;
coinex

هیبت الله آخوندزاده سرکرده ارشد طالبان کیست ؟

از زمانی که طالبان کنترل خود برا افغانستان را وسعت داده اند، به تدریج شماری از رهبران ناشناخته ایشان دیده شدند. اما هیبت الله آخوندزاده سرکرده ارشد طالبان کیست ؟

طی روزهای اخیر و با توجه به تسلط کامل طالبان بر خاک افغانستان (البته به جز پنجشیر مرکز جبهه مقاومت)، به تدریج شماری از چهره های شاخص طالبان که تا همین ایام اخیر تنها نامی از آن ها در میان بود در حال شناخته شدن هستند.

از سخنگوی رسمی طالبان که سالها در حالت مخفیانه با پیامک و ایمیل با خبرنگاران در ارتباط بود تا رهبر و سرکرده گروه طالبان، ملا هیبت الله آخوندزاده یا آخندزاده! اما رهبر فعلی طالبان کیست ؟ ملا هیبت الله آخوندزاده سرکرده ارشد طالبان کیست و پیش از این چه می کرده است؟ در ادامه با ما باشید.

هیبت الله آخوندزاده سرکرده ارشد طالبان کیست ؟

رهبر فعلی طالبان کیست ؟

سخنگوی گروه طالبان، ذبیح الله مجاهد به عنوان عضوی از طالبان که بیش از بقیه با رسانه ها ارتباط داشت، بالاخره روز 17 اگوست 2021 در نشست رسانه ای رسمی طالبان بعد از تصرف کابل رخ نمایی کرد و به سوالاتی پاسخ داد. پیش از این درباره آقای مجاهد و سابقه کاری و اقداماتش برایتان گفته بودیم.

اما نظر به اهمیت و نقش تعیین کننده که حالا طالبان به لطف تسلط بر کابل از آن بهره مند شده اند، بی تردید شناختن رهبر فعلی طالبان بی فایده نیست. رهبر فعلی طالبان ملا هیبت الله آخوندزاده کیست ؟

هیبت الله آخوندزاده سرکرده ارشد طالبان کیست ؟

طی حمله هوایی یک پهپاد بدون سرنشین آمریکایی و در سال 2016 بود که ملا اختر محمد منصور، سرکرده ارشد و رهبر پیشین طالبان کشته شد. در همان زمان سخنگوی گروه طالبان در بیانیه ای رسما هیبت الله آخوندزاده را به عنوان رهبر و فرمانده جدید خود و طالبان معرفی کرد و از او با لقب امیرالمومنین یاد کرد. در همین بیانیه سراج الدین حقانی و ملا محمد یعقوب نیز به عنوان معاونان رهبر جدید طالبان انتخاب شدند.

هیبت الله آخوندزاده سرکرده ارشد طالبان کیست ؟
ملا اختر محمد منصور ؛ رهبر پیشین طالبان

هیبت الله آخوندزاده آنطور که در منابع آمده از طایفه نورزایی و از جمله پشتون های افغانستان است که پیش از این به امر تدریس قرآن و حدیث اشتغال داشته است. از او به عنوان یکی از مهمترین شیخ الحدیث های افغانستان یاد می شود و در دوره حکومت پیشین طالبان قاضی القضات بود. بسیاری از فتاوی حکومتی طالبان در دوران زمامدای پیشین توسط او صادر شده بود. درواقع باید به آخوندزاده در مقام رئیس قوه قضاییه ای نگریست که حال به رهبری گروه طالبان رسیده است. اما هیبت الله آخوندزاده سرکرده ارشد طالبان کیست ؟

هیبت الله آخوندزاده سرکرده ارشد طالبان کیست ؟

آخوندزاده که حال در اوایل دهه هفتم عمر خود به سر می برد، متولد ولسوالی پنجوایی در ولایت معروف قندهار است. هیبت الله آخوندزاده، سومین رهبر طالبان از ولایت قندهار بعد از ملامنصور و ملاعمر محسوب می شود. گرچه شیخ هیبت الله در میان اعضای طالبان به عنوان یک عضو مذهبی برجسته شناخته می شود و تجره چندانی در امور نظامی ندارد، اما همواره و در تحولات مهم سالیان اخیر عضو تیم رهبری گروه طالبان بوده است.

با وجود اینکه او معاون اول و مشاور اصلی ملا اختر محمد منصور، رهبر پیشین طالبان بود، اما اطلاعات زیادی درباره پیشینه عملکردی او در کادر رهبری طالبان در دست نیست و اساسا کمتر از او سخنی به میان آمده است. به نوعی گویی طالبان سعی در مخفی کردن هویت آخوندزاده، حتی پیش از رسیدن او به منصب رهبری گروه داشته اند.

ملا محمد عمر (بنیانگذار طالبان) و ملامنصور رهبر پیشین گروه، در زمان نبر علیه نیروهای اتحاد جماهیر شوروی در افغانستان به شهرت رسیدند. برخی منابع برآنند که در زمان اشغال افغانستان توسط شوروی سابق، هیبت الله آخوندزاده در پاکستان به سر می برده است.

ملا هیبت الله آخوندزاده سرکرده ارشد طالبان کیست ؟

اقای آخوندزاده درواقع نماینده نسل جدیدی از طالبان جز نسل اولیه موسس گروه به شمار می آید و به همین جهت برخی معتقدند که به لحاظ دیدگاه ها و عملکرد می تواند متفاوت از دیگر رهبران گروه باشد. برخی تحلیلگران می گویند که طالبان با تعیین آخوندزاده به عنوان رهبر جدید قصد تحکیم صفوف داخلی خود را دارند. یکی از تحلیلگران به نام، امیر رنا در مصاحبه با فرانس پرس درباره رهبر فعلی طالبان می گوید:

آخندزاده به هدف جلوگیری از اختلاف‌های بیشتر انتخاب شده است.

هیبت الله آخوندزاده سرکرده ارشد طالبان کیست ؟

وحید مژده، کارمند سابق وزارت خارجه افغانستان نیز به همین مهم درباره رهبر جدید طالبان اشاره می کند. به تعبیر او، زمانی که ملا منصور از قوم اسحاق زی به حیث رهبر طالبان تعیین شد، مخالفت‌هایی از جانب قوم نورزی بروز کرد و به همین دلیل ملا رسول شاخه جدید طالبان را اساس گذاشت. وی درباره انتصاب رهبر جدید طالبان در سال 2016 می گوید:

انتخاب او شاید مخالفت‌هایی را که از سوی قوم نورزی وجود داشت و ملا رسول از آن نمایندگی می‌کرد، به پایان برساند.

به باور مژده، تعیینات جدید در سطح رهبری طالبان مشابه همان برنامه‌ای است که ملا منصور به پیش می‌برد. به گفته او، ملا منصور با تعیین سراج الدین حقانی از شرق افغانستان به حیث معاون خود، خواست این تصور را در صفوف طالبان از بین ببرد که گویا همه امور به دست قندهاری‌ هاست.

پیشنیه هیبت الله آخوندزاده ؛ رهبر فعلی طالبان کیست ؟

آقای آخوندزاده تا پیش از به عهده گرفتن مسئولیت رهبری گروه، در پاکستان سکونت داشت. او در مسجدی در نزدیکی شهر کویته پاکستان به تدریس و موعظه حدیث مشغول بود.

در آن زمان که آخوندزاده چهره شاخصی نبود کمتر اطلاعاتی درباره اش ثبت شد، اما در سال 2016 که به مقام رهبر جدید طالبان منصوب شد، رویترز یک عملیات تحقیقاتی حول محور رهبر جدید طالبان انجام داد. در این عملیات مشخص شد این فرد حدود 60 ساله در شهرک کوچلک در نزدیکی کویته، مرکز ایالت بلوچستان پاکستان زندگی می کرده و در مسجد الحج به تدریس مسائل دینی اشتغال داشته است.

هیبت الله آخوندزاده سرکرده ارشد طالبان کیست ؟

رویترز در این بررسی با دانش آموزان و همکاران رهبر طالبان گفتگوهایی داشته و ایشان تایید کرده اند که هیبت الله آخوندزاده سال ها در این شهر با خانواده خود زندگی می کرده است. مسئول مسجد الحج، حافظ عبدالمجید در گفتگو با خبرنگار رویترز در این باره گفته:

شما نمی‌توانید همزمان دین تدریس کنید و رهبری (حکومت) طالبان را هم به عهد داشته باشید. و این بدون شک برای دانش‌آموزان، برای ما و مدرسه خطرناک بود.

به گفته این فرد آخوندزاده پش از انتخاب به عنوان رهبر طالبان از 8 صبح تا نیمه روز تدریس می کرده و حقوق ماهانه ای برابر با 10 هزار روپیه پاکستان (در آن زمان معادل 100 دلار) دریافت می کرده است. در گزارش رویترز آمده است:

در مسجد الحج، ده‌ها دانش‌آموز که پیراهن و تنبان (شلوار) به تن و عمامه بر سر دارند، در کلاس‌های مسایل دینی دیده می‌شدند. در جریان سفرم اتاقی را دیدم که گفته می‌شود رهبر طالبان بین ساعات تدریس در آن استراحت می‌کرد؛ قفل بزرگی بر در آهنین زده شده بود و پرده‌های پنجره‌های آن کاملا پایین کشیده شده بود اما نام آخوندزاده به صورت خطاطی شده بر روی دیوار آن دیده می‌شد.

مردم حلی گویا از ارتباط ملا هیبت الله با پاکستان هیچ اطلاعی نداشته اند. مسئول مسجد الحج در پاسخ به این سوال که چگونه چنین فردی از اعضای طالبان آزادانه در این شهرک کوچک زندگی می کرده است می گوید:

او یک مرد متدین بود. او شیخ‌الحدیث بود. و زمانی که امیر شد، اینجا را ترک کرد. ما همین قدر در این مورد می‌دانیم.

در همین زمانی که ملا هیبت الله در پاکستان به سر می برد، او قاضی القضات و معاون اول رهبر طالبان بود و هیچکس از هویت او اطلاع نداشت. ذبیح الله مجاهد، سخگوی طالبان درباره ملا هیبت الله گفته که او پس از آن که به عنوان رهبر طالبان منصوب شد این شهر کوچک را ترک کرده است.

مقامات افغانستان بارها دولت پاکستان را متهم به حمایت از طالبان و پناه دادن به آنها در خاک این کشور کرده‌اند و مقامات آمریکایی نیز در موارد بی‌شماری نارضایتی خود را از “عدم برخورد جدی” پاکستان با گروه‌های ستیزه‌ جو به ویژه شبکه حقانی ابراز کرده‌ اند.

مقامات نظامی پاکستان هیچگاه حاضر نشدند در این مورد ابراز نظر کنند اما سرفراز بوگتی، وزیر داخله ایالت بلوچستان پاکستان حضور طالبان در این ایالت را به صورت کامل رد کرده است. او گفته که مقامات پاکستان نمی‌تواند جستجو کند که میلیون‌ ها مهاجر افغانی که در این کشور زندگی کرده‌اند، بعدا مشغول چه کار می‌ شوند:

ما نمی‌توانیم پیش‌بینی کنیم چه کسی از میان پناهجویان افغان رئیس جمهوری افغانستان می‌شود یا رهبر طالبان این کشور.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص افزایش قیمت تریاک در پی برآمدن طالبان چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر