;
coinex

یارانه جعلی بنزین ؛ ماجرای صادرات ارزان بنزین چیست؟

در فضای مجازی، هشتگ یارانه جعلی بنزین به راه افتاده است و کاربران با استناد به خبر صادرات بنزین ارزان قیمت ، به این نتیجه رسیدند که یارانه بنزین جعلی است.

با تکیه بر موضوع صادرات بنزین 27 سنتی از کشور، خیلی از کاربران فضای مجازی ادعا می‌کنند که یارانه فعلی دولت، صحیح نیست و یارانه پنهانی هم وجود ندارد. در این خبر، آمار ارائه شده توسط گمرک در راستای این موضوع را بررسی خواهیم کرد.

یارانه جعلی بنزین

در فروردین ماه سال جاری، آمار گمرک منتشر شد و این آمار، نشان دهنده صادرات 116 میلیون لیتر بنزین به قیمت 32 میلیون دلار از ایران بود. با استناد به گزارش تجارت سه ماهه گمرک در سال جاری، صادرات بنزین با قیمت لیتری 27 سنت یا به عبارت دیگر 8 هزار تومان انجام شده است. این مبلغ، نصف مبلغ واقعی بنزین به شمار می‌آید.

انتشار این گزارش‌ها در فضای مجازی جنجالی به پا کرد و خیلی از کاربران با استناد بر این موضوع، هشتگ یارانه جعلی بنزین را به راه انداختند و یارانه پرداخت شده دولت را جعلی اعلام کردند و معتقد هستند که مقدار بنزین در کشور کم است.

یارانه جعلی بنزین
یارانه جعلی بنزین ؛ ماجرای صادرات ارزان بنزین چیست؟

بر اساس آمار ارائه شده سه ماهه توسط گمرک، 388 میلیون و 700 هزار لیتر بنزین صادر شده و رقم ارزی این مقدار بنزین نیز 105 میلیون دلار اعلام شده است. 67 درصد بنزین صادر شده در سه ماه، مربوط به امارت با مبلغ 26 سنت، 11 درصد مربوط به کشور عراق با قیمت 29 سنت، 20 درصد مربوط به افغانستان با مبلغ 28 سنت و 2 درصد مربوط به ارمنستان با مبلغ 35 سنت در ازای هر لیتر بنزین است.

علت صادرات بنزین با این قیمت‌های پایین، مجهول است. فارغ از علت تصمیم دولت مبنی بر صادرات بنزین با قیمت کم، اگر قیمت بنزین را در ازای هر لیتر، 27 سنت در نظر داشته باشیم، باید بنزین به مبلغ لیتری 7 تا 8 هزار تومان برای مردم عرضه می‌شد.

مبلغ بنزین در کشور به صورت سهمیه‌ای، 1500 تومان و به صورت آزاد هر لیتر به مبلغ 3000 تومان است. با مقایسه همین مبلغ بنزین و قیمت صادر شده به کشورهای دیگر (27 سنت)، به مبلغ 5000 تومان اختلاف در هر لیتر می‌رسیم.

یارانه جعلی بنزین

در حوزه بنزین و سایر حامل‌های انرژی، مشکل بنیادی مشاهده می‌شود. قیمت گذاری حامل انرژی، نقشی است که دولت برای خود تعریف کرده است.

اگر افزایش تورم کشور را در نظر بگیریم، بنزین سهمیه‌ای 1500 تومانی باید به مبلغ 4500 می‌رسید، اما این اتفاق برای بنزین نیفتاده است. البته باید بگوییم که این روال نمی‌تواند به صورت دائمی مدیریت شود و در نهایت، بنزین نیز روزی افزایش قیمت را تجربه خواهد کرد.

اگر از سال گذشته، فقط افزایش تورم را در نظر بگیریم، بنزین باید ۱۵۰۰ تومان افزایش قیمت را تجربه می‌کرد و در بازار به قیمت ۴۵۰۰ تومان به فروش می‌رسید و مانند هر کالای دیگری افزایش قیمت داشت.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در مورد یارانه جعلی بنزین چیست؟ لطفا نظرات خود را در قسمت کامنت با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر