;
coinex

کشف ویروس کرونا در اسپرم مردان ؛ آیا کووید 19 از طریق رابطه جنسی منتقل می‌شود؟

ما درباره ویروس کرونای جدید، هر روز نکات جدیدی می‌آموزیم. جدیدترین یافته‌ها مبنی بر کشف ویروس کرونا در اسپرم مردان است. با تکراتو همراه باشید!

پژوهشی روی 38 بیمار تحت درمان، مبتلا به نوع شدید کووید-19، در بیمارستان شنگیوی استان هنان انجام شده است. 15 نفر از بیماران در دوره حاد بیماری و 23 نفر از بهبودیافتگان، نمونه‌های مایع منی خود را در اختیار پژوهشگران قرار دادند. در 4 مورد از افراد مبتلا به بیماری حاد و 2 نفر از افراد بهبودیافته، آر ان ای ویروس کرونا مشاهده شد.

این یافته‌های جدید با نتایج یک پژوهش در گذشته روی 12 بیمار کووید-19 متفاوت است. البته تحقیقات گذشته متمرکز روی بیماران خفیف پس از بهبودی بوده و پژوهش اخیر، روی بیماران حاد و بستری‌شده انجام شده است. کشف ویروس کرونا در اسپرم مردان چه معنایی دارد؟ در ادامه با تکراتو همراه باشید!

کشف ویروس کرونا در اسپرم مردان

آیا کووید 19 از طریق رابطه جنسی منتقل می‌شود؟

همچنین تمام نمونه‌های آزمایشی پژوهش اخیر ، در طول بیماری و یا کمی پس از بهبودی گرفته شده است. در حقیقت، تمام نمونه‌های مایع منی بیماران بهبودیافته که حاوی آر ان ای ویروس کرونا بوده است، دو تا سه روز پس از بهبودی گرفته شدند. بنابراین تفاوت‌های حاصل‌شده میان نتایج مطالعات قبلی و فعلی، مبنی بر وجود ویروس کرونا  حاصل تفاوت شدت بیماری و زمان نمونه‌گیری بوده است.

بیضه‌ها، چشم‌ها، جفت و جنین، به عنوان سایت‌های ایمنی بدن در نظر گرفته می‌شوند؛ به این معنی که سیستم ایمنی از آن‌ها در برابر التهابات شدید محافظت می‌کند.

بیشتر بخوانید:

از سال 2013 تا 2016 و در طی شیوع ویروس ابولا در غرب آفریقا، سایت‌های نقص ایمنی به عنوان اجزایی از بدن که پس از بهبودی بیماری نیز، ویروس در آن‌ها باقی می‌ماند، مورد توجه قرار گرفته‌اند.

کشف ویروس کرونا در اسپرم مردان
کشف ویروس کرونا در اسپرم مردان

ویروس ابولا تا 3 سال در مایع منی برخی بهبودیافتگان قابل مشاهده بوده و تا ماه‌ها پس از بهبودی، از طریق مقاربت جنسی قابل انتقال بوده است. هنوز پیامدهای این یافته‌های جدید مشخص نیست. وجود RNA ویروسی در مایع منی بیماران لزوماً نشانگر وجود ویروس عفونی نیست؛ بنابراین مشخص خواهد شد که آیا ویروس عفونی می‌تواند از مایع منی بیماران و بهبودیافتگان کووید-19 جدا شود یا خیر.

اگر این امکان وجود داشته باشد سوال بعدی این است که آیا، همانطور که داده‌های فعلی نشان می‌دهند، ویروس کرونا فقط در مایع منی بیماران حاد یافت می‌شود، یا می‌توان سطح قابل توجهی از ویروس را در مایع منی بیماران خفیف یا بدون علائم، نیز مشاهده کرد.

اگر این سوالات پاسخ داده شود، احتمال انتقال بیماری حاد وجود خواهد داشت؛ اما با توجه به آلودگی بالای اندام‌های غیرجنسی، تصور اینکه ویروس از طریق مقاربت منتقل شود دشوار است.

تنها مسئله‌ای که انتقال جنسی ویروس کرونا را امکان‌پذیر می‌کند، این است که ویروس برای مدت طولانی در بیضه‌ها بماند، یا اینکه بازماندگان کووید-19 پس از بهبودی نیز قابلیت انتقال بیماری را داشته باشند.

برای تأیید اینکه امکان انتقال بیماری از طریق مقاربت وجود دارد، به مطالعات بیش‌تری نیاز است؛ با این حال، تا زمانی که مشخص شود ویروس چه مدت در مایع منی می‌ماند، به بهبودیافتگان کووید-19 توصیه می‌شود هنگام رابطه جنسی از کاندوم استفاده کنند.

بیشتر بخوانید:

.

منبع: sciencealert

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر