;
coinex

مبلغ یارانه 1401 چقدر است؟

به کمک مالی که به مردم جهت افزایش رفاه عمومی جامعه داده می‌شود، یارانه می‌گویند. امروز قرار است، بدانیم مبلغ یارانه 1401 چقدر است؟ با تکراتو همراه باشید.

یارانه به معنای مفهوم کنونی‌اش از دهه چهل وارد اقتصاد ایران شد. یارانه نقدی در این سال‌ها به عنوان کمک هزینه معیشتی برای خیلی از خانوارهای کم درآمد بوده است و یارانه نقدی برای هر فرد 45 هزارتومان در نظر گرفته شده است .

در رابطه با یارانه نقدی در این مدت اخیر اخبار زیادی منتشر شده که هنوز عملی نشده است. علاوه بر یارانه نقدی، یارانه معیشتی هم به بعضی از خانوارها تعلق می‌گیرد. اما سوال این است که مبلغ یارانه 1401 چقدر است؟

حذف یارانه بگیران پر درآمد یکی از موضوعات مهم در بحث یارانه‌ها بین مردم و نمایندگان است. موضوعی که بالغ بر ۵ سال است، که دولت‌ها به آن توجه نکرده‌اند و این موضوع منجر به توزیع ناعادلانه یارانه‌های عیان و پنهان شده است.

مبلغ یارانه 1401 چقدر است؟

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه 1401 به بیان توضیحاتی درباره مبلغ یارانه 1401 که قرار بود، در ازای برداشته شدن ارز ترجیحی بیشتر شود، پرداخت.

رحیم زارع سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه در رابطه با اینکه، مبلغ یارانه 1401 چقدر است؟ گفت:

با توجه به اینکه دولت ارز ترجیحی را در بودجه حذف کرده و مبالغی برای ارز ترجیحی دارو و گندم در نظر گرفته، یارانه 1401 پیش‌بینی شده 45 هزار تومان در نظر گرفته شده است.

به گفته رحیم زارع منبعی برای افزایش یارانه 1401 نداریم، زیرا یارانه از محل گندم و سایر کالاهای اساسی به مردم پرداخت می‌شود. کسانی که یارانه آن‌ها قطع شده، می‌توانند در سامانه الکترونیکی وزارت تعاون مجددا در سال 1401 ثبت نام کنند تا بعد از بررسی یارانه آن‌ها دوباره پرداخت شود.

بر اساس گفته‌ها در صحن علنی مجلس، یارانه معیشتی نیز همچون گذشته به خانوارهای که دریافت می‌کردند، پرداخت خواهد شد. همچنین در کمیسیون تلفیق بودجه با حذف ارز ترجیحی مخالفت شده است، البته مصوبات کمیسیون باید در صحن علنی مجلس به رای نمایندگان گذاشته شود.

مبلغ یارانه 1401 چقدر است؟
افزایش میزان یارانه نقدی در سال 1401

پیشنهادی که دولت ارائه کرده این است، که یارانه قبلی 45 هزار تومانی و معیشتی محفوظ بماند و یارانه‌ کالایی پس از حذف ارز ترجیحی به دهک‌های مختلف درآمدی در جامعه پرداخت شود. و این به معنای افزایش میزان یارانه نقدی در سال 1401 است.

دولت در زمان ارائه لایحه بودجه، ارز ترجیحی را حذف کرده بود و اعلام کرده بود که به جای ارز ترجیحی مبلغ یارانه از ماهی 45 هزار و 500 تومان به 110 هزار تومان افزایش خواهد یافت و حتی مطرح شده بود که کارت نان به مردم داده می‌شود تا بر اثر حذف ارز اقشار ضعیف جامعه آسیب نبینند.

بیشتر بخوانید:

تعطیلی های سال 1401

افزایش میزان یارانه نقدی در سال 1401

در لایحه بودجه سال بعد قرار بود، که میزان یارانه پرداختی از محل حذف ارز ترجیحی افزایش پیدا کند که با مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه، منتفی شد.

یارانه پیش‌بینی شده برای سال بعد، همان 45 هزار و 500 تومان باقی می‌ماند و منبعی برای افزایش یارانه در سال 1401 در نظر گرفته نشده است. این یکی از مصوبات کمیسیون تلفیق بودجه 1401 است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 1401 درباره‌ی، مبلغ یارانه 1401 چقدر است؟ می‌گوید:

طبق قانون دیگر نمی‌توانیم ارز 4200 تومانی را داشته باشیم و می‌توانیم از این پس با ریال حمایت‌های خود را انجام دهیم، یعنی دیگر ارز 2 نرخی در بازار وجود نخواهد داشت.

اگر بخواهیم یارانه‌ای به کالایی تخصیص دهیم، به صورت ریالی خواهد بود و به ذینفع نهایی و مردم پرداخت می‌شود. زیرا تمامی مسائل حاکی از آن است، یارانه‌ای که از طریق دو نرخی کردن ارز پرداخت می‌شد، در سفره مردم قرار نگرفته است.

دولت برای امسال هشت میلیارد دلار ظرفیت استفاده از ارز 4200 تومانی گذاشته است و این تمام شده و برای نیمه دوم سال امکان استفاده نداشته است، اما به هر ترتیب برای اینکه به مردم فشاری وارد نشود تاکنون ادامه دارد. افزایش میزان یارانه نقدی در سال 1401 در بین لایحه بودجه دیده می‌شود.

مبلغ یارانه 1401 چقدر است؟
افزایش میزان یارانه نقدی در سال 1401

بنابراین، 8 میلیارد دلاری که برای تخصیص ارز 4200 تومانی در نظر گرفته شده بود، در 6 ماهه ابتدای سال به پایان رسیده است و دولت جدید تصمیم به تغییر پرداخت یارانه‌های ارزی دارد. رئیس جمهور در دومین گفت‌و‌گوی تلویزیونی خود با مردم در تاریخ 26 مهر گفت:

پولی که تاکنون باید به سفره مردم می‌رفت، به دست دلالان رسیده است. جلسات مختلفی برای تصمیم گیری در خصوص ارز 4200 تومانی داشته‌ایم و اکنون نیز در حال بررسی و کارشناسی هستیم، تا کار با درستی کامل انجام شود. این اصلاح، جزو برنامه‌های دولت است و در وقت مناسب نیز به اطلاع مردم می‌رسانیم.

باید توجه داشته، که تخصیص ارز 4200 تومانی باعث هدر رفت منابع کشور شده و در بردارنده رانت و فساد بوده است، برآورد میزان ارز مورد نیاز برای کالاهای اساسی نشان می‌دهد، با توجه به افزایش قیمت جهانی این کالاها، دچار کسری شده است.

اگرچه می توان این موضوع را با یک مصوبه از مجلس تصحیح کرد اما باید شیوه تخصیص آن را تغییر داد. ابراهیم شیبانی رئیس سابق بانک مرکزی که اکنون مشاور وزیر اقتصاد است، در رابطه با مبلغ یارانه 1401 چقدر است؟ می‌گوید:

نرخ دو و سه نرخی فساد زا است و هیچ فردی شک ندارد، که رانت ایجاد خواهد کرد. با این حال اگر از من بپرسید که اکنون فرصت مناسبی است، که بتوان ارز ترجیحی را حذف کرد من می‌گویم خیر.

بودجه سال 1401 مبنایی بر عدالت محور بودن دارد و عدالت محور بودن بودجه با حذف ارز ترجیحی سازگار نیست. در لایحه بودجه سال آینده قرار بود که یارانه‌ها دو برابر شود، اما رئیس جمهور تاکید کرده، که برای سه ماه باقی مانده امسال نیز اعمال شود.

بیشتر بخوانید:

مبلغ وام ازدواج 1401

تاریخ دقیق افزایش یارانه ها

19 دی ماه سال جاری، رئیس جمهور با حضور در جلسه علنی مجلس و در دفاع از لایحه بودجه سال 1401 گفت:

اگر دولت می‌خواست به قانون عمل کند، باید ارز ترجیحی را بدون جبران حذف می‌کرد، اما خط قرمز ما سفره و معیشت مردم بوده و هست. ما نمی‌توانستیم به اقتصاد کشور و بازار و زندگی مردم شوک وارد کنیم، موضوع را در جلسات کارشناسی بررسی کردیم و مقرر شد در چند ماه آتی ارز ترجیحی ادامه پیدا کند و بعد برای جبرانش تمهیداتی اندیشیده شود. بحث‌ها و نظراتی مطرح شد و شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا نیز برای این اقدام هم نظر شدند.

براساس گفته‌های رئیس جمهور، مجلس اعلام نکرده است، که ارز ترجیحی را چه کنیم و اعلام نکرده که چگونه جبران کنیم. نه رأی به ادامه ارز ترجیحی داده است و نه رأی به جبران حذف ارز ترجیحی.

مبلغ یارانه 1401 چقدر است؟
افزایش میزان یارانه نقدی در سال 1401

می‌دانیم که اگر ارز ترجیحی قطع شود، حتما باید برای جبران آن برای زندگی مردم به ویژه نیازمندان فکر جدی کرد. نباید بدون فکر برای سفره مردم و نیازمندان ارز ترجیحی حذف شود.

رئیس مجلس نیز در ادامه صحبت‌های رئیس جمهور در مجلس گفت:

دولت جدید بعد از گذشت سه چهار ماه از شروع به کار خود لایحه دو فوریتی، که همان حذف ارز ترجیحی به مجلس شورای اسلامی ارائه کرد. توقع دولت این بود که مجلس در مورد این موضوع مهم ظرف 48 ساعت تصمیم گیری کند.قطعا مجلس فی البداهه و 48 ساعته نمی‌تواند، برای این امر مهم تصمیم بگیرد، لذا مجلس به این فوریت رای نداد، اما کمیسیون این موضوع را در دستور کار قرار داد و آن را بررسی کرد. در نهایت این مباحث، لایحه “حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی” رای نیاورد.

آیا یارانه‌ها با عدالت پرداخت می‌شوند؟

با وجود پرداخت یارانه‌های مستقیم و غیرمستقیم، هدف اصلی که بهبود وضعیت اقشار کم درآمد بوده، محقق نشده است و این موضوعی است که سال‌ها کارشناسان مختلف روی آن بحث می‌کنند.

تبصره 14 لایحه بودجه، شامل موارد مهمی مانند: یارانه نقدی و معیشتی، یارانه خرید گندم، تامین کالاهای اساسی، مجموعه یارانه‌ها و پرداختی‌های مستمری به مدد جویان سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی، بحث محرومیت زدایی، کاهش آسیب‌های اجتماعی، حمایت از محرومان، اقدامات فرهنگی و موارد دیگر است.

طبق مصوبه کمیسیون تلفیق، میزان یارانه نقدی و معیشتی رقم 73 هزار میلیارد تومان و میزان یارانه برای تامین کالاهای اساسی 109 هزار میلیارد تومان و یارانه دارو، تجهیزات پزشکی، تکمیل بیمه سلامت برای افراد فاقد بیمه و تامین دارو برای بیماران خاص و صعب‌العلاج 70 هزار میلیارد تومان و یارانه نان و خرید تضمینی گندم 71 هزار میلیارد تومان تعیین شده است.

مبلغ یارانه 1401 چقدر است؟
افزایش میزان یارانه نقدی در سال 1401

سازمان بیمه سلامت ایران را در بخش سلامت و در راستای اجرای ماده 46 قانون الحاق، برخی مواد به مقررات بیمه در نظر گرفتند و برای اجرای این بخش 32 هزار میلیارد تومان مصوب کردند.

جهت تامین یارانه بیمه برخی گروه‌های مستضعف و آسیب پذیر جامعه از جمله رانندگان حمل و نقل شهری و برون شهری، قالیبافان، زنبورداران، شاغلان صنایع دستی، زنان سرپرست خانوار، باربران، صیادان شمال و جنوب، خادمان مساجد و موارد دیگر ۳ هزار میلیارد تومان تخصیص داده شد.

حدود هزار میلیارد تومان برای یارانه شیر مدارس و تغذیه دانش‌آموزان مدارس مناطق محروم، 34 هزار میلیارد تومان برای اجرای قانون حمایت از معلولان و پرداخت یارانه سود تسهیلات مسکن خانواده‌های دارای دو معلول به بالای تحت پوشش سازمان بهزیستی، 5 هزار میلیارد تومان برای حمایت از مسکن مددجویان کمیته امداد امام خمینی، هزار میلیارد تومان برای مدیریت پسماند استان‌های شمالی و 6 هزار میلیارد تومان نیز برای کاهش آسیب‌های اجتماهی اختصاص پیدا کرد.

بیشتر بخوانید:

افزایش حقوق کارمندان و کارکنان دولت 1401

یارانه نقدی جدید

سوال مهم این است، که مبلغ یارانه 1401 چقدر است؟ اما دولت در لایحه بودجه 1401 در ازای اصلاح ارز 4200 تومانی کالاهای اساسی پیشنهاد داده است، بیش از 100 هزار میلیارد تومان یارانه جدید به مردم پرداخت شود.

مبلغ یارانه 1401 چقدر است؟
افزایش میزان یارانه نقدی در سال 1401

سازمان برنامه و بودجه متن کامل لایحه بودجه 1401 را منتشر کرده، که در تبصره 14 این لایحه در خصوص هدفمندی یارانه‌ها پیشنهاد پرداخت 100 هزار میلیارد تومان یارانه جدید، در سال آینده به مردم در ازای اصلاح ارز 4200 تومانی و جبران اصلاح نرخ کالاهای اساسی، دارو، یارانه نان و خرید تضمینی گندم آمده است.

کل یارانه پرداختی در سال آینده طبق این لایحه 336 هزار میلیارد تومان پیشنهاد شده است،که 73 هزار و 800 میلیارد تومان آن یارانه نقدی و معیشتی است. رییس جمهور در زمان انتخابات بیان کرده بود، احتمالا از آذر ماه مبلغ یارانه نقدی افزایش پیدا کند.

بیشتر بخوانید:

.

نظر شما درباره مبلغ یارانه 1401 چیست؟ به نظر شما یارانه 800 هزار تومانی پرداخت می‌شود؟ و یا افزایش میزان یارانه نقدی در سال 1401 می‌تواند مشکلات و دغدغه‌های مردم را حل کند؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (2 نظر)

    افزایش یارانه دردی از دردهای مردم دوا نمیکنه. چون یارانه که میره بالا قیمتها همچنان افزایش پیدا میکنه.اولین سال پرداخت یارانه 45 تومنی چند کیلو گوشت میشد خرید….امسال1401چقد گوشت میشه خرید؟!!!

    پاسخ

    مشکل ازبالارفتن قیمت گوشت نیست مشکل ازدزدی های کلانی که امروزها میشود است که متاسفانه بودجه ای دیگربرای مستحقین ونیازمندان نمیماند ومسولین وعده های که قبل ازانتخابات میدن روبعداز رسیدن ب پست ومقامشان فراموش میکنن اینحرفاروزیادشنیدیم ملت بدبخت گشنه هستن اونهمه معادن طلا و چاه های نفت پولش کجامیره نصفشوبدین ب ملت هیجکس دگه نیازمندنمیمونه شماشکمتون سیره خبرازبقیه ندارین

    پاسخ