;
coinex

تغییر مرجعیت خبری از رسانه‌های سنتی به شبکه‌های اجتماعی ؛ یک روند جهانی!

نتایج بررسی‌های جدید حاکی از تغییر مرجعیت خبری از رسانه‌های سنتی به شبکه‌های اجتماعی و تمایل افراد به بررسی اخبار از طریق شبکه‌های اجتماعی است.

نتایج آخرین بررسی‌ها نشان از تمایل جوان‌ترها به استفاده از رسانه‌های اجتماعی، جست‌وجوگرها یا برنامه‌های تجمیع‌کننده اخبار در تلفن همراه جهت کسب آخرین اخبار است. براساس این بررسی از سال 2018 تا به امروز، تعداد افرادی که در جهان جهت دستیابی به اخبار ابتدا به وب‌سایت‌ها یا اپلیکیشن‌های خبری گوشی خود مراجعه می‌کنند، به 10 درصد کاهش پیدا کرده است.

براساس گزارش سالانه اخبار دیجیتالی موسسه مطالعات روزنامه‌نگاری رویترز، در نتیجه تغییر مرجعیت خبری، مخاطبان در شبکه‌هایی همچون تیک‌تاک، اینستاگرام و اسنپ‌چت به سخنان چهره‌های معروف دنیای واقعی و فضای مجازی و شخصیت‌های رسانه‌های اجتماعی بیش از روزنامه‌نگاران می‌پردازند. طی این گزارش، تیک‌تاک در زمینه رسانه اجتماعی هر روزه رشد فزاینده‌ای را تجربه می‌کند که 20 درصد افراد 18 تا 24 ساله جهت کسب اخبار از آن بهره می‌برند که این رقم پنج درصد بیشتر از سال گذشته است.

بیشتر بخوانید: نخستین تصویر رسمی از شبکه اجتماعی جدید متا برای رقابت با توییتر منتشر شد

تغییر مرجعیت خبری از رسانه‌های سنتی به شبکه‌های اجتماعی

این گزارش مطابق با نظرسنجی اینترنتی از حدود 94 هزار بزرگسال از 46 بازار همچون ایالات‌متحده به‌دست آمده است. براساس گزارش خبرگزاری رویترز، کمتر از نصف شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی به‌طور کلی به اخبار علاقه‌ای نشان نمی‌دهند که این رقم نیز به نسبت شش نفر از هر 10 نفر در سال 2017، کاهش چشمگیری را تجربه کرده است.

همچنین کمتر از یک‌سوم شرکت‌کنندگان در نظرسنجی بر این عقیده بودند که بهتر است خبرها مطابق با روند مصرف قبلی‌ خود انتخاب شوند که این میزان نسبت به سال 2016، یعنی آخرین مرتبه‌ای که چنین پرسشی در این نظرسنجی مطرح شد، شش درصد کاهش داشته است. با این وجود افراد همچنان جهت گلچین خبرهایشان به الگوریتم‌ها اعتماد بیشتری نسبت به سردبیران و خبرنگاران دارند.

تغییر مرجعیت خبری

از طرفی در سال پیش اعتماد به اخبار تا میزان دو درصد کاهش پیدا کرد و باعث شکل‌گیری روندی معکوس در مسیر پیشرفت دستاوردهای بسیاری از کشورها در اوج همه‌گیری کرونا شد. به‌طور میانگین 40 درصد افراد اعلام کرده‌اند که بیشتر اوقات به اکثر اخبار اعتماد می‌کنند. در این زمینه اعتماد به اخبار در ایالات‌متحده شش درصد رشد پیدا کرده و به 32 درصد دست یافته است، بااین‌حال همچنان در لیست کشورها در میان پایین‌ترین‌ها جای دارد.

همینطور 56 درصد افراد در بازارهای مختلف از تشخیص نادرست تفاوت اخبار جعلی و حقیقی در اینترنت ابراز نگرانی کرده‌اند که این میزان نسبت به سال پیش دو درصد رشد یافته است. این نظرسنجی حاکی از آن است که 48 درصد افراد به میزان خیلی یا خیلی‌زیاد به اخبار علاقه دارند که این مقدار نسبت به 63 درصد سال 2017 کاهشی را تجربه کرده است. به همین دلیل در زمینه تغییر مرجعیت خبری «راسموس نیلسن»، مدیر موسسه رویترز، بیان داشته است: «هیچ دلیل منطقی وجود ندارد که انتظار داشته باشیم متولدان دهه 2000 ناگهان وب‌سایت‌های سنتی را ترجیح دهند، چه رسد به نشر و چاپ. علت ساده است. این روش‌ها قدیمی شده‌اند.»

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص تغییر مرجعیت خبری از رسانه‌های سنتی به شبکه‌های اجتماعی چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید و اخبار تکنولوژی را با تکراتو دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر