;
coinex

سیاره LHS 1140b ؛ بهترین کاندید برای جستجوی حیات فرازمینی!

سیاره LHS 1140b ، بهترین کاندیدای جستجوی حیات فرازمینی

اخترشناسان موفق به کشف سیاره ای فوق زمین شده اند که در منطقه قابل سکونت ستاره کوتوله ای به نام LHS 1140 در صورت فلکی قیطس (نهنگ) قرار داشته و تقریبا 39 سال نوری با زمین فاصله دارد. سیاره فوق زمین LHS 1140b  در  مدار قابل سکونت (منطقه گلدیلاک) از ستاره مادر خود قرار گرفته، ناحیه ای که در آن امکان جریان یافتن آب مایع و یا حتی حیات فرازمینی وجود دارد!

دکتر جیسون دیتمن، اخترشناسی از بخش اخترفیزیک مرکز هاروارد اسمیتسونین و یکی از محققانی که در این کشف شرکت داشته، می گوید: “این سیاره هیجان انگیز ترین، سیاره ای است که در دهه گذشته دیده ام.”

سیاره به تازگی کشف شده LHS 1140b، حدود 1.43 برابر بزرگتر از زمین است. قطر این سیاره 18221 کیلومتر است، در مقایسه با آن قطر زمین 12742 کیلومتر است. جرم این سیاره حدود 6.6 برابر جرم زمین بوده و احتمالا از سنگ و هسته فلزی متراکمی تشکیل شده است.

تصویر هنری که ستاره کوتوله LHS 1140 را از نمای سیاره ساکن در مدارش نشان می دهد. سیاره LHS 1140 که در مدار این کوتوله سرخ واقع است، تقریبا 39 سال نوری با زمین فاصله دارد
تصویر هنری که ستاره کوتوله LHS 1140 را از نمای سیاره ساکن در مدارش نشان می دهد. سیاره LHS 1140 که در مدار این کوتوله سرخ واقع است و تقریبا 39 سال نوری با زمین فاصله دارد

ستاره مادر این سیاره LHS 1140، یک کوتوله سرخ است که اندازه آن، حدود یک پنجم خورشید است. این ستاره همچنین حدود 5 میلیارد سال عمر دارد، عمر خورشید ما 4.6 میلیارد است. دوره گردش مداری سیاره LHS 1140b  به دور ستاره مادرش، 24.7 روز است. این سیاره همچنین 10 برابر نسبت فاصله زمین به خورشید، به ستاره میزبان خود نزدیک تر است و درست در وسط منطقه قابل سکونت LHS 1140 قرار گرفته است. سیاره LHS 1140b  همچنین حدود نیمی از نوری که زمین از خورشید دریافت می کند را از ستاره میزبان خود می‌گیرد.

اختر شناسان می‌گویند، برای وجود حیات در یک سیاره، آب و جو عناصری حیاتی هستند. ستاره های کوتوله سرخ وقتی جوان هستند، تشعشاتی را منتشر می‌کنند که می‌تواند به جو سیارات واقع در مدارشان آسیب وارد کند. بزرگی سیاره LHS 1140b بدین معناست که اقیانوسی از ماگما می‌توانسته میلیون ها سال روی سطح آن وجود داشته باشد. این اقیانوس ماگما ممکن است، بخاری را مدت ها پس از کاهش فعالیت های ستاره میزبان به جو پرتاب کرده باشد، چیزی که تشکیل آب در سیاره را امکان پذیر می‌کند.

دکتر نیکولا آستودییو دیفرو، اخترشناسی از رصدخانه ژنو در سوئیس می گوید: “کوتوله سرخ در حال حاضر در شرایط مطلوبی به سر می برد، چرا که آهسته تر می چرخد و نسبت به ستارگان کم جرم دیگر، اشعه های پر انرژی کم تری منتشر می‌کند. ”

اخترشناسان با استفاده از رصدخانه mEarth موفق به کشف سیاره LHS 1140b شدند. رصدخانه mEarth، آرایه ای از هشت تلسکوپ با دیافراگم 16 اینچی است
اخترشناسان با استفاده از رصدخانه mEarth موفق به کشف سیاره LHS 1140b شدند. رصدخانه mEarth، آرایه ای از هشت تلسکوپ با دیافراگم 16 اینچی است

اخترشناسان با استفاده از رصدخانه mEarth موفق به کشف سیاره LHS 1140b شدند. رصدخانه mEarth، آرایه ای از هشت تلسکوپ با دیافراگم 16 اینچی است که بر ستارگان کوچک (کوچکتر از 33 درصد خورشید) واقع در فاصله 100 سال نوری نسبت به خورشید نظارت می‌کند.

اخترشناسان سپس با استفاده از هارپس (دستگاه سنجش سرعت شعاعی با دقت بالا) در تلسکوپ عظیم رصدخانه لاسیا در شیلی حضور این سیاره را تایید کردند.

دکتر خاویر بونفیلس اخترشناسی از موسسات تحقیقاتی CNRS و IPAG در گرنوبل فرانسه، می گوید: “منظومه LHS 1140 ممکن است، به لحاظ قرار گرفتن در منطقه قابل سکونت؛ هدفی مهم تر از پروکسیما بی و یا سیارات منظومه تراپیست-1 باشد.”

آیا جستجو برای حیات فرازمینی می‌تواند در نهایت بشر را به خواسته اش برساند؟!

.

منبع: sci-news

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر