;
coinex

اینترنت بی‌سیم لیزری در راه است؛ سریعتر و فراتر از هر محدودیتی!

اینترنت بی‌سیم لیزری به‌عنوان نسل بعدی اینترنت در راه است. سرعتی باورنکردنی و بدون هیچ محدودیت که به‌زودی جای کابل‌های زیر دریا را می‌گیرد.

محققان مؤسسه فناوری فدرال زوریخ (ETH Zurich) اخیراً توانسته‌اند با انجام یک سری آزمایشات مافوق تصور، نسل بعدی اینترنت پرسرعت را رقم بزنند. پیش‌تر سریع‎ترین روش برای رسیدن به اینترنت پرسرعت، استفاده از کابل‌های زیردریا بود که اینترنت برپایه فیبر نوری را ارائه می‌دهند. اما حالا محققان روش اینترنت بی‌سیم لیزری را برگزیده‌اند که علاوه‌بر افزایش سرعت تا میزان قابل توجهی، هیچ گونه محدودیتی ندارد.

بیشتر بخوانید: رکوردشکنی اینترنت استارلینک در آلمان با سرعت 600 مگابیتی

اینترنت بی‌سیم لیزری جایگزین کابل‌های زیر دریا می‌شود

محققان مؤسسه فناوری فدرال زوریخ (ETH Zurich) اخیراً توانسته‌اند در یک آزمایش دیوانه‌وار، با استفاده از لیزر در هر ثانیه ده‌ها ترابیت داده را از یک نقطه به نقطه دیگری ارسال کنند. آن‌ها معتقدند که این فناوری ارتباطی جدید می‌تواند در آینده جایگزین کابل‌های قطور کف دریا‌ها شده و نسل جدید ارتباطات بی‌سیم را شکل دهد.

دستگاه‌های الکترونیکی که امروزه ما برای دسترسی به اینترنت از آن‌ها استفاده می‌کنیم، اغلب بی‌سیم هستند؛ با این حال جابه‌جایی داده‌ها و تأمین اینترنت این دستگاه‌ها نیازمند صدها کابل زیر دریایی و زمینی است.

اینترنت بی‌سیم لیزری جایگزین کابل‌های زیر دریا می‌شود

برخی از این خطوط توانایی جابه‌جایی بیش از ۱۰۰ ترابیت داده در هر ثانیه را دارند که بر اساس فناوری‌های موجود، فعلاً دسترسی به چنین سرعتی به صورت بی‌سیم امکان‌پذیر نیست.

البته همان‌طور که می‌توان حدس زد، چیزی به عنوان غیرممکن و دست نیافتنی برای انسان وجود ندارد. محققان مؤسسه فناوری فدرال زوریخ (ETH Zurich) در مسیر رسیدن به اینترنت بی‌سیم فوق سریع گامی بزرگ برداشته‌اند. آن‌ها در یک آزمایش دیوانه‌وار توانسته‌اند با استفاده از فناوری لیزر در هر ثانیه ده‌ها ترابیت داده را از یک نقطه به نقطه‌ای دیگر ارسال کنند.

اینترنت بی‌سیم لیزری جایگزین کابل‌های زیر دریا می‌شود
نقشه کابل‌های انتقال دیتا در کف دریا‌ها و اقیانوس‌ها

به گزارش Extremetech، این آزمایش به عنوان بخشی از پروژه افق اروپایی ۲۰۲۰ (European Horizon 2020) صورت گرفته که در آن بالغ بر ۸۰ میلیارد یورو بودجه برای انجام تحقیقات پیشرفته در نظر گرفته شده است.

یکی از این تحقیقات، استفاده از لیزر برای انتقال داده بین دو قله کوه در کشور سوئیس (با فاصله ۵۳ کیلومتری از یکدیگر) است.

یکی از اصلی‌ترین چالش‌های ارتباطات لیزری را می‌تواند تداخل لیزر با مولکول‌های اتمسفر توصیف کرد.

اینترنت بی‌سیم لیزری جایگزین کابل‌های زیر دریا می‌شود

با حرکت پرتوهای لیزر از میان نقاط مختلف اتمسفر که غلظت‌های گوناگونی، مسیر جابه‌جایی امواج و انتقال داده‌ها نیز دستخوش تغییر می‌شود. این در حالیست که لرزش ایجاد شده به دلیل گرما نیز به تنهایی می‌تواند یک عامل اختلال در حرکت نور باشد.

با تمام این تفاسیر، محققان توانسته‌اند تمام چالش‌های موجود را کنار زده و برای اولین بار از فناوری لیزر حجم بالایی از اطلاعات را بین دو نقطه با فاصله چند ده کیلومتر جابه‌جا کنند.

برای حل مشکلات مرتبط با فاصله، محققان با شرکت هوافضای فرانسوی Onera برای ساخت یک تراشه سیستم میکروالکترومکانیکی (MEMS) با 97 آینه میکروسکوپی همکاری کردند. این تراشه می‌تواند تغییر فاز لیزر را 1500 بار در ثانیه اصلاح کرده و از سالم بودن سیگنال اطمینان حاصل کند.

اینترنت بی‌سیم لیزری جایگزین کابل‌های زیر دریا می‌شود

برای پشتیبانی از نرخ انتقال داده بالاتر، سیستم نوری ابداع شده توسط محققان سوئیسی از یک موج نور مدوله شده استفاده می‌کند. این بدان معناست که یک گیرنده می‌تواند چندین حالت را از هر نماد ارسالی را بخواند.

گرچه در این تحقیقات تنها از یک طول موج نور لیزر خاص استفاده شد، اما محققان ETH Zurich بر این باورند که این فناوری می‌تواند تا ۴۰ کانال متفاوت مقیاس‌بندی شود. با در نظر گرفتن این موضوع که هر کانال می‌تواند به سرعت انتقال یک ترابیت در ثانیه برسد، می‌توان پیش‌بینی کرد که در آینده نه چندان دور شاهد حذف شدن کابل‌های قطور در کف دریا‌ها و اقیانوس‌ها خواهیم بود.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره‌ اینترنت بی‌سیم لیزری چیست؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر