;
coinex

موفق ترین کشور در مقابله با ویروس کرونا کدام است؟

کشور ایسلند، با ارتباط کم با سایر مناطق جهان و اعمال فاصله‎گذاری اجتماعی، توانسته است موفق ترین کشور در مقابله با ویروس کرونا باشد.

یک روستای شمالی در ایسلند، به نام Hvammstangi، به دلیل طوفان‎های زمستانی با سایر مناطق کشور ارتباط نداشته است. در بهار نیز، با شیوع ویروس کرونا و اعمال قرنطینه و فاصله‎گذاری اجتماعی، ساکنان این روستا با یکدیگر تماس نداشتند. اکنون نیز، با نزدیک شدن به تابستان، ساکنین امید دارند که به زودی زندگی عادی به این روستا بازگردد.

در موفق ترین کشور در مقابله با ویروس کرونا ، دبیرستان‎ها، سالن‎های زیبایی، دندانپزشکان و مشاغل دیگر، پس از شش هفته قرنطینه، از روز دوشنبه بازگشایی خواهند شد. در ادامه با تکراتو همراه باشید!

ایسلند موفق ترین کشور در مقابله با ویروس کرونا

ایسلند 1799 مورد مثبت ابتلا به کووید-19 را تأییید کرده است؛ اما تنها 10 نفر جان باخته‎اند. تعداد مبتلایان جدید ویروس کرونا از روزانه 106 نفر در اوج شیوع بیماری، به رقم‎های واحد رسیده است؛ حتی در برخی روزها هیچ مورد جدیدی گزارش نشده است.

علاوه بر مؤثر بودن جمعیت کم این کشور در شیوع بیماری، اقدامات قاطع مسئولان، با وجود عدم اعمال سیاست‎های سخت‎گیرانه در آزمایش افراد و قرنطینه مردم، نیز در تبدیل ایسلند به موفق‌ترین کشور در مقابله با ویروس کرونا نقش داشته‎اند.

این امر به ایسلند کمک کرده است که بدون اعمال سیاست‎هایی نظیر قرنطینه اجتماعی و تعطیلی اقتصاد، که در بسیاری از کشورهای اروپایی اعمال شده، همه‎گیری را مدیریت کند. بیماران و افرادی که با آنان در تماس بوده‎اند، در قرنطینه به سر می‎برند؛ اما سایر مردم مجبور به قرنطینه خانگی نبوده و فقط ملزم به مراقبت از خود بوده‎اند.

موفق ترین کشور در مقابله با ویروس کرونا
موفق ترین کشور در مقابله با ویروس کرونا

بیشتر بخوانید:

مانند بسیاری از کشورهای اروپایی دیگر، اولین مورد کووید-۱۹ در از استراحتگاههای اسکی در رشته کوههای آلپ، از جمله دهکده اتریشی ایچگل، بوده است.

یکی از عوامل مؤثر در تبدیل ایسلند به موفق‌ترین کشور در مقابله با ویروس کرونا، هوشیاری زودهنگام بوده است. این کشور اولین مورد ابتلا را در 28 فوریه تأیید کرد و در 5 مارس، دو روز قبل از آنکه مقامات آن‌جا اولین مورد بیماری را تأیید کنند، ایچگل را به عنوان یک منطقه پرخطر اعلام کرد.

یک اپیدمیولوژیست، به نام Thorolfur Gudnason، اظهار داشت که ایسلند از سال 2004 در حال آمادگی برای چنین همه‌گیری بوده است. بیمارستان‌ها افرادی را که وارد کشور می‌شدند، به مدت یک ماه پیش از اولین مورد تأیید شده کرونا، آزمایش می‌کردند. همچنین کمپین‌های اطلاع‌رسانی برای شستن دست‌ها و رعایت فاصله اجتماعی راه‌اندازی شده بودند. این اقدامات هوشیارانه در تبدیل ایسلند به موفق‌ترین کشور در مقابله با ویروس کرونا تأثیر خوبی داشته‌اند.

ایسلند چگونه موفق ترین کشور در مقابله با ویروس کرونا شد؟

ایسلند هر فردی که از مناطق آلوده بازمی‌گشت را قرنطینه کرده و جهت شناسایی و ردیابی افراد ناقل، از آنان تست کرونا می‌گرفت. در ابتدا کشورهای بزرگ‌تر نظیر انگلستان نیز همین. سیاست را اتخاذ کردند؛ اما انگلستان در ماه مارس، سیاست آزمایش افراد و ردیابی ناقلان را، به دلیل کمبود ظرفیت آزمایشی کشور، متوقف کرد. با گذشت بیش از یک ماه، با گزارش بیش از 30 هزار جان‌باخته، این کشور در تلاش است تا روند آزمایش و ردیابی ناقلان را از سر بگیرد.

در مورد ظرفیت آزمایشی این کشور نیز، شرکت بیودارویی deCODE Genetics، از اوایل شیوع بیماری در حال همکاری با مقامات بهداشتی ایسلند است؛ تا آزمایشات عمومی را انجام دهد. پس از شش هفته، ایسلند موفق به تست گرفتن از بیش از 50 هزار نفر، معادل بیش از 13 درصد کل جمعیت شد و لقب موفق ترین کشور در مقابله با ویروس کرونا را از آن خود کرد.

شرکت deCODE از امکانات خود برای آزمایش گرفتن مقطعی از افرادی که قبلا در بیمارستان‌ها آزمایش نشده بودند، کرده و از همین طریق توانست ناقلان بدون علائم یا با علائم خفیف را شناسایی کند. این شرکت نیز باعث تبدیل ایسلند به موفق‌ترین کشور در مقابله با ویروس کرونا شده است.

آزمایشات گسترده و عمومی نقش مهمی در تبدیل ایسلند به موفق‌ترین کشور در مقابله با ویروس کرونا داشته‌اند. این سیاست تست گرفتن از افراد توسط این کشور باعث شد دانشمندان به اطلاعات جدیدی در مورد ویروس دست پیدا کنند. نتایج نشان می‌دهند که 0.6 درصد از جمعیت ایسلند ناقلان خاموش بوده‌اند؛ یعنی بدون علائم و یا با علائم خفیف نظیر سرفه و آبریزش بینی.

بیشتر بخوانید:

تحقیقات مقدماتی نشان می‌دهند که یک سوم افرادی که در آزمایشات deCODE نتیجه مثبت داشته‌اند، اطرافیان خود را نیز آلوده کرده‌اند؛ این بدان معناست که ناقلان خاموش میز توانایی پخش ویروس را دارند؛ هرچند بسیار کم‌تر از بیماران با علائم شدید.

در آزمایشی به صورت رندوم روی 848 کودک زیر 10 سال، مشخص شد که هیچ کدام از آن‌ها آلوده به ویروس نیستند؛ این مسئله به مقامات دولت ایسلند در تصمیم‌گیری برای بازگشایی مدارس افراد زیر 16 سال، کمک کرد.

سایر اقدامات موفق ترین کشور در مقابله با ویروس کرونا

در کنار آزمایشات گسترده، مقامات دفاعی ایسلند یک گروه شناسایی و ردیابی افرادی که با بیماران کووید-۱۹ تماس داشته‌اند، متشکل از نیروهای پلیس و دانشجویان، را راه‌اندازی کردند. پس از گذشت چند هفته، یک نرم‌افزار ردیابی برای تلفن همراه نیز راه‌اندازی شد. به گفته Gudnason موفقیت این اقدام از آن‌جایی مشخص می‌شود که 60 درصد افرادی که تست کرونای مثبت داشته‌اند، پیش از تماس با تیم ردیابی قرنطینه شده بودند.

در مجموع، 19 هزار نفر ملزم به رعایت قرنطینه شده و سایر مردم به زندگی نسبتا عادی خود ادامه دادند. مدارس ابتدایی، کافه‌ها و رستوران‌ها نیز دایر هستند؛ البته با رعایت قوانینی نظیر عدم تجمع بیش از 20 نفر دز یک مکان و فاصله 2 متری میان افراد. همین اقدامات باعث تبدیل ایسلند به موفق‌ترین کشور در مقابله با ویروس کرونا شده‌اند.

از روز دوشنبه، این محدودیت تا 50 نفر تغییر خواهد کرد و تمام مشاغل غیر از بارها، باشگاه‌های ورزشی و استخرها بازگشایی خواهند شد.

اما همچنان ارتباط ایسلند با سایر نقاط قطع خواهد بود و هر کس وارد کشور شود، باید به مدت 14 روز خود را قرنطینه کند. این به معنای چشم‌اندازی تاریک برای اقتصاد متکی به توریسم ایسلند است.

یک فروشگاه موادغذایی در این کشور اقدام به تعیین شیفت‌هایی کرده است تا افراد در عین رعایت فاصله اجتماعی، بدون نگرانی خرید کنند. همچنین در طوفان برفی اپریل، داوطلبانی با ماشین‌های جیپ کارکنان بیمارستان را به محل کار رسانده و غذای گرم برای سالمندان حومه شهرها می‌بردند.

به گفته Gudnason مأموریت مردم این است که دوران قرنطینه را برای خود لذت‌بخش کنند. این موضوع به من فواید زندگی در یک جامعه کوچک را نشان می‌دهد.

بیشتر بخوانید:‌

.

منبع: medicalXpress

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر