;
coinex

سفره هفت سین نوروز 1400 ؛ ایده های مدرن

چیدمان سفره هفت سین نوروز 1400 احتمالا کار چندان پیچیده ای نیست اما اگر دنبال ایده های خاص چینش سفره هفت سین هستید تا پایان با ما باشید.

عید نوروز به عنوان یک عید باستانی و به عنوان یکی از قدیمی ترین جشن های تاریخ بشریت، دارای سنن، آداب و رسوم، پیشینه فرهنگی و اندیشگی خاص خود است و نمادهای فراوانی دارد.

یکی از مهمترین بخش های آمادگی برای نوروز و یا به عبارتی خودمانی تر، تحویل سال جدید، پهن کردن سفره هفت سین در لحظه تحویل سال و جمع گرم و صمیمی خانواده است. بر همین اساس سفره هفت سین و آماده کردن اجزای آن همواره یکی از علایق و هیجانات حالب توجه همه خانواده ها برای لحظه تحویل سال است.

البته که عموم افرادی که با نوروز آشنایی دارند، به سادگی میتوانند بساط این سفره را آماده کنند و با کمی سلیقه و ظرافت به خرج دادن سفره هفت سین قابل قبولی را پهن کنند. اما از ایده های خاص و جالب برای تزئین سفره هفت سین نوروز 1400 چه میدانید؟ در ادامه به تمام ایده های جذاب چیدمان سفره هفت سین نوروز 1400 خواهیم پرداخت.

سفره هفت سین نوروز 1400 ؛ ایده های مدرن

چیدمان سفره هفت سین نوروز 1400 اگرچه در اصول و نمادهای کلی یکسان است، اما میتواند در برخی جزئیات مانند جای مناسب، پارچه یا سفره مناسب، نوع ظروف مورد استفاده، تنوع رنگها و مواردی از این دست بسیار متنوع و متفاوت باشد. بر این اساس در این جستار تصمیم بر این گرفتیم که به اصول کلی تزئین سفره هفت سین نوروز 1400 بپردازیم.

برای چیدمان و دیزاین سفره هفت سین 1400 ایده های زیادی وجود دارد. در قدم اول شاید بهتر باشد که شما تصمیم بگیرید که سفره هفت سین مدرن دوست دارید یا مدل های سنتی آن را و سپس شروع کنید به خرید و تزیین ظروف هفت سین.

برای چیدمان هفت سین سنتی می توانید از پارچه های ترمه برای زیر انداز و ظروف سفالی هم برای چیدن اجزای سفره استفاده کنید برای مدل مدرن آن هم از ظروف های شیشه ای و آنتیکی که در مغازه ها به فروش می رسد استفاده کنید.

بهترین مکان برای چیدمان سفره هفت سین نوروز 1400

یکی از سوالات اساسی هنگام تزئین سفره هفت سین برای همه این است که سفره در چه جایی پهن شود؟ روی زمین، روی میز و یا حتی اوپن آشپزخانه!

سفره هفت سین نوروز 1400 ؛ ایده های مدرن

در حقیقت قدم اول برای چیدمان سفره هفت سین نوروز 1400 این است که تصمیم بگیرید مکان مناسب برای آن کجاست. انتخاب این مکان میتوان بر زیبایی و جذابیت دکوراسیون منزل شما موثر باشد و باید گفت این انتخاب تا حد زیادی به سلیقه و دکوراسیون فعلی منزل شما بستگی دارد. معمولا خانم ها در انتخاب یک جای مناسب بسیار خوب عمل میکنند.

اما چند نکته را در مورد انتخاب مکان مناسب به عنوان راهنمایی هایی ساده در نظر بگیرید:

  • بهتر است سفره در جایی قرار بگیرد که تا پایان تعطیلات دست نخورده باقی بماند. یک میز قدیمی بلااستفاده یا حتی میزی که در حال حاضر استفاده خاصی از آن ندارید میتواند گزینه مناسبی باشد.
  • بهتر است محل قرارگیری سفره جایی باشد که رفت و آمد و سایر کارهای متداول روزمره را مختل نکند. به بیان بهتر سفره دست و پاگیر نباشد تا مجبور نباشید آنرا به دفعات جمع کنید یا جابجا کنید.
  • در خانه های امروزی، اوپن آشپزخانه میتواند گزینه مناسبی برای چیدمان سفره هفت سین نوروز 1400 باشد.
  • البته اگر دوست دارید سفره را روی زمین پهن کنید میتوانید بعد از سال تحویل آن را به محل مناسبی که زیر دست و پا نباشد انتقال دهید.

وجود ممیزه در تزئین سفره هفت سین نوروز 1400

سفره هفت سین نوروز 1400 ؛ ایده های مدرن

فارغ از هفت سین در سفره که البته میتواند تا 8 یا 9 سین هم برسد که البته انتخاب هفت مورد به سلیقه و امکانات شما بستگی دارد، پای ثابت های یک سفره هفت سین عبارتند از تنگ ماهی، آینه، قرآن و البته تخم مرغ رنگی.

اما اگر دنبال پهن کردن یک سفره هفت سین خاص هستید در این مورد نیز میتوانید کمی خلاقیت به خرج دهید و انتخاب های جالبی داشته باشید. برای مثال میتوانید روی استفاده از گل و گیاه های خاص غیر از سبزه که پای ثابت ماجراست حساب باز کنید.

به طور کلی مهمان کردن چند شاخه گل تازه یا یک گلدان گل سنبل یا اگر فضای کافی دارید چند گلدان گل آپارتمانی در کنار هفت سین ، زیبایی آن را چند برابر میکند. چرا که گل ها و برگ ها و گیاهان نمادی از رویش و طراوت بهاری هستند و به تزئین سفره هفت سین نوروز 1400 ، زندگی و شادابی میبخشند.

سفره هفت سین به مثابه بخشی از دکوراسیون

سفره هفت سین نوروز 1400 ؛ ایده های مدرن
سفره هفت سین ویژه نوروز 1400

البته که در شرایط شیوع پاندمی بهتر است افراد در خانه بمانند و کمتر به بیرون رفتن و مهمانی فکر کنند. اما بالطبع برای هر تازه واردی به هر منزلی در ایام دید و بازدیدهای نوروزی، سفره هفت سین جذابیت زیادی دارد.

بر این اساس روبرو شدن با یک سفره هفت سین جذاب در موقعیتی مناسب که مهمانان بتواند آنرا ببینند میتواند موثر باشد. نکته مهمی که در تزئین سفره هفت سین نوروز 1400 بدین منظور باید در نظر بگیرید ابزارهای مورد استفاده سفره و البته حتی جنس خود سفره است که میتواند از یک سفره معمولی تا پارچه های سنتی مانند گلیم و ترمه و سفره قلمکار متنوع باشد.

به علاوه سعی کنید در انتخاب رنگ بندی وسایل سفره و ظروف آن، هماهنگی و تناسب آنها با رنگ های دکوراسیون خود را در نظر داشته باشید. اگر از دکوری دارک استفاده میکنید و یا سفره را در جایی که نورگیر آن کم است پهن میکنید میتوانید از لامپ های رشته ای جذابی که طی سالهای اخیر برای تزئین هفت سین به کار برده میشوند نیز استفاده کنید. این لامپ ها علاوه بر تامین نور محدوده سفره، جذابیت و جلوه خوبی به آن میبخشند و هزینه مقرون به صرفه ای نیز دارند.

تزئین سفره هفت سین نوروز 1400 با تنوع رنگی

سفره هفت سین نوروز 1400 ؛ ایده های مدرن
سفره هفت سین ویژه نوروز 1400

فارغ از اینکه سفره هفت سین را با عناصر و تم مدرن یا سنتی بچینید، آنچه در هر صورت اهمیت دارد، مسئله رنگ بندی است، این رنگ بندی میتواند کاملا یکسان و منطبق با دکوراسیون شما باشد و یا میتواند متنوع و رنگارنگ باشد. به هر صورت شما باید در انتخاب رنگ بندی توجه خوبی به خرج دهید.

برای تزئین سفره هفت سین نوروز 1400 رنگ ها را میتوانید مکمل یکدیگر، منطبق با دکور منزل و یا حتی متضاد استفاده کنید. همانطور که در بخش های پیشین نیز گفتیم، رنگ سفره یا پارچه ای که برای سفره هفت سین انتخاب میکنید نیز باید در تناسب و هماهنگی با رنگبندی کلی منزل، دکوراسیون و البته اجزای سفره باشد. برای طراحی های مدرن، یک پارچه ساده و برای چیدمان سنتی، پارچه های سنتی مانند ترمه و یا سفره قلمکارهای اصفهان با طرح بته جقه کارآمد است.

به طور کلی انواع پارچه هایی که میتوانید برای دیزاین سفره هفت سین 1400 میتوانید از آنها استفاده کنید عبارتند از:

پارچه های ترمه 

از قدیمی ترین و اصیل ترین انواع پارچه ایرانی هستند که به خاطر سنتی بودن کاملا با هفت سین تناسب دارند به علاوه در انواع رنگ ها و طرح و کیفیت ها و قیمت ها در بازار وجود دارند که میتوانید به سادگی به ان دسترسی داشته باشید.

پارچه قلمکار 

یکی دیگر از انواع پارچه های سنتی قابل استفاده و معمول برای دیزاین سفره هفت سین 1400 پارچه قلمکار است. این سفره ها هم کار دست هستند و به راحتی از بازارهای سنتی مانند بازار نقش جهان و یا فروشگاه های اینترنتی در انواع طرح و رنگ و اندازه در دسترس هستند.

پارچه های ساتن

پارچه های ساتن به خاطر شکل براق و زیبایی که دارند در موارد زیادی مانند رومیزی یا سفره عقد نیز مورد استفاده قرار میگیرند. حالا چرا نتوان از ساتن برای دیزاین سفره هفت سین 1400 استفاده کرد؟ برای میزهای خاطره میتوانید از لایه ساتن با یک پارچه ترمه استفاده کنید.

سفره هفت سین نوروز 1400 ؛ ایده های مدرن
سفره هفت سین ویژه نوروز 1400

پارچه های با دوخت سنتی 

دوخت های سنتی بسیار متنوع و پرشمار هستند و شمردن تمام آنها کار ساده ای نیست. برای سفره هفت سین اما شما میتوانید از ترمه های ملیله دوزی شده، پارچه های سفید گلدوزی یا سوزن دوزی شده، شال های پته دوزی شده و همین طور از دوخت های جدیدی مانند شماره دوزی یا روبان دوزی برای پارچه مورد استفاده خود برای دیزاین سفره هفت سین 1400 استفاده کنید. همینطور رومیزی های میل بافت یا قلاب بافی شده میتواند از روی یک پارچه مثل ساتن مورد استفاده قرار بگید.

 

پارچه های خاص برای هفت سین 

از دیگر انواع پارچه هایی که برای دیزاین سفره هفت سین 1400 مورد استفاده قرار میگیرند میتوان به پارچه های طرح گلیم، پارچه های پولیش، پارچه های چهل تکه، مخمل های قدیمی و البته پارچه های طرح کاشی سنتی استفاده کرد.

انواع ظروف برای دیزاین سفره هفت سین 1400

سفره هفت سین نوروز 1400 ؛ ایده های مدرن

اگر اهل چیدمان سنتی باشید، استفاده از ابزارهای قدیمی یک گزینه جذاب پیش روی شماست. برای مثال میتوانید از صندوقچه های قدیمی که اتفاقا در حد یک میز پهنا دارند برای دیزاین سفره هفت سین 1400 استفاده کنید. به علاوه استفاده از ظروف مسی، روحی و یا حتی بلورهای قدیمی نیز استفاده کنید.

در ایام نزدیک شدن به نوروز، مغازه ها و بازارها پر می شود از انواع و اقسام ظروف هفت سین متنوع که با قیمت ها و رنگهای متعدد عرضه میشوند. استفاده از ظرف ها در عین حال که باعث می شود شما هفت سین متفواتی داشته باشید، الزاما تضمین کننده جذابیت سفره شما نیست.

بعضا حتی ممکن است بتوان در همان ظرف های ساده و قدیمی که در منزل دارید سفره جذاب و بهتری چید. اما خب اگر واقعا در خانه ظرف مناسبی برا چیدمان سفره هفت سین ویژه نوروز 1400 ندارید میتوانید نسبت به تهیه یک مجموعه ظرف مناسب اقدام کنید. به طور کلی انواع ظروف مناسبی که برای چیدمان سفره هفت سین ویژه نوروز 1400 میتوانید در نظر داشته باشید عبارتند از:

ظروف سفالی

از جمله محبوبترین جنس ظرف برای تزئین هفت سین، همواره ظروف سفالی هستند که به لطف انعطاف پذیری بالای ماده اصلی تهیه آنها، در طرح ها، اندازه ها و رنگ بندی های متنوعی در دسترس هستند.

سفره هفت سین نوروز 1400 ؛ ایده های مدرن

ظروف مسی

ظروف مسی نیز همواره از جذاب ترین و بهترین گزینه های مدنظر عموم افراد برای چیدمان هفت سین 1400 است. میتوان از این ظروف مسی در کنار سایر انواع ظروف مسی مانند سماروهای قدیمی مسی استفاده کرد.

ظروف بلوری مثل جام

جام های بلوری یکی دیگر از گزینه های ناب برای چیدمان هفت سین 1400 است. این ظروف از دم دستی ترین انواع ظروف است که تقریبا در هر خانه ای پیدا میشود و به دلیل بی رنگ بودن به راحتی و تقریبا با هرنوع رنگ سفره و دکوراسیونی ست میشود و البته در عین حال شیک و زیباست.

سفره هفت سین نوروز 1400 ؛ ایده های مدرن
سفره هفت سین ویژه نوروز 1400

برخی ظروف آنتیک قدیمی

این دسته از ظروف را کمتر میتوانید در مغازه ها یا خانه های امروزی پیدا کنید. احتمالا اگر به دنبال آنها باشید، ناگزیرید به همان صندوقچه های منزل مادربزرگ ها در روستاها سری بزنید. ظروفی که با وجود قدیمی بودن همچنان خاص و زیبا و به خصوص برای سفره هفت سین یک گزینه بسیار جذاب و مناسب هستند.

ظروف چینی

ظروف چینی خصوصا چینی های گل قرمزی محبوب همواره از ظروف محبوب برای هر نوع کاربری بوده اند و بالطبع برای چیدمان هفت سین 1400 نیز یک گزینه در دسترس و مناسب هستند. خصوصا که تقریبا در خانه هر ایرانی چینی گل قرمزی پیدا میشود.

ظروف چوبی

طبیعتا استفاده از ظروف چوبی، در طرح و رنگ و اندازه های متنوع و البته قیمت های معقولی که دارند و تناسب آن با فلسفه جشن نوروز و زایش طبیعت میتواند ایده خوبی برای چینش هفت سین 1400 باشد. بالطبع استفاده از ظروف چوبی یا حتی ظروف حصیری هماهنگی خاصی در کنار سبزه و گل و گیاه و سایر نمادهای طبیعی هفت سین ایجاد میکند.

ظروف بلوری رنگی قدیم

در میان بلورهای طرح قدیم، یک دسته بندی محبوب همواره ظروف بلوری رنگی بود. ظروفی که دیگر امروزه با آن طرح و رنگ ها تقریب منسوخ گشته اند. اگر استفاده از ظروف مسی و سفالی یک حال و هوای سنتی دارد، استفاده از این ظروف بلوری نیز به مانند ظروف چینی نوعی حس و حال نوستالژیک را برای افراد زنده میکند و ایده جذابی برای تزئین هفت سین 1400 هستند.

برای نوروز 1400 همچنین میتوانید اطلاعات خود را با نمادهای سال 1400، حیوان سال 1400، رنگ سال 1400 و پیشگویی و طالع بینی سال 1400 به روزرسانی کنید. همچنین برای اطلاع از تعطیلی های سال 1400 توصیه میکنیم به دانلود تقویم 1400 علی الخصوص دانلود تقویم باد صبا 1400 فکر کنید.

همچنین برای سال 1400 بالطبع مسائلی چون بهترین سرمایه گذاری 1400، عیدی و افزایش حقوق در سال 1400، میزان یارانه در سال 1400، حداقل حقوق در سال 1400، پیش بینی قیمت مسکن در سال 1400 و پیش بینی قیمت گوشی 1400 میتواند برای هر ایرانی حائز اهمیت باشد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص سفره هفت سین نوروز 1400 چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر