coinex
راهنمای خرید تکراتو

تلسکوپ جیمز وب تصویری خیره‌کننده از یک سحابی ثبت کرد [+عکس]

تلسکوپ فضایی جیمزوب با مناسبت یک سالگی خود، تصویری خیره‌کننده از یک سحابی را ثبت کرد تا به‌نوعی فرازو فرودهای یک ساله خود را به نمایش گذاشته باشد.

ناسا به‌عنوان مالک تلسکوپ فضای جمیزوب به مناسبت یک ساله شدن فعالیت این تلسکوپ بی‌نظیر، تصویری خیره‌کننده از یک سحابی را که توسط این تلسکوپ ثبت شده است را به نمایش گذاشت. جیمزوب را می‌توان بهترین و پیشرفته‌ترین تلسکوپ حال حاضر جهان نامید که در همین مدت یکساله، کشفیات بسیاری داشته و تصاویری ثبت کرده است که تا قبل از آن، هیچکس ندیده بود.

بیشتر بخوانید: شناسایی دورترین ابرسیاهچاله فعال کیهان توسط تلسکوپ جیمز وب

جیمزوب تصویری خیره‌کننده از یک سحابی ثبت کرد

ناسا روز گذشته چهارشنبه ۲۱ تیر، به مناسبت یک سالگی آغاز به‌کار رسمی تلسکوپ فضایی جیمز وب، تصویر خیره‌کننده‌ای را منتشر کرده است که تولد ستارگان را به گونه‌ای پیش‌تر دیده‌نشده نشان می‌دهد.

عکس جدید تلسکوپ فضایی جیمز وب، نزدیک‌ترین منطقه‌ ستاره‌زایی به زمین به نام «مجموعه ابر رو مارافسای» را به تصویر کشیده است. هرچند رو مارافسای که در فاصله‌ ۳۹۰ سال نوری از زمین قرار دارد، زایشگاه ستاره‌ای کوچک و نسبتاً آرامی است، دید قدرتمند تلسکوپ جیمز وب نمای نزدیک آشوبناکی را از این منطقه نشان می‌دهد.

کلاوس پونتوپیدان، دانشمند پروژه جیمز وب در موسسه علوم تلسکوپ فضایی در بالتیمور مریلند در بیانیه‌ای گفت:

«تصویر جیمز وب از رو مارافسای به ما امکان می‌دهد تا دوره‌ی بسیار کوتاهی در چرخه‌ حیات ستاره‌ای را با وضوح جدید مشاهده کنیم. خورشید خودمان مدت‌ها پیش چنین مرحله‌ای را تجربه کرد و اکنون ما این فناوری را داریم تا آغاز داستان ستاره‌ای دیگر را ببینیم.»

جیمزوب تصویری خیره‌کننده از یک سحابی ثبت کرد
در تصویری که برای گرامی‌داشت یک‌سالگی آغاز مشاهدات تلسکوپ فضایی جیمز وب منتشر شده است، زایشگاه ستاره‌ای رو مارافسای با جزئیات خیره‌کننده دیده می‌شود.

در تصویر جدید می‌توان مشاهده کرد که فواره‌های پاشیده‌شده از تقریبا ۵۰ ستاره‌ جوان در زایشگاه ستاره‌ای، به گازهای میان‌ستاره‌ای اطراف برخورد می‌کنند و موجب درخشش هیدروژن مولکولی به رنگ قرمز می‌شوند. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که ستارگان جوان، پیله‌های زایشی خود را که از بقایای گاز و غبار پدید‌آورنده‌ آن‌ها تشکیل شده است، با فشار ناگهانی پاره می‌کنند. این فرایند موجب می‌شود که فواره‌های درخشان تقریباً مثل نوزاد تازه‌متولدشده‌ای باشند که برای اولین‌بار دستانش را دراز می‌کند.

بسیاری از ستارگان تصویر جدید جیمز وب به اندازه‌ خورشید هستند. بااین‌حال، مرکز تصویر تحت سلطه‌ ستاره‌ای بزرگ‌تر به نام S1 است که در احاطه‌ ابرهای روشن‌تر گاز قرار دارد. این ستاره مثل شمعی در تاریکی، با انتشار فوتون‌های پرانرژی فرابنفش حفره‌ای را در این ابرها تراشیده است.

دورتر از ستاره‌ S1 و حفره‌اش، ابرهای مایل به نارنجی قرار دارند. به‌گفته‌ اخترشناسان، این ابرها ترکیبات آلی هستند که با عنوان هیدروکربن‌های آروماتیک چندحلقه‌ای شناخته می‌شوند. این ترکیبات غنی از کربن احتمالاً بخشی ضروری از پیدایش حیات محسوب می‌شوند؛ هرچند دانشمندان دراین‌باره مطمئن نیستند. بااین‌حال ما نه‌تنها منظومه‌های ستاره‌ای جدید، بلکه عناصر سازنده‌ حیات را نیز مشاهده می‌کنیم.

آنچه در تصویر می‌بینیم، نمایی مکاشفه‌آمیز از گذشته‌ دور خود ما است. ستاره و منظومه شمسی ما کمی بیش از ۴٫۵ میلیارد سال پیش، دراثر فروپاشی یک ابر مولکولی پدید آمد. وقتی خورشید به‌وجود آمد، قرص بزرگ مواد به‌جامانده در اطراف آن به تدریج غول‌های گازی بزرگ مانند مشتری و جهان‌های سنگی کوچک‌تر مثل زمین خودمان را شکل دادند. این وقایع موجب شد تا زمینه برای شکل‌گیری حیات در جهان ما در چند صد میلیون سال بعدی فراهم شود.

اکنون میلیاردها سال بعد، بشریت تمدن، علم و فناوری را توسعه داده است تا بتواند با دقت کافی به بیرون نگاه کند و گذشته‌ خود را در فواصل وسیع در آسمان‌ها ببیند. با تلسکوپ جیمز وب، ما شکل‌گیری ستاره‌های کاملاً جدید و قرص‌های پیش‌سیاره‌ای را دوباره مشاهده می‌کنیم.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره‌ خلق تصویری خیره‌کننده از یک سحابی توسط تلسکوپ جیمزوب چیست؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر