;
coinex

رباتی مجهز به هوش مصنوعی راه تولید اکسیژن در مریخ را کشف کرد

محققان چینی موفق به ساخت ربات شیمیدان شدند. بر اساس گزارش‌ها، این ربات که مبتنی بر هوش مصنوعی ساخته شده راه تولید اکسیژن در مریخ را کشف کرده است.

دانشمندان پیشتر در مطالعات متعدد ثابت کرده بودند که مریخ حاوی مقادیر زیادی آب است که عمده آن به صورت یخ وجود دارد. اما حالا چینی‌ها موفق به ساخت رباتی شده‌اند که می‌تواند  واکنش‌های شیمیایی لازم را برای تولید اکسیژن از آب در مریخ انجام دهد.


ادامه مطلب در ادامه

بیشتر بخوانید:


رباتی مجهز به هوش مصنوعی راه تولید اکسیژن در مریخ را کشف کرد

مریخ، سیاره سرخ‌رنگ منظومهٔ خورشیدی، یک‌دوم زمین قطر دارد و مساحت سطح آن برابر با مساحت خشکی‌های روی زمین است. اما عمده آب موجود بر سطح این سیاره به شکل یخ هستند. حالا توسعه‌دهندگان ربات جدید در چین می‌گویند که می‌توان از این آب و یخ برای آزادسازی اکسیژن استفاده کرد.

بر  روی سطح زمین تنها کافیست جریان الکتریکی را از آب عبور داده تا به اکسیژن برسید؛ اما این کار به دلیل شرایط جوی حاکم بر مریخ کار ساده‌ای نیست. طبق برآورد گروه مطالعاتی سازنده این ربات، مشخص شده این سیستم می‌تواند با مواد یافت‌شده در مریخ و استفاده از کاتالیزورهایی که باعث تجزیه آب و آزادسازی اکسیژن می‌شوند، در هر ساعت ۶۰ گرم اکسیژن تولید کند. محققان می‌گویند این سطح از تولید اکسیژن می‌تواند فضانوردان را در آینده از انتقال اکسیژن از زمین بی‌نیاز کند. به ویژه اینکه طبق ادعای تیم سازنده این ربات می‌تواند سال‌ها به طور مداوم کار کند.

تولید اکسیژن در مریخ
تولید اکسیژن در مریخ

محققان در دانشگاه علم و فناوری هفئی چین ابتدا به این مسئله پرداختند که آیا یک ربات می‌تواند  از مواد یافت‌شده در مریخ  کاتالیزورهایی جهت تجزیه آب و آزادسازی اکسیژن استفاده کند؟ آنها این تحقیقات را به روی پنج شهاب سنگ که یا از مریخ آمده بودند یا ساختاری شبیه سطح مریخ داشتند، انجام دادند؛ سپس این ربات ابتدا از ترکیب یک اسید با ماده شیمیایی برای جداسازی و بررسی مواد موجود در شهاب‌سنگ‌ها استفاده کرد و با این روش توانست چندین عنصر فلزی مختلف از جمله آهن، نیکل، منیزیم و آلومینیوم را شناسایی کند سپس بر شناسایی مولکول‌های مختلفی متمرکز شد که بتوان آنها را از مواد تشکیل‌دهنده شهاب‌سنگ‌ها تولید کرد. به گفته محققان ربات یاد شده در همین مرحله توانست بیش از ۳.۷ میلیون ترکیب مولکولی ممکن را پیدا کند.

پس از این مرحله با استفاده از هوش مصنوعی توانستند از میان گزینه‌های موجود، کاتالیزوری را برای تبدیل مولکول‌های آب به اکسیژن پیدا کنند که در دمای 37 درجه سانتیگراد دمایی شبیه دمای مریخ کار کند. این ربات تمامی این فرآیند را به تنهایی بدون دخالت انسان در دو ماه تکمیل کرده است. این در حالی است که انجام این عملیات توسط یک شیمیدان حتی اگر برای هر آزمایش فقط 5 ساعت وقت در نظر بگیریم 2 هزار سال طول می‌کشید.

پژوهشگران در تلاش‌اند تا بتوانند این ربات را برای تولید دیگر کاتالیزورهای مفید در مریخ جهت ساخت کود و مکمل برای رشد گیاهان به کار گرفته و تولید غذا برای فضانوردان را ساده کنند. همچنین آنها  قصد دارند در مرحله بعد آزمایش کنند که آیا سیستم هوش مصنوعی آنها تحت یک سری شرایط دیگر به جز مریخ عملکرد خوبی دارد یا نه.

جون جیانگ، نویسنده اصلی این مطالعه، در این باره گفت: «زمانی که یک پسربچه بودم آرزو داشتم روزی به فضا سفر کنم. وقتی در نهایت دیدیم که کاتالیزورهای ساخته‌شده توسط ربات واقعاً می‌توانند با تقسیم مولکول‌های آب اکسیژن تولید کنند، احساس کردم رویای من در حال تحقق است. حتی شروع کردم به تصور اینکه من خودم در آینده روی مریخ زندگی خواهم کرد.»

بیشتر بخوانید: 

نظر شما درباره‌ی تولید اکسیژن در مریخ توسط ربات چیست؟ لطفا نظرات خود را در بخش کامنت با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر