;
coinex

ارائه شبکه اینترنت با پهبادهای خورشیدی

ژاپن قصد دارد جایگاه خود را در صنعت ارتباطات جهانی بالاتر ببرد از این رو اعلام کرده که قصد دارد پهبادهای خورشیدی را برای قرار دادن اینترنت همراه در اختیار کاربران آماده کند.

دسترسی به اینترنت 5G به مسئله‌ای حائز اهمیت برای دنیا تبدیل شده اما به دلیل عدم زیر ساخت موجود برای نسل پنجم اینترنت این موضوع هنوز میسر نشده است. ژاپن به تازگی اعلام کرده که قصد دارد تا سال 2025 نسل پنجم اینترنت را با استفاده از پهباد‌های خورشیدی که در ارتفاع 18 تا 25 کیلومتری زمین پرواز می‌کنند برای مردم فراهم کند.

بیشتر بخوانید: استارلینک در راه گوشی‌های موبایل؛ پرواز ماهواره‌های Direct-to-Cell به جو زمین [+ویدئو]

هر ایستگاه زمینی توانایی پوشش طیف 3 تا 10 کیلومتری دارد که در این صورت برای فراهم کردن اینترنت در مقایس بزرگ به مقدار زیادی ایستگاه زمینی نیاز است که کار را سخت می‌کند. اما پهباد‌های خورشیدی با قرار گرفتن در مقرهایی که ایستگاه‌های عملکردی در ارتفاع بالا (HAPS) نام گرفته‌اند توانایی پوشش سطح وسیعی را دارند.

همانطور که گفته شده فراهم کردن اینترنت 5G که سریع‌ترین نسل اینترنت همراه است برای تمامی کشورها مقدور نیست اما اکنون شرکت‌هایی مانند NTT ژاپن HAPS یا همان پهبادهای خورشیدی را راه حلی برای این مشکل می‌دانند و سعی دارند با استفاده از یک وسیله نقلیه بی‌سرنشین در لایه استراتوسفر جو قرار می‌گیرد مشکل اینترنت پرسرعت را برای همه رفع کند.

HAPS ژاپن مانند اینترنت هوایی استارلینک با استفاده از پهباد‌های خورشیدی که در ارتفاع 18 تا 25 کیلومتری سطح زمین پرواز می‌کنند اینترنت موبایلی را در اختیار کاربران قرار دهند به علاوه پوشش چنین ماژولی 200 کیلومتر تخمین زده شده که به نسبت ایستگاه‌های زمینی سطح بسیار وسیع‌تری را پوشش می‌دهد.

ژاپنی‌ها قصد دارند برای ساده کردن استفاده از این اینترنت همراه با وسایل نقلیه هوایی، تجهیزات مخابراتی و مدیریت عملیاتی  آن را به صورت یک بسته در اختیار کاربران قرار دهند البته استفاده از این سرویس در همه جای جهان به همین سادگی نیست و قطعا نیاز به زیر ساخت‌های مهمی دارد که در هر کشور باید صورت گیرد.

اما ژاپن برای جهانی کردن پهبادهای خود برنامه‌هایی دارد از این رو در کنفرانس جهانی ارتباطات رادیویی در امارات متحده عربی (در نوامبر 2023 میلادی) پیشنهاد کرد از 4 باند فرکانسی به عنوان استانداردهای ایستگاه‌های پرنده هوایی استفاده شود تا به این ترتیب مسیر برای فناوری به طور یکسان در سراسر جهان فراهم شود. طبق این پیشنهاد فرکانس‌های 1.7 ،2، 2.6 گیگاهرتز به طور جهانی برای ایستگاه‌های پرنده به کار می‌روند.

علاوه برآن باند 700 تا 900 مگاهرتز برای بهبود سرویس‌های موبایل در اروپا، آمریکا، آفریقا و برخی مناطق آسیا نیز به کار می‌رود.

به هرحال ژاپن وعده فراهم کردن نسل پنجم اینترنت به وسیله پهبادهای خورشیدی را تا سال 2025 داده است باید منتظر ماند و دید که نتیجه چه خواهد شد و این سرویس در اختیار چه کشور‌هایی قرار خواهد گرفت.

بیشتر بخوانید: 

نظر شما درباره‌ی ارائه اینترنت 5G به کمک پهبادهای خورشیدی چیست؟ لطفا دیدگاه خود را در بخش کامنت با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر