;
coinex

بررسی و مشخصات فنی مزدا 3 مدل 2020 ؛ کوچک، جدید و ارزان قیمت

مزدا 3 مدل 2020 نمونه‌ایست در کلاس بدنه خودروهای کوچک شهری که در 2 گونه هاچ بک (Hatchback) و سدان (Sedan) عرضه می‌گردد. در این نوشته پس از بررسی مروری خواهیم داشت امکانات، قیمت و مشخصات فنی و تیپ های مختلف مدل جدید آن.

هرچند با توجه به استقبال مشتریان از خودروهای شاسی بلند در کلاس های مختلف و عرضه نمونه های کوچک و ارزان قیمت از این گونه خودروها، حضور اتومبیل های سواری عادی نسبت به 2 دهه گذشته اندکی کم رنگ تر شده، اما هنوز هم خودروسازانی هستند که با تولید مدل های بسیار جذاب، زیبا، قدرتمند، مجهز و مدرن با قیمت قابل قبول و در حد توان اکثر افراد جوامع مدرن، این گونه از اتومبیل ها را روانه خیابان ها و بزرگراه ها می کنند. مزدا 3 مدل سال 2020 یکی از این نمونه هاست که در ادامه مباحث مربوط به خودروهای 2020 به معرفی و بررسی مشخصات فنی و قیمت آن خواهیم پرداخت.

نسل های مختلف مزدا 3

مزدا 3 که با نام Zoom Zoom نیز شناخته می شد، اولین بار در سال 2003 میلادی جایگزین مدل 323 شد و با عرضه در دو گونه هاچ بک و سدان مورد توجه بسیاری از منتقدین و مشتریان قرار گرفت. این خودرو که پیش از بروز مشکلات متعدد کشور در پی رفتارهای نادرست سیاسی و بازگشت تحریما‌ها در ایران نیز حضور داشت، مشابه با بسیاری دیگر از خودروهای مدرن و ارزانقیمت جهان در پی فساد گسترده در سیستم مدیریت اقتصادی و بالاترین رده های مدیریت وزارت صنعت و معدن از حضور در بازار ایران منع گردید.

تاریخچه مزدا 3
مزدا 323

این خودرو تاکنون 3 نسل موفق را پشت سر گذاشته و از سال 2019، چهارمین نسل آن وارد بازارهای جهانی شده است. گونه هات هچ (Hothatch) آن نیز در دو نسل اولیه راهی بازار خودروهای کوچک و قدرتمند شد که توانایی هایی بسیار بالا را از خود به نمایش می گذاشت و موفق به حضور در مسابقات مختلف رالی نیز شد.

نسل های مختلف این خودرو عبارتند از:

  1. نسل اول از سال 2003 میلادی تا 2009 میلادی
  2. نسل دوم از سال 2009 میلادی تا 2013 میلادی
  3. نسل سوم از سال 2013 میلادی تا 2018 میلادی
  4. نسل چهارم از سال 2019 میلادی تاکنون

معرفی و بررسی مزدا 3 مدل 2020

مزدا 3 مدل سال 2020 متعلق به نسل چهارم این خودروی محبوب و پرفروش بوده که برای اولین بار در نمایشگاه خودروی لس آنجلس سال 2018 و به عنوان مدل مفهومی مزدا کای (Mazda Kai) به نمایش عموم درآمد.

نمونه مفهومی مزدا کای (Mazda Kai)

این خودرو که بر اساس زبان طراحی جدید این شرکت ساخته شده، برخلاف اکثر رقبای حاضر در این کلاس که تمرکز اصلی خود را بر بروی مصرف سوخت پایین و یا عملکرد اسپرت قرار داده‌اند، ترکیبی از زیبایی، مدرن‌ترین امکانات سرگرمی و کمکی رانندگی و ایمنی و عملکرد قابل قبول و مصرف سوخت پایین درکنار کابین نسبتا لوکس که با استفاده از مواد اولیه با کیفیت بالا ساخته شده را در قالب یک بسته با قیمت پایین به مشتریان عرضه کرده و به همین خاطر می توان آن را مانند چند سال گذشته در رده بهترین خودروهای 2020 در این کلاس قرار داد.

تغییرات جدید برای سال 2020

مزدا 3 2020 نسبت به مدل سال گذشته تغییر ساختاری نداشته اما برای قرار گرفتن در رده ایمن ترین خودروهای جهان در این کلاس، حتی مدل پایه نیز با بهره گیری از بسته Mazda i-Activesense ، از امکانات کمکی رانندگی مانند سیستم کنترل سرعت تطبیقی (Adaptive Cruise Control)، سیستم نوربالای هوشمند، سیستم هشدار خروج مسیر حرکت از خطوط جاده، سیستم نمایش نقاط کور و … سود می برد.

نقاط قوت

  • رانندگی بسیار جذاب و لذت بخش
  • طراحی بدنه بسیار زیبا
  • کابین شیک و استفاده از مواد اولیه با کیفیت بالا
  • تجهیزات کمکی رانندگی مدرن حتی در مدل پایه
  • ارائه سیستم چهار چرخ متحرک (AWD)

نقاط ضعف

  • در نظر گرفتن تنها یک پیشرانه با قدرت متوسط
  • عدم ارائه نمونه‌های پرقدرت و با عملکرد بالا
  • قیمت بالاتر نسبت به رقبا
  • دید بسیار کم بخش عقبی در نمونه های هاچ بک
  • عدم بهره گیری از سیستم ناوبری ماهواره ای به صورت استاندارد

ابعاد

مزدا 3 مدل 2020 یک نمونه نسبتا بزرگ در کلاس بدنه خودروهای کوچک شهری بوده و طولی برابر با 4.660 میلیمتر، پهنایی برابر با 1.795 میلیمتر، ارتفاعی برابر با 1.445 میلیمتر و فاصله دو محور عقب و جلویی برابر با 2.725 میلیمتر در گونه سدان دارد. نمونه هاچ بک اندکی کوتاه‌تر از مدل سدان بوده و طولی برابر با 4.460 میلیمتر، پهنایی برابر با 1.796 میلیمتر، ارتفاعی برابر با 1.440 میلیمتر و فاصله دو محور عقب و جلویی برابر با 2.725 میلیمتر دارد.

بررسی و مشخصات فنی مزدا 3 مدل 2020 ؛ کوچک، جدید و ارزان قیمت

با این حساب و برای درک بهتر می توان مزدا 3 مدل 2020 سدان را در جایگاهی بالاتر از کیا ریو 2019 سدان با طولی در حدود 4.385 میلیمتر، هوندا سیویک با طولی در حدود 4.518 میلیمتر و کیا سراتو 2018 سدان با طولی در حدود 4.640 میلیمتر و تویوتا کرولا 2019 با طولی در حدود 4.640 میلیمتر و پایین تر از هیوندای سوناتا با طولی در حدود 4.750 میلیمتر، پژو 508 با طولی در حدود 4.750 میلیمتر، کیا اپتیما 2019 با طولی در حدود 4.850 میلیمتر و هیوندای آزرا 2019 با طولی در حدود 4.930 میلیمتر قرار داد.

بررسی و مشخصات فنی مزدا 3 مدل 2020 ؛ کوچک، جدید و ارزان قیمت

مزدا 3 مدل سال 2020 گونه هاچ بک نیز یکی از بزرگترین هاچ بک های موجود در بازار بوده و در جایگاهی بالاتر از پژو 208 با طولی در حدود 4.055 میلیمتر، کیا ریو هاچ بک با طولی در حدود 4.065 میلیمتر فولکس واگن گلف GTI با طولی در حدود 4.285 میلیمتر، هیوندای I30N با طولی در حدود 4.335 میلیمتر، داچیا لوگان یا L90 موجود در ایران قرار می گیرد.

طراحی خارجی و بدنه

نمای خارجی محصولات مزدا در چند سال گذشته با تکیه بر زبان طراحی جدید یکی از نقاط قوت محصولات آن بوده و در مزدا 3 مدل 2020 نیز از همین رویه پیروی شده و نمایی زیبا و جذاب و در عین حال ساده و مدرن را در معرض چشم بینندگان قرار می دهد.

در بخش جلویی، جلوپنجره مشابه با دیگر محصولات این شرکت بسیار بزرگ (به نسبت ابعاد کلی) طراحی شده که با چراغ های اصلی باریک و کشیده علاوه بر القای نمایی تهاجمی، به نوعی لوگوی شرکت را نیز به نمایش می گذارد.

در بخش کناری، دماغه خودرو که زاویه ای رو به جلو دارد، تکمیل کننده حس تهاجمی کلی بوده و خطوط جانبی با زاویه ای نرم، چشم بیننده را به آرامی تا انتهای خودرو می کشاند. خط سقف که نیز زاویه ای نرم داشته، نمایی شبیه به نمونه های فست بک به مزد 3 سدان می بخشد. اما مدل هاچ بک در بخش جانبی جذاب‌تر بوده و فرم بخش عقبی نمایی زیباتر و اسپرت تر را برای آن رقم می زند.

بخش عقبی نیز طراحی شبیه با سایر تولیدات آسیایی از جمله هیوندای النترا 2019 داشته و در گونه سدان باد. چراغ نسبتا که و کوچک نمایی ساده اما زیبا را از خود به نمایش می گذارد. بر روی سپر نیز برآمدگی هایی وجود داشته که اندکی حس قدرت بیشتر را القا می کند.

فرم انتهایی مزدا 3 مدل 2020 هاچ نیز تقریبا مشابه با مدل سدان بوده اما زاویه بیشتر در بخش صندلی ها عقبی و چراغ های با طراحی اندکی متفاوت، نمایی چذاب تر را برای آن فراهم می کند.

طراحی داخلی کابین

کابین و طراحی داخلی مزدا 3 مدل 2020 نیز مانند نمونه های تولیدی چند سال گذشته این شرکت علیرغم سادگی بسیار زیبا و شیک بوده و از این لحاظ می توان آن را در رده خودروهای زیبا با قیمت پایین قرار داد.

بررسی و مشخصات فنی مزدا 3 مدل 2020 ؛ کوچک، جدید و ارزان قیمت

داشبورد طراحی نسبتا صاف و تختی داشته و صفحه نمایش اصلی که در بخش میانی داشبورد و بالای سیستم تهویه مطبوع قرار دارد، با فرم طراحی و جاگذاری بسیار بزرگتری از آنچه هست به نظر می آید. یک دکمه مدور نیز که در بخش دسته دنده قرار گرفته، وظیفه کنترل تنظیمات این سیستم را بر عهده دارد.

بررسی و مشخصات فنی مزدا 3 مدل 2020 ؛ کوچک، جدید و ارزان قیمت

غربیلک فرمان شباهت هایی با مدل های ساخت ب ام و داشته و پشت آمپر نیز از 3 بخش مدور برای نمایش دور موتور، سرعت و دمای موتور/میزان سوخت تشکیل شده است. تمرکز طراحی مزدا 3 مدل 2020 بر روی راننده قرار داشته و بر خلاف بسیاری از نمونه های دیگر، 2 خروجی سیستم تهویه در دو طرف راننده تعبیه شده اند.

بررسی و مشخصات فنی مزدا 3 مدل 2020 ؛ کوچک، جدید و ارزان قیمت

کیفیت ساخت و مواد اولیه استفاده شده علیرغم قیمت پایین از کیفیت بسیار بالایی برخوردار بوده که زیبایی داخل کابین را دو چندان می کند. صندلی ها نیز در تیپ های ارزان قیمت مدل با پارچه روکش شده اما مدل هاچ بک از پایین ترین حالت نیز از روکش چرم مصنوعی بهره می برد.

در مجموع گرچه امکانات و تجهیزات موجود در کابین مزدا 3 مدل 2020 در سطح بسیار بالایی بوده اما برای بهره گیری از حداکثر امکانات نیاز به پرداخت رقمی بیش از 30.000 دلار را خواهید داشت.

فضای داخلی

فضای داخلی مزدا 3 مدل 2020 در بخش جلویی برای سرنشینان بلند قد کافی بوده اما با توجه به قرار گرفتن در رده خودروهای کوچک شهری، سرنشینان عقبی تنها فضایی در حدود 891 میلیمتر برای پاها و 947 میلیمتر برای بالاتنه را در اختیار داشته که استفاده از آن را برای سرنشینان بلند قامت اندکی با سختی مواجه می کند.

بررسی و مشخصات فنی مزدا 3 مدل 2020 ؛ کوچک، جدید و ارزان قیمت

مدل هاچ بک با توجه به ابعاد کوچک‌تر، محدود تر از مدل سدان بوده و برای سرنشینان ردیف دوم در حدود 944 میلیمتر برای بالاتنه و 891 میلیمتر برای پاها درنظر گرفته شده است.

اما فرم طراحی بخش عقبی در مدل هاچ بک به گونه ای بوده که دید راننده و سرنشینان از انتهای خودرو بسیار محدود شده و این نکته با تبدیل شدن به یکی از نقاط ضعف اصلی، مزدا 3 مدل 2020 را در رده بدترین خودروهای موجود از این لحاظ قرار داده و حرکت به سمت عقب را بدون استفاده از دوربین کمکی به کاری بسیار سخت و خطرناک تبدیل می کند.

محفظه بار

فضای موجود برای محفظه بار و صندوق عقب نیز در حدود 374 لیتر در گونه سدان و 570 لیتر در گونه هاچ بک بوده و از این لحاظ مزدا 3 مدل 2020 را در جایگاهی متوسط بین رقبا قرار می دهد.

در مجموع و علیرغم فضای کم، فضای داخلی این خودرو برای نمونه ای در این کلاس قابل قبول بوده و صندلی ها به خوبی سرنشینان را در بر گرفته و سواری جذابی را (برای افراد با قد کمتر از 180 سانتیمتر) رقم خواهند زد.

رنگ بندی تودوزی یا تریم

رنگ بندی تودوزی و فضای داخلی کابین مزدا 3 مدل 2020 بسته به تیپ انتخابی متفاوت بوده و به شرح زیر است:

  • تیپ پایه گونه سدان با پارچه سیاه رنگ
  • تیپ Select و Preferred گونه سدان با چرم مصنوعی مشکی و خاکستری/شیری رنگ
  • تیپ Premium گونه سدان با چرم مشکی و سفید رنگ
  • تیپ ها پایه و Preferred گونه هاچ بک با چرم مصنوعی مشکی و خاکستری/شیری رنگ
  • تیپ Premium گونه هاچ بک با چرم مشکی و قرمز رنگ

موتور و پیشرانه

برای مزدا 3 مدل 2020 در حال حاضر تنها یک پیشرانه در نظر گرفته شده است: موتور 4 سیلندر 2.5 لیتری SKYACTIV. این موتور تنها گزینه برای هر دو گونه سدان و هاچ بک بوده و علیرغم تولید نیرویی قابل قبول برای یک خودروی کوچک شهری، به دلیل نبود گزینه های دیگر در رده نقاط ضعف آن قرار می گیرد.

موتور 4 سیلندر 2.5 لیتری SKYACTIV

این موتور شباهت های بسیاری زیادی با نمونه استفاده شده در نسل گذشته داشته اما با بهینه سازی های انجام شده، اندکی بر توانایی های آن افزوده شده است. این موتور 2.5 لیتر تنفس طبیعی (بدون استفاده از سیستم توربوشارژر یا پرخوران) با سر سیلندرهای آلومینیومی با حجم دقیق 2.488 سی سی و 16 سوپاپ DOHC با سیستم زمان بندی متغیر VVT و قابلیت غیر فعال کردن سیلندرها برای صرفه جویی در مصرف، توانایی تولید نیرویی برابر یا 186 اسب بخار در دور موتور 6.000 دور در دقیقه را دارد.

بررسی و مشخصات فنی مزدا 3 مدل 2020 ؛ کوچک، جدید و ارزان قیمت

حداکثر گشتاور تولیدی نیز رقمی در حدود 186 پاوند بر فوت (معادل 252 نیوتون متر) در دور موتور 4.000 دور در دقیقه بوده که در حالت استاندارد با استفاده ازز یک جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک با قابلیت تعویض به صورت دستی به چرخ های جلویی منتقل می گردد.

گونه هاچ بک نیز برای رقم زدن سواری اسپرت تر قابلیت تجهیز به یک جعبه دنده 6 سرعته دستی را نیز دارد. برای این خودرو سیستم انتقال قدرت به هر چهار چرخ نیز درنظر گرفته شده که با پرداخت مبلغ اضافی برای هر دوگونه سدان و هاچ بک در مدل های مجهز به گیربکس 6 سرعته اتوماتیک قابل سفارش است.

شتاب 0 تا 100 و حداکثر سرعت

با استفاده از این موتور مزدا 3 مدل 2020 به زمانی در حدود 7.8 ثانیه با گیربکس 6 سرعته اتوماتیک و سیستم انتقال نیرو به چرخ های جلویی برای رسیدن از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر در ساعت نیاز خواهد داشت. حداکثر سرعت نیز رقمی در حدود 132 مایل در ساعت (معادل 212 کیلومتر در ساعت) بوده که رقمی مناسب برای این کلاس به حساب می آید.

البته استفاده از گیربکس 6 سرعته دستی عملکرد و شتاب این خودرو را افزایش داده و می توان در زمانی در حدود 7.0 ثانیه با مزدا 3 مدل 2020 هاچ بک از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر در ساعت خواهد رسید. با توجه به ضرایب دنده، حداکثر سرعت نیز اندکی افزایش داشته به رقمی در حدود 134 مایل در ساعت (معادل 216 کیلومتر در ساعت) می رسد.

استفاده از سیستم چهار چرخ متحرک نیز با توجه به افزایش وزن و نوع طراحی جعبه دنده و نحوه انتقال نیرو به چرخ ها، اندکی عملکرد و شتاب را کاهش خواهد داد که با توجه به مزایای آن در پایداری خودرو در شرایط بد آب و هوایی قابل اغماض است.

مصرف سوخت

علیرغم موتور نسبتا بزرگ 2.5 لیتری مصرف سوخت مزدا 3 مدل 2020 در حد مناسب و قابل قبول قرار دارد. مدل سدان با استفاده از گیربکس 6 سرعته اتوماتیک و سیستم انتقال سرعت به چرخ های جلویی توانایی پیمودن مسافتی برابر با 26 مایل با هر گالن سوخت (معادل 9.0 لیتر در هر 100 کیلومتر) مسیر شهری، 35 مایل با هر گالن سوخت (معادل 6.7 لیتر در هر 100 کیلومتر) مسیر بزرگراهی و 30 مایل با هر گالن سوخت (معادل 7.8 لیتر در هر 100 کیلومتر) به صورت میانگین را به آن می دهد.

مصرف سوخت در مدل چهار چرخ متحرک اندکی بیشتر بوده و این خودرو توانایی پیمودن مسافتی به طول 25 مایل با هر گالن سوخت (معادل 9.4 لیتر در هر 100 کیلومتر) مسیر شهری، 33 مایل با هر گالن سوخت (معادل 7.1 لیتر در هر 100 کیلومتر) مسیر بزرگراهی و 28 مایل با هر گالن سوخت (معادل 8.4 لیتر در هر 100 کیلومتر) به صورت میانگین را دارد.

در صورت استفاده از سیستم غیر فعال کردن سیلندرها در تیپ Premium مصرف سوخت اندکی کاهش پیدا کرده و به 27 مایل با هر گالن سوخت (معادل 8.7 لیتر در هر 100 کیلومتر) مسیر شهری، 36 مایل با هر گالن سوخت (معادل 6.5 لیتر در هر 100 کیلومتر) مسیر بزرگراهی و 30 مایل با هر گالن سوخت (معادل 7.8 لیتر در هر 100 کیلومتر) به صورت میانگین خواهد رسید.

مزدا 3 هاچ بک

مدل هاچ بک دیفرانسیل جلو و گیربکس 6 سرعته اتوماتیک نیز مصرفی مشابه با نمونه سدان داشته ولی با استفاده از سیستم چهار چرخ متحرک اندکی پرمصرف تر بوده و توانایی پیمودن مسافتی در حدود 24 مایل با هر گالن سوخت (معادل 9.8 لیتر در هر 100 کیلومتر) مسیر شهری، 32 مایل با هر گالن سوخت (معادل 7.3 لیتر در هر 100 کیلومتر) مسیر بزرگراهی و 27 مایل با هر گالن سوخت (معادل 8.7 لیتر در هر 100 کیلومتر) به صورت میانگین را دارد.

بررسی و مشخصات فنی مزدا 3 مدل 2020 ؛ کوچک، جدید و ارزان قیمت

در مدل های سفارشی مجهز به جعبه دنده 6 سرعته دستی نیز مزدا 3 مدل 2020 توانایی پیمودن مسافتی به طول 25 مایل با هر گالن سوخت (معادل 9.4 لیتر در هر 100 کیلومتر) مسیر شهری، 35 مایل با هر گالن سوخت (معادل 6.7 لیتر در هر 100 کیلومتر) مسیر بزرگراهی و 29 مایل با هر گالن سوخت (معادل 8.1 لیتر در هر 100 کیلومتر) به صورت میانگین را دارد.

در مجموع و از لحاظ مصرف سوخت مزدا 3 مدل 2020 را می توان با توجه به ارقام و اعداد ذکر شده در رده خودروهای کم مصرف جهان با قدرت و عملکرد قابل قبول قرار داد.

گیربکس و ضرایب دنده

مزدا 3 مدل 2020 همانطور که اشاره شد بسته به تیپ و کلاس بدنه، با 2 گیربکس 6 سرعته اتوماتیک و 6 سرعته دستی ارائه می گردد. شرکت مزدا اعلام کرده که با وجود استفاده شرکت های دیگر از گیربکس های با تعداد دنده های بیشتر، این نمونه به دلیل مهندسی مناسب و ضرایب دنده دقیق هنوز هم از قابلیت بالایی برخوردار است.

ضرایب دنده گیربکس 6 دنده اتوماتیک عبارتند از:

  1. دنده 1 : 3.522
  2. دنده 2 : 2.022
  3. دنده 3 : 1.347
  4. دنده 4 : 1.000
  5. دنده 5 : 0.745
  6. دنده 6 : 0.599
  7. دنده عقب : 3.052

ضرایب دنده گیربکس 6 سرعته دستی نیز به شرح زیر است:

  1. دنده 1 : 3.700
  2. دنده 2 : 1.947
  3. دنده 3 : 1.300
  4. دنده 4 : 1.029
  5. دنده 5 : 0.837
  6. دنده 6 : 0.680
  7. دنده عقب : 3.724

تیپ های مختلف مزدا 3 مدل سال 2020

مزدا 3 مدل 2020 در دو گونه سدان و هاچ بک عرضه می گردد. گونه سدان بسته به تجهیزات و سیستم انتقال قدرت در 4 تیپ و گونه هاچ بک بسته به تجهیزات، سیستم انتقال قدرت و گیربکس در 3 تیپ به فروش می رسد. سیستم چهار چرخ متحرک نیز در تمامی مدل ها به غیر تیپ پایه مدل سدان با پرداخت رقمی در حدود 1.500 دلار (در حدود 17 میلیون تومان) قابل سفارش است. این تیپ ها عبارتند از:

  • تیپ پایه یا Base
  • تیپ Select
  • تیپ Preferred
  • تیپ Premium

بررسی و مشخصات فنی مزدا 3 مدل 2020 ؛ کوچک، جدید و ارزان قیمت

تیپ پایه یا Base

مزدا 3 مدل 2020 تیپ پایه ارزان ترین نمونه موجود برای این خودرو بوده و با قیمتی در حدود 22.500 دلار (در حدود 260 میلیون تومان) در گونه سدان و 24.500 دلار (در حدود 280 میلیون تومان) در گونه هاچ بک به فروش می رسد. از تجهیزات رفاهی و سرگرمی موجود در این تیپ می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رینگ های ۱۶ اینچی آلیاژی
  • تایرهای چهار فصل سایز 205/60/16
  • آیینه های جانبی با قابلیت تنظیم به صورت الکتریکی هم رنگ بدنه
  • چراغ های جلویی و روشنایی در روز مجهز به لامپ های LED
  • چراغ های جلویی اتوماتیک
  • لامپ های LED برای چراغ های عقبی
  • برف پاک کن خودکار حساس به بارش باران
  • پوشش پارچه ای برای صندلی ها و روکش درها
  • سیستم تهویه مطبوع نسل قدیم (Air Conditioning)
  • ورود و استارت خودرو بدون نیاز به کلید (کی لس)
  • خروجی برق ۱۲ ولت
  • صفحه LCD با سایز 7.0 اینچ در بخش پشت آمپر
  • صفحه نمایش 8.8 اینچی اصلی لمسی رنگی
  • سیستم اطلاعاتی سرگرمی (Infotainment) شرکت مزدا (Mazda Connect)
  • قابلیت فرامین صوتی برای سیستم اطلاعاتی سرگرمی
  • کنترلرهای سیستم صوتی و کنترل سرعت بر روی غربیلک فرمان
  • ارتباط با تلفن های هوشمند همراه
  • سیستم صوتی با ۸ بلندگوی مجزا
  • ۲ خروجی USB
  • دوربین کمکی دنده عقب

بررسی و مشخصات فنی مزدا 3 مدل 2020 ؛ کوچک، جدید و ارزان قیمت

مدل هاچ بک

مدل هاچ بک نیز که قیمت بیشتری نسبت به گونه سدان داشته، علاوه بر این تجهیزات به موارد فهرست زیر نیز مجهز شده است:

  • باله عقبی (Spoiler)
  • برف پاک کن شیشه عقب
  • پوشش چرم مصنوعی صندلی ها و روکش درها
  • پوشش چرمی غربیلک فرمان و دسته دنده
  • سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه (Dual Zone Climate Control)
  • رینگ ها 18 اینچی اسپرت آلیاژی
  • تایرهای چهار فصل با سایز 215/45/18
  • پشتیبانی از نرم افزارهای Apple CarPlay و Android Auto برای ارتباط با گوشی های هوشمند

سیستم ناوبری ماهواره ای در هیچ از مدل ها با صورت استاندارد وجود نداشته و با پرداخت مبلغی در حدود 500 دلار (در حدد 6 میلیون تومان) به صورت آپشن و یا سفارشی عرضه می گردد.

تجهیزات ایمنی و کمکی رانندگی

مزدا 3 مدل 2020 حتی در تیپ پایه نیز از خودروهای مجهز از لحاظ ایمنی و تجهیزات کمکی رانندگی بوده که برخی از آنها عبارتند از:

  • ترمز دستی الکتریکی
  • سیستم کنترل سرعت هوشمند (Adaptive Cruise Control)
  • سیستم ترمز خودکار (در سرعت های پایین)
  • ۷ کیسه هوا
  • کیسه هوای مخصوص زانوی سرنشینان جلویی
  • کمربندهای ایمنی 3 نقطه ای برای تمامی صندلی ها
  • سیستم کنترل پایداری هوشمند (Dynamic Stability Control)
  • سیستم کنترل کشش (Traction Control)
  • سیستم هشدار خروج مسیر حرکت خودرو از بین خطوط جاده (Lane Departure Warning)
  • سیستم حفظ مسیر حرکت خودرو بین خطوط جاده (Lane Keep Assist)
  • سیستم هشدار میزان هوشیاری راننده (Driver Attention Warning)
  • سیستم نمایش فشار باد تایرها (Tire Pressure Monitoring System)
  • اتصالات LATCH برای نصب صندلی مخصوص کودک

بررسی و مشخصات فنی مزدا 3 مدل 2020 ؛ کوچک، جدید و ارزان قیمت

تجهیزات ایمنی مدل هاچ بک نیز علاوه بر موارد اشاره شده، شامل نمونه زیر است که با توجه به دید بسیار محدود شیشه عقب، از الزامات موجود برای رانندگی با آن به حساب می آید:

  • سیستم نمایش نقاط کور خودرو (Blind Spot Monitoring System)
  • سیستم هشدار وجود ترافیک در بخش عقبی (Rear Cross Traffic Alert)

بررسی و مشخصات فنی مزدا 3 مدل 2020 ؛ کوچک، جدید و ارزان قیمت

تیپ Select

این تیپ تنها در گونه سدان مزدا 3 مدل 2020 وجود داشته که با قیمتی در حدود 23.700 دلار (در حدود 272 میلیون تومان) به فروش می رسد. از تجهیزات و امکانات رفاهی و سرگرمی موجود در این تیپ علاوه بر نمونه های موجود در تیپ پایه می توان از موارد زیر یاد نمود:

  • رینگ های اسپرت آلیاژی ۱۸ اینچی
  • تایرهای چهار فصل با سایز 215/45/18
  • سیستم تهویه مطبوع دوگانه اتوماتیک
  • چراغ های راهنمای اضافی بر روی آینه های جانبی
  • رنگ آمیزی متفاوت جلو پنجره
  • پشتیبانی از نرم افزارهای Apple CarPlay و Android Auto
  • پوشش چرم مصنوعی صندلی ها و روکش درها
  • پوشش چرمی غربیلک فرمان و دسته دنده
امکانات ایمنی و کمکی رانندگی

از لحاظ تجهیزات ایمنی تیپ Select مزدا 3 مدل 2020 گونه سدان تفاوتی با مدل پایه نداشته و تنها سامانه‌های نمایش نقاط کور و هشدار وجود ترافیک در پشت خودرو به آن اضافه می شوند.

بررسی و مشخصات فنی مزدا 3 مدل 2020 ؛ کوچک، جدید و ارزان قیمت

تیپ Preferred

این تیپ از مزدا 3 مدل 2020 در هر دو گونه سدان و هاچ بک عرضه شده و قیمتی در حدود 26.500 دلار (در حدود 300 میلیون تومان) در مدل هاچ بک و 25.500 دلار (در حدود 293 میلیون تومان) در گونه سدان دارد. تجهیزات اضافی این تیپ علاوه بر نمونه های موجود در تیپ Select عبارتند از:

  • صندلی راننده با قابلیت تنظیم در 8 جهت به صورت الکتریکی
  • قابلیت ذخیره سازی تنظیمات صندلی راننده
  • سیستم گرم کن برای صندلی های جلویی
  • سیستم حرفه ای صوتی ساخت شرکت Bose با 12 بلنگوی مجزا
  • آنتن مخصوص (Shark Fin) در سقف
  • آیینه های جانبی با قابلیت ذخیره سازی تنظیمات

بررسی و مشخصات فنی مزدا 3 مدل 2020 ؛ کوچک، جدید و ارزان قیمت

از لحاظ تجهیزات ایمنی نیز تیپ Preferred مزدا 3 مدل 2020 در هر دو گونه سدان و هاچ بک مشابه با تیپ پایین تر (تیپ Select در مدل سدان و تیپ پایه در مدل هاچ بک) است.

بررسی و مشخصات فنی مزدا 3 مدل 2020 ؛ کوچک، جدید و ارزان قیمت

تیپ Premium

این تیپ، گران قیمت ترین نمونه موجود برای مزدا 3 مدل 2020 بوده که در هر دو گونه سدان و هاچ بک با قیمت 27.500 دلار (در حدود 315 میلیون تومان) و 28.500 دلار (در حدود 330 میلیون تومان) به فروش می رسد. تیپ Premium گونه هاچ بک نیز تنها نمونه ای بوده که قابلیت تجهیز به گیربکس 6 سرعته دستی را دارد.

امکانات موجود در این تیپ علاوه بر نمونه های موجود در تیپ Preferred عبارتند از:

  • سیستم غیر فعالسازی سیلندرها برای کاهش مصرف سوخت
  • رینگ های 18 اینچی آلومینیومی با ظاهر متفاوت
  • طراحی متفاوت چراغ های جلو و عقب
  • اهرم های تعویض دنده در پشت غربیلک فرمان (شیفتر)
  • چراغ های جلویی هوشمند تطبیقی
  • سیستم نمایش اطلاعات در بخش جلویی راننده (هد آپ دیسپلی)
  • پوشش چرمی برای صندلی ها
  • سانروف الکتریکی

ایمنی

بدنه و شاسی مزدا 3 مدل 2020 نسبت به نسل قبلی مقاوم تر شده و استفاده از فولاد با مقاومت بالاتر، ایتحکام و ایمنی بیشتری در هنگام تصادفات رانندگی به آن بخشیده است.

بررسی و مشخصات فنی مزدا 3 مدل 2020 ؛ کوچک، جدید و ارزان قیمت

این خودرو توسط سازمان دولتی NHTSA مورد بررسی قرار گرفته و موفق به کسب 5 ستاره از 5 ستاره ممکن در بخش ایمنی شده است. این خودرو موفق به دریافت امتیاز بالای Top Safety Pick از موسسه خصوصی (IIHS) نیز شده است. برخی از امکانات ایمنی و کمکی رانندگی که این خودرو را به نمونه ای ایمن در بازار خودروهای مدرن امروزی تبدیل می کنند، عبارتند از:

  • ترمز ضد قفل (ABS)
  • ترمزهای دیسکی برای هر 4 چرخ
  • 7 کیسه هوا (ایربگ)
    • کیسه هوای مخصوص سرنشینان جلو
    • کیسه هوای مخصوص زانوی سرنشینان جلو
    • کیسه هوای جانبی برای سرنشینان جلو
    • کیسه هوای پرده ای جانبی برای بخش جانبی
  • سیستم کنترل سرعت تطبیقی با قابلیت توقف کامل
  • سیستم هشدار خروج از بین خطوط جاده
  • حفظ مسیر حرکت خودرو بین خطوط جاده
  • سیستم کمکی حفظ پایداری G Vectoring Control
  • دوربین کمکی دنده عقب

سواری

مزدا 3 مدل 2020 با تکیه بر تحقیقات این شرکت در موارد مختلف ساخته شده و سواری بسیار نرم، بی صدا و جذابی (در مقایسه با بازه قیمتی و رقبا) دارد. کابین با توجه به ایزوله سازی و حذف منافذ غیر ضروری (از جمله بلندگوی مید رنج روی درها) بسیار ساکت بوده و تقریبا هیچ صدایی از داخل به خارج و یا بالعکس نفود نمی کند. صندلی ها نیز کیفیت قابل قبولی داشته و در صورتیکه قد بسیار بلندی نداشته باشید، از سفر با آن احساس خستگی نخواهید کرد.

بررسی و مشخصات فنی مزدا 3 مدل 2020 ؛ کوچک، جدید و ارزان قیمت

واکنش های پدال گاز و ترمز و فرمان نیز بسیار سریع بوده ولی در حدی نیست که لذت سواری آرام را از شما بگیرد و به طور کامل در اختیار راننده قرار دارد. استفاده از تجهیزات مدرن کمکی رانندگی نیز سفری ایمن را برای شما رقم خواهد زد. استفاده از سیتم چهار چرخ متحرک نیز گرچه افزایشی در فاصله کف خودرو از زمین نداشته، ولی اطمینان رانندگی را در مسیرهای لغزنده و برفی بیشتر می کند.

بررسی و مشخصات فنی مزدا 3 مدل 2020 ؛ کوچک، جدید و ارزان قیمت

قدرت پیشرانه نیز گرچه بالا نبوده، اما برای حرکت در شهرها و گشت و گذار در جاده های خارج از شهر کافی بوده و توانایی به چالش کشیدن خودروهای هم رده را به راننده خواهد داد. سیستم های سرگرمی و رفاهی نیز در کنار کابین زیبا و خوش ساخت، حس بسیار خوبی را برای سرنشینان به وجود آورده ولی کیفیت سیستم صوتی گران قیمت و سفارشی ساخت شرکت Bose بسیار کمتر از آنچه انتظار می رود بوده و صدایی غیر واقعی و اغراق شده را به گوش سرنشینان می رساند.

قیمت

قیمت مزدا 3 مدل سال 2020 بسته به تیپ، فرم بدنه و سیستم انتقال قدرت از 22.500 دلار (در حدود 260 میلیون تومان) آغاز شده و در صورت تجهیز به تمامی تجهیزات سفارشی تا 33.000 دلار (380 میلیون تومان) در اختیار مشتریان قرار می گیرد. قیمت مزدا 3 مدل 2020 بر اساس تیپ عبارت است از:

  • تیپ پایه سدان FWD: در حدود 22.500 دلار (260 میلیون تومان)
  • تیپ پایه هاچ بک FWD: در حدود 24.500 دلار (280 میلیون تومان)
  • تیپ پایه هاچ بک AWD: در حدود 26.000 دلار (300 میلیون تومان)
  • تیپ Select سدان FWD: در حدود 23.700 دلار
  • تیپ Select سدان AWD: در حدود 25.100 دلار
  • تیپ Preferred سدان FWD: در حدود 23.700 دلار
  • تیپ Preferred سدان AWD: در حدود 25.200 دلار
  • تیپ Preferred هاچ بک FWD: در حدود 26.200 دلار
  • تیپ Preferred هاچ بک AWD: در حدود 27.600 دلار
  • تیپ Premium سدان FWD: در حدود 25.200 دلار
  • تیپ Premium سدان AWD: در حدود 26.600 دلار
  • تیپ Premium هاچ بک FWD: در حدود 28.500 دلار
  • تیپ Premium هاچ بک AWD: در حدود 29.900 دلار

قیمت مزدا 3 2020 در ایران

مزدا 3 مدل سال 2020 مانند بسیاری از خودروهای مدرن و یا حتی نیمه مدرن روز دنیا در بازار ایران حضور ندارد. اما با توجه به قیمت در حدود 350 میلیون تومانی 2 نسل گذشته آن که توسط شرکت های ایرانی با کیفیت متوسط رو به پایین مونتاژ و در اختیار مشتریان قرار می گیرد، قیمت مدل روز آن در بازار ایران رقمی مابین 600 تا 800 میلیون تومان (مابین 52.500 تا 69.500 دلار) خواهد بود که رقمی بسیار فراتر از توانایی ها، امکانات و بازار هدف اصلی آن (قشر متوسط و متسوط رو به پایین) است.

رنگ بندی

مزدا 3 مدل سال 2020 در هر دو گونه سدان و هاچ بک در 7 رنگ مختلف بدنه عرضه می گردد. این رنگ ها عبارتند از:

  • نقره ای براق با کد Sonic Silver (برای تمامی تیپ های سدان)
  • قرمز براق با کد Soul Red Crystal Metallic (برای تیپ Select به بالا)
  • سفید براق با کد Snowflake White Pearl Mica (برای تیپ Select به بالا)
  • آبی تیره با کد Deep Crystal Blue Mica (برای تیپ Select به بالا)
  • مشکی براق با کد Jet Black Mica (برای تیپ Select به بالا)
  • نوک مدادی براق با کد Machine Gray Metallica (برای تیپ Select به بالا)
  • خاکستری با کد Polymetal Gray Metallica (برای تیپ Premium گونه هاچ بک)

رنگ های آبی تیره و مشکی برای تیپ های ذکر شده به صورت استاندارد بوده و رنگ های سفید (با مبلغی در حدود 200 دلار)، قرمز (با مبلغی در حدود 600 دلار) و نوک مدادی (با مبلغی در حدود 300 دلار) به صورت سفارشی عرضه می گردند.

رقبا

از رقبای مزدا 3 مدل 2020 در بازار خودروهای کوچک شهری سدان می توان به نمونه های زیر اشاره کرد:

  1. کیا سراتو یا فورته (Forte) با قیمت پایه ای در حدود 19.000 دلار (220 میلیون تومان)
  2. هیوندای النترا با قیمت پایه ای در حدود 20.000 دلار (230 میلیون تومان)
  3. سوبارو ایمپرزا با قیمت پایه ای در حدود 20.000 دلار (230 میلیون تومان)
  4. تویوتا کرولا با قیمت پایه ای در حدود 21.000 دلار (240 میلیون تومان)
  5. هوندا سیویک با قیمت پایه ای در حدود 21.000 دلار (240 میلیون تومان)

 

رقبای مزدا 3 مدل 2020 گونه هاچ بک متنوع تر و جذاب تر بوده و شامل نمونه های زیر خواهند شد:

  1. مینی کوپر با قیمت پایه ای در حدود 24.500 دلار (280 میلیون تومان)
  2. هیوندای النترا GT با قیمت پایه ای در حدود 22.500 دلار (260 میلیون تومان)
  3. شورولت کروز هاچ بک با قیمت پایه ای در حدود 19.000 دلار (220 میلیون تومان)
  4. هوندا سیویک هاچ بک با قیمت پایه ای در حدود 23.500 دلار (270 میلیون تومان)
  5. فولکس واگن گلف با قیمت پایه ای در حدود 23.000 دلار (265 میلیون تومان)

سخن آخر

مزدا 3 مدل 2020 یک خودروی زیبا بوده در رده بهترین خودروهای سال 2020 نیز قرار می گیرد. مشتریان نی می توانند با توجه به وجود تنها 1 پیشرانه، تیپ مورد نظر خود را بر اساس نیازها خریداری کنند.

بررسی و مشخصات فنی مزدا 3 مدل 2020 ؛ کوچک، جدید و ارزان قیمت

در مجموع گرچه قدرت و توانایی های این خودرو در حد بالا نبوده، ولی به اندازه ای نیز بالا هست که قابلیت برآورده کردن نیازهای یک خانواده کم جمعیت را داشته باشد. در صورتیکه تمایل و یا توانایی پرداختی مبلغ بیش از 30.000 دلار (در حدود 340 میلیون تومان) برای اتومبیل را ندارید، مزدا 3 مدل سال 2020 در تیپ ها Preferred و یا Select (بسته به علاقه شما به ظاهر سدان یا هاچ بک) یکی از بهترین و زیباترین گزینه ها برای شما خواهد بود. در صورت تمایل مدل های کارگرده خودروهایی مانند ب ام و سری 3 و آئودی و مرسدس بنز نیز با همین ارقام قابل انتخاب هستند.

تیپ ها و مشخصات فنی مزدا 3 مدل 2020

تیپ Base Select Preferred Premium Premium
کلاس بدنه هاچ بک سدان هاچ بک سدان هاچ بک
حجم موتور ۲.۴۸۸ ۲.۴۸۸ ۲.۴۸۸ ۲.۴۸۸ ۲.۴۸۸
تعداد سیلندر ۴ ۴ ۴ ۴ ۴
تعداد سوپاپ ۱۶ ۱۶ ۱۶ ۱۶ ۱۶
گیربکس ۶ اتوماتیک ۶ اتوماتیک ۶ اتوماتیک ۶ اتوماتیک ۶ دستی
سیستم انتقال قدرت AWD FWD AWD AWD FWD
قدرت (اسب بخار) ۱۸۶ ۱۸۶ ۱۸۶ ۱۸۶ ۱۸۶
گشتاور (نیوتون‌متر) ۲۵۲ ۲۵۲ ۲۵۲ ۲۵۲ ۲۵۲
شتاب ۰ تا ۱۰۰ ۷.۸ ۷.۸ ۷.۸ ۸.۰ ۷.۰
حداکثر سرعت ۲۱۲ ۲۱۲ ۲۱۲ ۲۱۲ ۲۱۶
مصرف سوخت (شهری) ۹.۴ ۹.۰ ۹.۴ ۸.۷ ۹.۴
مصرف سوخت (بزرگراه) ۶.۷ ۶.۷ ۷.۱ ۶.۵ ۶.۷
مصرف سوخت (میانگین) ۸.۱ ۷.۸ ۸.۴ ۷.۸ ۸.۱
سایز تایر (جلو) ۲۰۵/۴۵/۱۸ ۲۰۵/۴۵/۱۸ ۲۰۵/۴۵/۱۸ ۲۰۵/۴۵/۱۸ ۲۰۵/۴۵/۱۸
سایز تایر (عقب) ۲۰۵/۴۵/۱۸ ۲۰۵/۴۵/۱۸ ۲۰۵/۴۵/۱۸ ۲۰۵/۴۵/۱۸ ۲۰۵/۴۵/۱۸
حجم باک ۴۸ ۵۰ ۴۸ ۵۰ ۵۰
طول (میلیمتر) ۴.۴۶۰ ۴.۶۶۰ ۴.۴۶۰ ۴.۶۶۰ ۴.۴۶۰
عرض (میلیمتر) ۱.۷۹۶ ۱.۷۹۵ ۱.۷۹۶ ۱.۷۹۵ ۱.۷۹۶
ارتفاع (میلیمتر) ۱.۴۴۰ ۱.۴۴۵ ۱.۴۴۰ ۱.۴۴۵ ۱.۴۴۰
فاصله دو محور (میلیمتر) ۲.۷۲۵ ۲.۷۲۵ ۲.۷۲۵ ۲.۷۲۵ ۲.۷۲۵
فاصله از زمین (میلیمتر) ۱۴۰ ۱۴۰ ۱۴۰ ۱۴۰ ۱۴۰
فضای صندوق عقب ۵۷۰ ۳۷۴ ۵۷۰ ۳۷۴ ۵۷۰
وزن (کیلوگرم) ۱.۴۷۶ ۱.۳۹۳ ۱.۴۷۶ ۱.۴۷۳ ۱.۳۷۱
قیمت (دلار) ۲۶.۰۰۰ ۲۳.۷۰۰ ۲۷.۶۰۰ ۲۶.۶۰۰ ۲۸.۵۰۰
قیمت (میلیون تومان) ۳۰۰ ۲۷۳ ۳۱۷ ۳۰۶ ۳۲۸
قیمت در ایران (تخمینی) ۶۰۰ ۵۵۰ ۶۵۰ ۶۵۰ ۷۵۰

گالری تصاویر مزدا 3 مدل سال 2020 میلادی

منابع:

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر