;
coinex

گوگل دوپلکس چیست ؛ نگاهی نزدیک به فناوری هوش مصنوعی دستیار صوتی گوگل

گوگل دوپلکس فناوری جدید پادشاه دنیای اندروید در زمینه ارتقاء کارایی یک دستیار مجازی است. در این مطلب به ارائه توضیحاتی درباره این فناوری پرداخته‌ایم.

گوگل دوپلکس، یک فناوری جالب و در عین حال ترسناک، به یک روبات انسان نما مجهز است و در مکالمه‌ای با یک انسان آنقدر طبیعی رفتار کرده که طرف انسانی به ذهنش خطور نکرده که در حال مکالمه با یک روبات بوده است. دمویی که از این فناوری در رویداد Google I/O 2018 پخش شد، افراد زیادی را وحشت زده کرد، اگرچه که باعث جلب توجه افراد زیادی هم شد.

برای علاقه‌مندان دنیای IT، گجت‌ها و تکنولوژی‌های جدید و هوش مصنوعی دنیا هرگز جای خسته‌کننده‌ای نیست. گوگل (یا بهتر بگوییم هلدینگ آلفابت) از جمله پیشروان این مسیر است. اخیرا آنها در کنفرانس آی/او نوعی از دستیار صوتی را معرفی کردند که به نظر می‌رسد دگرگونی بزرگ در عصر دیجیتال بوجود آورد.

گوگل دوپلکس (Google Duplex) دستیار صوتی جدید گوگل چیست و به چه دردی می‌خورد؟ نحوه کارکرد گوگل دوپلکس چگونه است؟ این نوشتار را به چالش‌ها، توانایی‌ها و آینده این تکنولوژی جدید اختصاص داده‌ایم.

هوش مصنوعی بسیاری از جنبه‌های زندگی را متحول خواهد کرد. شاید به قول یووال هراری در کتاب «انسان خردمند» (Sapiens) منجر به به وجود آمدن «طبقه بی‌مصرف‌ها» در جامعه شود. مطالعه کتاب «زندگی ۳.۰ ؛ انسان بودن در عصر هوش مصنوعی» (Life 3.0 ؛ Being Human in the age of AI) نوشته مکس تگمارک، پروفسور فیزیک دانشگاه MIT را در مورد هوش مصنوعی و کارکرد های آن از دست ندهید.

هوش مصنوعی زندگی ما را از این سو به آن سو کرده است:

زمانی آرتور سی کلارک‌، یکی از مطرح‌ترین نویسندگان علمی‌تخیلی، در قانون سوم خود که آن را با قانون کلارک می‌شناسیم اینگونه گفته بود: «زمانی که بک فناوری زمانی به حدی از پیشرفت برسد، نمی‌توان آن را از جادو تمییز داد.»

به نظر می‌رسد تکنولوژی جدید گوگل نیز در همین مسیر است. آنها قابلیتی از دستیار صوتی خود را معرفی کرده که نمایی واقعی از قانون سوم کلارک است. این قابلیت که دستیار صوتی دوپلکس نام گرفته، به‌جای شما، تلفن می‌کند به طور کامل طبیعی با آن که پشت خط است، گفتگو می‌کند.

گوگل دوپلکس چیست؟

چرا Google Duplex انقلابی در IT قلمداد می‌شود؟

گوگل دوپلکس یک جهش بزرگ در زمینه تکامل هوش مصنوعی است. این پیشرفت مانند آنچه که در فیلم علمی – تخیلی من روبات هستم (با نقش آفرینی ویل اسمیت) می‌بینید، به ظهور روبات هایی با قابلیت شستشوی لباس‌های شما و انجام خریدهایتان ختم نمی‌شود (حداقل نه به این زودی)، اما یک قدم بزرگ در زمینه توانایی هوش مصنوعی در داشتن مکالمه طبیعیتر با انسان است. در این مطلب به ارائه اطلاعاتی درباره این فناوری پرداخته‌ایم. با تکراتو همراه باشید.

گوگل دوپلکس

همانطور که در ویدئوهای منتشر شده دیده‌ایم،  قابلیت مذکور به‌قدری واقع‌گرایانه است که اگر ندانیم حاصل الگوریتم‌های هوش مصنوعی است، تمییز دادن آن با فرد معمولی دشوار است و به نطر خواهد رسید یک ربات این گفتگو را انجام داده است.

با توجه به نمونه‌هایی که در ویدئوها از هوش مصنوعی دوپلکس گوگل شنیده‌ایم، اینطور به نظر می‌رسد که هوش مصنوعی گوگل موفق شده آزمون تورینگ (توسعه پیدا کرده در دهه ۵۰ میلادی) را پشت سر بگذارد. در آزمون تورینگ اگر یک فناوری بتواند انسان راطوری بفریبد که در تشخیص آن از انسان دشوار باشد، توانسته آزمون با موفق پشت سر بگذرد.

با جدیدترین فناوری‌های جهان آشنا شوید:

در واقع هوش مصنوعی دوپلکس گوگل توانایی خود برای انجام مکالمات طبیعی را از طریق درک، تعامل درست، استفاده از عبارات عامیانه، زمان‌بندی و مکث‌های مناسب در سخن گفتن، به گونه‌ای بهینه کرده که افراد دیگر لازم نیست برای گفتگو با منشی‌های سخنگو با خود کلنجار بروند.

توانایی گوگل دوپلکس  موفق شده به گونه‌آی افراد آن سوی خط را فریب بدهد که آنها تصور می‌کنند واقعا یک «دیگری» پشت خط است. با این حال احتمالا متوجه شده‌اید در اینجا منظورمنظورمان تنها شماره‌ گرفتن نیست، بلکه مکالمه با افراد حقیقی انجام می‌شود. البته که نگرانی‌ها و پیامدهای اخلاقی در این خصوص وجود دارد، اما در این مقاله قرار است پیش از آن Google Duplex را زیر ذره بین ببریم.

گوگل دوپلکس چه زمانی ارائه می‌شود؟

زمان معرفی گوگل دوپلکس

در اکتبر سال 2018 گوگل اعلام کرد که در ماه نوامبر سال 2019 با شروع از شهر نیویورک گوشی‌های پیکسل خود را به فناوری دوپلکس مجهز می‌کند. این شرکت چند وقت پیش اعلام کرد که این فناوریش در مکان‌های بیشتری در اختیار کاربران قرار گرفته است و هم اکنون گوشی‌های پیکسل فعال در 43 ایالت آمریکا به آن مجهز هستند.

دستیار صوتی دوپلکس هم اکنون دامنه‌ای بیشتر از رنج گوشی‌های پیکسل را فرا گرفته است و در اختیار تعداد زیادی از کاربران گوشی‌های اندروید و iOS ساکن در ایالات متحده قرار دارد.

سایت پشتیبانی کننده گوگل دوپلکس اعلام کرده است که گوشی‌های اندروید دارای سیستم عامل اندروید 5 لولی پاپ به بالا از طریق دستیار مجازی گوگل اسیستنت به این فناوری دسترسی دارند. اگر مالک یک دستگاه iOS هستید، برای استفاده از این فناوری باید برنامه گوگل اسیستنت را روی گوشی خود نصب کنید. هنوز مشخص نیست که این فناوری چه زمانی به طور بین المللی عرضه می‌شود.

گوگل دوپلکس دقیقا چیست؟

مهندس ارشد گوگل و نایب رئیس بخش مهندسی این شرکت در ماه مه سال 2018 در قالب یک پست معرفی کننده گوگل دوپلکس اعلام کرد که “هدف دیرینه تعامل بین انسان و کامپیوتر این بوده است که گونه انسانی بتواند با کامپیوترها مکالمه طبیعی داشته باشد، همان گونه که با یکدیگر مکالمه می‌کنند”.

دستیار صوتی دوپلکس

برای سال‌های زیادی تجارت‌ها و مشاغل به دنبال ایجاد راهی برای مکالمه برقرار کردن انسان‌ها با کامپیوترها بودند. تقریبا هر بار که با اداره‌ای تماس می‌گیریم، با یک سیستم تلفن خودکار مواجه می‌شویم. هم اکنون در گوشی‌های خود به دستیارهای مجازی و در خانه‌هایمان به اسپیکرهای مجهز به این فناوری دسترسی داریم. این سیستم‌های کامپیوتری علی رغم این که می‌توانند سودمند باشند، محدودیت‌هایی هم دارند.

گوگل در یک پست اعلام کرد که یکی از بزرگترین نقاط ضعف این سیستم‌ها این است که کاربر باید خودش را با آن‌ها انطباق دهد، به جای این که این سیستم‌ها خودشان را با کاربر منطبق سازند. در این رابطه به همه دفعاتی فکر کنید که مجبور بوده‌اید در مواجهه با یک سیستم تلفن خودکار حرف خودتان را تکرار کنید یا دفعاتی که دستیارهای مجازی فرمانی متفاوت از گفته حقیقی شما را شنیده‌اند.

دستیار صوتی دوپلکس با قادر ساختن کامپیوتر به داشتن یک مکالمه طبیعی با انسان به حل این مشکلات کمک می‌کند. با کمک این فناوری حال سیستم هوش مصنوعی خودش را با فرد هماهنگ می‌کند، به جای این که فرد بخواهد خودش را با سیستم هماهنگ کند؛ از این رو شخص می‌تواند مکالمه‌ای طبیعی با یک رایانه داشته باشد، همان گونه که با یک فرد عادی مکالمه می‌کند.

هوش مصنوعی دوپلکس گوگل همچنین باعث شده است که صدای مکالمه کامپیوترها مانند صدای مکالمه انسان‌ها باشد. حال یک کامپیوتر می‌تواند با تن طبیعی یک انسان صحبت کند و روند گفتاری یک انسان را داشته باشد. سیستم هوش مصنوعی در خلال یک مکالمه همچنین می‌تواند مکث‌ها را مدیریت و به کار گیرد.

در مرکز گوگل دوپلکس یک شبکه عصبی بازگشتی قرار دارد که با استفاده از یک پلت فرم یادگیری ماشینی به نام تنسور فلوو اکستند (TensorFlow Extend) ساخته شده است. این تکنولوژی باعث شده است که زمانی که سیستم یک تماس تلفنی می‌گیرد تماس آن به میزان زیادی شبیه به تماس گرفته شده با یک شخص باشد.

گوگل دوپلکس برای شما چه کار می‌کند؟

وظیفه اصلی دستیار صوتی دوپلکس مدیریت بعضی از کارهای پرمشغله شماست. این سیستم می‌تواند از طرف شما تماس بگیرد، قرارهایتان را برنامه ریزی کند، یا برای مثال با برقراری تماس ساعت‌های فعالیت یک سازمان را برای شما بپرسد.

هوش مصنوعی دوپلکس گوگل نمی‌تواند زمانی که خسته هستید با برقراری یک تماس برای شما وقت استراحت بگیرد، اما این توانایی را دارد که برای شما در یک رستوران میز رزرو کند یا از یک آرایشگاه برای شما وقت بگیرد. برای مثال اگر به گوگل اسیستنت بگویید که در ساعت 7 عصر روز جمعه می‌خواهید به فلان رستوران بروید، سیستم گوگل دوپلکس با رستوران مورد نظر تماس می‌گیرد، برای شما میز رزرو می‌کند و پس از تایید شدن رزرو شما را مطلع می‌سازد.

فناوری صدا در دستیار صوتی دوپلکس

گوگل باور دارد که تولید یک صدای انسانی توسط هوش مصنوعی تنها راه موثر برای دریافت اطلاعات صحیم و دقیق است. فراتر از آن یک دستیار صوتی یا دیجیتالی غیر، امکان دادر با چالش‌ها و موقعیت‌های متفاوتی مواجه شود.پاسخ دادن افراد در آن سوی خط به چنین دستیار صوتی هوشمندی احتمال بیشتری دارد.

در مقایسه با دستیارهای صوتی معمولی دیگری نیز امکان دریافت اطلاعات مفید توسط دستیار صوتی دوپلکس بسیار بیشتر است.این روزها کمتر کسی پیدا می‌شود که با صبر و حوصله منتظر یک منشی سخنگوی تلفنی بمانید و اعداد مختلف را فشار روی صفحه کلید تلفن همراهش فشار دهد.

چند کاربرد پتانسیلی گوگل دوپلکس

فرض کنید که با یک شرکت تماس گفته‌اید و سیستم خودکاری به شما پاسخ می‌دهد که رفتاری کاملا شبیه به رفتار یک انسان دارد، سیستمی که حقیقتا سودمند است.

گوگل دوپلکس
ساندرا پیچای در حال ارائه دستیار صوتی دوپلکس

دیگر خبری از سیستم‌های تلفن گویای خسته کننده نخواهد بود که به شما می‌گویند برای ارتباط با بخش فروش عدد 1 و برای ارتباط با بخش مدیریت عدد 2 را فشار دهید. برای مثال اگر که اداره مالیات به سیستم دستیار صوتی دوپلکس مجهز شود، دیگر لازم نیست که یک ساعت پشت خط منتظر بمانید تا یک نماینده به شما پاسخ دهد زیرا سیستم هوش مصنوعی جواب همه سوالات مالیاتی شما را بلافاصله می‌دهد.

به همین نحو پزشکان و وکلا هم می‌توانند از سیستم دستیار صوتی دوپلکس برای برنامه ریزی قرارهایشان استفاده کنند. همچنین تحقیقات نشان داده‌اند که 60 درصد از تجارت‌های کوچک وابسته به رزرو مشتری سیستم رزرو سازی آنلاین ندارند و می‌توانند از کمک سیستم هوش مصنوعی گوگل دوپلکس استفاده کنند.

Google Duplex به درد چه کسانی می‌خورد؟

شاید انسان دوستانه‌ترین کاربرد گوگل دوپلکس متوجه افراد ناشنوا و کم‌شنوا باشند. آنها با چنین تکنولوژی خواهند توانست به سادگی با سایر افراد گفتگو کنند. همچنین برای مسافرینی که زبان کشور مقصد خود را نمی‌دانند نیز این فناوری می‌تواند یاری‌‌رسان باشد. حتی می‌توانند با استفاده از این دستیار صوتی متون را به صورت صوت ترجمه کنید.

اما فناوری تنها برای رفع مشکلات و موانع نیست. تصور کنید، مانند جارویس (Jarvis) دستیار صوتی مشهور در فیلم Ironman یک هوش مصنوعی در اختیار دارید که علاوه بر اینکه می‌تواند با شما گفتگو کند، به بسیاری از پرسش‌های‌تان در مسیرهای کاری، تحصیلی و غیره پاسخ دهد. حتی می‌توانید سر جلسه امتحان با گوگل داپلکس تقلب کنید. استفاده‌های سوء از تکنولوژی همیشه وجود داشته؛‌ به همین دلیل پخش بعدی مطلب را به شما توصیه می‌کنیم.

نگرانی‌های مربوط به دستیار صوتی دوپلکس گوگل

بسیاری از افراد درباره فناوری گوگل دوپلکس ابراز نگرانی کرده‌اند. صرف نظر از ترسناک بودن این فناوری، بعضی از افراد نگران حریم خصوصی و امنیت خود هستند. دو مورد از سوالات موجود عبارتند از:

  1. آیا می‌توانیم با خیال راحت به یک کامپیوتر اجازه دهیم که از طرف ما با مراکز مختلف تماس بگیرد و با آن‌ها صحبت کند؟
  2. آیا این ارتباط برای فردی که در آن طرف خط پاسخگو است، بی خطر دارد؟

بعضی از افراد هم نگران تاثیری هستند که فناوری هوش مصنوعی دوپلکس گوگل می‌تواند روی صنعت تبلیغات بگذارد و بعضی هم نگران رشد سریع سیستم هوش مصنوعی هستند. برای مثال تنها چند سال از روی کار آمدن دستیار مجازی گوگل اسیستنت می‌گذرد و این سیستم هم اکنون پشت تلفن صدای یک انسان را دارد.

گوگل اخیرا در یک دمو که برای سیستم دوپلکس برگزار کرده بعضی از این نگرانی‌ها را رفع کرده است. برای مثال گوگل اسیستنت در شروع یک مکالمه خود را معرفی و اعلام می‌کند که تماس در جریان را ضبط می‌کند. چنین روندی باعث می‌شود که مالک یک رستوران درباره داشتن مکالمه با سیستم هوش مصنوعی دوپلکس گوگل کمی صبر کند تا زمانی که این سیستم به کاربرد فراگیرتری برسد.

بیشتر بخوانید:

منبع: techradar , digitaltrends

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر