;
coinex

افزایش مراودات کشورهای تحریم شده ؛ چند درصد اقتصاد جهان تحریم شده است؟

با توجه به تحریم بیش از یک‌چهارم جهان؛ افزایش مراودات کشورهای تحریم شده امر غیرقابل کتمانی است و بازار بزرگی برای کشورهای تحریم‌شده شکل گرفته است.

طبق شاخصی که از سوی شرکت تحقیقاتی Refinitiv ارائه شده و پدیده «تورم تحریم‌ها» عنوان شده، افزایش سالانه تعداد کل افراد تحریم شده در فهرست‌های صریح تحریم‌ها تا ماه آوریل به میزان 25.4 درصد بوده است. با توجه به گسترش تعداد کشورهای تحریم‌شده، از کره شمالی گرفته تا ایران و از ونزوئلا و روسیه و غیره، تعداد فرصت‌های مراودات کشورهای تحریم شده هم رشد یافته است. این موضوع حاکی از آن است که 12 هزار نفر به فهرست افراد تحریم‌شده در سال افزوده و بیش از 60 هزار فرد و نهاد هم حالا با محدودیت‌هایی روبرو شده‌اند.

از هر چهار کشور، بیش از یک کشور (به‌صورت متوسط) در فهرست تحریم‌های سازمان ملل و کشورهای غربی جای گرفته‌اند و نکته قابل توجه این است که 29 درصد تولید ناخالص داخلی جهان در کشورهای تحریم‌شده به تولید می‌رسد. این در حالی است که طی گزارشی که بلومبرگ به آن اشاره داشته، مطابق با گزارش مرکز تحقیقات اقتصادی و سیاسی، در دهه 1960 صرفاً 4 درصد تولید ناخالص داخلی جهان در کشورهای تحریم‌شده قرار داشته است.

بیشتر بخوانید: فایننشال تایمز: بحران خودرو در ایران ارتباط مستقیمی با تحریم‌های بین‌المللی دارد!

افزایش مراودات کشورهای تحریم شده

«فرانسیسکو رودریگز» به عنوان نویسنده گزارش CEPR، طی ماه گذشته در فایننشیال تایمز اعلام کرد که مدت طولانی است که در برابر استفاده گسترده از تحریم‌ها نگرانی‌ها و انتقاداتی به دلایل بشردوستانه مطرح می‌شود، بااین‌حال افزایش بهره‌گیری از تحریم‌ها، پتانسیل مراودات کشورهای تحریم شده را برای کشورهای تحت تحریم افزایش داده است.

وی البته در ادامه تصریح کرده که به دلیل انجام بیشتر معاملات جهان با استفاده از دلار آمریکا در حال حاضر و همچنان شاهد نقش‌آفرینی سیستم مالی آمریکا در جهان هستیم و همین نیز یکی از روش‌های تحریم است، مطمئنا ادامه تحریم‌ها همچنان توانایی تأثیرگذاری بالایی دارد و هنوز به عنوان یک بازدارنده‌ مهم محسوب می‌شود.

مراودات کشورهای تحریم شده

به همین جهت کشورهای بریکس (برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) در پی راهی جهت ایجاد ارز ضد تحریم هستند. هرچند کارشناسان اندک شانسی برای موفقیت این ایده قائل هستند، زیرا متحدانی همچون هند را ملزم به عدم استفاده از دلار آمریکا می‌کنند، بااین‌حال اجرای چنین راه‌حلی مستلزم مقدمات دیگری است.

رودیگرز طی مصاحبه‌ای درباره ایده تحریم‌ها اشاره کرده که این عمل می‌تواند هدف تحریم شده (فرد، نهاد یا کشور تحت تحریم) را به انزوا بکشاند. وی در ادامه اذعان داشت که در حال حاضر مجموعه بسیار بزرگتری از کشورهای بسیار مهم‌تر تحت تحریم قرار می‌گیرند، بنابراین به انزوا کشاندن آن‌ها موضوع دشوارتری است، زیرا آن‌ها در این شرایط با یکدیگر به تجارت می‌پردازند.

«راشل زیمبا» یکی از اعضای ارشد مرکز امنیت جدید آمریکا درباره نوع مراودات کشورهای تحریم شده خاطرنشان کرد: «چیزهایی که ما همچنان شاهد آن خواهیم بود، اقدامات یکباره و موقتی است که کار را برای مشاغل پیچیده می‌کند. در چنین شرایطی به‌جای تجارت خوب یا تجارت بد، بیشتر «تجارت مبهم» وجود دارد.»

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص افزایش مراودات کشورهای تحریم شده چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر