;
coinex

تفاوت اینترنت و اینترانت و اکسترانت در چیست؟

آیا در مورد تفاوت اینترنت و اینترانت و اکسترانت اطلاعاتی دارید؟ اگر مایل هستید در مورد این اصطلاحات به اطلاعات لازم دست یابید در ادامه همراه ما باشید.

بسیاری از افراد دو واژه‌ اینترنت (Internet) و اینترانت (Intranet) را با هم اشتباه می‌گیرند. اختلافات زیادی بین این دو وجود دارد، برای مثال دسترسی اینترنت به روی همه باز است در حالی ‌که اینترانت به عنوان یک سازمان خصوصی، برای دسترسی نیاز به اجازه‌ ورود دارد.

از آنجا که اینترنت به روی همه باز است، نیاز به ایجاد شبکه‌ای دیگر وجود داشت که در انحصار یک محدوده مشخص مانند سازمان یا اجتماع خصوصی، مدرسه، کالج، دانشگاه و … باشد. در نتیجه اینترانت و اکسترانت پا به عرصه گذاشتند.

اینترانت امنیت و حفظ حریم خصوصی را در شبکه‌ای از گروه خاصی از افراد فراهم می‌کند. در مورد اینترانت ملی اطلاعاتی دارید؟ فرق اینترانت ملی و اینترنت در چیست؟ علاوه بر اینترنت ملی، اینترنت بین المللی نیز داریم. تفاوت اینترنت ملی و اینترنت بین المللی در چه چیزی می‌تواند باشد.

برای دست یابی به پاسخ این سوالات در ادامه همراه تکراتو باشید.

بیشتر بخوانید:

بهترین جایگزین واتساپ در ایران ؛ برنامه شبیه واتساپ چی نصب کنیم؟

تفاوت اینترنت و اینترانت و اکسترانت

تمامی ما با واژه‌ی اینترنت آشنایی داریم و اصطلاحاتی مانند اینترانت و اکسترانت در ادامه مطرح شدند. اما تفاوت اینترنت و اینترانت و اکسترانت در چیست و چرا با وجود اینترنت، اینترانت و اکسترانت مطرح شدند. ما در ادامه به صورت کامل این اصطلاحات را بررسی خواهیم کرد.

شاید بهتر باشد برای درک مفاهیمی چون اینترنت، اینترانت و اکسترانت در ابتدا به تعریف آنها بپردازیم.

اینترنت چیست؟

واژه (اینتر) به معنای بین است و به ارتباط میلیون‌ها کامپیوتر در سطح جهان اشاره دارد که در کنار هم یک شبکه را تشکیل می‌دهند. در صورتی که دو کامپیوتر به این شبکه متصل باشند می‌توانند با هم ارتباط برقرار کنند.

در واقع اینترنت شبکه‌ای بوده که از اتصال کامپیوترها در سراسر جهان شکل گرفته است. دلیل اصلی به وجود آمدن این شبکه عظیم هم، تبادل اطلاعات بوده است. تعداد زیادی از دستگاه‌های کامپیوتری و الکترونیکی وجود دارند که این شبکه و برقراری ارتباط را ایجاد می‌کند. برخی از این تجهیزات در کف اقیانوس‌ها (مانند کابل‌ها) و برخی در آسمان (مانند ماهواره‌ها) وجود دارند.

حتی موبایل و کامپیوتر شما هم جزئی از شبکه اینترنت هستند. علاوه بر اینها، تعدادی نرم افزار و کدهای برنامه نویسی در پس زمینه وجود دارند که امکان فعالیت در اینترنت را فراهم می‌کنند. در واقع، زمانی که دو کامپیوتر را به وسیله کابل شبکه به یکدیگر متصل می‌کنید، یک شبکه محلی به نام LAN ایجاد می‌شود. اگر دستگاه‌های مختلفی مانند موبایل، تلویزیون، لپ تاپ و یا هر دستگاه الکترونیکی دیگری را از طریق Wi-Fi به مودم یا روتر وصل کنید، یک شبکه محلی بی‌سیم به نام WLAN تشکیل می‌شود. لازم است بدانید که شبکه اینترنت، مشهورترین شبکه در محدوده کل دنیا است.

در مورد تاریخچه اینترنت باید گفت که منشأ آن به سال ۱۹۶۹ میلادی برمی‌گردد. در آن زمان، وزارت دفاع آمریکا بخشی به نام آژانس پروژه تحقیقات پیشرفته (A. R. P. A) داشت که پروژه‌های مهم را در سراسر ایالات متحده، از نظر مالی پشتیبانی می‌کرد.

در آن زمان، از توسعه پروژه اتصال کامپیوترها، برای تسهیل انتقال داده‌ها بین دانشگاه‌ها حمایت کردند. آنها نام این پروژه را ARPANET گذاشته بودند که می‌توان آن را به عنوان اولین اینترنت به حساب آورد.

بیشتر بخوانید:

حل مشکل اینترنت گوشی شیائومی [آموزش تصویری]

اکسترانت چیست؟

extranet یک شبکه خصوصی است که با استفاده از فناوری اینترنت و سیستم ارتباط از راه دور عمومی بخشی از اطلاعات یا عملیات یک کسب و کار را با تامین کنندگان، فروشندگان، شرکا، مشتریان یا مشاغل دیگر به اشتراک می‌گذارد.

یک extranet را می‌توان به عنوان بخشی از اینترانت یک شرکت در نظر گرفت که به کاربران خارج از شرکت نیز گسترش می‌یابد و نیاز به امنیت و حریم خصوصی دارد.

این موارد می‌تواند شامل مدیریت سرور فایروال، صدور و استفاده از گواهینامه‌های دیجیتال یا ابزارهای مشابه تأیید اعتبار کاربر، رمزگذاری پیام‌ها و استفاده از شبکه‌های خصوصی مجازی (VPN) باشد که از طریق شبکه عمومی تونل می‌شوند.

اکسترانتیک شبکه شخصی است که از پروتکل اینترنت و اتصالات شبکه استفاده می‌کند و امکان استفاده از سیستم ارتباط از دور جمعی برای محفوظ نگه داشتن اطلاعات مبادله شده سازمان‌ها یا ادارات بوسیله کارپردازان و فروشندگان و شرکا و مشتریان یا دیگر تجار را فراهم می‌کند.

به‌طور مختصر اکسترانت می‌تواند یک اینترنت شخصی سطح بالاتر از اینترنت باشد که کاملاً خصوصی اداره می‌شود.

تاریخچه‌ی بکارگیری کلمه‌ اکسترانت به دهه‌ی ۱۹۹۰ و اوایل دهه ۲۰۰۰ میلادی بر می‌گردد. وقتی صنایع مختلفی که اعضای آن‌ها از نظر جغرافیایی با یکدیگر فاصله داشتند و یا چند تیم برای اجرای یک پروژه همکاری می‌کردند، اولین ‌بار برای به‌اشتراک‌گذاری اطلاعات از کلمه‌ی اکسترانت استفاده‌کردند.

اینترانت چیست؟

اینترانت یک شبکه خصوصی است که تنها از طریق کاربران مجاز قابل دسترسی است. پیشوند intra به معنای داخلی بوده و این یعنی برای ارتباطات داخلی طراحی شده‌ است. در واقع اینترانت یک نسخه‌ی کوچک از اینترنت با قابلیت‌های مشابه اما تنها در داخل شرکت یا سازمان است.

اینترانت هم مانند اینترنت، از تکنولوژی‌های شبکه‌ای از جمله پروتکل کنترل انتقال/ پروتکل اینترنت (TCP/IP) استفاده می‌کند. برخی از اینترانت‌ها به یک شبکه‌ی محلی خاص محدود هستند (LAN)، در حالی‌که بقیه می‌توانند از راه دور از طریق اینترنت در دسترس باشند.

اینترانت‌های محلی، به‌طور کلی تا زمانی بیشترین امنیت را دارند که تنها از درون شبکه قابل‌دسترسی باشند. برای دسترسی به اینترانت از طریق شبکه‌ی گسترده WAN معمولا به وارد کردن نام کاربری و رمز عبور نیاز است.

اینترانت در حقیقت یک سیستم ارتباطی ساده و مقرون به صرفه‌ی درون‌سازمانی است که از طریق آن شرکت‌ها می‌توانند به‌طور مستمر و ارزان‌تر، به‌خصوص زمانی که در موقعیت‌های جغرافیایی متفاوت هستند، با هم ارتباط برقرار کنند.

شبکه‌ی اینترانت می‌تواند بهره‌وری مدیران را بهبود بخشد، چراکه به آن‌ها کمک می‌کند به‌جای آن‌که به جستجو و دریافت اطلاعات بپردازند، زمان بیشتری را به تحلیل اطلاعات اختصاص دهند.

اکنون که هر سه مفهوم را به صورت جداگانه بررسی کردیم باید به بیان تفاوت اینترنت و اینترانت و اکسترانت بپردازیم.

بیشتر بخوانید:

بهترین برنامه هک وای فای ؛ چطور وای فای را هک کنیم؟

بهترین برنامه هک بازی ؛ لذت بازی بدون محدودیت

تفاوت اینترنت و اینترانت و اکسترانت در چیست؟

اگر واژه نت را به معنای شبکه در نظر بگیریم:

  • اینتر به معنای بین است
  • اینترا به معنای درون است
  • اکسترا به معنای بیرون است

بر اساس این تعاریف اینترانت امکان ارتباط درون سازمانی را فراهم می‌کند، با اکسترانت می‌شود ارتباطی فراسازمانی و یا خارج از سازمان مربوطه برقرار کرد و با اینترنت ارتباطی با کامپیوترهای سراسر دنیا حاصل می‌شود.

تفاوت اینترنت و اینترانت و اکسترانت

تفاوت اینترنت و اینترانت و اکسترانت در دسترس پذیری آنها است. اینترنت عمومی است، در حالی که دو مفهوم دیگر محدودیت در دسترسی دارند. عمده کاربران از اینترنت استفاده می‌کنند و اگر بخواهند در یک مکان مشخص فایل‌ها و منابعی را به اشتراک بگذارند از اینترانت بهره می‌برند و همچنین اگر گروهی بخواهند از راه دور به شبکه‌ای که ساخته‌اند دسترسی داشته باشند از اکسترانت استفاده می‌کنند.

فرق اینترانت و اکسترانت همچنین در تفاوت بین کاربردهای آنها است. اینترانت به‌منظور ارتباط درون سازمانی اعضای یک سازمان طراحی می‌شود. اکسترانت اما برای به‌اشتراک‌گذاری اطلاعات با دیگر شرکا و مشتریان است و از طریق یک شبکه عمومی ارائه می‌شود.

تفاوت اینترنت و اینترانت و اکسترانت

پس در مورد تفاوت اینترنت و اینترانت و اکسترانت باید گفت که اینترنت یک شبکه عمومی است در حالی که دو شبکه دیگر خصوصی هستند. دسترسی به اینترنت از هرنقطه از جهان امکان‌پذیر است ولی 2 شبکه دیگر تنها مختص به یک سازمان خاص هستند.

محدوده پوشش اینترانت و اکسترانت نیز محدود است و توسط خود سازمان تعریف می‌شود. تفاوت اینترانت و اکسترانت تقریبا ناچیز است.

به طور خلاصه:

  • اینترنت یک شبکه گسترده بوده و برای دسترسی آزاد و بدون حاکمیت همه افراد (همه مردم) ساخته شده است.
  • اینترانت یک شبکه محدود بوده که فقط برای گروه خاصی از کاربران (مانند کارمندان اداره ها) ساخته شده است.
  • همه می‌توانند با داشتن شرایط و لوازم مورد نیاز به اینترنت متصل شوند اما در اینترانت نیاز به تایید اعتبار ورود به شبکه وجود دارد.
  • اینترنت شامل تعداد زیادی از اینترانت‌ها است اما در اینترانت می‌توان در صورت فراهم شدن امکان، با وجود محدودیت‌هایی به اینترنت متصل شد.
  • تعداد کاربران اینترنت نامحدود است اما تعداد کاربران اینترانت محدود است.
  • در اینترنت ترافیک بازدید کنندگان نامحدود (بیشتر) است اما در اینترانت محدود (کمتر) است.
  • در اینترنت می توان هر اطلاعاتی را پیدا کرد اما اینترانت فقط شامل اطلاعات خاص است.
  • در اینترنت امکان کسب درآمد وجود دارد و پتانسیل تجاری دارد اما در اینترانت خیر.
  • اینترانت امن‌تر از اینترنت است.
  • اکسترانت مانند اینترانت است، تنها تفاوت آن دسترسی از طریق پرتال وب است.
  • افرادی که از اکسترانت استفاده می‌کنند نیاز به نام کاربری و رمز عبور دارند تا به قسمت مورد نظر دسترسی داشته باشند.
  • هدف اصلی طراحی اکسترانت، اشتراک گذاری اطلاعات و فایل‌ها در داخل یک گروه است که اعضای این گروه در یک مکان خاص متمرکز نیستند.

تفاوت اینترنت ملی و اینترنت بین المللی چیست؟

شبکه ملی اطلاعات یا همان اینترنت ملی، شبکه‌ای است که به منظور بهبود ارتباطات داخلی و افزایش کنترل و کاهش هزینه‌های ارتباطی درون کشور طراحی شده است.

برای اولین بار این طرح در دولت نهم، توسط وزیر ارتباطات محمد سلیمانی، مطرح شد. سیاست اجرایی برای شروع به کار شبکه ملی اطلاعات بر مبنای قطع ارتباط کاربران داخلی با شبکه بین المللی وب بوده است که این امر یکی از بزرگ ترین دغدغه‌های کاربران اینترنت در ایران بود.

طبق قانون جدید، شبکه ملی اطلاعات مبتنی بر پروتکل اینترنت (IP) خواهد بود و سوئیچ‌ها، مسیریاب‌ها و مراکز داده نیز در کنار آن به کار گرفته خواهند شد تا درخواست‌های دسترسی داخلی به اطلاعاتی که در داخل کشور نگهداری می‌شوند از طریق شبکه خارجی اینترنت قابل دسترس نباشند.

اما اینترنت بین الملل چیست؟ زمانی که سرور یک وبسایت در خارج از ایران قرار داشته باشد، درخواست شما از داخل ایران به سمت روترها و سرور آن به مقصدی خارج از کشور ارسال می‌شود. جواب ارسالی از آن سایت نیز روی همان بستر به سمت کامپیوتر شما ارسال می‌شود.

تفاوت اینترنت و اینترانت و اکسترانت

بنابراین ارسال و دریافت اطلاعات در بستری خارج از ایران صورت می‌گیرد. به حجم مصرفی برای ارسال و دریافت این اطلاعات به سرور خارج از کشور، ترافیک خارجی می‌گویند. در این حالت اینترنت مصرفی شما اینترنت بین‌الملل است.

پس اولین تفاوت اینترنت ملی و اینترنت بین المللی در محدوده مسیریابی داده‌ها است. در واقع در اینترنت داخلی، موقع درخواست یک سیستم در داخل ایران برای باز شدن یک وبسایت، داده‌ها مسیری در بین روترهای داخل ایران را طی کرده و به سرور می‌رسند. در این حالت سیستم مبدا، روترها و سرور همه در ایران قرار دارند.

اما در اینترنت خارجی، داده‌ها از روترهای داخلی عبور می‌کنند و به روترهای خارجی می‌رسند. در نهایت سرور مقصد که در مکانی خارج از ایران قرار دارد، داده‌ها را دریافت می‌کند. این خلاصه‌ای از تفاوت اینترنت ملی و اینترنت بین المللی بود.

بیشتر بخوانید:

اینستا جی بی ؛ دانلود، نصب و آموزش استفاده از GBInstagram

اینستا پلاس ؛ دانلود، نصب و آموزش استفاده از Instagram Plus

فرق اینترانت ملی و اینترنت در چیست؟

اینترانت ملی یک شبکه کامپیوتری اینترانت بسته براساس پروتکل اینترنت است که توسط یک دولت ملی ساخته و نگهداری می‌شود یا توسط بخش خصوصی ایجاد شده است و در ابعاد ملی پایگاه‌های داده را به یکدیگر متصل می‌کند.

هدف اصلی اینترانت ملی نظارت بر ارتباطات درون یک کشور، قطع دسترسی به رسانه‌های بیرونی، کاهش هزینه‌ها، کاهش حمله‌های اینترنتی یا استقلال شبکه‌ای است. چنین شبکه‌هایی معمولاً با رسانه‌های تحت اختیار دولت و جایگزین‌هایی برای سرویس‌های خارجی همراه است؛ از جمله جایگزین برای موتور جستجوی وب، ایمیل و سایر خدمات.

فرق اینترانت ملی و اینترنت

پس در مورد فرق اینترانت ملی و اینترنت باید گفت که اینترانت ملی یک شبکه خصوصی است که نظارت می‌شود و امنیت بالاتری نسبت به اینترنت دارد.

همانطور که در بالا نیز گفته شد، اینترنت ارتباط میلیون‌ها کامپیوتر در سطح جهان است. تعداد زیادی از دستگاه‌های کامپیوتری و الکترونیکی وجود دارند که این شبکه و برقراری ارتباط را ایجاد می‌کند. نکته مهم در اینجا اتصال در سطح جهانی است.

در این مطلب به بررسی و معرفی تفاوت اینترنت و اینترانت و اکسترانت پرداختیم. همچنین تفاوت اینترنت ملی و اینترنت بین المللی نیز بررسی شد. بسیاری از افرادی که در درک این مفاهیم مشکل دارند می‌توانند با خواندن این مطلب به صورت کامل با این اصطلاحات آشنا شوند. مفهومی به نام اینترانت ملی نیز بررسی شد و فرق اینترانت ملی و اینترنت که بسیار کاربردی است نیز بیان شد.

سوالات متداول

شبکه اینترنت چه مزایایی دارد؟

از جمله مزایای اینترنت می‌توان به دستیابی به اطلاعات اشاره کرد. همچنین اینترنت این امکان را می‌دهد تا به‌راحتی ارتباط برقرار کنیم. قابلیت دسترسی به منابع جهانی اطلاعات، صرفه جویی در زمان، یافتن منابع مورد نیاز در کم‌ترین زمان، عدم محدودیت زمانی و مکانی و … نیز از دیگر مزایای اینترنت هستند.

بیشتر بخوانید:

.

نظر شما در مورد تفاوت اینترنت و اینترانت و اکسترانت چیست؟ لطفا نظرات خود را در بخش کامنت با تکراتو و سایر کاربران در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر