;
coinex

کوانت 48 ولت اولین ابرخودروی الکتریکی با باتری‌های 48 ولتی از کشور سوییس

کوانت 48 ولتکوانت 48 ولت (Quant 48 Volt)‌ آخرین مدل مفهومی ساخت شرکت سوییسی نانو فلوسل (Nano Flowcell) بوده که یک ابرخودروی الکتریکی با توانایی‌های دینامیکی و قدرت بسیار بالا به حساب می‌آید.

شرکت نانو فلوسل

شرکت نانو فلوسل (Nano Flowcell) یک شرکت سوییسی بوده که در زمینه طراحی و ساخت باتری‌های با کارایی بالا و قابل حمل و انرژی‌های پاک فعالیت می‌ کند. این شرکت در سال 2013 میلادی تاسیس شده و  علاوه بر تحقیق و پژوهش در زمینه‌هایی مانند انواع پیل‌های سوختی و صنایع هوا و فضا، در زمینه ساخت خودروهای الکتریکی نیز فعال است. نانو فلوسل پیش از این نیز چند خودروی مفهومی دیگر با نام‌های کوانتینو 48 ولت (Quantino 48Volt)، کوانت F و کوانت E را نیز طراحی نموده بود که همگی از موتورهای با راندمان بالای الکتریکی سود می‌بردند. در گذشته در نوشته‌ای تحت عنوان “Nanoflowcell و خودروی جدیدی به نام Quant FE” نیز به معرفی یکی از خودروهای این شرکت پرداخته بودیم.

کوانت 48 ولت

یکی از بزرگترین مشگلات در مورد خودروهای الکتریکی و هیبریدی، نیاز به استفاده از منابع نیرویی با ولتاژ بالا بود. شرکت نانو فلوسل این ایراد را برطرف نموده و با ارائه کوانت 48 ولت ، اولین خودروی الکتریکی مجهز به باتری‌های با ولتاژ پایین 48 ولت را تولید نموده است. این خودروی مفهومی برای اولین بار در نمایشگاه خودروی ژنو سال 2017 میلادی به نمایش عمومی در آمد.

این خودرو یک نمونه چهار نفره بوده با استفاده از موتور تمامی الکتریکی خود توانایی تولید نیرویی برابر با 760 اسب بخار را داشته و گشتاوری معادل 2000 نیوتون متر را به چرخ‌ها منتقل می‌نماید. کوانت 48ولت برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر در ساعت از حالت سکون تنها به زمانی در حدود 2.4 ثانیه نیاز داشته که آن را هم رده ابرخودروهایی مانند بوگاتی شیرون (Bugatti Chiron)، پاگانی هوایرا (Pagana Huayra) و هنسی ونوم (Henessy Venom) قرار می‌دهد.

طراحی خارجی Quant 48Volt

این خودرو از لحاظ ظاهری شباهت‌های بسیاری با نمونه مفهومی قبلی این شرکت، مدل کوانت E داشته و مهمترین تفاوت آن، استفاده از باتری‌های با ولتاژ پایین 48 ولتی است. در نگاه اول، فرم بدنه به گونه‌ای است که حس آشنایی را به بیننده منتقل می‌کند اما با اندکی تامل نحوه طراحی منحصربفرد آن نمایان شده و دقت طراحان در رعایت اصول علم آئرودینامیک آشکار می‌گردد. طراحی دماغه کوانت 48 ولت به گونه‌ای است که در همان نگاه اول، قدرت و عملکرد فول العاده بالای آن را به بیننده گوشزد می‌ کند.

چراغ‌ها در بخش انتهایی قرار داده شده و در زیر آنها ورودی‌های هوای بزرگی قرار گرفته است و نمایی شبیه به چشم را برای بخش جلویی خودرو رقم می‌زند. با استفاده از گلگیرهای برآمده بدنه کوانت 48 ولت ظاهری برجسته داشته و شباهت‌هایی با خودروهای عضلانی پیدا کرده است. طراحی بخش عقبی خودرو جسورانه‌ تر از طراحی جلو بوده و نمایی پرخاشگرانه به خودرو داده است. چراغ‌های عقبی نازک و منحنی کوانت 48 ولت نمایی مانند خودروهای موجود در فیلم‌های علمی تخیلی داشته و از لامپ‌های LED در ساخت آن استفاده شده است. در قسمت پایینی نیز یک دیفیوزر (پخش کننده جریان هوا) بزرگ قرار داشته و در دو بخش کناری آن خروجی‌های اگزوز با پوششی به رنگ برنز (Bronze) همانند حاشیه‌های موجود در بخش جانبی و انتهایی سقف پوشانده شده است.

طراحی داخلی

درهای کوانت 48 ولت از نوع گالوینگ (باز شدن شبیه بال پرندگان) و عریض بوده و فضای مناسبی را برای سوار و پیاده شدن به این خودروی چهار نفره در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد. صندلی‌های جلویی این خودرو از نمونه‌های اسپرت بوده و به خوبی راننده و سرنشین کناری را در بر می‌گیرد. صندلی‌های ردیف عقبی نیز تقریبا به همین شکل بوده و تنها فرق آن عدم استفاده از لبه‌های برآمده برای در بر گرفتن سرنشیان است. این صندلی‌ها به رنگ مشکی براق بوده که با نوارهایی به رنگ قهوه‌ای براق تزئین شده است. این رنگ قهوه‌ای ناشی از چوب بسیار با کیفیتی است که در ساخت آن بکار رفته است.

داشبورد و بخش جلویی کوانت 48 ولت مانند سایز تولیدات شرکت نانو فلوسل بوده و با کمان‌ها و منحنی‌هایی هماهنگ با درها طراحی شده که کنسول وسط از بخش میانی به آن متصل شده است. کنسول وسط تا بخش انتهایی خودرو ادامه پیدا کرده و هر یک از چهار سرنشین توسط یک شکل حباب مانند احاطه می‌شوند.

موتور و پیشرانه

گرچه طراحی خارجی و بدنه و کابین کوانت 48 ولت بسیار شبیه به نمونه‌های قبلی تولیدی این شرکت است اما، پیشرانه و موتور استفاده شده در آن وجه تمایز آن با خودروهای قبلی تولید شده توسط این شرکت است. به عنوان مثال مدل کوانت FE از باتری‌هایی با ولتاژ بالا بین 500 تا 700 ولت استفاده می‌کرد. اما نمونه‌های استفاده شده در کوانت 48 ولت باتری‌هایی با ولتاژ بسیار پایین تر بوده که با وجود تولید نیرویی در حدود 40  اسب بخار کمتر ار مدل کوانت FE عملکردی بسیار بالا را از خود به نمایش می گذارد. این موتور توانایی این را داشته که خودرو را به حداکثر سرعت 186 مایل در ساعت (معادل 300 کیلومتر در ساعت) برساند.

ولتاژ پایین استفاده شده در موتور این خودرو، از ایمنی بسیار بالایی برخوردار بوده و در صورت بروز تصادفات رانندگی و یا ایرادات فنی، خطری را متوجه راننده و سرنشینان نمی‌نماید. هر یک از چهار موتور موجود در این خودرو توانایی تولید نیرویی 140 کیلو وات (معادل 190 اسب بخار) را دارد. کوانت 48 ولت با استفاده از این باتری‌ها توانایی پیمودن مسیری به طول 621 مایل (معادل 1000 کیلومتر) را خواهد داشت. با این توصیفات موتور الکتریکی استفاده شده در این خودرو یکی از سبک‌ترین، پرقدرت ترین، امن‌ترین و پاک‌ترین نمونه‌های موجود در بازار به حساب می‌آید.

سخن آخر

کوانت 48 ولت از نقاط قوتی مانند طراحی بدنه بسیار زیبا و هوشمندانه، موتورهای الکتریکی با بازدهی بالا و ولتاژ پایین برخوردار بوده اما نکاتی مانند هزینه بسیار بالا برای ساخت و قیمت بسیار بالا از نقاط ضعف آن به حساب می‌آیند. این خودرو در صورت تولید قیمتی بالاتر از سایر خودروهای الکتریکی موجود در بازار مانند تسلا مدل 3 (Tesla Model 3) و نیسان لیف (Nissan Leaf) خواهد داشت.

اما در مجموع توانایی‌های فنی بسیار بالا، قدرت و گشتاور فوق العاده و طراحی آینده نگرانه در بدنه و کابین این خودرو و همچنین تکنولوژی های مورد استفاده در ساخت، کوانت 48 ولت را به یک خودروی خاص و خارق العاده تبدیل کرده است.

نانوسل کوانت 48 ولت در یک نگاه

حجم موتور (سی سی)
تعداد سیلندر
قدرت موتور (اسب بخار) 760
گشتاور تولیدی (نیوتون متر) 2000
شتاب ۰ – ۱۰۰ (ثانیه) 2.4
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) 300
مصرف سوخت (شهری)
مصرف سوخت (بزرگراه)
مصرف سوخت (سیکل ترکیبی)
وزن (کیلوگرم)
قیمت پایه در بازار جهانی (میلیون تومان)
مسافت قابل پیمودن با یکبار شارژ (کیلومتر) 1000

 

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر