;
coinex

کشف ابرهای تشکیل شده از آب در خارج از منظومه ی شمسی

ابرهای تشکیل شده از آب برای اولین بار در خارج از منظومه ی شمسی کشف شدند.

ابرهای تشکیل شده از آب برای اولین بار در خارج از منظومه ی شمسی کشف شدند.

تیم متشکل از ستاره شناسان دانشگاه کالیفرنیا سانتا کروز برای اولین بار توانستند شواهد قدرتمندی از وجود ابرهای آبدار را در خارج از منظومه ی شمسی کشف کنند.

اندرو اسکیمر، استادیار ستاره شناسی و فیزیک نجوم طی بیانیه ای در وبسایت دانشگاه اعلام کرد: “طیف های ما نشان می دهد که WISE 0855 با ابرهایی که از آب تشکیل شده، احاطه شده است؛ ظاهر آن در مجموع چیزی شبیه به سیاره ی مشتری را به وجود آورده است.”

WISE 0855 یک سیاره ی کوتوله ی قهوه ای و یا چیزی شبیه به یک ستاره ی ناقص است که درفاصله ی 7.2 سال نوری با زمین قرار دارد و جرم آن، 5 برابر بزرگتر از سیاره ی مشتری است. دمای این سیاره 10 درجه ی فارنهایت یا 250 درجه ی سانتیگراد اندازه گیری شده؛ به بیان دیگر، WISE در مقایسه با سایر اجرم مشابه خود در فضا، یکی از سردترین ها به شمار می رود.

به گزارش این دانشگاه، مشاهدات قبلی پیرامون این ستاره ی ناقص در سال 2014، از وجود ابرهای تشکیل شده از آب در اطراف آن خبر داده بودند؛ اما اطلاعات آن زمان بر مبنای داده های محدود فتومتریک (اندازه گیری شدت نور) بوده است. دانشمندان در کشف اخیر از تلسکوپ Gemini-North که در هاوایی واقع شده استفاده کرده اند. آنها 13 شب متوالی و در مجموع 14 ساعت را به مشاهده پرداختند و اولین اندازه گیری طیف ستاره ی ناقص را منتشر کردند. خبرگزاری Scientific American خاطر نشان می کند که تلسکوپ مذکور در بلندترین کوه هاوایی واقع شده است، این بدان معناست که بخار کمتری مانع مشاهده ی تلسکوپ خواهد شد.

.

با عضویت در کانال رسمی تکرا در تلگرام از آخرین اخبار روز تکنولوژی مطلع باشید.

.

منبع: theverge


عصر تکنولوژی، تکرا

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر