coinex
راهنمای خرید تکراتو

دور دوم رویداد تجربه محور هوش مصنوعی به میزبانی کارگزاری مفید برگزار شد

دور دوم رویداد تجربه محور هوش مصنوعی در تالار قلم مرکز همایش‌های بین‌المللی کتابخانه ملی برگزار شد. در این رویداد اساتید، دانشمندان و صاحبین کسب و کار آنلاین حضور داشتند.

رویداد تجربه محور هوش مصنوعی با محوریت صنعت (AIX) و با میزبانی کارگزاری مفید، برای دور دوم برگزار شد. با توجه به گسترده‌تر شدن هوش مصنوعی در زندگی روزمره افراد، مفهوم هوش مصنوعی بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته و می‌توان گفت به نقل محافل بسیاری از جمله اصحاب تکنولوژی تبدیل شده است.

سخنرانان این دوره از رویداد تجربه محور هوش مصنوعی از شرکت‌های گوگل، متا، مایکروسافت، آی‌بی‌ام و کارگزاری مفید بودند که بحث‌هایی قابل توجه در خصوص تجربیات خود در کاربرد هوش مصنوعی در صنعت را مطرح کردند.

آنچه در دور دوم رویداد تجربه محور هوش مصنوعی در صنعت گذشت

دور دوم رویداد رویداد تجربه محور هوش مصنوعی در تاریخ 1402/3/1 از ساعت هشت صبح تا حدود ساعت شش بعد از ظهر با حضور اساتید دانشگاه، راهبران فنی برخی شرکت‌ها و دانشمندان حوزه هوش مصنوعی و دیتا ساینس برگزار شد.

آنچه در دور دوم رویداد تجربه محور هوش مصنوعی در صنعت گذشت

کیانوش مختاریان، راهبر فنی سابق گوگل، حمیدرضا واعظی دانشمند ارشد داده متا، سهیل مقدم، معاونت فناوری دیجی‌کالا، زینب برزگر عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشگی ایران، علی زارع‌زاده، راهبر هوش مصنوعی کارگزاری مفید، آرزو کشاورز، مهندس ارشد نرم‌افزار سابق گوگل و همچنین یک مدیر هوش مصنوعی جی پی مورگان برای حاضرین سخنرانی کردند.

همچنین در یک پنل گفت و گو محمد حسین رهبان،‌ عضو هیئت علمی دانشگاه شریف و محمد شکوهی یکتا دانشمند ارشد داده مایکروسافت به همراه زینب برزگر و علی زارع زاده به گفت و گو در خصوص chatGPT و فناوری‌های مرتبط بر آینده کسب و کارها پرداختند.

هوش مصنوعی و تبلیغات نمایشی

کیانوش مختاریان در نخستین سخنرانی رویداد تجربه محور هوش مصنوعی در صنعت، درباره تبلیغات نمایشی و مدل‌هایی که برای راهبرد آن‌ها طراحی می‌شود گفت. به نقل از کیانوش مختاری، صورت مسئله در این مدل‌ها استقرار در محیط عملیاتی است. ممکن است مدل طراحی‌شده یک جا درست کار نکند، درحالی‌که برای ماه‌ها به درستی کار کرده است.

هوش مصنوعی و تبلیغات نمایشی

مختاریان در خلال سخنرانی خود از چگونگی یافتن باگ مدل درباره مدل «قناری» توضیحاتی داد و گفت:

سوییچ صبر و مقایسه یکی از روش‌هایی است که می‌تواند به ما در پیدا کردن مشکل کمک کند. مختاریان همچنین بررسی شاخص‌های سلامت سرور را یکی دیگر از مسیرهای عیب‌یابی دانست.

مختاریان همچنین درباره جزییات فرآیند طراحی و تست مدل‌های تبلیغات نمایشی توضیح داد:« اگر همه تست‌ها پاس شدند، استقرار خودکار انجام می‌شود، اما اگر تست‌ها پاس نشدند، از انتشار مدل با دخالت انسانی جلوگیری می‌شود. فراموش نکنید که تازه‌بودن مدل برای پوشش کمپین‌های جدید در تبلیغات بسیار موثر است.»

جایگاه هوش مصنوعی در دیجی‌کالا از زبان معاونت فناوری دیجی‌کالا

دومین سخن‌ٰران رویداد اخیر سهیل مقدم، معاونت فناوری دیجی‌کالا بود. مقدم در سخنرانی خود به مسائلی همچون جایگاه هوش‌مصنوعی و استفاده از این فناوری در دی‌جی‌کالا پرداخت. مقدم  در ابتدای سخنرانی خود در خصوص اهمیت big data و جمع‌آوری آن در دی‌جی‌کالا گفت:

 ما در دیجی‌کالا شش سال پیش پلتفرمی داشتیم که به‌سختی بالا می‌ماند. مثلا 30هزار سفارش داشتیم و پلتفرم ما 14 ساعت از دسترس خارج می‌شد. در نتیجه باید پلتفرم را از ابتدا می‌ساختیم. همین کار را هم کردیم. ما پلتفرم را از نو ساختیم و فهمیدیم چیزی به نام big data وجود دارد که همه می‌گویند آن را داریم و ما هم خواستیم که آن‌ را داشته باشیم.

جایگاه هوش مصنوعی در دیجی‌کالا از زبان معاونت فناوری دیجی‌کالا

مقدم ادامه داد: در قدم اول، تمام اتفاقاتی که برای مشتری در موبایل اتفاق می‌افتاد را جمع‌آوری کردیم. در آن برهه، تمرکز ما روی تحلیل فرآیند از صفر تا صد بود؛ آن هم به‌نحوی‌که مزاحم بقیه کار در بخش‌هایی چون فروش و… نشویم، اما داده‌ها  را داشته باشیم.

مقدم در ادامه در خصوص بهینه‌سازی و استفاده از دیتا پوینت‌ها در این راستا افزود: «گفتیم کار ما کار بهینه‌سازی است، اما چطور باید بهینه‌سازی کرد؟ در آن زمان، تیم برنامه‌نویسی ما کارهایی می‌کرد که شاید برای کسی اهمیتی نداشت؛ به همین خاطر ما می‌خواستیم برای هوش مصنوعی در سازمان منزلتی ایجاد کنیم و فرهنگ استفاده از آن را ابتدا در مدیریت و سپس در کل سازمان به وجود بیاوریم.»

مقدم در انتهای سخنرانی خود، در خصوص برخورد صحیح با فناوری هوش‌مصنوعی گفت: «من اعتقادم بر آن است که ما باید تغییر را در آغوش بگیریم و در دل تغییر برویم. فکر می‌کنم لازم است افراد با تغییر مشکلی نداشته باشند و اجازه دهند تغییر مسیر آنان را مشخص کند.»

علی زارع‌زاده، راهبر تیم داده و هوش‌مصنوعی کارگزاری مفید: چت بات پشتیبانی مشتریان مفید در تابستان رونمایی می‌شود

زارع زاده در دور اول رویداد تجربه محور هوش‌مصنوعی در صنعت در خصوص چت بات پشتیبانی مشتریان مفید توضیح داده بود و برخی ‌از باگ‌های مدل و همچنین راه‌حل‌های برطرف کردن آن را نیز بیان کرد.

علی زارع‌زاده، راهبر تیم داده و هوش‌مصنوعی کارگزاری مفید: چت بات پشتیبانی مشتریان مفید در تابستان رونمایی می‌شود

وی اما در دومین رویداد هوش‌مصنوعی خبر داد:

نسخه دموی این چت بات در نمایشگاه صنعت مالی 1402 ارائه شد و از مدل نهایی آن تا پایان تابستان رونمایی می‌شود. به‌گفته او، به‌کمک این فناوری تا 50 درصد سؤالات مشتریان کارگزاری بدون صرف زمان اضافی، به‌سرعت و آسان پاسخ داده می‌شود.

زارع زاده همچنین در خصوص یکی از سوالات رایج در خصوص توانایی هوش مصنوعی در استدلال نظریه خود را بیان داشت. او در این باره گفت: «راستش من هم اوایل فکر می‌کردم که ChatGPT همان نسخه تصویری گوگل است. اما کم‌کم دیدم که استدلال هم می‌فهمد و معما حل می‌کند. برایم سؤال شد که یک مدل زبانی چطور می‌تواند استدلال کند؟ بر این باورم که این استدلال هم از روی دیتا کار می‌کند و تابع طراحی می‌کند که احتمال تولید جمله با استدلال درست برایش بسیار قوی‌تر است.»

وی در پایان گفت درباره آینده هوش مصنوعی گفت: «امکانات جدیدی که آمده باعث شده که داده‌های بدون ساختار راحت‌تر در دسترس قرار بگیرد. در کمتر از چند سال آینده، برنامه‌نویسی بسیار آسان‌تر خواهد شد. می‌توان کد زدن را به ربات‌ها سپرد و سرمایه انسانی کارهای مهم‌تر و توسعه‌محورتر را انجام خواهد داد. این مدل‌ها امکانات را برای همه در دسترس می‌کند و به‌نوعی می‌تواند تحقق منجر به تحقق عدالت شود.»

واعظی دانشمند ارشد داده متا: سال 2050 همه مردم کره زمین برای اپل کار ماشین لرنینگ می‌کنند

در ادامه حمیدرضا واعظی دانشمند ارشد داده متا در خصوص تحول بینایی کامپیوتری در صنعت در دهه گذشته سخنرانی کرد. او در خصوص تغییرات بینایی کامپیوتری در صنعت در دهه گذشته گفت:

در ابتدای امر باید در مورد کامپیوتر ویژن توضیح دهیم که قسمت مهمی از هوش مصنوعی است. کامپیوتر ویژن سه کار اصلی انجام می دهد: در مرحله اول باید ببینیم عکس چیست؛ سپس ببینیم تصویر کجا است؛ بعد هم باید ببینیم اشیایی که دنبال آن هستیم کجای تصویر وجود دارد.

وی در ادامه توضیح داد: «در کامیپوتر ویژن image net بسیار مهم است. در سال 2010 و 2011 خطا حدود 28 درصد بود و از سال 2012 که شروع بحث ماست، به 16درصد خطا رسیدیم. این اتفاق بزرگی بود. همین روند تکرار شد و سال بعد خطا کمتر شد. این اتفاق (کاهش خطاها)، اتفاق بسیار خوبی است که می‌تواند زمینه‌ساز تحولات مختلف شود.

واعظی در خصوص افزایش اقبال‌ به کار ماشین لرنینگ در طول زمان توضیح داد: در سال 2013 تنها صد نفر در اپل کار ماشین لرنینگ می‌کردند. سال بعد از آن، اتفاقی که افتاد این بود که از 100 نفر به 400 نفر رسیدیم و سال 2015 این عدد برای ما از 1000 نفر گذشته بود.

به‌گفته واعظی، تداوم این روند می‌تواند تا سال 2050 ما را به جایی برساند که همه مردم کره زمین برای اپل کار ماشین لرنینگ می‌کنند. او گفت: همچنین نکته جالب دیگر آن است که در سال 2015 و 2016 تعداد افرادی که در کنفرانس‌ها شرکت می‌کردند افزایش یافت. برای مثال سال 2017 که من در مایکروسافت بودم، 250 نفر از شرکت ما در کنفرانس‌ها بودند. اما صنعت ناگهان فهمید که این روش جواب می‌دهد و شروع به سرمایه‌گذاری در این حوزه کرد.

آرزو کشاورز مهندس ارشد نرم‌افزار سابق گوگل: نوشتن قصه با داده‌ها هنر است

کشاورز سخنان خود را ابتدا با توضیحی از دیتا ساینس آغاز کرد. کشاورز بیان کرد: «برنامه‌نویسی، آمار و جبر خطی در کنار هم جمع شده و رشته دیتاساینس یا تحلیل داده را به وجود آورده‌اند. دیتاساینس حجم داده‌ای از داده‌ها را جمع‌آوری کند و آن‌ها را تحلیل می‌کند.»

آرزو کشاورز مهندس ارشد نرم‌افزار سابق گوگل: نوشتن قصه با داده‌ها هنر است

کشاورز سخنان خود را با پاسخ به پرسش‌هایی نظیر اینکه آیا تحلیل داده‌ها اتفاق عجیب و جدیدی است؟ آیا در گذشته ابزاری وجود داشته که بتوانیم حجم زیادی از داده را پیدا و روی آن‌ها کار کنیم؟ ادامه داد. وی در پاسخ به این پرسش‌ها گفت: «جواب این سؤال بله است. از روزگار قدیم، این ابزار وجود داشته و ماتریس و وکتور نام داشته‌اند. مهم نبود داده ما چند بعدی است؟ این کار را ماتریس و وکتور انجام می‌دادند و همچنان می‌دهند.»

کشاورز همچنین توضیح داد:«دیتاساینتیس می‌تواند داده‌های قابل استناد با اهمیت آماری را جمع‌آوری کند. در قدم بعدی می‌خواهیم اینسایت‌های مختلفی از داده‌ها دریافت کنیم و آن را به تصویر بکشیم. نوشتن قصه با داده‌ها هنر است. هنری که باید دیتاساینس داشته باشد.»

به‌گفته کشاورز، دیتاساینتیس یک ابزار برای آدم‌های دیگر می‌سازد که بتوانند تصمیم‌های هوشمندانه‌تر بگیرند. او با استفاده از چارت‌های مختلف ابزاری برای متخصصان در رشته‌های مختلف طراحی می‌کند تا آن‌ها بهترین خروجی را برای حوزه کاری خود فراهم کنند.

بیشتر بخوانید

نظر شما درباره‌ دور دوم رویداد تجربه محور هوش مصنوعی چیست؟ دیدگاه خود را در بخش‌ کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر