیرا نایتلی ستاره اصلی نقش آنا کارنینا است و این سومین همکاری او با جو رایت بعد از تاوان و غرور و تعصب می‌باشد در حالی که جود لا و آرون تایلر-جانسون به ترتیب در نقش‌های کارنین و ورونسکی ظاهر شده‌اند.)

دختر دانمارکی (این فیلم از ماجراهای واقعی زندگی دو هنرمند به نام‌های لیلی البه و گردا وگنر الهام گرفته شده است. موضوع اصلی فیلم داستان زندگی و تطبیق جنسیت لیلی البه و تلاش های همسر اون گردا وگنر جهت بهبود او است.)

ویتا و ویرجینیا (فیلمی که در سال ۲۰۱۸ و به کارگردانی چانیا باتون ساخته شده است. در این فیلم بازیگرانی همچون جما آرترتون، الیزابت دبیکی، روپرت پنری-جونز، پیتر فردیناندو، ایزابلا روسلینی، گثین آنتونی، امرالد فنل، آدام گیلن، کارلا کروم، روری فلک برن، ناتان استیورات-جارت ایفای نقش کرده‌اند. این فیلم به داستان عشق متفاوت میان ویتا سکویل-وست و ویرجینیا وولف می‌پردازد.)

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص نقد فیلم Promising Young Woman چیست؟ نظرات خود را با تکراتو در بخش کامنت‌ها به اشتراک بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر