;
coinex

آیا می توان ستاره های ناپدید شونده را دلیلی برای حیات موجودات بیگانه دانست؟

راه های زیادی برای جستجوی حیات موجودات بیگانه و زندگی پیشرفته آنها وجود دارد. می توان با استفاده از تلسکوپ های رادیویی به دنبال صدای آنها بود و یا اتمسفر سیارات دیگر را برای کشف علائم زیستی، مورد جستجو و بررسی قرار داد؛ حتی می توانیم به دنبال نمایش های لیزری آنها در کیهان باشیم.

راه های زیادی برای جستجوی حیات موجودات بیگانه و زندگی پیشرفته آنها وجود دارد. می توان با استفاده از تلسکوپ های رادیویی به دنبال صدای آنها بود و یا اتمسفر سیارات دیگر را برای کشف علائم زیستی، مورد جستجو و بررسی قرار داد؛ حتی می توانیم به دنبال نمایش های لیزری آنها در کیهان باشیم.

تا به حال هیچ نشانه ی قطعی از وجود حیات موجودات بیگانه کشف نشده است. شاید موجودات بیگانه ی پیشرفته اصلا وجود ندارند و شاید به شدت نایاب هستند، این احتمال نیز وجود دارد که ما به اندازه ی کافی به دنبال آنها نیستیم. در حال حاضر تیمی از دانشمندان دانشگاه اوپسالا در سوئد روش جدیدی را برای بررسی تمدن های پیشرفته ی دیگر ارائه داده اند: کهکشان ها و ستاره های ناپدید شونده!

چرا یک تمدن از موجودات بیگانه باید ستاره ای را ناپدید کند؟ شاید آنها می توانند با استفاده از کره ی دایسون، از انرژی ستاره بهره برداری کنند. (کره ی دایسون، توپی از پنل های خورشیدی در اطراف ستاره است که مانع رسیدن نور به تلسکوپ های زمین می شود) این احتمال نیز وجود دارد که موجودات بیگانه بخواهند خودشان را دید دشمنانشان پنهان کنند.

در هر حال، دانشمندان چیزی نزدیک به 300 هزار ستاره که از منابع داده ی مختلف و در سه دوره ی زمانی مختلف فراهم شده را مورد بررسی قرار داده و به دنبال ستاره هایی بودند که روزی ناپدید شده اند. از بین 300 هزار نمونه، 148 ستاره باقی ماند. آنها از میان نامزد های باقیمانده، گزینه های مشکوک را نیز حذف کردند. این احتمال وجود داشت که شاید از روز اول، هیچ ستاره ای در آن نقطه وجود نداشته است و این امر می تواند به دلیل خطاهای لنز ابزار ها باشد. گزینه های دیگری نیز حذف شدند چرا که احتمالا نور سنجی تلسکوپ ها خاموش بوده است.

از این بین، تنها یک ستاره باقی ماند اما دانشمندان چندان مطمئن نیستند که این ستاره در واقع ناپدید شده باشد، چرا که در داده های دوم، کمی کم رنگ تر و محوتر دیده می شده است. در مقاله ی آنها آمده است: “برای تشخیص های حتمی به آنالیزهای تصویری ثابت شده نیاز داریم.” یک کره ی دایسون که محیط اطراف ستاره ها را با پنل های خورشیدی احاطه می کند، می تواند دلیل بلوکه شدن نور باشد، البته در این صورت نیز باید نشانه هایی از تابش گرما و یا مادون قرمز وجود داشته باشد که متاسفانه چنین علامت هایی تیز به دست دانشمندان نرسیده است.

نویسندگان توضیخات دیگری را برای این امر ارائه می دهند؛ برای مثال، یک ستاره ی دوتایی که همدیگر را می پوشانند و یا اختروش های  متغیر که نور آنها به اندازه ایست که قابل تشخیص نیستند. اگر دانشمندان موفق به کشف ستاره ی گم شده نشوند، بدین معناست که دست موجودات بیگانه در کار است. همچنین می تواند به پدیده ی نامعلوم و کیهانی دیگری مربوط باشد؛ برای مثال کرم چاله ای که ستاره را بلعیده! در هر صورت، بسیار هیجان انگیز خواهد بود.

.

با عضویت در کانال رسمی تکرا در تلگرام از آخرین اخبار روز تکنولوژی مطلع باشید.

.

منبع: popsci


عصر تکنولوژی، تکرا

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر