;
coinex

همه آنچه در مورد پردازنده اسنپدراگون 865 که باید بدانید!

اسنپدراگون 865 بهترین پردازنده بازار است؛ این چیزی است که امتیازها تعیین کرده‌اند. در این مقاله قصد داریم همه چیز در مورد پردازنده اسنپدراگون 865 و درستی این ادعا را بررسی کنیم. با تکراتو همراه شوید.

شرکت کوالکام در 13 آذر 98 (4 دسامبر 2019)، در روز دوم از نشست فناوری Snapdragon Tech Summit در هاوایی آمریکا از جدیدترین دستاورد پردازش موبایلی خود یعنی تراشه Snapdragon 865 رونمایی کرد. این پردازنده همچون دو نسل قبلی خود یعنی Snapdragon 855 و Snapdragon 855 Plus بر مبنای فناوری 7 نانومتری شرکت TSMC ساخته شده اما این بار با تغییرات بزرگی در اغلب قسمت‌ها، از پردازنده و گرافیک گرفته تا پردازشگر سیگنال تصویری و مودم همراه شده است. اسنپدراگون 865 با وجود رقبایی از دیگر سازندگان، مطمئنا چیپ‌ست اصلی پرچمداران بازار در سال 2020 است. در مقاله‌ی همه چیز در مورد پردازنده اسنپدراگون 865 به ویژگی‌های جالب و معرفی گوشی‌هایی می‌پردازیم که به این تراشه مجهز هستند.

همه چیز در مورد پردازنده اسنپدراگون 865

شرکت کوالکام هر سال میزبان رویدادی به نام Snapdragon Tech Summit است که در آن پیشرفته‌ترین پلتفرم موبایلی خود را معرفی می‌کند. کوالکام این‌بار دو چیپ‌ست Snapdragon 765 و Snapdragon 865 را رونمایی کرد. اسنپدراگون 765 در گروه پیشرفته میانی و جانشینی برای Snapdragon 730 به حساب می‌آید و دومی در جایگاه آپدیتی بر پردازنده محبوب و پر قدرت سال گذشته، یعنی Snapdragon 855 روی کار آمده است.

پردازنده‌های سری 800 کوالکام در طی تحول چندین سال اخیر خود هر بار با امکانات فراوان و قابلیت‌های جدیدی به بازار ارائه می‌شوند که بسیاری از این امکانات به دلیل محدودیت‌های سخت‌افزاری معمولا تنها روی کاغذ باقی می‌ماندند. امسال اما با شتاب گرفتن امکانات ارائه شده در صنعت ساخت اسمارت‌فون می‌توان از اغلب ویژگی‌های ارائه شده در این چیپ‌ست پیشرفته بهره‌مند شد؛.

اتصالات 5G دیگر یک قابلیت فانتزی و روی کاغذ نبوده و نه‌تنها بسیاری از شهرهای دنیا حالا تحت پوشش این نسل جدید از شبکه‌های ارتباطی قرار گرفته‌اند، بلکه تعداد گوشی‌های مجهز به این ویژگی نیز هر لحظه در حال افزایش است. دوربین‌های چندگانه موبایلی به این ویژگی عادی در تولیدات همه سازندگان تبدیل شده و اسمارت‌فون‌های متعددی با رفرش ریت 90 یا حتی 120 هرتزی در حال ارائه به بازار هستند. در ادامه‌ی مقاله‌ی همه چیز در مورد پردازنده اسنپدراگون 865 به خلاصه‌ی ویژگی‌های این تراشه می‌پردازیم:

  • افزایش ۲۵ درصدی در سرعت پردازنده مرکزی
  • افزایش ۲۰ درصدی سرعت پردازنده گرافیکی
  • بهرمندی از امکانات بهتر بازی از جمله Snapdragon Elite Gaming (برای مثال Game Color Plus بدون اختلال در پردازش، گرافیک بالاتری را ارائه می‌دهد؛ در نتیجه بازی‌ها با کیفیت بالاتری اجرا خواهند شد) ارائه این درجه از جزئیات گرافیکی پیش از این تنها در کامپیوتر‌های شخصی امکان‌پذیر بود.
  • بهره برداری کامل از HiSpeed Capture
  • پشتیبانی از لنز‌های ۲۰۰ مگاپیکسلی
  • تصاویر بوکه شگفت‌انگیز
  • کاهش نویز به کمک پردازش تصویر و هوش مصنوعی
  • پشتیبانی از ضبط ویدئو ۸K
  • ارائه تصویر بسیار شفاف‌تر و ارائه رنگ‌های واقعی در فیلم‌های ثبت شده
  • ویژگی جذاب و کاربردی ضبط ویدئو اسلوموشن نامحدود
  • ضبط عکس و فیلم همزمان

همه چیز در مورد پردازنده اسنپدراگون 865

همه چیز در مورد پردازنده اسنپدراگون 865 و قابلیت‌های ارتباطات و عملکرد آن

فناوری ۵G در ساخت این تراشه، در مرکز توجه کوالکام قرار گرفته است. با توجه به اینکه این تراشه از مودم X55 بهره می‌برد و مودم مذکور چند ماه قبل معرفی شده، نکات جدیدی در مورد این مودم نمی‌توان مطرح کرد. برای یادآوری باید بگوییم که این مودم نسبت به نسل قبلی یعنی X50 امکانات بهتری ارائه می‌دهد و مثلا حداکثر سرعت دانلود از ۵ گیگابیت بر ثانیه به ۷ گیگابیت بر ثانیه رسیده است. از این مهم‌تر، مودم مذکور به‌خصوص در بین فرکانس‌های زیر ۶ گیگاهرتز از فرکانس‌های متنوع‌تری پشتیبانی می‌کند که چنین موضوعی برای بهره‌گیری از شبکه‌های ۵G اهمیت زیادی دارد.

بیشتر بخوانید:

چنین ویژگی‌هایی برای تراشه اسنپدراگون ۸۶۵ بسیار حائز اهمیت هستند زیرا این تراشه فاقد هرگونه مودم یکپارچه‌ای است و در عوض برای اینترنت موبایل کاملا به مودم X55 وابستگی دارد. همین موضوع تفاوت مهم اسنپدراگون ۸۶۵ با مدل قبلی خود محسوب می‌شود که سال گذشته با مودم یکپارچه LTE به نام X24 معرفی شد. به همین خاطر شرکت‌هایی که علاقه‌ای به ارائه فناوری ۵G نداشتند، می‌توانستند تراشه مذکور را به تنهایی تعبیه کنند تا گوشی موردنظر بدون هیچ مشکلی از اینترنت ۴G بهره ببرد. اما حالا با اسنپدراگون ۸۶۵، شرکت‌ها به اجبار باید پشتیبانی از اینترنت ۵G را برای کاربران خود ارائه کنند.

در رابطه با عملکرد هم شاهد بهبودهای قابل توجهی هستیم. پردازنده جدید Kryo 585 حدود ۲۵ درصد سریع‌تر از نسل قبلی است و در رابطه با پردازنده گرافیکی Adreno 650 هم شاهد ۲۵ درصد بهبود در عملکرد هستیم. البته باید خاطرنشان کنیم که اسنپدراگون ۸۵۵ اولین تراشه ۷ نانومتری کوالکام بود و به همین خاطر ۴۰ درصد سریع‌تر از اسنپدراگون ۸۴۵ محسوب می‌شود. از آنجایی که فرایند ساخت این تراشه جدید تفاوت چندانی با نسل قبلی خود ندارد، افزایش ۲۵ درصدی سرعت روی هم رفته رقم بسیار قابل توجهی به حساب می‌آید.

همه چیز در مورد پردازنده اسنپدراگون 865 و هسته‌های اصلی آن

شرکت ARM در ماه می سال 2019 از طراحی معماری هسته‌های سطح بالای جدید Cortex-A77 خبر داد که پس از مدتی در برخی چیپ‌ست‌های موبایلی از جمله Exynos 980 و Exynos 990 از سامسونگ و Dimensity 1000 از مدیاتک به کار گرفته شد. این هسته‌ها حالا در Snapdragon 865 نیز به‌کار گرفته شده‌اند و بدین‌ترتیب انتظار بهبود عملکرد بالایی از این مجموعه می‌رود. در این چیپ‌ست از همان ترکیب پردازشی حاضر در Snapdragon 855 استفاده شده و با وجود تغییر در هسته‌های سطح بالا، حتی فرکانس هسته‌ها هیچ تغییری را به خود ندیده است. بدین‌ترتیب در بالاترین سطح پردازشی این چیپ‌ست از یک هسته 2.84 گیگاهرتزی منطبق بر معماری ARM Cortex A77 با 512 کیلوبایت حافظه کش L2 استفاده شده و هسته‌های میانی سه‌‌گانه آن نیز از همین نوع با فرکانس 2.42 گیگاهرتز با کش 256 کیلوبایتی L2 هستند. در نهایت در کلاستر سوم و در بخش هسته‌های ضعیف‌ نیز به 4 هسته 1.8 گیگاهرتزی Cortex A55 با کش 128 کیلوبایتی L2 بر می‌خوریم.

حالا که باید به همه چیز در مورد پردازنده اسنپدراگون 865 بپردازیم، بد نیست بدانید که بخش قدرتمندتر این مجموعه یعنی دو کلاستر اول حاوی هسته‌های A77 به گفته کوالکام تا 25 درصد سریع‌تر بوده و 25 درصد نیز انرژی کمتری را مصرف می‌کنند. یک نکته جالب در این میان به تغییر استراتژی کوالکام در قبال ایجاد تغییرات در هسته‌های خام شرکت ARM است؛ جایی‌که با وجود در اختیار داشتن مجوز ایجاد تغییرات در هسته‌های ARM و با آن‌که هسته‌های جدید هنوز به سبک کوالکام، Kryo 585 نامیده می‌شوند، این‌بار ظاهرا خبری از هسته‌های کاستوم در Snapdragon 865 نیست و هسته‌های پردازشی آن همان Cortex A77 شرکت ARM بدون تغییرات هستند. این رویه ظاهرا در چیپ‌ست‌های Exynos‌ جدید سامسونگ نیز به‌کار گرفته شده و به جای طراحی کاستوم از خود هسته‌های ARM استفاده می‌شود.

همه چیز در مورد پردازنده اسنپدراگون 865 و هسته‌های اصلی آن

گرافیک اسنپدراگون 865

پردازش گرافیک در Snapdragon 865 بر عهده Adreno 650 قرار گرفته که در مقایسه با سال گذشته با برخی تغییرات و تحولات روبرو شده است. استفاده مجدد از یک گرافیک سری 600 در SD865 امری نسبتا غریب و بی‌سابقه در مجموعه کوالکام به حساب می‌آید و تقریبا هیچ‌گاه از یک معماری گرافیکی برای سه نسل پردازشی پیاپی در این شرکت استفاده نشده است. به گفته کواکام، Adreno 650 در مقایسه با Adreno 640 از 20 درصد رندر گرافیکی سریع‌تر و 35 درصد بهبود در مصرف انرژی برخوردار است و «عملکرد پایدار» بهتری را ارائه می‌دهد. عملکرد پایدار بهتر یا better sustained performance به مدت زمان طولانی‌تر پایداری گرافیک قبل از آغاز فرایند از دست رفتن فریم‌ها در حین بازی اشاره می‌کند.

اطلاعات دیگری درباره گرافیک در دسترس نیست که در این مطلب از همه چیز در مورد پردازنده اسنپدراگون 865 بازگو کنیم؛ اما با توجه به سابقه گرافیک‌های Adreno‌ کوالکام در مقایسه با گرافیک‌های پیش‌فرض Mali شرکت ARM، می‌توان این بار نیز انتظار عملکرد موفقیت‌آمیزی از کوالکام داشت. با پیشرفته‌تر شدن روزمره بازی‌های موبایلی و افزایش هرچه بیشتر پیچیده‌گی‌های گرافیکی، کوالکام از سال گذشته و همزمان با معرفی SD855 از مجموعه‌ای به نام Snapdragon Elite Gaming پرده برداشت که ویژگی‌های جدیدی را برای عملکرد بهتر در زمینه بازی ارائه می‌کرد. کوالکام در این نوبت 5 ویژگی جدید را به این مجموعه اضافه کرده که از آن جمله می‌توان به Snapdragon Game Performance Engine ،Desktop Forward Rendering ،Game Color Plus و Adreno HDR Fast Blend اشاره کرد.

بیشتر بخوانید:

یکی دیگر از ویژگی‌های جدیدی که در این مقاله از همه چیز در مورد پردازنده اسنپدراگون 865 باید به آن اشاره کنیم، قابلیت آپدیت درایور گرافیکی دستگاه است که در سال 2017 و همزمان با ارائه اندروید 8 معرفی شد اما تا به امروز هیچ شرکتی از پتانسیل آن بهره نگرفته است. کوالکام اما حالا قصد دارد آپدیت‌های جدیدی را ظاهرا به صورت فصلی برای Adreno 650 منتشر کند و از طریق Play Store در اختیار کاربران قرار دهد.

پردازش گرافیک در Snapdragon 865 بر عهده Adreno 650 قرار گرفته

دوربین

قابلیت‌های مربوط به دوربین، بخش دیگری هستند که باید در مقاله‌ی همه چیز در مورد پردازنده اسنپدراگون 865 به آن بپردازیم. مطابق انتظار، ISP (پردازشگر سیگنال تصویر) جدید به نام Spectra 480 مورد استفاده قرار گرفته است. این پردازشگر از سرعت ۲ گیگاپیکسل در ثانیه پشتیبانی می‌کند و این یعنی شرکت‌های سازنده می‌توانند قابلیت‌های بسیار جذابی را در حوزه عکاسی عملی کنند.

گوشی‌های مبتنی بر اسنپدراگون ۸۶۵ قادر به عکاسی در رزولوشن ۲۰۰ مگاپیکسلی، فیلمبرداری ۸K و ضبط ویدیوهای اسلوموشن با سرعت ۹۶۰ فریم بر ثانیه با کیفیت ۷۲۰p هستند. علاوه بر این، این پردازشگر از قابلیت ضبط ویدیو با حالت Dolby Vision HDR پشتیبانی می‌کند که چنین مشخصه‌ای برای نخستین بار به گوشی‌های هوشمند راه پیدا کرده است.

البته در نهایت این شرکت‌های سازنده هستند که برای عکس‌برداری و فیلمبرداری مبتنی بر این امکانات باید سخت‌افزار مناسبی را ارائه بدهند اما حداقل این تراشه پایه و اساس چنین امکانات جذابی را فراهم کرده است.

نمایشگر

نمایشگرهای با رفرش ریت بالا از جمله ویژگی‌های همیشگی بازی‌های کامپیوتری دسکتاپی تا‌ به‌ امروز بوده و نیم‌نگاهی به تعداد بالای مانیتورهای با نرخ رفرش 144 هرتزی به خوبی به این مسئله گواهی می‌دهد. این ویژگی اما بالاخره به گوشی‌های هوشمند نیز راه یافت و به جز گوشی‌های پیشرفته و گران‌قیمت مخصوص بازی با نرخ به‌رسانی 120 هرتزی، حالا اسمارت‌فون‌های پرچمدار عادی مثل پیکسل 4، وان‌پلاس 7T، اوپو Reno Ace و Realme X2 Pro نیز نرخ به‌روزرسانی صفحه‌نمایش‌های خود را به 90 هرتز رسانده‌اند.

بالا بردن نرخ به‌روزرسانی یا refresh rate صفحه‌نمایش با وجود ایجاد حرکت روان در رابط کاربری و تجربه جذاب‌تر در حین بازی، فشار بی‌اندازه‌ای را بر GPU وارد می‌کند که مطمئنا هر گرافیکی یارای تحمل آن را نخواهد داشت. نکته جالبی که در مقاله‌ی همه چیز در مورد پردازنده اسنپدراگون 865 باید بگوییم، این است که در این تراشه، به لطف گرافیک Adreno 650 با شرایط بهینه‌ای با امکان پشتیبانی از وضوح +QHD با نرخ به‌روزرسانی 144 هرتزی روبرو می‌شویم. صفحه‌نمایشی با این وضوح و این نرخ به‌روزرسانی البته هنوز در بازار به صورت رسمی حضور ندارد اما در صورت ارائه آن در آینده نزدیک، Snapdragon 865 به خوبی قادر به تأمین نیاز پردازشی آن خواهد بود.

نمایشگر نمایشگرهای با رفرش ریت بالا از جمله ویژگی‌های همیشگی بازی‌های کامپیوتری دسکتاپی تا‌ به‌ امروز بوده و نیم‌نگاهی به تعداد بالای مانیتورهای با نرخ رفرش 144 هرتزی به خوبی به این مسئله گواهی می‌دهد. این ویژگی اما بالاخره به گوشی‌های هوشمند نیز راه یافت و به جز گوشی‌های پیشرفته و گران‌قیمت مخصوص بازی با نرخ به‌رسانی 120 هرتزی، حالا اسمارت‌فون‌های پرچمدار عادی مثل پیکسل 4، وان‌پلاس 7T، اوپو Reno Ace و Realme X2 Pro نیز نرخ به‌روزرسانی صفحه‌نمایش‌های خود را به 90 هرتز رسانده‌اند. بالا بردن نرخ به‌روزرسانی یا refresh rate صفحه‌نمایش با وجود ایجاد حرکت روان در رابط کاربری و تجربه جذاب‌تر در حین بازی، فشار بی‌اندازه‌ای را بر GPU وارد می‌کند که مطمئنا هر گرافیکی یارای تحمل آن را نخواهد داشت. نکته جالبی که در مقاله‌ی همه چیز در مورد پردازنده اسنپدراگون 865 باید بگوییم، این است که در این تراشه، به لطف گرافیک Adreno 650 با شرایط بهینه‌ای با امکان پشتیبانی از وضوح +QHD با نرخ به‌روزرسانی 144 هرتزی روبرو می‌شویم. صفحه‌نمایشی با این وضوح و این نرخ به‌روزرسانی البته هنوز در بازار به صورت رسمی حضور ندارد اما در صورت ارائه آن در آینده نزدیک، Snapdragon 865 به خوبی قادر به تأمین نیاز پردازشی آن خواهد بود.

هوش مصنوعی

اسنپدراگون 865 با DSP یا پردازنده سیگنال دیجیتال جدید Hexagon 698 ارائه می‌شود که بزرگ‌ترین نکته مثبت آن چهار برابر شدن توان پردازشی هسته‌های اختصاصی tensor این مجموعه است. توان هوش مصنوعی این چیپست به لطف نسل پنجم موتور هوش مصنوعی کوالکام از 7 تریلیون عملکرد در ثانیه (7TOPS) در سال گذشته به 15TOPS افزایش یافته که البته با وجود آن‌که سهم هریک از قسمت‌های مختلف چی‌ست از این افزایش بیش از دو برابری هنوز مشخص نیست اما با توجه به توان بقیه قسمت‌ها، می‌توان نزدیک به 10 تریلیون عملکرد از این توان را به واحدهای تنسور نسبت داد.

بد نست به مهم‌ترین تغییر هم در مقاله‌ی همه چیز در مورد پردازنده اسنپدراگون 865 اشاره کنیم. مهم‌ترین تغییر در نسل پنجم موتور هوش مصنوعی کوالکام به نسل جدید شتاب‌دهنده تنسور شش ضلعی (Hexagon Tensor Accelerator) در پردازنده سیگنال دیجیتال Hexagon 698 تعلق دارد که 4 برابر پرفورمنس بهتر TOPS با 35 درصد مصرف انرژی کمتر را ارائه می‌دهد.

بیشتر بخوانید:

کوالکام همچنین جزء جدیدی را در این مجموعه به نام Sensing Hub طراحی کرده که برای شناسایی صدا با انرژی مصرفی کمتر از 1 میلی‌وات طراحی شده و بدین‌ترتیب امکان فعال بودن آن تقریبا بدون مصرف انرژی وجود دارد. این جزء جدید با کلمات کلیدی مختلف فعال می‌شود و بدین‌ترتیب می‌توان از آن برای فعال شدن دستیارهای هوشمند صوتی مثلا با گفتن Hey Google و Alexa استفاده کرد. این ویژگی همچنین امکان گوش دادن به صداهای مختلف برای اعمال تغییرات در تنظیمات و عملگرهای گوشی را نیز داراست که از آن جمله می‌توان به تشخیص صدای رانندگی، خانه، محل کار، سالن سینما و… اشاره کرد و با کمک آن امکان طراحی گزینه‌های هوشمندانه‌ای وجود خواهد داشت.

گوشی های مجهز به اسنپدراگون 865

در این بخش از مقاله‌ی همه چیز در مورد پردازنده اسنپدراگون 865 فهرست گوشی‌های هوشمندی را مشاهده می‌کنیم که به این تراشه مجهز هستند:

  • موتورولا اج پلاس (+Motorola Edge)
  • آیکوو نئو 3 5 جی (iQOO Neo3 5G)
  • ویوو نکس 3 اس ۵ جی (Vivo Nex 3S 5G)
  • وان پلاس ۸ (OnePlus 8)
  • وان پلاس ۸ پرو (OnePlus 8 Pro)
  • اوپو ایس ۲ ۵ جی (Oppo Ace2 5G)
  • ردمی کا ۳۰ پرو (Redmi K30 Pro)
  • نوبیا رد مجیک ۵ جی (Nubia Red Magic 5G)
  • اوپو فایند ایکس ۲ (Oppo Find X2)
  • اوپو فایند ایکس ۲ پرو (Oppo Find X2 Pro)
  • بلک شارک ۳ (Black Shark 3)
  • بلک شارک ۳ پرو (Black Shark 3 Pro)
  • آیکوو ۳ ۵ جی (iQOO 3 5G)
  • ریلمی ایکس ۵۰ پرو (Realme X50 Pro)
  • ال جی وی ۶۰ تین کیو ۵ جی (LG V60 ThinQ 5G)
  • زد تی ای آکسون ۱۰ اس پرو ۵ جی (ZTE Axon 10s Pro 5G)
  • سامسونگ گلکسی اس ۲۰ (Samsung Galaxy S20)
  • سامسونگ گلکسی اس ۲۰ پلاس (Samsung Galaxy S20 Plus)
  • گلکسی اس ۲۰ اولترا (Galaxy S20 Ultra)
  • شیائومی می ۱۰ (Xiaomi Mi 10)
  • شیائومی می ۱۰ پرو (Xiaomi Mi 10 Pro)
  • سونی اکسپریا ۱  Sony Xperia 1 II) II)
  • ردمی کا ۳۰ پرو (Redmi K30 Pro)
  • نوکیا ۹.۲ پیور ویو (Nokia 9.2 PureView)
  • میزو ۱۷ (Meizu 17)
  • ایسوس زنفون ۷ (Asus Zenfone 7)
  • سامسونگ گلکسی نوت ۲۰ (Samsung Galaxy Note 20)

بیشتر بخوانید:

.

منبع: techradar

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر