;
coinex

محققان از یک تاثیر جدی همه گیری کرونا میگویند!

محققان از یک تاثیر جدی همه گیری کرونا میگویند. آنها پیش‌بینی کرده‌اند که با همه‌ گیری بیماری کووید-۱۹ شاخص امید به زندگی در سراسر جهان کاهش پیدا می کند.

محققان با استفاده از مدلسازی کامپیوتری نتیجه گیری کردند که تنها دو درصد عفونت می‌تواند موجب کاهش شاخص امید به زندگی در کشور‌هایی شود که میانگین امید به زندگی در آن‌ها بالا و حدود ۸۰ سال است.

همچنین در این گزارش آمده است: با افزایش میزان عفونت افت شاخص امید به زندگی به ویژه در اروپا و آمریکای شمالی بیشتر خواهد بود.

با شیوع ۱۰ درصدی بیماری میزان افت امید به زندگی در کشور‌هایی با شاخص طول عمرِ بالاتر نظیر کشور‌های اروپایی و آمریکای شمالی بیش از یک سال خواهد بود. با شیوع ۵۰ درصدی بیماری، میزان کاهش امید به زندگی در کشور‌های این منطقه سه تا ۹ سال خواهد بود.

محققان از یک تاثیر جدی همه گیری کرونا میگویند

مفهوم امید به زندگی ساده است: امید به زندگی (متوسط طول عمر) سنجه‌ای از تعداد سال‌هایی است که به‌طور متوسط یک فرد می‌تواند انتظار داشته باشد که زندگی کند. از عواملی که روی این عدد تأثیر دارند، می‌توان به مراقبت‌های بهداشتی بهتر، شرایط اقتصادی اجتماعی مطلوب همراه‌با پیشرفت در آموزش اشاره کرد.

معمولا امید به زندگی را به‌عنوان معیاری درزمینه‌ی ارزیابی پیشرفت و دستاوردهای انسانی در کشورها و مناطق جغرافیایی مختلف درنظر می‌گیریم. طی ۱۶۰ سال گذشته در کشور آمریکا، امید به زندگی (از زمان تولد) از ۳۹/۴ سال در سال ۱۸۶۰ به ۷۸/۹ سال در سال ۲۰۲۰ رسیده است.

تاثیر جدی همه گیری کرونا
تاثیر جدی همه گیری کرونا

نتایج مطالعه‌ای که به‌تازگی در مجله‌ی PLOS One منتشر شده است، نشان می‌دهد اگر نتوانیم شیوع کووید ۱۹ را مهار کنیم، این بیماری منجر به کاهش امید به زندگی در مناطقی می‌شود که بیش از همه تحت‌تأثیر بیماری قرار گرفته‌اند.

پژوهش جدید به بررسی اثرات مرگ‌و‌میر ناشی‌از کووید ۱۹ روی امید به زندگی در چهار منطقه‌ی بزرگ که نرخ‌های متفاوتی از عفونت در میان گروه‌های سنی مختلف داشتند، پرداخت. گویلام ماریوس، نویسنده‌ی اصلی مطالعه در بیانیه‌ای مطبوعاتی گفت: «مطالعه‌ی ما اولین ارزیابی را از اثر بالقوه‌ی کووید ۱۹ روی امید به زندگی براساس سناریوهای مختلفِ میزان شیوع طی یک دوره‌ی یک ساله فراهم می‌کند.»

پژوهشگران دریافتند در نرخ‌ شیوع بسیار پایین (کمتر از ۱ تا ۲ درصد)، کووید ۱۹ تأثیری روی امید به زندگی ندارد. اگرچه در نرخ شیوع بالای ۲ درصد، این بیماری می‌تواند منجر به کاهش امید به زندگی در کشورها و مناطقی شود که در آن‌ها متوسط امید به زندگی بالا است (حدود ۸۰ سال). در نرخ‌های شیوع بالاتر، اثر آن روی امید به زندگی خصوصا در آمریکای شمالی و اروپا قابل‌توجه‌تر می‌شود.

ماریوس گفت: «در سطح شیوع ۱۰ درصد، کاهش در امید به زندگی در کشورهای دارای امید به زندگی بالا مانند کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی، احتمالا بیش از یک سال خواهد بود. در سطح شیوع ۵۰ درصد، کاهش ۳ تا ۹ سال در امید به زندگی در مناطق دارای امید به زندگی بالا مورد انتظار است. در مناطق کمتر توسعه‌یافته، باتوجه‌به اینکه درحال‌حاضر نرخ ماندگاری در سنین بالاتر، کمتر است، تأثیر کووید ۱۹ زیاد نیست. اگرچه حتی در مناطقی که به‌شدت تحت‌تأثیر قرار گرفته‌اند، امید به زندگی احتمالا با پایان یافتن دنیاگیری بهبود خواهد یافت.»

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص تاثیر کووید 19 در کاهش نرخ امید به زندگی چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید!

 

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر