;
coinex

حواشی انتخابات اتحادیه کسب و کارهای مجازی [گفتگوی تکراتو با رضا الفت نسب و عادل طالبی]

انتخابات اتحادیه کسب و کارهای مجازی پس از تاخیر طولانی، 19 اردیبهشت ماه انجام می‌شود. با عادل طالبی و رضا الفت نسب، دو تن از اعضای اتحادیه درباره حواشی انتخابات مصاحبه کردیم.

طبق نامه هیئت عالی نظارت بر اصناف، قرار شد انتخابات اتحادیه کسب و کارهای مجازی با تاخیر و در روز 19 اردیبهشت انجام شود. انتخابات اتحادیه کسب و کارهای مجازی در این دوره با حواشی زیادی روبرو بوده است. از جمله بحث‌های مناقشه برانگیز انتخابات این دوره، نحوه اطلاع رسانی برای ثبت‌نام از کاندیداها بود.

تکراتو با رضا الفت نسب و عادل طالبی که هر دو از اعضای اتحادیه هستند مصاحبه کرده و نظرات آنها را در خصوص انتخابات این دوره اتحادیه پرسیده است. الفت نسب در این مصاحبه از صحت و سلامت اطلاع رسانی در خصوص ثبت‌نام کاندیداها و سایر جنبه‌های انتخابات گفت. عادل طالبی نیز از برخی جنبه‌ها به خصوص از شیوه اطلاع رسانی اظهار گلایه کرد.

الفت نسب: هیچ تخلفی در این دوره انتخابات اتحادیه کسب و کارهای مجازی صورت نگرفته است

الفت نسب درباره تخلفات در اطلاع رسانی انتخابات اتحادیه کسب و کارهای فضای مجازی گفت: «هیچ تخلفی در این امر اتفاق نیفتاده است. برگزاری انتخابات از صفر تا صد، یعنی از ثبت‌نام تا تایید صلاحیت نامزدها در اختیار هیئتی در وزارت صمت است. آنها اعلام کردند که طبق قانون و با سامانه 8200 اتحادیه، برای انتخابات اطلاع رسانی شده و این اطلاع رسانی نیز از طریق روزنامه و پیامک بوده است؛ علاوه بر آن خود اتحادیه نیز برای ثبت‌نام و برای رای گیری روز انتخابات، بر روی سایت خود و از طریق پیامک اطلاع رسانی کرده بود.»

الفت‌نسب از اتهامات علیه شیوه برگزاری انتخابات می‌گوید
مصاحبه با رضا الفت نسب درباره حواشی انتخابات اتحادیه کسب و کارهای مجازی

الفت نسب درباره اتهام دیگری که مبنی بر مخفی کردن روز انتخابات است توضبح داد: «نکته‌ای که مطرح می‌شود این است که روز انتخابات مخفی شده و اطلاع رسانی نشده. این حرف بسیار نابجاست. اتحادیه حدود سه هزار عضو دارد. طبق قانون یک سوم  اعضا باید رای دهند و اگر رای ندهند انتخابات رسمی نمی‌شود. بنابراین تصور برخی مبنی بر اینکه با صد نفر می‌شود انتخابات برگزار کرد و تایید کرد اشتباه است.»

الفت نسب: اتهام صوری بودن 57 درصد اعضا واقعیت ندارد

هیئت عالی نظارت در طی نامه‌ای، گزارش تخلفات انتخابات اتحادیه کسب و کارهای مجازی را شرح داده و از صوری بودن 57 درصد از اعضای اتحادیه خبر داده است. رضا الفت نسب این اتهام را وارد نمی‌داند. وی اظهار می‌کند کسب و کارهایی که در طی بازرسی ابطال پروانه شدند، در واقع فعالیتی قانونی داشته‌اند و ابطال پروانه آنها به جا نبوده است. الفت نسب توضیح می‌دهد که اگر کسب و کاری شرایط زیر را داشته باشد ابطال پروانه آن اصلا قانونی نیست.

الفت‌نسب در توضیح اشتباه بودن ابطال پروانه برخی کسب و کارها دلایلی مطرح کرد که به طور خلاصه به آن اشاره می‌کنیم:

بسیاری از کسب و کار های مجازی برای دریافت نماد اعتماد سایت خود را راه اندازی می‌کنند و درگاه پرداخت خود را دریافت می‌کنند. این نخستین قدم برای ایجاد کسب و کار است؛ اما ممکن است در سایت فعالیت نکنند

ممکن است برخی کسب و کارها نیز در کنار محصول اصلی خود یک محصول فرعی نیز برای فروش گذاشته‌اند. فروشندگان امکان این را دارند که در لحظه تغییر شغل دهند.

تعدادی از کسب و کارها درگاه بانکی ندارند و این اعضا تصور کردند که این کسب و کار فعال نیست و باید مجوزش ابطال شود.

کالای هر کسب و کاری به هر دلیل می‌تواند ناموجود باشد. این نباید دلیلی برای ابطال کسب و کار باشد.

وی در مورد سایت‌های غیر قابل دسترس نیز گفت:

«اتحادیه حدود 400 مورد از این سایت‌های غیرقابل دسترس را بررسی و شناسایی کرد. هر سایت باید شش ماه غیر فعال باشد تا هیئت مدیره تصمیم به ابطال آن بگیرد. حدود 263 کسب و کار بر اساس بررسی‌های فنی بیش از شش ماه است که سایتشان غیرقابل دسترس است. همان زمان برای این سایت‌ها اخطار فرستاده شد. وزارت صمت نیز اعلام کرد به صورت نامه مکتوب نیز اخطار ارسال شود و حدود 263 وبسایت غیرفعال شد.»

انتخابات اتحادیه کسب و کارهای مجازی

اما در نامه هیئت عالی نظارت، بررسی‌ها طور دیگری بودند. در نامه هیئت عالی نظارت ذکر شده که از مجموع 3365 عضو اتحادیه، 1830 مورد از اعضا فاقد فعالیت کسب‌وکاری واقعی مجازی هستند و با توجه به اینکه در گزارش اولیه هیئت مدیره، از میان 3591 عضو آن، بدواً 226 عضو غیرفعال اعلام شده بودند، در نهایت 2056 عضو اتحادیه فاقد فعالیت واقعی ارزیابی شدند که حدود 57 درصد کل اعضا را تشکیل می‌دهند.

از این تعداد، حدود 27.7 درصد از سایت‌ها به کلی غیرفعال بوده و در حدود 8.9 درصد از سایت‌ها، کالا یا خدماتی برای ارائه وجود ندارد. در 9.8 درصد از سایت‌ها خرید امکان‌پذیر نیست و در حدود 9.7 درصد از آنها درگاه پرداخت وجود ندارد. در حدود 1 درصد از آنها نیز کالاهایی ارائه شده که یا دیگر در فضای واقعی وجود ندارند (مانند گوشی‌های همراه بسیار قدیمی) یا قیمت‌های غیرواقعی و صوری دارند.

الفت‌نسب: اگر قدرت طلبی در اتحادیه کسب و کارهای مجازی بوده برای تپسی انجام شده

الفت‌نسب در آخر ادعای قدرت طلبی در اتحادیه کسب و کارهای مجازی که از سوی میلاد منشی‌پور، مدیرعامل تپسی مطرح شده بود را بی‌اساس خواند و گفت:

ایشان شش ماه است که به عنوان عضو انتصابی در اتحادیه حضور دارند. ایشان باید بگویند در چند کمیسیون تاکنون حضور داشتند؟ حضور ایشان در اتحادیه کلا کمرنگ بوده است. ایشان تنها زمانی که تپسی می‌خواست وارد بورس شود در اتحادیه حضور داشتند. اگر ایشان ادعا دارند که در اتحادیه قدرت طلبی شده یرای خود ایشان بوده است.

عادل طالبی: انتخابات اتحادیه کسب و کارهای مجازی می‌توانست به صورت بهتری اطلاع‌رسانی شود

در ادامه حواشی انتخابات اتحادیه کسب و کارهای مجازی با عادل طالبی، عضو دیگر اتحادیه صحبت کردیم. او توضیح داد که انتخابات می‌توانست به روش بهتری اطلاع‌رسانی شود: «بحث تخلف در انتخابات تنها در صورتی می‌تواند مطرح شود که اتاق اصناف و یا وزارت صمت شواهد را بررسی کند و در مورد آن نظر دهد. تا قبل از آن نمی‌توان ادعای تخلف داشت.»

الفت‌نسب از اتهامات علیه شیوه برگزاری انتخابات می‌گوید

اما نظر من این است که اطلاع رسانی در مورد انتخابات می‌توانست به صورت بهتری انجام شود. هرچند که کف الزامات قانونی در مورد تبلیغات انتخابات انجام شد. به این معنا که در روزنامه کثیرالانتشار آگهی داده شد و برای برخی از اعضا هم پیامک ارسال شد. البته می‌توانست بهتر باشد؛ یعنی اگر برای اطلاع‌رسانی از رسانه‌ها و خبرگزاری‌های مرتبط استفاده می‌شد نتیجه بهتری حاصل می‌شد.

طالبی ادامه داد: «نسبت به کم بودن پوشش خبری شروع و اتمام مهلت ثبت نام کاندیداها انتقاداتی وارد هست و من هم نسبت به آن اعتراض دارم. اگر از طریق رسانه‌ها اطلاع‌رسانی صورت می‌گرفت، انتخابات با شور بیشتری انجام می‌شد و کمک می‌کرد تا کاندیداهای بیشتری داشته باشیم. چون در این مورد در رسانه‌ها اطلاع رسانی نشد افرادی که از انتخابات خبر داشتند و می‌خواستند شرکت کنند دیگری تمایلی به حضور پیدا نکردند. شخصا در بین 26 نفر ثبت نام شده به غیر از سه چهار نفر انتخاب دیگری ندارم. پتانسیلی که من در این انتخابات می‌دیدم بیشتر از چیزی بود که امروز هست.»

طالبی: بهتر بود زمان ثبت‌نام کاندیدا را افزایش می‌دادند

«سال گذشته ثبت نام‌ها صورت گرفت و در این یک سال تعدادی از اعضای اتحادیه کسب و کارهای مجازی احتمالا کسب و کارشان تعطیل شده و باید جوازشان ابطال شود و از لیست رای دهندگان خارج شوند. از طرفی دیگر تعدادی چند صد نفری اضافه شده‌اند. به خاطر کرونا امکان برگزاری انتخابات وجود نداشت و یکسال از زمان آن گذشت. در این صورت ضرری ندارد اگر دو سه ماه دیگر به این زمان اضافه شود تا کاندیداهای بیشتری ثبت‌نام کنند.»

اعضای انتخاب شده یا سابقه ندارند یا برنامه ندارند

طالبی در ادامه از مبهم بودن برنامه اعضا گفت: «موضوع دیگری که من نسبت به آن انتقاد دارم این است که در بین این 26 نفر که انتخاب شدند به غیر از مجموعه‌ای که نامشان مشخص شده، چند نفرشان برنامه دارند و سوابق بعضی از این 26 نفر، سوابقی نیست که من به عنوان رای دهنده بخواهم اسم آنها را بنویسم.

برخی هم سوابق خوبی دارند اما برنامه‌ای تاکنون اعلام نکرده‌اند. اکنون اعضای کاندید شده و برنامه‌های‌شان مبهم هستند. من فکر می‌کنم این شرایط برای اتحادیه که نیازمند یک هیئت مدیره قوی است زیان آفرین باشد.»

وی در آخر بار دیگر به افزایش زمان ثبت نام کاندیداها اشاره کرد و گفت: «من فکر می‌کنم بهتر است سه ماه دیگر به مهلت ثبت‌نام کاندیداها اضافه شود. همچنین ما در دور اول مشکلاتی داشتیم که باید از آنها درس بگیریم.»

تجربه می‌گوید که در دور اول، مدیر عامل وقت اسنپ، آقای شاهکار طبق گزارش آقای وکیل زاده ایشان در جلسات حاضر نبودند و نهایتا حضور آنلاین داشتند. من فکر می‌کنم اتحادیه جایی است که نیازمند افراد پیگیر است و بهتر است افرادی در هیئت مدیره حاضر شوند که خودشان صاحب و مالک کسب و کاری باشند. ما در دور اول انتخابات خیلی از اسنپ و دیجی کالا حمایت کردیم اما اکنون در دوم فکر می‌کنم باید از افرادی که خودشان دغدغه صنفی دارند و از نزدیک شرایط را درک می‌کنند عضو باشند.

کلام آخر

انتخابات اتحادیه کسب و کارهای مجازی 19 اردیبهشت برگزار می‌شود و به نظر می‌آید با وجود حواشی قبل انتخابات باید بعد از انتخابات هم شاهد حواشی دیگری باشیم.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در مورد انتخابات اتحادیه کسب و کارهای مجازی چیست؟ لطفا نظرات خود را در قسمت کامنت با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر