;
coinex

داروی ژاپنی درمان کرونا ؛ آیا داروی فاویپیراویر درمان قطعی کووید-19 است؟

داروی ژاپنی درمان کرونا به نام فاویپیراویر گفته می‌شود توانسته چند بیمار مبتلا به کرونا را درمان کند. در ادامه این نوشتار به اعتبارسنجی این گفته می‌پردازیم.

مدیران «فوجی‌فیلم» توکیو با یک تیم 100 نفره‌ای مسئولیت یک امر بی‌سابقه در تاریخ 86 ساله را بر‌عهده گرفتند. از زمانی که فقط حدود 130 نفر در این کشور آلوده شده‌ بودند، وزیر بهداشت ژاپن، «کتسونوبو کاتو»، از این شرکت برای مبارزه با کووید 19 کمک خواسته است.

با شیوع سریع این بیماری بدون واکسن یا روش درمانی موجود، کاتو امیدوار بود که بتوان از داروهای موجود برای معالجه استفاده کنند. یکی از این داروها، داروی آنفولانزا به نام «آویگان» بود که ده‌ها سال قبل توسط شرکت «تویوما کمیکل» تولید شده ‌بود.

دست کم یک میلیون و 300 هزار نفر در سراسر جهان علائم و نشانه‌های ویروس کرونای جدید را نشان داده‌اند. ویروسی که مدت قابل توجه‌ای روی سطوح می‌‌نشیند. سرفه و عطسه مبتلایان منجر به نشستن آلودگی بر روی سطوح می شود و این از جمله مهمترین راه انتقال ویروس کرونای جدید به شمار می‌آید. کارشناسان روش صحیح شستشوی دست و ضدعفونی کردن منظم همه‌چیز، حتی ضدعفونی کردن میوه و سبزیجات را توصیه می‌کنند.

از اقدامات مهم این شرکت آزمایشات بالینی است که یکی از آن‌ها در آخر ماه ژوئن به پایان می‌رسد. و گرچه هنوز هیچ اطلاعات دقیقی در مورد اثربخشی آویگان به‌عنوان درمانی برای کووید 19 در دست نیست، اما دلایلی برای خوش‌بینی وجود دارد. یکی از مسئولان وزارت علوم و فناوری چین گفته است که «فاویپیاویر»، یک نسخه از آویگان، در درمان بیماران کووید 19 در بیمارستان‌های «ووهان» و «شنژن» مؤثر بوده ‌است.

موضوع داروی ژاپنی درمان کرونا واقعا چقدر جدی است؟

«ژانگ» توضیح می‌دهد: «این دارو برای معالجه بیماران کووید 19 بسیار ایمن و کاملاً مؤثر‌ بوده است.» و در حالی که داده‌ها و روش‌های ادعا‌های ژانگ هنوز علنی نشده ‌است، وی برخی از نتیجه‌گیری‌هایی را که پزشکان به‌دست آورده‌اند را اعلام کرد:

در بیمارستانی در شنژن که بیماران کووید 19 با فاویپیاویر تحت درمان قرار گرفته‌اند، آزمایش ویروس را پس از یک بار مصرف منفی اعلام کردند. دوره‌ی درمان چهار روز و یا 11 روز طول می‌کشد. در مطالعه دیگری که در ووهان انجام شد، بیمارانی که این دارو را مصرف می‌کردند، تقریباً دو روز زودتر از افرادی که دارو مصرف نکردند، بهبود یافتند.

داروی ژاپنی درمان کرونا در ایران

چندین روز پیش، رئیس سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی ایران ب تولید دارو ژاپنی درمان کرونا اشاره کرده بود و اذعان داشت که فاویپیراویر  علی‌رغم آنکه تاییدیه FDA (سازمان جهانی غذا و داروی آمریکا)، که مرجعی صلاحیت‌دار برای ارائه استانداردهای درمانی و تغذیه‌ای است، را ندارد اما در کشور چین به تایید رسیده و استفاده از آن نتایج مثبتی به دنبال داشته است. وی در توضیح می‌گوید:

همان موقع ایران درخواست این دارو را برای انجام تحقیقات به چین ارائه داد و ۱۵ هزار دوز از این دارو در اختیار کشورمان قرار گرفت و در چند بیمارستان برای انجام آزمایش‌های بالینی استفاده شد و با گذشت زمان تجربه این که این دارو در بهبود وضعیت بیماران می‌تواند نقش مثبتی ایفا کند درحال آشکار شدن است ولی هنوز نتایج آزمون بالینی آن کامل نشده است.

همچنین 5 روز پیش، رئیس بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان مسیح دانشوری، دکتر محمدرضا هاشمیان، یکی از فعال‌ترین پزشکان در زمینه مقابله به کرونا در ایران،‌ ویدئویی در این زمینه منتشر کرد و در گفتگویی به انتقاد از عدم موافقت با تجویز داروی ژاپنی درمان کرونا از سوی پزشکان و ایجاد ممانعت و دسترسی ناکافی بیمارستان ها و پزشکان به فاویپیراویر پرداخت. آقای هاشمیان که فوق‌تخصص ICU است، مدعی شده تعداد 30 بیمار در این بیمارستان داروی آنتی‌وایرال فاویپیراویر را دریافت کردند که 27 مورد آن منجر به بهبودی شده است. وی افزود:‌

 دکتر علی اکبر ولایتی، رئیس بیمارستان مسیح دانشوری نیز اعلام کردند که ما این داروی فاویپیراویر را استفاده کردیم و اثرش بسیار خوب بود.

داروی فاویپیراویر دارویی ضد ویروس است و روی ویروس‌ها اثر می‌گذارد. ضمن اینکه دارویی به نام کلترا هم داریم که تاثیر کمتری دارد و این تاثیر اندک در دنیا هم مشخص شده است و ما می خواهیم داروی فاویپیراویر را به جای کلترا استفاده کنیم.

بیمارستان مسیح دانشوری
کارکنان بیمارستان مسیح دانشوری

معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در سوی دیگر این صحبت‌ها را غیرکارشناسی می‌داند و می‌گوید: «متاسفانه هیچگونه شواهد علمی، تائیدیه و سندی در دنیا برای موثر بودن داروی فاویپیراویر برای بیماران کرونایی از جمله کشور ژاپن به عنوان سازنده این دارو ارائه نشده است.» دکتر رضا ملک‌زاده در ادامه به گفته‌های رئیس بخش ICU مسیح دانشوری واکنش نشان داد و گفت:«این دارو در هیچ جای دنیا از جمله چین و ژاپن تایید نشده است.» وی در پایان افزود:

ما نمی توانیم این ادعا را قبول کنیم مگر اینکه این صحبت ها مستند باشد. تنها یک نفر در دنیا در خصوص صحت این دارو مقاله ای را در مجله مهندسی به چاپ رسانده بود که بعد هنگامی که با برخی اعتراضات مواجه شد، مقاله خود را پس گرفت.

البته داروی فاویپیراویر در ایران موجود است و ما در حال تست آن روی حداقل ۲۰۰ بیمار کرونایی هستیم و جواب آن تا یکی-دو هفته آینده مشخص می شود.

بیشتر بخوانید:

.

منبع: wired , irna

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر