;
coinex

ماجرای فیلترینگ وان دی آف (1dDayOff) ؛ انحصار‌طلبی در خرده فروشی آنلاین ایران؟

فیلترینگ وان دی آف (1dDayOff) در چند روز گذشته نقل محفل اکوسیستم استارتاپ‌های‌ آنلاین ایرانی بود. ماجرای مسدودسازی این فروشگاه اینترنتی را در ادامه بخوانید.

ظرف پنج شنبه تا شنبه گذشته فروشگاه اینترنتی وان دی آف مسدود بوده است. گفته شده که این فیلترینگ توسط اتحادیه کسب و کارهای مجازی بوده است. عباد غفوری، مدیر عامل فروشگاه اینترنتی وان دی آف،  در توییترخود نوشته بود: «ساعت پنج صبح امروز {پنج شنبه} متوجه شدیم دسترسی به وب سایت وان دی آف قطع شده و با پیگیری از دیتا سنتر متوجه شدیم که دامنه سایت فیلترشده و بعد از پیگیری متوجه شدیم سایت توسط اتحادیه کسب و کار مجازی فیلتر شده است.»

غفوری در توییتی که امروز نوشت به نمودار فروش وان دی آف اشاره کرد و گفت: «کاری که اتحادیه کسب و کار مجازی کرد (ریزش صد در صدی فروش). هیچ تشکل صنفی فیزیکی و یا نهاد حاکمیتی تا کنون، قادر به انجام آن نبوده است. این آمار برای ما چیزی در حد قطعی اینترنت در آبان (نود و هشت) است.»

ماجرای فیلترینگ وان دی آف (1dDayOff)

انحصار‌طلبی در خرده فروشی آنلاین ایران؟

رضا الفت نصب عضو اتحادیه کسب و کار مجازی در توضیح این اتفاق گفته است: «بر اساس قانون برخورد کرده ایم؛ از این فروشگاه اینترنتی شکایت شده بود و مدیران این فروشگاه پاسخگو نبوده اند و مجوز هم نداشته اند.»

این خلاصه ای از ماجرای فیلترینگ وان دی آف بود که در چند روز گذشته اتفاق افتاده است. برای کسب اطلاعات بیشتر تکراتو ترتیب مصاحبه ای با رضا الفت نسب عضو اتحادیه کسب و کار مجازی را داد که ایشان پس از تعیین وقت، پاسخگو نبوده اند. سایت وان دی آف صبح شنبه در استوری اینستاگرام خود از در دسترس بودن وبسایت را به صورت موقت خبر داد، اما تا مدتی همچنان سایت فقط با کمک فیلتر شکن قابل رویت بود.

اما آیا فیلترینگ های این چنینی و قوانین سختگیرانه برای گرفتن مجوز های گوناگون که اخذ هر کدامشان برای استارتاپ ها لازمه صرف وقت بسیار است درست است؟ اگر این سوال را از استارت آپ ها و فروشگاه های اینترنتی بپرسیم مشخصا پاسخ منفی خواهند داد.

اتفاقی که برای وان دی آف افتاده است دلیل فابل توجهی برای دیگر کسب و کارهای مجازی مبنی بر بی‌انگیزگی آنها برای فعالیت در کشور است. موج مهاجرت بزرگی که شکل گرفته گواه این موضوع است و سختگیری‌های نهادهایی نظیر اتحادیه کسب و کار بر این مسئله دامن می‌زند.

به گفته برخی کاربران توییتر اتحادیه کسب و کار اینترنتی بر خلاف ماهیت خود حمایتی از کسب و کار های اینترنتی نمی کند و علاوه بر آن فعالیت را سخت تر کرده است. آیا فیلترینگ وان دی آف تنها نوک کوه یخِ سنگ‌اندازی در مسیر کسب و کارهای داخلی است؟

صاحبین کسب و کار های مجازی فیلترینگ های این چنین را انحصار طلبی کسب و کار های بزرگ تر می دانند و قوانین را برای خود سختگیرانه و غیر لازم ذکر می کنند. با توجه به تمامی فشار هایی که بر کسب و کار های مجازی وجود دارد باید دید که چه سرنوشتی در انتظار آنها است. آیا قرار است با توجه به شرایط اقتصادی و سختگیری های بی مورد روز به روز شکل گیری استارت آپ ها کمتر شود و استارت آپ های مشغول به کار دچار نابودی شوند یا دست آخر حمایتی از جانب مسئولان صورت میگیرد و چرخه نابودی پایان متوقف می شود.

اینماد همچنان نگرانی را تشدید کرده

در اعتراض به گفته الفت نسب غفوری در توییتر خود ذکر کرد : «تصویر نماد در فوتر سایت ما که کلمه (در انتظار کسب پروانه است) روی آن جهت اطلاع شما دوستان عزیز درج شده بود.»

اینماد مانع دیگری است که بسیاری از کسب و کارهای مجازی با آن روبرو هستند. مرکز توسعه تجارت الکترونی اخذ اینماد را یکی از موارد مشروعیت کسب و کار ها می داند و در ابتدا ادعا کرد که ظرف چند ساعت اینماد را به کسب و کار ها می دهد و این در حالی است که به گفته خود عمل نمی کند و کسب و کار ها به بهانه نداشتن اینماد فیلتر می شوند.

به گفته غفوری در توییتر خود، وان دی آف درخواست مجوز خود را به سایت ایرانیان اصناف داده بود اما قبل از اعطای مجوز و بدون اطلاع رسانی قبلی سایت فیلتر شده است. حمید محمدی یکی از اعضای رای دهنده به فیلتر شدن وان دی آف بوده است. محمدی در توییتر خود ذکر کرده که در قبال امضای خود پاسخگو است اما در واقع پاسخ روشنی برای فیلتر شدن وان دی آف ارائه نکرده است.

.

پایان پیام / تکراتو

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر