;
coinex

بارش شهابی دراکونید و پدیده ماه شکارچی 16 و 17 مهر ؛ زمان و نحوه رصد

در دو شب 16 و 17 مهر، شاهد بارش شهابی دراکونید و پدیده ماه شکارچی در آسمان خواهیم بود. برای اطلاعات بیشتر درباره این پدیده با ما باشید.

بارش شهابی دراکونید دیروز و امروز آسمان شب را مزین کرده و در همین زمان، پدیده ماه شکارچی نیز به اوج خود رسیده و نور شهاب سنگ‌ها را تحت‌الشعاع قرار داده است.

بیشتر بخوانید: کشف یک اَبَر زمین زیست‌پذیر که تنها 37 سال نوری با ما فاصله دارد [+عکس]

پدیده ماه شکارچی و بارش شهابی

بارش شهابی دراکونید آسمان شب را در دو روز 8 و 9 اکتبر مقارن با 16 و 17 مهر روشن می‌کند، در زمان بارش شهابی دراکونید، میلیون‌ها سنگ کوچک و یخی که از دنباله‌دار پی 21-ژاکوبینی زینر باقی مانده‌اند، با زمین برخورد خواهند کرد. بنابر اعلام سازمان ناسا، این دنباله‌دار که عرض آن 1.24 مایل است و هر 6 سال و نیم یکبار از مدار زمین عبور می‌کند، آخرین بار در سپتامبر 2018 از کنار زمین گذشت.

متاستفانه این پدیده با پدیده ماه شکارچی نیز همزمان شده و در نتیجه در این دو روز، نور درخشان ماه نور شهاب‌سنگ‌ها را تحت الشعاع قرار می‌دهد و ممکن است رصدگران نتوانند در طول دوره دراکونید، شهاب‌های زیادی را ببینند.

برای تماشای این بارش شهابی و عموم دیگر پدیده‌های نجومی، قواعد مشابهی کاربرد دارد از جمله اینکه در یک نقطه تاریک و دور از نورهای شهر یا محل سکونت بروید و نیم ساعتی صبر کنید تا با تاریکی سازگار شوند. برای مشاهده این بارش شهابی به تلسکوپ یا دوربین دوچشمی نیازی نیست و تنها چشم و ذهن کنجکاور کافی است.

بارش‌های شهابی چون دراکونید معمولا زمانی رخ می‌دهند که زمین از بین ابرهای سنگی باقی‌مانده از دنباله‌دارها عبور می‌کند. همانطور که سنگ‌های دنباله‌دار در اتمسفر می‌چرخند، برخی نیز آتش می‌گیرند و در آسمان به سرعت حرکت می‌کنند. این دقیقا همان چیزی است که آن‌ها را به طور رسمی به شهاب سنگ بدل می‌کند.

بارش شهابی دراکونید و پدیده ماه شکارچی 16 و 17 مهر ؛ زمان و نحوه رصد

البته که این شهاب‌ها معمولا در حد ایجاد آسیب نیستند و در این مورد بسیار کوچک هستند. عموم شهاب‌ها پیش از رسیدن به زمین می‌سوزند و تعداد بسیار کمی از آن‌ها به اندازه‌ای بزرگ هستند که از سقوط جان سالم به در ببرند و به عنوان شهاب‌سنگ به زمین برخورد می‌کنند.

گویا بارش شهابی دراکونید از صورت فلکی دراکو می‌آید. دراکو در لاتین به معنای اژدها است. این صورت فلکی در نیمکره شمالی قرار دارد و به نظر دارای دمی مارمانند است که بین دب اکبر و دب اصغر در حرکت است.

هر چند ماه شکارچی توجه عده‌ای را از این بارش شهابی ربوده، اما این چیزی از ارزش‌های دراکونید نمی‌کاهد. ماه شکارچی هر ماه اکتبر طلوع می‌کند و برخی از نام‌های دیگر ماه اکتبر در آمریکا عبارتند از ماه مهاجر، ماه یخ‌زده و ماه خونین.

امسال کره ماه در یکشنبه 9 مهر بیشترین روشنایی را خواهد داشت و اوج روشنایی آن حدود ساعت 4:55 بعدازظهر در منطقه زمانی شرقی خواهد بود، اما چند ساعت بعد که آسمان تاریک‌تر است کامل به نظر می‌رسد.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص بارش شهابی دراکونید و پدیده ماه شکارچی چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر