;
coinex

راهنمای انتخاب آنتی ویروس

راهنمای انتخاب آنتی ویروس ؛ اگر به دنبال بهترین آنتی ویروس موجود در بازار هستید تا امنیت سیستم خود را در سال پیش رو تامین کنید، این مطلب می تواند بسیار راهگشا باشد.

در این مطلب به موضوعاتی مانند تعریف آنتی ویروس، عملکرد و ویژگی های خاصِ آن ها و همچنین مواردی که هنگام انتخاب یک آنتی ویروس باید به دنبال آن باشید، خواهیم پرداخت.

آنتی ویروس چیست و از چه آنتی ویروسی باید استفاده کرد؟ آنتی ویروس همواره بهترین راه حل برای مبارزه با حملات بدافزاری و تاکتیک های مجرمان سایبری بوده و هست. حملات بدافزاری، کلاهبرداری های فیشینگ، باج افزارها، حملات DDoS و غیره، تنها تعداد انگشت شماری از تهدیدات سایبری موجود در اینترنت و شبکه های کامپیوتری هستند. اما بیایید از ابتدا شروع کنیم: نرم افزار آنتی ویروس دقیقا چیست و چه کاری انجام می دهد؟

راهنمای انتخاب آنتی ویروس

تعریف آنتی ویروس

به شکل مختصر می توان گفت آنتی ویروس، نرم ‌افزاری است که از سیستم و شبکه شما در برابر انواع بدافزار ها شامل ویروس ها، تروجان ها، روتکیت ها، باج افزار ها و… محافظت می کند و همچنین از به سرقت رفتن اطلاعات شخصی افراد جلوگیری می‌کند.

یک آنتی ویروس خوب، لازم و حیاتی است چرا که میزان خسارت و آشفتگی ناشی از یک حمله موفقیت‌ آمیز بدافزاری را به حداقل می ‌رساند. قبل از اینکه توضیح دهیم چگونه می توانید بهترین آنتی ویروس موجود در بازار را مطابق با نیازهای خود بیابید، اجازه دهید بررسی کنیم که یک آنتی ویروس دقیقا چگونه کار می کند.

آنتی ویروس ها چگونه کار می کنند؟

اکثر آنتی ویروس های امروزی دارای چند لایه حفاظتی هستند که بطور کلی، سه لایه زیر مهم ترین آنها هستند.

  • محافظت از وبگردی:

تمامی آنتی ویروس های مدرن امروزی از تکنولوژی حفاظت از وبگردی بهره میبرد. این تکنولوژی به شما کمک میکند که در هنگام وبگردی و بازدید وب سایت های مختلف، حریم خصوصی و اطلاعات شما دچار مخاطره نشود. این گارد حفاظتی تمامی وب سایت هایی که شما باز میکنید را با پایگاه داده خود بررسی میکند و در صورتی که مورد مشکوکی را شناسایی کند، از دسترسی شما به آن وب سایت، جلوگیری خواهد کرد.

  • محافظت لحظه ای از فایل ها:

همه آنتی ویروس ها دارای یک سیستم اسکن لحظه ای (file guard) هستند. این ویژگی، هر فایلی را بر روی دستگاه (کامپیوتر یا موبایل) شما، در هنگام دانلود، کپی یا اجرا اسکن میکند و در صورتی که اطلاعات فایل با امضای بدافزار های شناخته شده، تطابق داشته باشد، فایل قرنطینه یا حذف خواهد شد. همه این فرآیندها در پس زمینه انجام می شود و فایل ها تنها زمانی دانلود، کپی یا اجرا می شوند که آنتی ویروس اسکن را به پایان برساند و سالم بودن آنها را تایید کند.

همچنین ویژگی اسکن کامل (full scan) نیز وجود دارد. در فرآیند full scan، آنتی ویروس تمامی گوشه و کنار سیستم عامل را بررسی می کند تا اطمینان حاصل کند سیستم عاری از هرگونه بدافزار و ویروس است.

برخی از آنتی ویروس ها اسکریپت های مخرب ActiveX یا Java را نیز مسدود می کنند. پلاگین‌ های مبتنی بر این فناوری ‌ها، می ‌توانند کامپیوتر ها رو به بخشی از یک بات ‌نت تبدیل کنند و یا با حملات drive-by downloads سیستم ها را آلوده کنند.

در حالت ایده‌آل، اسکنر آنتی ویروس باید سبک باشد و عملکرد سیستم را تحت تاثیر قرار ندهد و در عین حال میزان تشخیص و شناسایی بسیار بالایی داشته باشد.

  • شناسایی بر پایه رفتار:

برخی از آنتی ویروس های مدرن تر از تکنولوژی “رفتارشناسی” نیز استفاده می کنند، به این معنی که اگر فایلی، در هنگام اجرا مانند یک بدافزار رفتار کند، حتی اگر امضای آن در دیتابیس آنتی ویروس یافت نشود، به آن مشکوک خواهد شد و تلاش میکند با بررسی بیشتر فایل، سالم بودن آن را تایید کند. در صورتی که موفق به تایید نشود، فایل بصورت موقت قرنطینه خواهد شد.

چه ویژگی هایی در آنتی ویروس ها اهمیت بیشتری دارد؟

  • تشخیص اشتباه کمتر:

گاهی اوقات آنتی ویروس ها یک برنامه یا فایل سالم را به اشتباه مشکوک شناسایی کرده و مسدود می کنند. در صنعت آنتی ویروس به تشخیص اشتباه اصطلاحا “false positive” می گویند. false positive یک معیار مهم برای قضاوت در مورد کیفیت آنتی ویروس است که بایستی حتما در فرآیند انتخاب بهترین آنتی ویروس در نظر گرفته شود. هرچقدر میزان اشتباه کمتر باشد و نرخ شناسایی بالاتر، ایده آل تر است.

  • کارآیی مناسب:

اینکه آنتی ویروس شما بر روی فرآیند های اصلی شما مانند دانلود فایل، وب گردی، اجرای نرم افزارها و کار با آنها، چه تاثیری میگذارد، بسیار اهمیت دارد. بدون شک هرچقدر آنتی ویروس شما کمتر باعث کاهش سرعت و عملکرد کارهای متداول شما شود، مناسب تر است. هرچند باید بخاطر داشته باشید، هیچ آنتی ویروسی بدون تاثیر نیست چون باید فرآیند های اسکن و بررسی را انجام دهد ولی اسکن و بررسی میتواند در بهترین حالت و سریع ترین زمان انجام شود.

  • بروزرسانی های خودکار:

تمامی آنتی ویروس های معتبر دارای قابلیت بروزرسانی خودکار هستند. این بروزرسانی ها برای از بین بردن آسیب‌ پذیری ‌های موجود در نرم افزار و ‌بروز نگه داشتن دیتابیس بدافزارها انجام می شود. هرچقدر این بروزرسانی ها سریعتر و پیوسته تر باشد، بهتر است. امروزه ما نیازمند بروزرسانی آنتی ویروس خود در بازه های ساعتی هستیم.

ویژگی های دیگری که باید در آنتی ویروس به دنبال آن باشید:

  • ضد باج افزار: برخی از آنتی ویروس ها دارای ماژول ضد باج افزار هستند و با مسدود سازی حملات باج افزاری از اطلاعات شما در برابر انواع باج افزارها حفاظت می کنند.
  • فایروال: برخی از آنتی ویروس ها دارای فایروال هستند و می‌توانند ترافیک شبکه را اسکن و فیلتر کنند تا ترافیک مشکوک ورودی را قبل از رسیدن به دستگاه شما شناسایی کنند.
  • سایر ویژگی ها: ویژگی های دیگری نیز وجود دارد که بعضی از آنتی ویروس ها در صنعت ارائه می دهند مانند حفاظت از DNS، مدیریت پسورد، بهینه سازی منابع سیستم، حفاظت از فیشینگ، آنتی اسپم و حفاظت از وبگردی و مرورگر.

چگونه بهترین آنتی ویروس موجود را مطابق با نیازهای خود خریداری کنیم؟

اکنون که می دانید در یک آنتی ویروس بایستی به دنبال چه ویژگی هایی بگردید، زمان آن رسیده است که مناسب ترینِ آن ها را انتخاب کنید. در اینجا 3 روش وجود دارد که می تواند جهت خرید آنتی ویروس مطابق با نیاز هایتان به شما کمک کند:

  • نظرات کاربران:

مزیت اصلی نظرات کاربران و مقایسه آنتی ویروس ها توسط آن ها این است که متوجه می شوید محصول مورد نظر در زندگی واقعی چگونه عمل می کند. مقایسه کابران می تواند به شما کمک کند تا بفهمید بهترین آنتی ویروس برای شما کدام است.

  • انجمن های (Forums) امنیت سایبری

انجمن ‌های امنیت سایبری همچنان بهترین مکان‌ هایی هستند که می‌توانید برای یافتن بررسی‌ ها و مقایسه‌های خوب و قابل اعتماد کاربران بررسی کنید.

انجمن های زیر برخی از بهترین انجمن‌ های امنیت سایبری هستند. جایی که می‌توانید تعداد زیادی از نظرات کاربران و تجربیات خوب یا بد آن ها را با محصولات امنیتی پیدا کنید:

  • Bleeping Computer – Anti-Virus and Anti-Malware Software
  • Wilders Security Forums – Security Products
  • QUORA

Quora یک سایت بسیار معروف پرسش و پاسخ است. شما می توانید سوال مورد نظر خود را بپرسید و کاربران واجد شرایط و حرفه ای به آنها پاسخ می‌دهند. همچنین می‌توانید سؤالات خود را در بین سوالات کاربران دیگر مرور کنید و ببینید آیا پاسخی در آنجا پیدا می‌کنید یا خیر؟

در این سایت می توانید به دنبال دسته بندی های “امنیت کامپیوتر”،  “آنتی ویروس” یا “امنیت اینترنت” باشید. این موضوعات توسط هزاران نفر دنبال می شود، بنابراین یافتن اطلاعات مورد نیاز بسیار آسان است.

  • تست موسسه های مستقل:

اگر به آنتی ویروس خاصی علاقه‌مند نیستید، سخت است که بتوانید در جریان همه‌ی مزایا و معایب و تغییرات آنتی ویروس‌های مختلف قرار بگیرید. خوشبختانه با مشاهده‌ی نتایج تست‌های مستقل و پیشنهادات کاربران، می‌توانید به یک برآیند کلی درباره‌ی گزینه‌ی مورد نظر خود برسید.

موسسات مستقل آزمایشی فراوانی مانند AV-Comparatives ،AV-Test  و Virus Bulletin هستند که به تحلیل و بررسی محصولات مختلف می‌پردازند. نتایج این آزمایشات می‌تواند اطلاعات زیادی درباره‌ی نرخ شناسایی و اخطار اشتباه در اختیار ما قرار دهد. اینها دو فاکتوری هستند که باید در تصمیم‌گیری شما تاثیر بسزایی داشته باشند. نقد و بررسی‌ها را نگاه کنید و دقت کنید که به دنبال منابع مستقل باشید. (نه وبسایت‌هایی که در قبال پول به محصولات رتبه می‌دهند.)

مطمئن شوید که نتایجی که می‌بینید منصفانه و به دور از جهت‌گیری است.

  • بررسی های تخصصی:

وبسایت های بسیاری وجود دارند که به تحلیل و بررسی نرم افزارها و آنتی ویروس ها می پردازند. هرکدام از این وبسایت ها ویژگی ها و طرفداران خاص خود را دارند. از معروفترین آن ها می توان به PC World، Techradar و PC Mag اشاره کرد.

این وب سایت ها با ارائه بررسی های عمیق نرم افزاری و سخت افزاری به شما کمک می کنند تا بهترین محصول را مطابق با نیازهای خود خریداری کنید.

حتما اطمینان حاصل کنید که توسعه دهندگان آنتی ویروس مورد نظر شما چه مقدار در مورد رعایت استاندارد های امنیتی جدی هستند. بررسی جزئیات در وبسایت شرکت سازنده می تواند به شما کمک کند تا درک بهتری نسبت به رویکرد آنها در خصوص بروزرسانی ‌ها و و رفع باگ ها داشته باشید.

به عنوان مثال، انتشار پَچ های امنیتی با جزئیات دقیق، اطلاعات مناسبی در مورد قابل اطمینان بودن شرکت و نرم افزار به شما می دهد و این برای انواع دیگر نرم افزارها نیز صدق می کند، نه فقط آنتی ویروس و برنامه های امنیتی!

سخن پایانی

اکثر آنتی ویروس ها دارای دوره آزمایشی هستند تا به شما کمک کنند تصمیم بگیرید که آیا واقعا مناسب نیازهای شما هستند یا نه؟ بنابراین در صورتی که بین چند گزینه شک دارید، بهترین روش دانلود آنتی ویروس و استفاده از دوره آزمایشی است. از این طریق می توانید ارزیابی بسیار دقیقی در دنیای واقعی از نرم افزار و حتی تیم پشتیبانی شرکت سازنده داشته باشید.

در نظر داشته باشید که مراحل گفته شده در این مطلب جهت انتخاب آنتی ویروس مناسب، برای تمام پلتفرم ها از جمله سیستم عامل های موبایلی مانند اندروید و iOS نیز صدق کرده و معتبر است.

همواره به یاد داشته باشید که آنتی ویروس به تنهایی نمی تواند شما را به صورت آنلاین ایمن نگه دارد. یک باور عمومی در زمینه امنیت سایبری وجود دارد که بهترین آنتی ویروس، خود شما هستید، به این معنی که قضاوت و آگاهی عمومی شما در اینترنت همیشه باید در اولویت باشد.

آنتی ویروس مناسب و استاندارد، آنتی ویروسی است که از یک رویکرد چند لایه ای در برقراری امنیت استفاده کند. اگر بدافزاری از یک لایه به هر دلیلی عبور کند، با لایه دیگری روبرو می شود و به این ترتیب شانس آلودگی به طور چشمگیری کاهش می یابد.

در صورت تمایل می توانید با دانلود آنتی ویروس امسی سافت که تمامی استانداردهای امنیتی صنعت را داراست و رویکردی فعال برای امنیت شما ارائه می‌کند، از نسخه آزمایشی 30 روزه آن استفاده کنید و قابلیت های آن را بطور کامل ارزیابی کنید.

.

پایان رپورتاژ آگهی

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر