coinex
راهنمای خرید تکراتو

ماجرای بیلبورد‌های پر سر و صدای روبیکا / واقعاً هدف چه بود؟

چند روز پیش روبیکا اقدام به اکران بیلبورد‌های تبلیغاتی خود در سطح شهر تهران کرد. بیلبورد‌هایی که با طراحی خاص و پر از کنایه، از مخاطبانش دعوت کرده تا به این پلتفرم بپیوندند و از خدمات آن استفاده کنند. این بیلبورد‌ها، بر قابلیت‌های پیام‌رسانی، سرعت بالا، تماس صوتی و تصویری باکیفیت و «پرمخاطب‌ترین پیام‌رسانی ایرانی بودن» تأکید دارد. اما چرا این بیلبورد‌ها جنجالی شد و حرف و حدیث‌های فراوانی را در پی داشت؟

یک طرح پر از طعنه و کنایه

روز‌های اول پس از اکران این بیلبورد‌ها، انتقادات از یکی از این طرح‌ها در فضای مجازی اوج گرفت. طرحی که اشاره به سرعت بالای این پیام‏رسان داشت و تصویری را در پیام‌رسان نشان می‌داد که شخصی در حال ارسال یک فایل، ناموفق بوده و مخاطب پیام به او می‌گوید که برای ارسال فایل، به روبیکا سر بزند. این طرح در ابتدا مورد این نقد قرار گرفت که کنایه‌ای به فیلترشدن ابزار‌های جهانی مانند واتس اپ و تلگرام دارد و روبیکا با استفاده از فضای محدود و پر از انسداد، می‌خواهد قابلیت‌های خود را به رخ بکشاند. از سوی دیگر هم می‏توان این استنباط را داشت که این کنایه، سمت و سوی داخلی دارد.

روبیکا، در برابر بله و ایتا

طبق آمار رسمی کاربران پیام‏رسان‌های داخلی، روبیکا با اختلاف در صدر میزان مخاطب و کاربر قرار داشته و پس از آن ایتا و بله قرار دارند. با نگاهی به رنگ‌های به کار رفته در طرح‌ بیلبوردها، مشخص است که در مقابل شعار «بیا روبیکا»، از رنگ‌های سازمانی پیام‏رسان‌های بله و ایتا استفاده شده است. حتی در یکی از این طرح‌ها، اشاره شده که «اینجا، تماس صوتی تصویری ندارد-بیا روبیکا». این طرح که با رنگ نارنجی نیز اکران گردیده، طعنه‌ای به ایتا است که قابلیت تماس صوتی و تصویری ندارد و رنگ لوگوی ایتا نیز در آن مشخص است. به نظر می‌آید بزرگترین دلیلی که مخاطبین به اشتباه این کنایه‌ها را متوجه پیام‏رسان‌های خارجی دیدند این بود که بسیاری از آن‌ها، مخاطب هیچ کدام از پیام‏رسان‌های داخلی نیستند و عموماً با فضای آن‌ها نیز آشنایی ندارند.

نقد «بیا روبیکا»، این کمپین چرا الان اجرا شد؟

پس از مسدودیت گسترده ابزار‌های جهانی، به خصوص پیام‏رسان‌های بین‌المللی، وزارت ارتباطات به عنوان متولی فضای مجازی کشور، درصدد ایجاد یک پیام‌رسان بومی بود که بتواند شمار زیادی از کاربران ایرانی را به خود جذب کند. اما حمایت‌های این وزارت‏خانه از برخی از پیام‏رسان‌ها و تلاش برای جایگزین کردن آن‌ها به عنوان «پیام‏رسان»، موفق نبود. ایجاد یک پیام‌رسان ملی تا حدی مهم بود که بعدتر، وزارت ارتباطات با ایجاد زیرساخت اتصال کل پیام‏رسان‌ها به یکدیگر، قصد داشت تا به هدف خود نزدیک‌تر شود. اتفاقی که در حال حاضر، روبیکا بخشی از آن نیست.

به نظر می‌آید روبیکا که از زمان محدودیت‌های اینترنت در کشور و با توجه به خشم عمومی از این اتفاق، فضا را برای تبلیغ مناسب نمی‌دید، حالا و با توجه به تبلیغات ارگانی برای باقی پلتفرم‌ها، فضا را برای پروموت خود مناسب دیده. هرچند که این پلتفرم تلاش می‌کند که تعداد کاربران خود را از طریق جذب کاربران باقی پیام‏رسان‌های ایرانی افزایش دهد. نکته‌ای که محمد کشوری نیز در توییت خود به آن اشاره می‌کند.

ماجرای بیلبورد‌های پر سر و صدای روبیکا / واقعاً هدف چه بود؟

اصل حاشیه کجا است؟ / سروش پلاس توییت می‌کند

متد تبلیغات و بازاریابی از طریق طعنه و کنایه به رقبا، روشی قدیمی است که در سراسر دنیا هم اجرایی می‌شود. برای مثال سامسونگ همواره به اپل کنایه می‌زند و یا پپسی و کوکاکولا، تلگرام و واتس اپ، توییتر و تردز و بسیاری دیگر از برند‌ها نیز از آن بهره می‌برند و سعی در افزایش لویالیتی (فداکاری) کاربران خود و همچنین جذب مشتریان و مخاطبان برند رقیب دارند. آنچه مسلم است این است که روبیکا نیز از این ترفند استفاده کرده و کنایه‌هایی را متوجه دو رقیب اصلی خود، ایتا و بله، ساخته است. اما در این میان، سروش پلاس، که یک پیام‌رسان ایرانی است، واکنشی تند و تیز به تبلیغات روبیکا داشته است. سروش پلاس که طبق آخرین آمار مرکز ملی فضای مجازی، در میان چهار پیام‌رسان روبیکا، ایتا و بله، مقام چهارمی را از منظر تعداد کاربر دارد، در توییتی، روبیکا را متهم به دریافت و هزینه چند ده میلیاردی برای توسعه و بازاریابی کرده و از عدم حمایت از بخش خصوصی انتقاد کرده است! توییتی که توسط بسیاری از کاربران فضای مجازی بازنشر شده و انگار هدف این اپلیکیشن نیز، همین دیده شدن بوده است و به مقصود خود نیز رسیده. این توییت را میلاد نوری نیز با این متن بازنشر داده است.

ماجرای بیلبورد‌های پر سر و صدای روبیکا / واقعاً هدف چه بود؟

روبیکا چه می‌گوید؟

پس از انتقادات گسترده از تبلیغات جدید روبیکا در فضای مجازی و همچنین انتقاد صریح و مستقیم سروش پلاس از این پلتفرم، روابط عمومی روبیکا، واکنشی نشان نداد. تکراتو توانست با یکی از کارشناسان مارکتینگ روبیکا و همچنین روابط عمومی این پلتفرم در مورد حواشی پیش آمده گفت و گوی کوتاهی داشته باشد. در این راستا، یکی از کارشناسان بازاریابی روبیکا به تکراتو گفت: «در واقعیت هدف کمپین تبلیغاتی جدید روبیکا، آشنایی بیشتر مخاطبان پیام‏رسان‌های ایرانی از قابلیت‌های روبیکا است. مثلاً روبیکا بیشتر در بین جامعه، به عنوان یک شبکه اجتماعی شناخته شده، در حالی که روی قابلیت‌های بی‌شمار و باکیفیت پیام‌رسانی آن، تأکیدی نشده بود. لذا ما بر آن بودیم تا با معرفی این قابلیت‌ها، بتوانیم خدمات خود را در معرض دید افراد و کاربران بیشتری قرار دهیم.»

در ادامه، روابط عمومی روبیکا نیز در پاسخ به تکراتو در مورد حواشی پیش آمده تبلیغات بیلبوردی این پلتفرم گفت: «این یک برنامه و کمپین تبلیغاتی است که توسط تیم بازاریابی روبیکا برنامه‌ریزی و اجرا گردیده است. مسلم است که شرایط جامعه به گونه‌ایست که انتقاداتی نیز مطرح گردد. اما ذکر چند نکته قابل توجه است. نخست اینکه روبیکا، از هیچ گونه حمایت مادی و غیرمادی دولت برخوردار نیست و به سبب وجود سهامداران خود، که دو اپراتور اصلی کشور هستند، زیرساخت‌های فنی پایدار خود را دارد و به عنوان یک پلتفرم درآمدزا، هزینه‌های خود را پوشش می‌دهد. در وهله‌ی بعدی، ما در تمام بیانیه‌ها و اطلاعیه‌های قبلی خود، موضع صریح و روشنی در برابر انسداد‌ها و محدودیت‌ها داشتیم و همچنان بر آن پایبندیم، لذا بهره‌برداری از این فضا برای تبلیغ خود را صریحاً رد می‌کنیم. همچنین از نظرات کارشناسی و تخصصی رسانه‌ها، کارشناسان و مردم برای بهبود فرایند‌های تبلیغاتی خود استقبال می‌کنیم.»

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره ماجرای بیلبوردهای پر سر و صدای روبیکا چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان گذاشته و اخبار فناوری را با ما دنبال کنید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر