;
coinex

دانشمندان به حل معمای کاوشگر بیگل 2 نزدیک تر شدند

دانشمندان به حل معمای کاوشگر بیگل 2 نزدیک تر شدند

ماموریت ناموفق اخیر کاوشگر شیاپارلی، یک بار دیگر، دشواری فرود بر روی مریخ را به اثبات رساند. کاوشگر شیاپارلی روز ۱۹ اکتبر (۲۸ مرداد) در حالی که فاصله ای بیش از ۳۰۰ کیلومتر با سطح مریخ داشت، سقوط کرد. به نظر می رسد، سقوط کاوشگر شیاپارلی پس از ورود به جو سیاره سرخ، با شدت بر روی سطح سیاره اتفاق افتاده باشد.

آخرین تماس ماموریت اگزو مارس با شیاپارلی، در ساعت ۱۰:۴۲ دقیقه به وقت شرقی (۱۴:۴۲ به وقت گرینویچ) روز ۱۹ اکتبر بود که ظاهرا این کاوشگر در ارتفاع ۴۹۶ کیلومتری سیاره سرخ قرار داشت و تنها ۶ دقیقه با فرود بر روی سیاره فاصله داشته است. متاسفانه آژانس فضایی اروپا (ESA) سابقه خوبی در زمینه رسیدن به سطح سیاره سرخ ندارد.

آژانس فضایی اروپا در سال 2003، فضاپیمای مارس اکسپرس را به ماموریت مریخ فرستاد. کاوشگر بریتانیایی بیگل 2 هم بخشی از ماموریت مارس اکسپرس بود. درست مشابه ماموریت اگزو مارس که شیاپارلی به همراه فضاپیمای مادر، مدارگرد ردیابی گاز، بخشی از آن بود.

انتظار می رفت، در 25 دسامبر 2003، کاوشگر بیگل 2 هم به سطح مریخ برسد، پنل های خورشیدی خود را باز کند و پیامی را به مرکز پشتیبانی ماموریت در زمین مخابره کند؛ اما این پیام هیچ گاه مخابره نشد، و تا 11 سال پس از این هم، سرنوشت ماموریت کاوشگر بیگل 2 حل نشده باقی مانده بود.

مدلی از کاوشگر بیگل 2 بر روی سطح شبیه سازی شده مریخ در مرکز فضایی جوهانسون ناسا.
مدلی از کاوشگر بیگل 2 بر روی سطح شبیه سازی شده مریخ در مرکز فضایی جوهانسون ناسا.

کاوشگر بیگل 2 دوباره در سال 2014 توسط مدارگرد شناسایی مریخ ناسا کشف شد. این فضاپیما به لطف دوربین تصویربرداری با وضوح بالای خود، هایرایز، موفق به مشاهده محل دقیق کاوشگر بیگل شده بود. حال دانشمندانی از دانشگاه های لستر و مونتفورد، به دنبال حل معمای این کاوشگر هستند.

دانشمندان فضایی با همکاری طراحان دیجیتال، مدل سه بعدی از کاوشگر بیگل 2 ساختند و نحوه دریافت نور خورشید توسط این کاوشگر را در حالات مختلفی شبیه سازی کردند. سپس، عکس های شبیه سازی شده را با عکس های واقعی که توسط دوربین هایرایز گرفته شده بود، مقایسه کردند. این محققان پس از این دریافتند، حداقل سه پنل (از چهار پنل کاوشگر) پس از رسیدن به سطح مریخ باز شده است.

این تیم تحقیقاتی باور دارد، فضاپیمای بیگل 2 به درستی بر روی سطح سیاره سرخ فرود آمده؛ اما احتمالا پس از آن مشکلی برای تماس با زمین پیش آمده باشد. شاید یکی از پنل های خورشیدی در جهت اشتباهی باز شده و مانع کارکرد صحیح آنتن کاوشگر شده باشد.

پروفسور مارک سیمز، مدیر سابق ماموریت بیگل 2 از دانشگاه لستر، در بیانیه ای گفت: “در واقع، ممکن است، ما هیچ وقت دقیقا ندانیم، چه چیزی منجر به عدم برقراری ارتباط کاوشگر شده است. در حالی که می توانیم تایید کنیم، کاوشگر فرود موفقیت آمیزی داشته است.”

این محققان قرار است، نتایج مطالعه خود را به زودی منتشر کنند.

.

منبع: iflscience

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر