;
coinex

3 دلیل برای دیلیت اکانت تلگرام طلایی ؛ چرا باید طلگرام را حذف کرد؟

دیلیت اکانت تلگرام طلایی یکی از بحث‌های داغ این روزهاست. بسیاری معتقدند باید این اپلیکیشن را بدلیل عدم رعایت حریم خصوصی و سایر مسائل پاک کرد، اما برخی هم به این موضوع اهمیتی نمی‌دهند.

آیا تلگرام طلایی اپلیکیشن امنی برای پیام‌رسانی است؟ آیا تلگرام طلایی از کاربران خود جاسوسی می‌کند؟ آیا واقعا حذف اکانت تلگرام طلایی ضرورت دارد؟ این پرسش‌ها در کنار بسیاری دیگر از ابهامات موضوعاتی است که اذهان بخشی از مردم را به خود درگیر کرده است. آن دسته‌ای که امنیت پیام‌رسانی که با آن داده‌های خود را جابه‌جا می‌کنند، برایشان مهم است و درصددند از بهترین اپلیکیشن پیام‌رسان موجود استفاده کنند.

در تکراتو مفصلا در مورد تلگرام طلایی گفته‌ایم. پس از گسترش استفاده کاربران از نسخه‌های غیررسمی تلگرام طلایی هرآنچه در مورد طلگرام باید بدانید را با شما در میان گذاشتیم. به این نکته اشاره کردیم که تلگرام طلایی نسخه دسکتاپ ندارد. بسیاری از پیام‌رسان‌ها و نسخه‌های رسمی محبوب دیگر را با تلگرام طلایی مقایسه کردیم:

مقایسه تلگرام طلایی با تلگرام ایکس، مقایسه تلگرام طلایی و هاتگرام و مقایسه تلگرام طلایی و موبوگرام. همچنین از زاویه دید کاربران ایرانی نسبت به تلگرام طلایی گفتیم و در یک مطلب جامع به بررسی امنیت تلگرام طلایی پرداختیم.

اما در این مطلب به این پرسش پاسخ خواهیم داد که چرا دیلیت اکانت تلگرام طلایی و چرا باید این اپلیکیشن پیام رسان را پاک کرد؟ در ابتدا از نامطمئن بودن نسخه‌های غیررسمی خواهیم گفت، سپس بحث امنیت تلگرام طلایی را باز خواهیم کرد و در انتها از هویت نامشخص این اپلیکیشن سخن می‌گوییم. اگر شما نیز به دنبال پاسخ این پرسش هستید که چرا دیلیت اکانت تلگرام طلایی ضروری‌ است، با ادامه این نوشتار همراه تکراتو باشد.

3 دلیل برای دیلیت اکانت تلگرام طلایی

تلگرام طلایی یک نسخه غیررسمی از تلگرام است و به دلایلی که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد، پاک کردن اکانت آن ضروری به نظر می‌رسد. هر شخصی با هر هدفی می‌تواند یک نسخه غیررسمی عرضه کند. دلایلی وجود دارد که می‌بایست نسبت به امنیت تلگرام طلایی مردد شد. به علاوه گزاره‌های مختلفی در خصوص هویت تلگرام طلایی به میان می‌آیند. در مجموع این موارد حذف اکانت تلگرام طلایی ضروری به نظر می‌رسد.


بیشتر بخوانید : حذف اکانت تلگرام طلایی ؛ چگونگی پاک کردن اکانت تلگرام طلایی و روش‌‌های آن


نسخه‌های غیررسمی، نامطمئن هستند

نرم‌افزار‌های بسیاری هستند که سورس‌کد‌های خود را به صورت رایگان در اختیار عموم قرار می‌دهند. از نرم‌افزارهای کاربردی مثل فتوشاپ گرفته تا سیستم‌عاملی مثل لینوکس و حتی سیستم‌های مدیریت محتوای مثل وردپرس و جوملا همگی چنین قابلیتی دارند و اصطلاحا متن باز (OpenSource) هستند. سرویس پیام‌رسان تلگرام نیز متن باز است.

برنامه‌نویسان و توسعه دهندگان اپلیکیشن با ایجاد تغییرات بر روی کدهای اولیه تلگرام اقدام به عرضه نسخه‌های غیررسمی از این پیام‌رسان کرده‌اند. اما فایده این کار برای تلگرام چیست؟ اولا ارزیابی و بررسی که توسط دولوپرها و برنامه‌نویسان انجام می‌شود بسیاری از مشکلات و باگ‌های آن را گزارش می‌کند. همچنین عرضه نسخه‌های غیررسمی با اسامی گوناگون به محبوبیت بیشتر این سرویس کمک می‌کند.

نسخه‌های غیررسمی تلگرام در ایران از شمارش خارج است. از موبوگرام، تلگرام فارسی، تلگرام نارنجی و بیش از 30 نسخه غیررسمی دیگر که به دستور کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه از مارکت‌هایی نظیر کافه‌بازار و نیز وب‌سایت‌های دانلود حذف شده‌اند گرفته تا تلگرام طلایی و هاتگرام که نه تنها از فیلترینگ تلگرام در امان مانده‌اند که گزارش‌ها حاکی از آن است که سرورهایی اختصاصی نیز به این اپ اختصاص داده شده و حتی برخی می‌گویند از آن به عنوان دستگاه شنود استفاده می‌شود.

به طور کلی نسخه‌های غیررسمی را نمی‌توان برابر با نسخه اصلی دانست؛ از همه نظر، از امنیت گرفته تا کارایی و بروزرسانی. درست است که نسخه‌های غیررسمی تلگرام برای انجام فعالیت مسنجرینگ خود به سرورهای اصلی تلگرام متصل می‌شوند، اما این به هیچ عنوان به این معنا نیست که می‌توان به آنها اعتماد کرد. موارد بسیاری مشاهده شده است که نه برنامه‌نویسان و دولوپرها، بلکه هکرها و افراد سودجو از سورس‌کدها و apiهای تلگرام استفاده کرده‌اند و نسخه غیررسمی جداگانه‌ای شکل داده‌ و از آن برای انتشار ویروس‌ها، جاسوس‌افزارها و موارد مشابه استفاده کرد‌ه‌اند.

پیرو همین موضوع بسیاری از کارشناسان حوزه IT استفاده از نسخه‌های غیررسمی را نه تنها پیشنهاد نمی‌کنند که نسبت به لغو نصب و دیلیت اکانت نسخه‌های غیررسمی تلگرام نیز هشدار می‌دهند.

هویت نامعلوم تلگرام طلایی

با توجه به گزاره‌هایی که در خبرهای از زبان افراد مختلف شنیده‌ایم به سختی می‌توان مشخص کرد که تلگرام طلایی به کجا تعلق دارد. دو سه باری از زبان خرم‌آبادی دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه شنیده‌ایم که تلگرام طلایی به وزارت ارتباطات و دولتی‌ دوازدهمی‌ها تعلق دارند.

هم‌ فکران آقای خرم‌آبادی نیز مدعی هستند دولت اقدامی در جهت از بین بردن تسلط تلگرام بر ایران انجام نمی‌دهد. همچنین منابع غیررسمی شرکتی را تحت عنوان “راهکار سرزمین هوشمند” را به عنوان مالک تلگرام طلایی معرفی می‌کنند. مطابق این ادعا این شرکت در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران مستقر است.

به عنوان مثال یک کاربر توئیتر است که شرکت راهکار سرزمین هوشمند با حمایت دولت روحانی به جایی رسیده است که نسخه‌غیررسمی توسعه یافته آن فیلترینگ تلگرام را دور می‌زند. این کاربر در یک رشته توئیت نوشت:

۱. هرچند دستور قضائی مبنی بر مسدودسازی تلگرام، ۱۱ازدیبهشت به تمام ارائه دهندگان خدمات اینترنتی ابلاغ شد، اما حضور دو بدل غیرفیلتر تلگرام در زمان طولانی پس از فیلترینگ تلگرام، باعث شک در خصوص همکاری این اپلیکیشن‌ها با نهادهای خاص شده است. #رشتو

۲. با بررسی IP نسشت‌های فعال در نسخه‌های بدون فیلتر تلگرام، مشخص می‌شود شرکتی دانش‌بنیان با نام «راهکار سرزمین هوشمند» وظیفه طراحی و هدایت مردم به سمت نسخه‌های بدل تلگرام را برعهده دارد.

حذف اکانت تلگرام طلایی
چرا باید تلگرام طلایی را حذف کرد؟ (اعتبار : توئیتر)

۳. هرچند این شرکت در اپ‌استورها، نرم‌افزار هاتگرام را به عنوان محصول بدون فیلتر خود معرفی می‌کند، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد تلگرام طلایی (طلاگرام)، اوپن‌گرام و تلگرام X قلابی نیز از محصولات این شرکت هستند که همگی بدون نیاز به فیلترشکن، دسترسی به تلگرام را هموار می‌سازند.

۴. «راهکار سرزمین هوشمند» با مجوز رسمی شورای عالی انفورماتیک (زیرمجموعه معاونت برنامه‌ریزی ریاست جمهوری) و نظام صنفی رایانه‌ای فعالیت می‌کند، و در محل پارک علم و فناوری دانشگاه تهران مستقر است.

دیلیت اکانت طلگرام
چرا دیلیت اکانت تلگرام طلایی؟ (اعتبار : توئیتر)

۵. بررسی‌ها در خصوص این شرکت مشخص می‌کند که، مدیران و مسئولان وزارت ارتباطات تعامل و ارتباط گسترده‌ای با این شرکت دارند تا جایی که سلسله همایش‌های «ترافیک سفید» به صورت اختصاصی با همکاری وزارت ارتباطات و شرکت راهکار سرزمین هوشمند در ۶ دانشگاه برگزار می‌شود.

۶. همچنین مدیران وزارت ارتباطات در تعامل و همکاری با وزارت کار، سازمان صنعتی ملل متحد(یونیدو)، اجرای پروژه تولید محتوای دیجیتال و ویدیویی و برگزاری جشنواره‌های دیجیتال در استان مازندران را برعهده این شرکت خاص گذاشتند.

امنیت تلگرام طلایی
چرا تلگرام طلایی امنیت ندارد؟ (اعتبار : توئیتر)

۷. همچنین اعطای جایزه ۴۵۰میلیون ریالی پارک علم و فناوری، در آستانه انتخابات ۹۶، و اعطای وام یارانه‌ای وزارت ارتباطات برای پیشبرد اهداف فناوری از دیگر خوش‌خدمتی مدیران دولتی به این شرکت است.

۸. اکنون سوال اینجاست، شرکتی که با حمایت مستقیم دولت رشد کرده و در مکان دولتی مستقر است، چگونه از قوانین کشور در خصوص مسدودسازی دسترسی به تلگرام سرپیچی کرده و همچنان مورد حمایت قرار می‌گیرد؟ #سیاسیت_دوگانه #فیلتر_تلگرام

از سوی دیگر ماجرا اما به نقل از یکی از نمایندگان مجلس وزیر اطلاعات در یک ضیافت تلگرام طلایی را معتلق به جمهوری اسلامی ایران دانسته است. دنیای اقتصاد به نقل از ابوالفضل حسن بیگی، نماینده دامغان در مجلس و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی نوشت :

وزیراطلاعات در ضیافت افطاری اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و جمعی از نمایندگان مجلس عنوان کرد که تلگرام طلایی متعلق به جمهوری اسلامی ایران است و اکنون ۲۵ میلیون عضو دارد و قانونی است.

سه : سرورهای اختصاصی تلگرام طلایی و سرقت اطلاعات

دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه چندی پیش از اختصاص یافتن 200 سرور مجزا برای طلگرام طلایی از سوی وزارت ارتباطات خبر داد. او دلیل این کار را حمایت دولتی‌ها از تلگرام پس از فیلتر شدن آن در اردیبهشت‌ماه سال جاری عنوان کرد.

به علاوه بررسی ‌های انجام شده توسط کارشناسان می‌گوید این امکان وجود دارد که تلگرام طلایی اطلاعات کاربران خود راسرقت کند. آنطور که یک کاربر توئیتر به نام Alireza گفته است؛ تلگرام طلایی همواره به طور دوره‌ای اطلاعات مهمی از قبیل لوکیشن، مخاطبین، کانالها، بات‌ها و سوپرگروه‌هایی را که کاربر در آنها عضو است، برای سرورهای خود ارسال می‌کند.

همچنین این کاربر نوشته است که تلگرام طلایی می‌تواند اعمالی را بدون کسب اجازه از سوی مخاطب و به دستور سرورهایش انجام دهد. از جمله این موارد می‌توان به “اضافه و حذف مخاطب ها”، “عضو کردن کاربر در کانالی خاص”، “حذف کاربر از کانال خاص”، حذف کاربر از کانال در صورتی که مدیر کانال باشد” و “ریپورت یک کانال خاص” اشاره کرد. بنظر می‌رسد این موارد حجت را برای حذف اکانت تلگرام طلایی تمام می‌کند.

اعمال ناخواسته در تلگرام طلای
اعتبار : توئیتر

Alireza در ادامه می‌نویسد که حتی تلگرام طلایی می‌تواند به صورت دست‌چین اطلاعاتی را به سرور مخابره کند که با استفاده از آن دست‌اندرکاران تلگرام طلایی وارد اکانت‌هایی مشخص بشوند. این کاربر در بخشی از رشته توئیت خود می‌نویسد:

فاجعه‌ترین کاری که تلگرام طلایی می‌کنه اینه که: کد authentication کاربر رو برای سرور خودش میفرسته، با اینکار این امکان برای دست اندر کاران تلگرام طلایی فراهم میشه که به اکانت هر کدوم از کاربرانشون وارد بشن.

همچنین باید به این نکته نیز اشاره کرد که در تلگرام طلایی نمی‌توان به برخی از کانال‌های خاص دسترسی داشت. کانال‌هایی که از قوانین تلگرام پیروی می‌کنند، اما تلگرام طلایی به طور جداگانه آنها را فیلتر و از دسترس کاربرانش خارج کرده است.

در ادامه فهرستی از قابلیت‌های تلگرام طلایی که بواسطه آنها امکان سرقت اطلاعات کابران را دارد را بررسی می‌کنیم.

  • ارسال لیست تمام گروه‌ها و ربات‌ها و کانال‌هایی که کاربر در آن‌ها عضو است به سرورها
  • ارسال لیست تمام مخاطبین کاربر به همراه نام‌کاربری آن‌ها به سرورها
  • ارسال موقعیت مکانی کاربر به سرورها
  • ارسال کد Authentication تلگرام که با استفاده از آن می‌توان به اکانت تلگرام کاربر مد نظر دسترسی کامل پیدا کرد
  • ارسال اطلاعات پروکسی سرور ذخیره شده روی کلاینت به سرورها
  • مراجعه به URL هایی خاص با استفاده از تلفن‌همراه کاربر

در مجموع ما در تکراتو تلگرام طلایی را یک اپلیکیشن ناامن توصیف می‌کنیم که این قابلیت را دارد که اطلاعات کابران خود را با اهدافی نامشص به سرقت ببرد. پیشنهاد ما به مخاطبین تکراتو این است: در صورتی که از این اپلیکیشن استفاده می‌کنید هرچه سریع‌تر نسبت به دیلیت اکانت تلگرام طلایی خود اقدام کنید.

بیشتر بخوانید :

.

منبع : techrato

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (2 نظر)

    سلام
    خوب این ضعف هایی که گفتید رو میشه برای خیلی از نسخه های تلگرام در زمان قبل از فیلترینگ هم مطرح کرد مثل موبوگرام و تلگرام فارسی و …
    حتی حریم خصوص تو نسخه اصلی تلگرام هم مطمئن نیست چون دسترسی اطلاعاتی فق برای کشورهای بلوک شرق و مقاومت محدوده ولی برای بلوک غرب کاملا آزاده چون حیات تلگرام تو دست بلوک غرب هست

    پاسخ

    با توجه به نشانی ایمیل ثبت شده، احتمالا شما اطلاعات بیشتری از ضریب امنیت و نحوه دسترسی بلوک‌های مختلف دارید، لطفا دانش خود را دقیق با دیگران به اشتراک بگذارید… در ضمن کدامیک از کشورهای به گفته شما مقاومتی حرفی برای گفتن در عرصه‌های جهانی دارد؟

    پاسخ