;
coinex

آیا طرح صیانت در دولت رئیسی اجرا می شود ؟

از زمان شکل گیری مبحث طرح صیانت در مجلس یک سوال اساسی بسیاری از کاربران این است که آیا آیا طرح صیانت در دولت رئیسی اجرا می شود ؟

این روزها بحث از طرح پرسروصدای صیانت که چندی پیش با موافقت مجلس تحت اصل 85 قانون اساسی قرار داده شد، نقل محافل فناوری و عمومی است. مسئله اساسی برای کاربران این است که این طرح محدود کننده که شالوده آن در دولت روحانی ریخته شد، آیا در دولت محافظه کار ابراهیم رئیسی نهایتا اجرایی می شود؟

با توج به سوابق وزیر پیشنهاد وزارت ارتباطات، عیسی زارع پور، باید گفت او که متمایل به استقلال کشور در جنبه های گوناگون فضای مجازی و از مدافعان اینترنت ملی است احتمالا از طرح صیانت استقبال می کند. اما با ما باشید تا برخی موارد موثر در اجرایی شدن طرح صیانت در دولت رئیسی را بررسی کنیم.

آیا طرح صیانت در دولت رئیسی اجرا می شود ؟

با وجودی که کارزار مخالفت با طرح صیانت نزدیک به نیم میلیون امضا جمع کرده بود، نهایتا مجلس با طرح صیانت موافقت کرد و بر اساس این موافقت، طرح صیانت تحت اصل 85 قانون اساسی قرار داده شد تا به طور آزمایشی اجرا شود.

پیش از این از اینکه طرح صیانت چیست برای شما گفته بودیم و متن کامل طرح صیانت را در دسترس تان قرار داده بودیم. اما اینجا می کوشیم به این سوال پاسخ دهیم که آیا طرح صیانت در دولت رئیسی اجرا می شود ؟

آیا طرح صیانت در دولت رئیسی اجرا می شود ؟
آیا طرح صیانت در دولت رئیسی اجرا می شود ؟

اخیرا محمود صادقی نماینده اصلاح طلب مجلس شورای اسلامی در ارتباط با کارزار جبهه اصلاحات که خواهان به رفراندوم گذاشتن طرح صیانت است گفته که:

این طرح به دلیل تاثیراتی که می‌تواند در جامعه و در فضای آزاد گردش اطلاعات داشته باشد و هم تبعاتی که برای زندگی و معیشت مردم دارد، مورد توجه است.

صادقی توضیح داد:

بعد از جلساتی که با مسئولین ذی ربط داشتیم بیانیه‌ای صادر و اعتراض به روند و نقد‌های موجود به محتوا و شکل طرح ارائه شد. به عنوان نمونه‌ای که به مراجعه به آرا عمومی نیاز دارد درخواست رفراندوم در این مورد مطرح شد. به نظر می‌آید این می‌تواند نمونه مناسبی برای مراجعه به آرا عمومی باشد، چون در سطح گسترده‌ای زندگی مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهد و طبق اصل ۵۹ یکی از مهمترین مسائل سیاسی و فرهنگی تلقی می‌شود.

اما آیا طرح صیانت در دولت رئیسی اجرایی می شود ؟ آیا امکان جلوگیری از اجرایی شدن طرح صیانت وجود دارد؟ امکان دور زدن اینترنت ملی در صورت تصویب طرح صیانت وجود دارد؟ در ادامه با ما باشید.

بیشتر بخوانید: 

بیوگرافی احسان خاندوزی ؛ سوابق اجرایی، نظرات و تصاویر وزیر اقتصاد

بیوگرافی علی اکبر محرابیان ؛ سوابق اجرایی، نظرات و تصاویر وزیر نیرو

اجرایی شدن طرح صیانت در دولت رئیسی

آیا طرح صیانت در دولت رئیسی اجرا می شود ؟

محمود صادقی در بخش دیگری از صحبت های خود به کارزار مخالفت با طرح صیانت اشاره کرد که چیزی حدود یک میلیون امضا جمع کرده است. صادقی با تاکید بر ضرورت توجه نمایندگان مردم به این خواست و مخالفت عمومی گفت که امکان دارد این طرح با توجه به مخالفت 25 نماینده مجلس به کل کنار گذاشته شود.

صادقی با توجه به مشکلات موجود در زمینه برگزاری رفدراندم برای به رای عمومی گذاشتن طرح صیانت گفت:

رفراندوم مسیری قانونی دارد و قاعدتا باید از طریق دولت برود یا در خود مجلس مطرح شود، ولی با توجه به ساز و کار موجود بعید است محقق شود، ولی مطالبه است و این طرح نمایندگان در خود مجلس هم، مخالف کم ندارد.

بیشتر بخوانید:

فهرست وزرای دولت رئیسی رسما اعلام شد

کابینه دولت ابراهیم رئیسی ؛ کاربران توییتر چه می گویند؟

آیا طرح صیانت در دولت رئیسی اجرا می شود ؟

حال همه نگاه ها به دولت جدید رئیسی و وزیر پیشنهادی او برای وزارت ارتباطات عیسی زارع پور است. زارع پور از دوستداران سرسخت اینترنت ملی و سرویس های بومی است و عمیقا با سرویس های خارجی مشکل دارد. صادقی درباره موضع احتمالی دولت و وزارت جدید به طرح صیانت نیز گفت:

آیا طرح صیانت در دولت رئیسی اجرا می شود ؟

با توجه به رویکردها، وعده‌ها و گفتار‌های آقای رییسی در انتخابات، ایشان بر فضای مجازی و حمایت از فضای مجازی و گردش آزاد اطلاعات تأکید دارند. هم در حوزه مبارزه با فساد و هم در حوزه فضای مجازی لازمه این است که ما بستری امن و پر سرعت برای تبادل اطلاعات داشته باشیم و این طرح با رویکرد ایشان در تضاد است.

صادقی در پایان صحبت هایش گفت که اگر آقای رئیسی به وعده ها پایبند باشد، باید در تعامل با مجلس اصلاحات بنیادینی در طرح اعمال کنند و اگر هم نتوانست، باید مسئله رفراندوم را پیگیری کند. صادقی درباره اجرایی شدن طرح صیانت در دولت رئیسی گفت:

اگر چه من فکر می‌کنم اگر آقای رییسی اراده اصلاحی داشته باشد و قادر باشد با مجلس به تعامل برسد. مشخص است که این طرح عقبه‌ای فراتر از مجلس دارد و ماهیت این عقبه بیشتر سوداگری است تا جنبه‌های فرهنگی و ارزشی و نگرانی از مثلا بی بندوباری. من فکر می‌کنم محدود سازی شبکه‌های اجتماعی به نفع کسانی است که طراحی‌هایی دارند و به دنبال منافع اقتصادی و سود و سوداگری هستند، در مرحله بعدی بعد امنیتی و اشراف بیشتر بر اطلاعات مردم مطرح است.

آیا طرح صیانت در دولت رئیسی اجرا می شود ؟

در همین مدت کوتاه موافقت مجلس با اجرای آزمایشی طرح، مخالفت ها با آن گسترش یافته و اثرات آن نیز مشخص شده. این روزها سرعت سرویس های خارجی از جمله اینستاگرام کاهش یافته است و حتی زمزمه راه اندازی اینترنت، گوشی و حتی اندروید ایرانی به گوش می رسد.

با وجود همه این موارد، حداقل تا زمانی که یک جایگزین مناسب برای هیچ یک از این بسترها در کار نباشد، امکان اجرایی شدن طرح منتفی است. بسیاری از کاربران با اجرایی شدن چنین طرحی مخالف هستند و آسیب زیادی به مردم و البته آن‌هایی که از این طریق به کسب درآمد می‌پردازند، وارد خواهد شد. اما در هر حال باید انتظار آینده را بکشیم.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص اجرایی شدن طرح صیانت در دولت رئیسی چیست؟ آیا طرح صیانت در دولت رئیسی اجرا می شود ؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (2 نظر)

    چه این طرح اجرا بشه چه نشه
    بدون استثنا در آینده نزدیک از خدمات ایلان ماسک کبیر استفاده خواهم کرد
    ارسال و دریافت امواج ترکیبی سه گانه و اتصال همزمان با 3 ماهواره!! هرگز قابل ردیابی و قابل پارازیت نیست!
    برد ایستگاه های زمینی تا 2500 کیلومتر می باشد!
    مثلا یکی میذارن در دوبی، تا دریاچه کاسپین رو ساپورت میکنه و از اونور هم تا نزدیکی قطب جنوب!
    ماسک نیازی به مجوز هم نداره! چون هیچ قوانین بین المللی مخابراتی وجود نداره، انچه که هست فقط معاهداته یسری توافقات بین کشوری… که ایلان ماسک اصلا شرکت خصوصی نظامیه اونم در کشوری که حق وتو داره
    همانطور که به کوبا به راحتی اینترنت داد
    سپس به ایران و کره شمالی هم خواهد داد
    این برنامه استراتژیک هسته نظامی امریکا هستش که از سال 2005 نوشته شده !
    اونا برنامه ریزی میکنند و طبق آن عمل میکنند!
    ما برنامه ریزی میکنیم که چطور اختلاس کنیم! پایان نزدیک است

    پاسخ

    از کی تاحالا محمود صادقی جزو انسانها و آدما شده ؟ قیافشو میبینم باید کفاره بدم

    پاسخ