coinex
راهنمای خرید تکراتو

پیشرفت تکنولوژی دوربین تلفن همراه در گوشی های هوشمند پرچمدار

پیشرفت‌های حاصل شده در تکنولوژی دوربین تلفن همراه جدابیت های این گجت هوشمند را برای کاربران بیش از پیش کرده است. هنگامی برای نخستین بار در اواخر دهه 1990 تلفن‌های همراه مجهز به دوربین شدند، عکس‌هایی که به وسیله‌ی آن‌ها تهیه می‌شد بسیار بی کیفیت بود، اما با این وجود بسیاری از افراد اقدام به خرید آن‌ها می‌کردند.

در بازار امروز تعداد کمی از گوش‌های موبایل وجود دارند که به طور خودکار به دوربین مجهز نیستند و این تکنولوژی دوربین موبایل در عرض کمتر یک دهه به پیشرفت چشمگیری دست یافته است.

آغار تکنولوژی دوربین تلفن همراه

پیشرفت تلفن‌های همراه و همچنین فناوری‌های موجود در گوشی و لنزهای دوربین، دوربین تلفن‌های همراه را به قلمرویی تبدیل کرده است که درآن می‌توان تصاویر حرفه ای را ضبط کرد. امروزه دوربین گوشی موبایل بیشتر از 10 مگاپیکسل هستند، به زوم اپتیکال مجهز شده‌ و ویژگی‌های چشم قرمز و قابلیت ضبط فیلم با وضوح بالا را دارند.

تکنولوژی دوربین موبایل همگام با دوربین‌های حرفه ای

هسته دوربین چه در تلفن همراه چه در دوربین مدل DSLR (با آینه) با تکنولوژی CMOS و CCD است. همه‌ی دوربین‌ها نیز برای حسگرهای تصویر و سخت افزار که باعث پردازش تصاویر می‌شود، نیاز به یک لنز دارند. در یک تلفن همراه تمام این تکنولوژی باید در یک فضای کوچکتر از اندازه یک سکه قرارگیرد!


بیشتر بخوانید: بهترین دوربین گوشی متعلق به کدام موبایل‌ است؟


تصویربرداری CCD یک تکنولوژی قدیمی است که یک سیگنال از پیکسل را به خروجی سنسور آنالوگ ارسال می‌کند و سپس تصویر در یک مکان جداگانه پردازش می‌شود. کیفیت تصویر با CCD بالاتر از CMOS است، اما تکنولوژی CCD باتری‌های بیشتری را تخلیه می‌کند. این یک نکته استثنایی است که تلفن از تکنولوژی CCD استفاده می‌کند.

تکنولوژی CMOS با تصویربرداری سازگار است و هر پیکسل را می‌گیرد و نور را به سیگنال تبدیل می‌کند و سپس به پردازنده دیجیتال منتقل می‌شود. CMOS کارکردی تر از CCD است و نیاز به انرژی کمتری دارد. ساخت آن برای استفاده در تلفن های همراه و دوربین های DSLR ایده آل است.

CMOS دارای معایبی است و در آن تصاویر را خط به خط و نه به صورت کلی اسکن می‌کند و اگر شما در تلاش برای گرفتن یک عکس سریع باشید که حرکت می‌کند، می‌تواند تصویری که از شکل طبیعی خارج شده است را به شما تحویل دهد.

فناوری لنز دوربین مهمتر از محدوده دقت حسگر است

 

هنگامی که سخن از لنزها و تکنولوژی دوربین تلفن همراه به میان می‌آ‌ید، نمی‌توانید عملکرد خود را فقط با اصلاح عامیانه مگاپیکسل یا کمی فنی تر همان محدوده دقت حسگر اندازه گیری کنید. با این که این مسئله درست است که محدوده دقت حسگر بالاتر به تصویر با وضوح ‌تر منجر می شوند، اما ابتدا تصویر باید از طریق لنز دوربین عبور کند و یک لنز با کیفیت بالا می‌تواند به یک عکس با وضوح بالاتر و شفاف‌تر منجر شود.

اندازه لنز دوربین تلفن همراه مانند دیگر اجزا موبایل دارای محدودیت است به همین دلیل تولید کننده‌ها لنزهایی با کیفیت بالاتر و حسگرهایی قوی‌تر را تولید می‌کنند.

سه نوع اساسی لنز وجود دارد:

  • شیشه ای
  • قالب فلزی تزریق شده
  • لنز با مقیاس ورقه ای

در لنزهای شیشه ای ساختار آن را شیشه تشکیل داده است که باعث اندازه گیری دقیق دستگاه می‌شود. لنزهای شیشه ای دارای بالاترین قیمت و کیفیت هستند. نوع دوم قالب فلزی تزریق شده است که بسیار سریع است ولی تصویر آن با کیفیت پایین است. در لنزهای با مقیاس ورقه ای از نظر کیفیت با لنزهای شیشه ای قابل مقایسه نیست ولی نسبت به لنزهای قالب فلزی تزریق شده درجه بالاتری دارد.

هنگامی که شما یک دوربین خریداری می‌کنید اندازه محدوده دقت حسگر دوربین اندازه خوبی است اما لنز دوربین که از طریق آن نور و تصویر عبور می کند برای داشتن یک عکس و یا ویدیو خوب بسیار مهم است.

با پیشرفت هر روزه تکنولوژی تلفن همراه نیاز افراد به استفاده از گوشی‌های موبایل روز به روز افزایش یافته است و روزانه نرم افزارها و اپلکیشن‌های متفاوتی وارد بازار می‌شوند تا بتوانند قسمت کوچکی از نیاز کاربران خود را برطرف سازند.

اپلیکیشن دانرو نیز گونه ای از این برنامه ها است که همگام با تکنولوژی روز دنیا درحال حرکت است و به وسیله آن می توانید جدیدترین و بهترین کسب و کارها و اماکن شهری را پیدا کرده و از خدمات آن‌ها بهره ببرید. به عنوان مثال شما می توانید با جستجو دردانرو بهترین و معتبرترین مرکز خرید موبایل در تهران و سایر شهرهای مورد نظر خود پیدا کرده و خریداری نمایید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر