;
coinex

بهترین گوشی برای فیلمبرداری در سال 2021 ؛ این دوربین های خیره کننده!

گوشی های موبایل این روزها در کاربری های متفاوتی تولید میشوند. این گفتار تکراتو به بخش دوربین و معرفی بهترین گوشی برای فیلمبرداری در سال 2021 خواهد پرداخت.

دنیای اسمارتفون ها خصوصا در بخش اندروید هرساله رو به پیچیدگی میگذارد و با عرضه محصولاتی متنوع در کاربری ها و حتی سلایق مختلف دیگر نمیتوان به سادگی و با یک فهرست 10 موردی از بهترین گوشی های سال از کنار این حوزه مهم گذشت.

طی سالهای اخیر اتفاقات جذابی در دنیای اسمارتفون ها افتاده است،‌ از عرضه گوشی ضد آب و مقاوم در برابر ضربه تا افزایش کیفیت دوربین گوشی ها و حتی عرضه اسمارتفون های تاشو همگی از ابعاد مختلف خلاقیت کمپانی های تولید موبایل دارد.

بخش دوربین اما از دیرباز یک بخش جالب توجه و مورد اهمیت در هر اسمارتفون و گوشی در هر رده ای بوده است. خوشبختانه و طی سالهای اخیر کمپانی های موبایل در رقابت سنگینی که برای کسب سود بیشتر داشته اند، توجه ویژه ای به این بخش اساسی داشته اند و حالا شاهد عرضه اسمارتفون هایی با دوربین های 108 مگاپیکسلی و البته توسعه تکنولوژی های نوین مرتبط با دوربین گوشی های هوشمند هستیم.

بر همین اساس و با تکیه بر فهرست گوشی هایی که در سال جدید میلادی به بازار عرضه خواهند شد،‌ قصد داریم به بررسی و معرفی بهترین گوشی برای فیلمبرداری در سال 2021 بپردازیم.

بهترین گوشی برای فیلمبرداری در سال 2021

در کنار همه جذابیت های فهرست بهترین گوشی های 2021،‌ در سال جدید ما با ابداعات نوینی در حوزه های مختلف نیز مواجهیم. فراتر از نسل جدید پردازنده های کوالکام که بدون شک قابلیت پردازش بالایی را نصیب اسمارتفون های اندرویدی میکند، حالا در سال جدید با فهرستی از بهترین گوشی های ضد آب دنیا و بهترین گوشی های گیمینگ 2021 نیز مواجهیم.

علاوه بر این انتظار میرود در سال جدید خلاقیت ها در حوزه گوشی های تاشو با بهترین نیز مرزهای جدیدی را بپیماید. اما بحث دوربین همواره و همیشه یکی از بخش های جذاب و موردانتظار در مورد تمام دستگاه های هوشمند بوده است.

از دیرباز کمپانی های عرضه کننده گوشی موبایل کوشیده اند با افزایش قابلیت های این بخش‌، نظر افراد بیشتری را به خود جلب کنند و حالا در شرایطی به سر میبریم که گویی عصر دوربین های مخصوص عکاسی و فیلمبرداری رو به پایان است تا جایی که فیلمبردار برنده اسکار از دوربین آیفون 12 در حد یک دوربین حرفه ای ستایش میکند. ما پیش از این در تکراتو به بهترین دوربین گوشی 2021 پرداخته بودیم. اما در این گفتار به طور خاص گوشی های با دوربین هایی مخصوص فیلمبرداری را معرفی میکنیم. در بهترین گوشی برای فیلمبرداری در سال 2021 با ما باشید. اما بهترین گوشی برای فیلمبرداری در سال 2021 کدام است؟

گلکسی اس 21 اولترا (Galaxy S21 Ultra)

گلکسی اس 21 اولترا (Galaxy S21 Ultra)
بهترین دوربین گوشی 2021

این گوشی جدیدترین و بهترین گوشی برای فیلمبرداری در سال 2021 است. این گوشی به عنوان یکی از بهترین گوشی های سامسونگ 2021 به جدیدترین فناوری های کمپانی کره ای در حوزه دوربین مجهز است و این یعنی شما میتوانید از بایت ثبت تصاویر و ضبط ویدیوهایی با کیفیت بالا آسوده خیال باشید.

گلکسی اس 21 اولترا به عنوان برادر بزرگتر گلکسی اس 21 و گلکسی اس 21 پلاس، مجهز به یک دوربین چهارگانه با سنسورهای فوق عریض، عریض و دو لنز تله فوتو است. استفاده این گوشی از یک حسگر 108 مگاپیکسلی بهینه سبب شده تا بتوانید با آن عکس های 12 بیتی اچ دی آر ثبت کنید که غنای داده های رنگ آنها تا 64 برابر بیشتر و بازه دینامیکی آنها تا سه برابر بزرگتر باشید.

برای اولین بار در یک گوشی هوشمند شما با اس 21 اولترا قادر به فیلمبرداری 4K با سرعت 60 فریم بر ثانیه بر روی همه دوربین های اصلی و البته دوربین سلفی هستید. تجهیز این لنزها به قابلیت Space Zoom تا 100 برابر سبب شده تا با زوم کردن هیچ نگرانی از بابت از دست رفتن کیفیت نداشته باشید. این قابلیت به واسطه سیستم لنز تله دوگانه دوربین میسر شده که شامل یک زوم اپتیکال 3 برابری و یک زوم اپتیکال 10 برابری است و هردو مجهز به Dual Pixel(2PD) AF هستند.

هوآوی میت 40 پرو (Huawei Mate 40 Pro)

هوآوی میت 40 پرو (Huawei Mate 40 Pro)
بهترین دوربین موبایل 2021

بهترین گوشی برای فیلمبرداری در سال 2021 در میان محصولا هوآوی باید در حال حاضر میت 40 پرو باشد. البته که باید تا معرفی بهترین گوشی های هواوی 2021 منتظر خلاقیت های جدید چینی ها در این مورد باشیم. هواوی در میت 20 پرو از ماژول دوربین سه‌گانه همراه با سیستم فوکوس لیزری استفاده کرده است. دوربین‌های استفاده شده در قسمت پشتی این تلفن همراه عبارتند از دوربین اصلی 50 مگاپیکسلی دارای f/1.9 و سنسوری با اندازه‌ی 1/1.28 اینچ و پیکسل‌هایی با اندازه‌ی 1.22 میکرومتر، دوربین تله‌فوتوی پریسکوپی با بزرگ‌نمایی اپتیکال 5 برابر و لرزشگیر تصویر اپتیکال دارای f/3.4 و دوربین فوق‌عریض 20 مگاپیکسلی دارای f/1.8. در قسمت جلویی این تلفن همراه از دوربین 30 مگاپیکسلی دارای f/2.4 برای ثبت تصاویر سلفی استفاده شده است.

هواوی در زمان توسعه‌ی المان‌های اپتیکی لنز‌های استفاده شده در این ماژول دوربین با شرکت آلمانی لایکا همکاری داشته است و این دوربین می‌توانند که فیلم‌هایی را با رزولوشن 1080p و به صورت 30، 60، 120، 240 و 480 فریم در ثانیه و با رزولوشن 4K و به‌صورت 30 و 60 فریم در ثانیه ضبط کند. از دیگر ویژگی‌های این دوربین‌ می‌توان به فیلم‌برداری به صورت HDR اشاره کرد.

آیفون 12 پرو و پرو مکس (iPhone 12 Pro Max / iPhone 12 Pro)

آیفون 12 پرو و پرو مکس (iPhone 12 Pro Max / iPhone 12 Pro)
بهترین دوربین موبایل 2021

نسل جدید محصولات اپل در حوزه گوشی های هوشمند که تحت عنوان خانواده آیفون 12 رونمایی شد شاهد ابداعات نوینی در زمینه های مختلف بود. اما در حوزه مورد بحث یعنی بهترین گوشی برای فیلمبرداری در سال 2021 بیشترین بهبودهای آیفون‌های جدید در حوزه‌ی تصویربرداری مختص ‌به آیفون 12 پرو و آیفون 12 پرو مکس است.

آیفون 12 پرو مکس حسگر تصویر بزرگی دارد و از دوربین تله‌فوتوی پیشرفته برای بزرگ‌نمایی بهتر اشیا دور استفاده می‌کند. آیفون 12 پرو همچون مدل‌های پیشین آیفون بزرگ‌نمایی اپتیکال دو برابری ارائه می‌دهد (لنز تله ‌فوتو با فاصله‌ی کانونی 52 میلی‌متری دارد)؛ با این‌حال مدل پرو مکس از طریق لنز تله ‌فوتوی 65 میلی‌ متری به بزرگ‌ نمایی اپتیکال 2.5 برابری دست پیدا می‌کند.

آیفون 12 پرو مکس حسگر 1/1.7 اینچی دارد که 47 درصد بزرگ‌تر از حسگر آیفون 12 پرو و آیفون 11 پرو مکس است و به پیکسل‌های بزرگتری مجهز است. این کار باعث افزایش قیمت نهایی حسگر می‌شود، با این‌ حال حسگر را قادر می‌سازد میزان بیشتری از نور خورشید را جذب کند تا درنهایت رنگ‌ها سرزنده‌تر باشند، نویز کاهش پیدا کند و دوربین گوشی در محیط‌های کم‌نور عملکرد بهتری نشان دهد.

آیفون 12 پرو مکس همچنین برای گرفتن لرزش تصاویر، حسگر تصویر را به‌حرکت درمی‌آورد، نه المان‌های لنز. اپل می‌گوید سیستم لرزش ‌گیر حسگر شیفت (Sensor Shift) شما را قادر می‌سازد تصاویر را با زمان اکسپوژر دوثانیه‌ای ثبت کنید.

دوربین اصلی در هر چهار گوشی سری آیفون 12 اپل از دیافراگم f/1.6 استفاده می‌کند که شرکت کوپرتینویی، آن را سریع‌ترین دیافراگم در بین کل آیفون‌ها به‌حساب می‌آورد. این دیافراگم توانایی دوربین برای جذب نور را بهبود می‌بخشد. به‌علاوه دوربین فوق عریض نیز در آیفون‌های جدید سیستم لرزش‌گیر تصویر اپتیکال (OIS) دارد.

گلکسی نوت 20 اولترا (Samsung Galaxy Note 20 Ultra)

گلکسی نوت 20 اولترا (Samsung Galaxy Note 20 Ultra)
بهترین دوربین موبایل 2021

نوت 20 اولترا به عنوان بهترین گوشی برای فیلمبرداری در سال 2021 توانسته در بخش دوربین عملکرد قابل توجهی از خود به جا بگذارد. این گوشی در آزمون های دقیق DxOMark امتیاز کلی 121 را کسب کرده است. کسب امتیاز 121 باعث می‌شود گلکسی نوت 20 اولترا در رتبه‌ی دهم جدول برترین گوشی‌های هوشمند از نگاه DxOMark جای بگیرد. امتیاز کسب‌شده توسط گلکسی نوت 20 اولترا یک واحد کمتر از امتیاز گلکسی اس 20 اولترا است.

پرچمدار سال 2020 سامسونگ مجموعه ‌دوربینی همه‌کاره دارد، بااین‌حال آن‌طور که DxOMark می‌گوید این دوربین از برخی نقص‌های جزئی نظیر بزرگ‌نمایی ناجور، نویز قابل‌رویت در محیط‌های کم‌نور و برخی مشکلات در زمینه‌ی فوکوس خودکار رنج می‌برد اما در مجموع باید گفت این گوشی همچنان صاحب بهترین دوربین گوشی در سال 2021 در مجموعه گلکسی نوت سامسونگ است.

در گلکسی نوت 20 اولترا به عنوان یکی از بهترین گوشی برای فیلمبرداری در سال 2021 از حسگر اصلی 1/1.33 اینچ با وضوح 108 مگاپیکسل استفاده شده است. این دوربین اصلی با استفاده از تکنیک ترکیب پیکسل‌ها، همچون دوربین گلکسی اس 20 اولترا تصاویری 12 مگاپیکسلی خلق می‌کند. درکنار این دوربین، شاهد یک دوربین تله‌فوتوی 120 میلی‌متری 12 مگاپیکسلی و یک دوربین فوق عریض 12 مگاپیکسلی هستیم.

بررسی‌های DxOMark نشان داد دوربین گلکسی نوت 20 اولترا برای ثبت تصاویر عریض و فوق عریض عملکردی بسیار عالی دارد و رنگ‌ها را به‌شکلی سرزنده به‌نمایش درمی‌آورد. دیگر نقاط قوت دوربین گلکسی نوت 20 اولترا شامل اکسپوژر (نوردهی) دقیق و سیستم فوکوس خودکار سریع می‌شود.

هوآوی پی 40 پرو (Huawei P40 Pro)

هوآوی پی 40 پرو (Huawei P40 Pro)
بهترین دوربین گوشی 2021

شاید فکر کنید با یک ماژول چهارگانه دوربین مواجه هستید اما با در نظر گرفتن این مهم که یکی از این 4 قلو، صرفا یک سنسور عمق سنج است باید گفت این گوشی یک ماژول سه گانه مشتمل بر دوربین اصلی، لنز واید و سنسور تله فوتو دارد. این دوربین توانسته در بنچمارک دوربین DxOMark نمره فوق‌العاده 128 را به دست آورده است.

در رابط کاربری بیشتر قسمت‌های دوربین پی 40 پرو، از جمله حالت اصلی یا همان Photo، کاربر می‌تواند در حالت‌های Wide، 1X، 5X و 10X عکاسی کند. حالت Wide با دوربین واید عکاسی کرده و حالت 1X هم با دوربین اصلی کار می‌کند.

مهندسان هواوی در پیکربندی دوربین هواوی پی ۴۰ پرو نسبت به نسل گذشته تغییری ایجاد نکرده‌ و در عوض ماژول‌های به‌کاررفته را ارتقا داده‌اند؛ دوربین واید ۵۰ مگاپیکسلی، دوربین اولتراواید ۴۰ مگاپیکسلی، دوربین ۱۲ مگاپیکسلی تله‌فوتو و حسگر سه‌بعدی TOF ماژول‌هایی هستند که به دوربین پشتی پی ۴۰ پرو قدرت می‌بخشند. گوشی پرچم‌دار هواوی مانند گذشته از دوربین 32 مگاپیکسلی برای ثبت عکس‌های سلفی استفاده می‌کند، با این تفاوت که اکنون ماژول سه‌بعدی IR TOF برای سنجش عمق و هویت‌سنجی درکنار دوربین سلفی به چشم می‌خورد.

گوگل پیکسل 5 (Google Pixel 5)

گوگل پیکسل 5 (Google Pixel 5)
بهترین دوربین موبایل 2021

گوگل شاید تنها کمپانی باشد که درگیر ماژول های دوربین چندگانه با تعداد پیکسل بالا نشده است و فعلا هم قصدی برای روی آوردن به این مسیر ندارد.  گوگل پیکسل 5 به عنوان آخرین محصول این کمپانی نیز پیرو همین قاعده است. با وجود سخت‌افزار میان‌رده، DxOMark اقدام به بررسی دوربین این گوشی کرده که در ادامه نتایج آن را می‌بینیم. آیا میتوان این محصول را در فهرست بهترین گوشی برای فیلمبرداری در سال 2021 جای داد؟

نتایج منتشر شده توسط وبسایت DxOMark را می‌توان یکی از معیارهای مناسب برای اندازه‌گیری میزان توان دستگاه در عکاسی و فیلمبرداری بدون در نظر گرفتن افکت‌های ویژه و یا قابلیت‌های نرم‌افزاری فراتر از حالت عادی دستگاه در نظر گرفت. این وبسایت در جدیدترین بررسی خود سراغ گوشی جدید پیکسل 5 گوگل رفته و آن را مورد آزمون قرار داده است.

اما همانطور که عنوان شد در بررسی جدید DxOMark وضعیت عملکرد خام این دوربین را مورد آزمون قرار داده که نتیجه کسب امتیاز 120 در مجموع، شامل امتیاز 129 عکاسی، 49 زوم و 107 ویدئو بوده است.

برای آن دسته از افرادی که با این سطح امتیازی آشنایی کمتری دارند باید بگوییم که قدرتمندترین پرچمدار روز بازار که Huawei Mate 40 Pro+ است در این بررسی موفق به کسب امتیاز 136 شده و می‌توان گوگل پیکسل 5 را با امتیاز 120 در کنار محصولاتی مانند Xiaomi Redmi K30 Pro Zoom Edition یا وان‌پلاس 8 پرو با امتیاز 119 و همچنین Mate 30 Pro و یا گلکسی نوت 20 اولترا سامسونگ و Xiaomi Mi CC9 Premium Edition با امتیاز 121 قرار داد که آنرا به بهترین گوشی برای فیلمبرداری در سال 2021 در میان محصولات گوگل بدل میکند.

وان پلاس 8 پرو (OnePlus 8 Pro)

وان پلاس 8 پرو (OnePlus 8 Pro)
بهترین دوربین موبایل 2021

در فهرست بهترین دوربین گوشی 2021 باید جایی برای بهترین گوشی های وان پلاس نیز باز کنیم. البته که هنوز باید منتظر عرضه وان پلاس 9 و وان پلاس 9 پرو باشیم که ممکن است مارا شگفت زده کنند. وان پلاس 8 پرو از تیم DxOMark امتیاز 119 را گرفته است. وان پلاس 8 پرو با این امتیاز پس از میت 30 پرو، Mi CC9 Pro Premium شیائومی و S20 Ultra سامسونگ و P40 Pro هوآوی قرار می‌گیرد.

وان پلاس 8 پرو به عنوان یکی از بهترین گوشی برای فیلمبرداری در سال 2021 در فیلمبرداری امتیاز 103 را کسب کرده است. نوردهی، رنج دینامیکی، دقت رنگ‌ها، لرزشگیر خود و سطح جزئیات از نکات مثبت دوربین در حالت فیلمبرداری اعلام شده است. البته DxOMark به مشکلاتی در زمان عملکرد فوکوس خودکار، نویز قابل مشاهده موقتی و نوردهی کم به سایه‌ها در HDR نیز اشاره کرده است.

به‌طورکلی در این بررسی، DxO معتقد است که عملکرد دوربین وان پلاس 8 پرو به عنوان یک پرچمدار قابل قبول بوده و هیچ نقطه ضعف جدی ندارد. دوربین اصلی به لطف نوردهی عالی و دقت رنگی خوب، جزئیات بالا و سطح نویز مورد قبول، یک دوربین ایده‌ال است. با این حال، قابلیت زوم و عملکرد دوربین فوق عریض قابل مقایسه با بهترین‌ها در این بخش نیست.

اکسپریا 1 مارک 2 (Sony Xperia 1 II)

اکسپریا 1 مارک 2 (Sony Xperia 1 II)
بهترین دوربین گوشی 2021

به عنوان یکی از بهترین دوربین گوشی 2021 این محصول ضمن داشتن سخت‌افزار مناسب، از شبکه‌ی 5G پشتیبانی می‌کند. سونی در زمان عرضه این محصول مدعی شد که دوربین این گوشی به برخی از قابلیت های دوربین های عکاسی حرفه ای سری آلفا این کمپانی مجهز شده اند تا تجربه عکاسی در گوشی های هوشمند را به حالت قابل توجهی افزایش دهند.

مجموعه دوربین های این گوشی شامل سه سنسور 12 مگاپیکسلی است. حسگر بزرگ 1/1.7 اینچ 12 مگاپیکسلی در نقش دوربین اصلی ظاهر می‌شود؛ حسگر موردبحث پیکسل‌هایی با اندازه‌ی 1.8 میکرومتر دارد و میزان حساسیت آن 50 درصد بیشتر از حسگر 12 مگاپیکسلی به‌ کار رفته در گوشی اکسپریا وان است. بزرگ بودن اندازه‌ی پیکسل‌ها باعث می‌شود حسگر ۱۲ مگاپیکسلی اکسپریا وان مارک ۲ بتواند نسبت‌به حسگر اکسپریا وان تصاویری بهتر از شب و به‌طور کلی محیط‌های کم‌نور ثبت کند.

همچنین در سال جدید احتمالا شاهد ارائه دوربین های جالب توجهی در بهترین گوشی های شیائومی 2021 خواهیم بود. همچنین باید از دوربین های بهترین گوشی های میان رده 2021 نیز انتظارات زیادی داشته باشیم اما نه در حد بهترین ها. برای نمونه سری به قیمت بهترین گوشی های موتورولا و بهترین گوشی های سری M سامسونگ به بزنید. همچنین بهترین گوشی های 5G در سال 2021 را از دست ندهید.

بیشتر بخوانید:

منبع: techradar و videomaker

نظر شما در خصوص بهترین گوشی برای فیلمبرداری در سال 2021 چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر